Misery (1990)

Drama / Thriller

geregisseerd door Rob Reiner
met James Caan, Kathy Bates en Richard Farnsworth

Auteur Paul Sheldon zet een punt achter de populaire Misery serie en besluit om vanaf nu echte literatuur te gaan schrijven. Het onheil begint als hij vertrekt van zijn vast schrijfplek: hij wordt overvallen door een sneeuwstorm, krijgt een ongeluk en wordt vervolgens wakker in het bed van een trouwe maar compleet gestoorde fan. Het begin van een nachtmerrie, die met geen pen te beschrijven valt.

avatar van LauraArsenal
Na het lezen van het boek was ik wel benieuwd naar de film. (Meestal is die dan toch wel slechter.) Maar de film is heel goed meegevallen! Een fantastische acteerprestatie van Kathy Bates en een goed verhaal. Een echte aanrader!

avatar van Fonzzz002
Misery is een horror/thrillerfilm uit 1990, gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King. Misery gaat over een schrijver die een verkeersongeluk krijgt waarna hij wakker word bij een fan die hem heeft gered. De fan beloofd hem te verzorgen tot zijn benen genezen zijn, maar hoe langer hij bij de fan zit hoe eigenaardiger gedrag de fan begint te vertonen.

In de laatste paar jaar heb ik meerdere malen geprobeerd een boek te lezen maar geen boek sloeg erin mijn aandacht lang vast te houden. De boeken verloren zijn charme naarmate het langer duurde of ze behaalde nooit een hoog niveau, met uitzondering van Misery. Misery is een spannend boek dat ik urenlang kon lezen zonder verveeld te raken, waardoor mijn nieuwsgierigheid naar de goed beoordeelde verfilming des te grootser werd. En de film heeft niet teleurgesteld. Op het eerste gezicht merkte ik een aantal veranderingen op waarvan ik me afvroeg waarom deze nodig waren maar naarmate het verhaal verderging merkte ik dat, als een film, het verhaal goed in elkaar zit. Bepaalde verhaalelementen die in het boek middels de gedachten van het hoofdpersonage werden uitgelegd zijn in de film flashbacks voor gebruikt, wat een verrassend goed alternatief is. Voor het grootste gedeelte lopen het boek & de film gelijk, maar de film weet een paar slimme aanpassingen te maken die niet verkeerd geplaats voelde. Je krijgt bijvoorbeeld meer te zien van de schrijver voordat hij het ongeval kreeg waardoor je een beter beeld hebt hoe zijn leven was voor het ongeval, evenals hoe hij in het leven staat over het algemeen.
Degene die de show steelt in Misery is zonder twijfel Kathy Bates als Annie, de geobsedeerde fan. Kathy weet pietje-perfect het personage neer te zetten. Iedere emotie die het personage beleefd, iedere belangrijke scene kon zij vol overtuiging spelen, alsof de rol voor Kathy Bates geschreven was. Maar ook James Caan als de schrijver Paul speelt de rol heel geloofwaardig.
De spanning in het verhaal zit hem in de onvoorspelbaarheid. De schrijver bevind zich in een angstaanjagend scenario en ik had geen idee waar het verhaal heen zou gaan. Langzaam maar zeker vertoond de fan eigenaardiger gedrag wat de spanning met iedere scene hoger maakt, afvragend waar de volgende scene mee ging komen.

Qua uitvoering vond ik niet dat de film de fout inging. Het is mooi gefilmd, ijzersterk geacteerd en het verhaal zit logisch in elkaar. Wel merkte ik dat, na het boek gelezen te hebben, de film me wat minder raakte aangezien er minder verrassingen inzaten dan wanneer je volledig onbekend bent met het verhaal. Maar het is de performance van Kathy Bates en de slimme veranderingen die de film een goede adaptatie maken. Als je liefhebber bent van Stephen King films, of thrillers over het algemeen, is Misery zeker de moeite waard in te verdiepen.

avatar van Boneka
IJzersterke thriller die ik ooit een keer had gezien. Toen ik las dat deze film er op blu ray zeer goed uitzag was ik verkocht. Alleen jammer dat de cover is aangepast, want de cover van hierboven is vele malen beter, maar goed het gaat om de film.

De opbouw van deze thriller (met wat kleine subtiele horrormomenten) is uitstekend. Grappig zijn alle kleine details waar deze film vol van zit. Het gaat sneeuwen en hij zet de knop wiper aan. Het tasje dat steeds bijna van de stoel afvalt en zo kunnen we nog wel doorgaan. Kathy Bates speelt een glansrol, maar ook de schrijver James Caan vind ik helemaal niet verkeerd. Zijn uitdrukkingen expressies daarvoor zijn woorden niet nodig. De grimassen om dat malle mens maar tevreden te stellen, want je kunt niks met zulke benen. Je zit dubbel gevangen. In je lichaam en bij dat gestoorde mens.

Er zitten wel wat kleine onwaarschijnlijkheden in, maar voor de film is dit juist leuk. Zo maakt ie de deur met een haarspeld wel erg makkelijk open Een ander punt is de sheriff die constateert dat de deur van buiten is geforceerd maar niet direct in de omgeving alle huizen naspeurt, maar dit pas later doet na het lezen van zijn boeken met zijn vrouw. Afijn dat rekt de film natuurlijk een beetje. Leuke rol trouwens van Richard Farnsworth die op zijn 80e zelfmoord pleegt met een gunshot vanwege terminale botkanker, maar ook zijn rol is leuk in de film gebracht.

Grappig zijn ook zijn rolstoelmomenten en het pinguïn moment stond me nog precies voor de geest ook al heb ik deze film misschien 20 jaar geleden of nog langer geleden gezien. Maar zoals gezegd die kleine details zijn zo sterk in deze film.

Het eind is bloody en spat er lekker vanaf. The supper kon mij niet echt bekoren. Wellicht dat dit beter verwerkt is in het boek. Maar vroeger moest er altijd wat aan een film worden geplakt. Afijn Misery is een geslaagde thriller die er uitstekend uitziet op blu ray, uitstekend camerawerk met bijpassende muziek.

Super te gekke film!! Spannend!!

avatar van Alathir
Goede film, ik deel de mening van Boneka.

avatar van kimberlyVD
Eén van de spannendste films die ik ooit zag. Zelfs na een 3de kijkbeurt.
Nee, geen overdreven bloederig gedoe, of spoken of wat voor horroreffecten dan ook, maar pure ouderwetse, puntje van je stoel spanning.
Zowel het weergaloze acteerwerk van beide (Caan & Bates, want veel meer persoanges komen er niet aan te pas), als de perfecte timing/regie van Rob Reiner dragen hieraan bij.
Vooral Kathy Bates zet hier een fantastische rol neer als geschifte, geobsedeerde fan van haar favoriete schrijver. Ook al zie je de schrikmomenten soms aankomen, toch blijft de film scène na scène verrassen. Bij elke ontsnappingpoging leefde ik helemaal mee met Paul Sheldon. Ik bleef de gehele speelduur aan het beeld gekluisterd en elke scène is een meerwaarde voor de opbouw van de film. Het geheel voelt dan ook nergens voorspelbaar of langdradig.

Knap, zéér knap werk van Reiner, net als Stand by me (eveneens een verfilming van één van Stephen King's boeken) een pareltje. Toch wel zeer benieuwd geworden naar meer van zijn werken.

4,5*, mét hoge herkijkwaarde keer op keer
Puur genieten dit soort films.

super stephen king verfilming.en wat speelt kathy bates het ook geweldig super.en james caan speelt het ook super.lang niet gezien word weer eens tijd.want het is een geweldige en spannende film.

avatar van john mcclane 2
Toch wel in de top 3 van beste S.King verfilming .
Het gekke is,,,het is de meester van horror .
Maar zijn top 3 Verfilmingen zijn toch missery,shawshank redemption, en the green mile.
Niet echte horror films .
Maar eerlijk is eerlijk, the shining hoort er ook tussen,,,wat toch wel onder horror valt.
Maar valt toch op.
Dit is een meester werkje .
Cathy bates in een rol die ze niet snel zal evenaren

avatar van SmackItUp
Beklijvende thriller mede door een geweldige Kathy Bates. Haar personage creëert de de situatie waardoor de vertolking enorm belangrijk is voor de spanningsopbouw. Gelukkig doet zij dit met verve en kun je niet anders concluderen dan dat deze film erg effectief is. Het feit dat het de sheriff veel te makkelijk gemaakt wordt zie ik hierbij door de vingers, aangezien hij toch niet de redder in nood is.

Kleine 4*.

avatar van kleintje 2
Zeer spannend. Deze film is een van de films die mij eigenlijk helemaal niet tegen vielen. ijzersterke thriller. Ik blijf zeker nog wel fan van de Stephen King verfilmingen.

Ik blijf nog twijfels houden bij de nieuwe Stephen King's It (2017). Ik heb daar minder verwachtingen bij omdat het een remake zal worden. Hoop dat ze van Misery maar geen remake zullen maken

avatar van Kenzomovies
subliem acteerwerk, topfilm gewoon!

film verveelt geen moment,meesterwerk gewoon
waarom geen top 250 waard???

zonder twijfel in mijn top10.

avatar van Joris Balneger
Alleen de laatste zin had beter gekund maar voor de rest wat een film!

avatar van sinterklaas
Wederom weer een prima King-verfilming.

Het concept... Een beroemde schrijver krijgt een autoongeluk tijdens een sneeuwstorm en wordt gered... en uiteindelijk verzorgd. Door wie? Door een zekere Annie Wilkins... Stomtoevallig een groot van van de man. Ze lijkt in eerste optiek nog erg sympathiek en geruststellend... Begint ze wel een beetje eng te worden wanneer ze woedeaanvallen krijgt... Maar uiteindelijk schijnt dat een teken te zijn om dat heel serieus te nemen.

Want we krijgen hier te maken met een zwaargestoorde christelijke vrouw die... Ja, wat wil ze eigenlijk van Paul... die niet veel meer dorst te doen met zijn gebroken benen. Niemand weet dat de man daar zit en zelfs de plaatselijke sherrif en zijn vrouw zitten nog maar slechts bij een vermissing naar aanleiding van een sneeuwstorm.

En ja... de film wil toch wel erg spannend worden en Jezus.... die Annie is gewoon echt eng... en weet ook niet wat ze wil. Een onderdaan voor de verloren liefde, of om de personage "Misery" in leven te houden?

Zeer geslaagd.

avatar van Fisico
Misery is een erg fijne thriller-horror die terecht onder de status van klassieker valt. Prima verfilming van het boek ook dat ik hier heb liggen. Het verhaal is best interessant en ik stelde me de vraag in hoeverre Stephen King zelf in zijn carrière last heeft gehad van opdringerige fans.

Het sterkste punt van de film is de uitstekende cast dito acteerprestaties. Kathy Bates is een actrice naar mijn hart. Ze heeft me nog zelden ontgoocheld is en is in mijn ogen één van de betere/beste actrices van de laatste decennia. Alleen jammer dat ze zo onderbelicht is bij het grote publiek, vooral als naam dan, als gezicht zal dit wellicht nog wel meevallen. Ook in Misery geeft ze het beste van zichzelf en won overigens terecht de Oscar voor beste actrice in 1991 waarbij ze monumenten als Julia Roberts en Meryl Streep achter zich liet (al was Julia toen ook nog maar een piepkuiken).

Het personage van Annie Wilkes is uitstekend gebracht door Kathy Bates. Langs de ene kant een zorgzame moederlijke kloek, maar als iets haar niet zint een meedogenloze bitch en psychopate. De constante switch tussen beide karaktertrekken wordt meesterlijk gespeeld door Bates die door de band heen al dan niet kwetsbare maar assertieve rollen toebedeeld krijgt.
Ook James Caan vond ik meer dan goed. Het is niet zo evident wanneer je 90% van de film zit of ligt waardoor je enkel kan focussen op mimiek en expressie.

De film is erg spannend en ook het camerawerk is van een hoog niveau. De close-ups van het gezicht van Bates werkten beklemmend en de close-ups van een zwetende Caan waren levensecht. De angst en wanhoop druipt letterlijk van zijn gezicht. De film kruipt onder je huid en je ervaart een onbehaaglijk verlaten gevoel. De uitgestrekte boerenbuiten van het besneeuwde Coloroda versterkt dat alleen maar. Reiner deed het dus meer dan prima en verdient het eveneens om een grotere bekendheid te zijn als regisseur onder het grote publiek met producties als Stand by me, When Harry met Sally, A few good men en The bucket list.

Ik volg Boneka (juli 2016) met zijn onwaarschijnlijkheden en voeg er meteen het einde aan toe. Jammer dat een slechterik (hier) tot 3 maal toe een serieuze "toek" moet krijgen om buiten strijd te zijn. Het gevecht was vol suspense, maar voor mij een beetje over the top, maar ik neem het er graag bij omdat ik van de rest zo genoten heb.

avatar van tbouwh
Hoog MuMe en imdb-gemiddelde, redelijk hoge verwachtingen op basis van de plot: zou dit één van de beste King-verfilmingen zijn die ik nog niet zag?

Misschien ligt het eraan dat ik vooraf hoopte op een meer surrealistische/metafysische insteek, maar ik voelde de spanning niet bij Misery en kwam er nooit echt helemaal in. Eens het personage van Bates is geïntroduceerd, weten we met wat voor soort verwikkelingen we te maken hebben, waarna het duivelse steekspel helaas op een vrij voorspelbare manier wordt uitgespeeld. Bates is - plat gezegd - erg vervelend en wordt enkel echt dreigend als ze ineens recht voor de camera verschijnt (ik was even licht weggedroomd voor dat gebeurde, dus dat leverde een interessante reality check op ) óf als ze met bloed besmeurd haar laatste minuten slijt.

Boeiend is deze film misschien nog het meest op meta-niveau: herkenbaar is de thematiek van een karakteristiek christelijke controle op de uitersten van goed en kwaad, die hier worden getransformeerd naar een huiveringwekkende variant op literaire censuur. Trek de parallellen naar een aantal eeuwen kerkgeschiedenis en je kunt je indenken welke motieven King gehad zou kunnen hebben bij het schrijven van zijn boek. Nu goed, hoewel ik wel dacht te zien hoe deze boog van ideeën de film overspande, was ik nooit echt helemaal mee in de opbouw richting de climax en de (wél geslaagde) epiloog. Reiner regisseert uitgekiend (volgens mij heeft Wes Anderson hier z'n pap deels vandaan gehaald voor die kenmerkende mise-en-scène - het expliciet inzoomen op objecten in het decor) en de montage is strak, maar dat verhulde mijn teleurstelling over de film als geheel niet.

avatar van hoffhaan
Redelijk goede film enigszins gedateerd. 3.5