Fried Green Tomatoes (1991)

Alternatieve titel: Fried Green Tomatoes at the Whistle Stop Cafe

Drama / Komedie

geregisseerd door Jon Avnet
met Kathy Bates, Mary Stuart Masterson en Jessica Tandy

Evelyn Couch (Kathy Bates) een te zware vrouw van middelbare leeftijd zit in een dip. Haar man Ed negeert haar, en zelfs haar bedlegerige tante smijt van alles naar haar hoofd. Maar alles verandert door een onverwachte vriendschap met Ninny Threadgoode. Ninny vertelt het verhaal over 2 totaal verschillende vrouwen die 50 jaar geleden in het plaatsje Whistle Stop, Alabama leefden; de onuitstaanbare durfal Idgie en de innemende Ruth. Tezamen runnen zij het Whistle Stop caf waar plaats is voor vriendschap en zelfs een moord op zijn tijd. De gebeurtenissen uit het verleden inspireren Evelyn om haar leven een nieuwe wending te geven...

De raamvertelling met Kathy Bates gaat na verloop van tijd een beetje storen door haar hysterie dat naar mijn mening geen enkele connectie heeft met het verhaal waar het om draait. Dit verhaal met Mary Stuart Masterson en Mary-Louise Parker is echter charmant en bij tijden zelfs romantisch.

Helemaal goed. 4 sterren.

Nog een keer gekeken en verhoogd naar 4.5 sterren.

avatar van Tara
Ik vond deze film echt geweldig.
Ik hou van films met een levensverhaal zoals deze en bijvoorbeeld Legends of the fall.
Schitterend!

Vond het ook een erg leuke film om naar te kijken! Maar inderdaad, het gedeelte met Kathy vond ik ook niet helemaal bijpassen.

Ik vond dit echt een verrassend mooie film! En ik vond het gedeelte van Kathy er wel goed bijpassen hoor. Wat mij alleen niet duidelijk was, is wat Ninny's rol is dat oude verhaal zeg maar. Waarom kent zij Idgie en Ruth zo goed? Misschien dat ik niet goed heb opgelet hoor. Maar een erg mooie film!

avatar van speedy23
Een familiekroniek die meer dan vijftig jaar beslaat, met als leidraad de vriendschap tussen de twee totaal verschillende karakters Idgie en Ruth. Een warm vertederend verhaal dat geen seconde verveelt. De vier hoofdactrices staan uitstekend te acteren in dit bioscoopdebuut van regisseur Jon Avnet...

kiriyama
Aardige film waarin goed wordt geacteerd, verder deed de film me echter niet zoveel en ik kom dan ook op 3*

avatar van xenne
mooie vriendschapsfilm, het verhaal van Idgie en Ruth liet me niet onberoerd. zeer goed geacteerd van Mary Stuart Masterson & Mary Louise Parker, die laatste vond ik extreem schattig in deze film. in het begin had ik ook wat last met het verhaal uit het heden, geleidelijk begon ook dat me meer te boeien en aan het eind vond ik het wel een geheel vormen

kiss_hester schreef:

persoonlijk had ik op het eind een beetje het gevoel dat Ninny eigenlijk Idgie was zou kunnen verklaren waarom ze alles zo goed weet na te vertellen, klopt dan wel niet met het begin van haar verhaal waar ze zegt dat ze getrouwd is met Idgie's broer... uiteindelijk maakt het weinig uit, mijn lage verwachtingen die ik had bij deze prent werden ruimschoots bevredigd ...

Een dikke 5! Prachtige film.

avatar van JJ_D
Irritant kaderverhaal met een matig binnenverhaal (vooral Kathy Bates zet een verschrikkelijke rol neer als vrouw in haar midlifecrisis)... Op het slappe script na zit 'Fried Green Tomatoes' vrij snor. Veel punten heb ik daar echter niet voor over.

Ik heb de film gezien als ik een jaar of 15 was. Ik vond hem toen heel mooi, romantisch en het bleef lang hangen. Ik heb hem nu overlaatst op TV gezien en ik vond er niks meer aan. De vertolking van Kathy Bates was vooral vervelend.

Familiekroniek uit het zuiden der VS, dus de controverse blank - zwart, man - vrouw. Op mooie, bedaarde manier naar voren gebracht, soms grappig, dan weer ontroerend. Gek dat je tegen het einde bijna bent vergeten dat er mogelijk ook nog een moord is gepleegd die dan plotseling weer naar voren komt. Leuke rechtzaal-scene. Jammer dat Chris O'Donnell slechts zo kort in de film meedeed, terwijl zijn naam aan het begin toch groot in beeld kwam. Na afloop bleef ik twijfelen aan de identiteit van Jessica Tandy: wie is zij werkelijk (in de film, bedoel ik dan)?

avatar van TerryA
afgelopen weekend weer een keer gezien en stem verhoogd - deze film is zeker een 8.5 uit 10 waard en een absoluut aanrader. Ik geef bijna nooit een 10 uit 10 (of 5 uit 5 op MM)

Het is lang geleden dat ik een film heb gezien waarin ELKE akteur prestatie top is (en in een opzicht snap niet waarom Mary Stuart Masterson toen geen award had gewonnen voor haar prestatie) - ik zeg in een opzicht omdat toen deze film uitkwam de plot (verhaal) was niet helemaal in de smaak van die lui achter film industrie (verhaal speelt af in 3 tijd periodes en bevate ook themas zoals racism, anti religie, lesbian relationship, etc) - de film is gebaseerd op en (in VS) bekende en beruchte boek.

En over voorafgaande vragen over de identiteit van Ninny en Idgie ... ik geloof dat de film makers het express open hebben gelaten zodat kijkers er zelf kunnen beslissen wat voor conclusie hun erin zoeken

Het verhaal Idgie en Ruth is erg leuk. Goed geacteerd en amusant. De vorm waarin het gegoten is. Vrouw in haar midlife crisis bezoekt regelmatig een bejaardentehuis waar een oude vrouw tegen haar aan begint te praten, vind ik wat gezocht. En is wat mij betreft overbodig.

Gewoon een dikke 5 voor deze prachtfilm. Of het verhaal rond Kathy Bates irritant is... irritant zou ik niet zeggen. Valt nog reuze mee.
Acteurs zijn uitstekend, camerawerk eveneens. Zelden zo goed in een verhaal gezeten en een prachtig gevoel aan over gehouden.
Beste scene is die bij de supermarkt: "Face it girls, I am older and have more insurance!" GEWELDIG!
Al enkele keren gezien.

avatar van dumble
De vrouw in het bejaardenhuis was vroeger toch idgi? Want het lijkt alsof ze het verhaal verteld alsof ze dat niet was, vond ik een beetje vreemd. Toch wel een leuke film, en damn wat is die Mary-Louise Parker (Ruth) hot zeg

mooie film, in een ruk uitgekeken. krijgt 4 sterren van mij

Prachtige film, zoals er te weinig gemaakt worden. Geweldige rol van Jessica Tandy, die niet alleen in de film maar ook in werkelijkheid al 82 jaar was, toen de film werd opgenomen. Ook Mary Stuart Masterson, Mary-Louise Parker en Kathy Baker zetten indrukwekkende rollen neer. Neem daarnaast de prachtige sfeerbeelden uit de depressiejaren in het straatarme zuiden van Amerika en je hebt een geweldige film, die je met plezier een paar keer wilt terugzien. Zonder twijfel een van de beste films uit de jaren '90.

Heb de meningen gelezen en voor lief genomen,dit is 1 van mijn meest favo films waardoor ik niet snap dat niemand het over de barbecue heeft of over de prachtige bijrollen zoals van Smokey en big George, deze film is een ultiem verhaal over liefde, vriendschap, trouw en rechtvaardigheid en is ruim gevuld met zuiver drama en als je daar gevoelig voor bent zelfs de meest pure liefde voor je medemens, ik heb petje af voor deze filmen raad hem dus iedereen aan, volle 5 sterren van mij

avatar van Uzza_Sparta
helemaal mee eens, een prachtige film.
tot mijn verbazing zie ik onder televisie statistieken dat deze film nooit op televisie is geweest?

Als je dit mooi vindt zeker ook The Help kijken

Prachtige film waarin een huisvrouw bevriend raakt met een bejaarde vrouw die haar weet te inspireren met oude verhalen. Een onderhoudend verhaal (eigenlijk zijn het 2 verhalen), dat met veel nostalgie gebracht wordt en gesitueerd is in Alabama. Mede door de mooie aankleding weet de film de zuidelijke sfeer goed neer te zetten. Verder een erg plezierige cast.

avatar van K. V.
Dit was nog geen misse film. Het verteld het verhaal van de gebeurtenissen in een klein dorp. 'k vond het wel boeiend gebracht, door de vele flashbacks, zodat er toch een schwung in zat.
Ook de cast wist me te bekoren. Kathy speelt alweer een prachtrol, maar de rest speelde ook overtuigend.
'k vond het de moeite om gezien te hebben, ondanks dat hij toch 130min duurt.

avatar van porcupine3
K. V. schreef:
'k vond het de moeite om gezien te hebben, ondanks dat hij toch 130min duurt.

Een prachtige film als deze kan mij niet lang genoeg duren. Geweldig verhaal met de juiste mix van humor en drama en vooral 4 fantastische hoofdrolspeelsters.

avatar van benni
Heb ook echt genoten! Mooie beelden en sfeer. Kijken of er meer van deze films te vinden zijn..

avatar van poko
Aardige film over vrouwen die een vrijgevochten leven lijden in een conservatief milieu. Het personage van Kathy Bates in de raamvertelling laat zich door dit verhaal inspireren en vindt haar zelfrespect terug. De geschiedenis rond Ichie in de raamvertellingen sluiten dus wel degelijk op elkaar aan. Ik vond het af en toe aan de kitschige kant en als drama blijft het wat vlak en simpeltjes, maar de lichte toon is prettig en de humor werkt waardoor de film toch prima weet te vermaken.

avatar van 93.9
Ontzettend truttige film, maar weerhoudt mij er niet van 4 sterren te geven.
Misschien een guilty pleasure, maar ik vind 'm gewoon goed.