Rosemary's Baby (1968)

Alternatieve titel: Wat Is Er Toch aan de Hand met Rosemary's Baby?

Horror / Mystery

geregisseerd door Roman Polanski
met Mia Farrow, John Cassavetes en Ruth Gordon

Rosemary en Guy zijn net getrouwd en betrekken een groot appartement in New York. Al snel raken ze bevriend met een stel dat naast hen woont. Guy brengt steeds meer tijd door bij deze buren. Na de zelfmoord van een vrouw uit de buurt begint Rosemary vreemde dromen te krijgen en hoort ze rare geluiden. Het lijkt erop dat Guy steeds meer afgesloten van Rosemary leeft. Ze krijgt steeds meer aandacht van haar buren en als ze zwanger raakt, blijkt dat de buren speciale plannen hebben met haar kind.

avatar van N00dles
Eindelijk eens deze klassieker gezien, maar ik vond hem eigenlijk best tegenvallen. Het begint op zich aardig met dat onheilspellende deuntje tijdens de credits, en ook het gehorige New Yorkse appartement geeft het een beklemmende sfeer, maar de film wordt nergens echt eng of spannend. Al vrij snel wordt duidelijk dat er iets met dat oudere echtpaar is, en wanneer het blijkt dat Rosemary in haar slaap is verkracht door haar man, terwijl zij iets droomde over een sektarisch ritueel
waarbij Satan haar verkracht
laat de rest van het plot zich wel raden.

Af en toe weet de film wel een onheilspellende sfeer op te roepen (de muziek draagt daar een steentje aan bij), met name aan het eind wanneer Rosemary angstig op zoek gaat naar Dr. Hill maar daarna ontvouwt zich een vrij tam en anticlimactisch slot zonder verdere verrassingen.

avatar van Shadowed
Mwa.

Ondanks de reputatie wist deze film me niet bepaald te overtuigen. Sowieso keek ik een beetje tegen de 136 minuten speelduur op, maar gelukkig gingen ze dan ook weer niet zo langzaam voorbij. Gek genoeg is dit pas mijn eerste Polanski ervaring.

De film duurt echt veel te lang, waarbij de eerste 75 minuten eigenlijk niet veel bijdragen en wel 1 grote en lange inleiding lijken. Echt spannend is het nergens en meer een soort familiedrama. Er zitten wel een paar opmerkelijke scenes in zoals Rosemary die op haar bed drijft in de zee maar dat zijn de beste stukken.

Daarna is de toon wat donkerder en krijgt het verhaal wat meer vaart, waarbij de laatste 30 minuten opeens erg sterk zijn en de score dus ook behoorlijk omhoog ging. Farrow speelt 1 van de meest wisselvallige rollen die ik heb gezien, soms is ze wel overtuigend maar soms lijkt ze wel een soort Disneyprinses.

De laatste minuten zijn sterk en vrij beklemmend waardoor ze je een stuk makkelijker meenemen. Alleen hierdoor kwamen er eigenlijk 2 hele punten bij, maar dat was nog niet genoeg voor het uiteindelijke eindresultaat. Polanski mag dan wel een meester zijn, overtuigt doet hij nog niet hier. Maar goed, de Polanski wereld staat nog voor me open.

avatar van JoeCabot
Speciaal is Rosemary’s Baby zeker. Polanski slaagt erin om een behoorlijk boeiende horrorfilm te maken zónder goedkope schrikeffecten. Menig Hollywoodscenarist krijgt het benauwd bij die gedachte.

Maar is deze film ook echt beter dan de fastfood-horror van vandaag? Nah, niet bepaald eigenlijk. Er heerst constant een nare en mysterieuze sfeer waardoor het spannend blijft tot het eind*, maar ik werd nu ook weer niet van mijn sokken geblazen. Echt eng zou ik het niet noemen, laat staan angstaanjagend.

Rosemary’s Baby heeft de tand des tijds redelijk doorstaan. Visueel ziet het er nog OK uit, al hoef je ook geen beeldenpracht te verwachten. Voor de rest blijft de fragiele, licht-gestoorde Rosemary tot op vandaag een intrigerend personage, met dank aan de charismatische Mia Farrow. De rest van de cast verbleekt overigens bij Farrow. John Cassavetes staat te acteren als een houten klaas en de bombastische Ruth Gordon hoort eerder thuis in een revueshow.

*Dan nog even een kort woordje over het einde. Jezus, wat was dat een potsierlijk schouwspel. Gelukkig hield Polanski de “climax” kort, maar het blijft wel een smet op deze cultklassieker. 2.5*

avatar van Basto
Tegenvaller. Het wil maar niet spannend worden en die buren zijn vreselijk irritant.

Pas de laatste 15 minuten maakt de film wat mij betreft z’n belofte enigzins waar. Mogelijk leidt de film eronder dat het concept inmiddels al vaak gekloond is. Al is een opvouw van bijna 2 uur altijd te veel van het goede gewerst, lijkt mij.

Een krappe 3.