• 11.701 nieuwsartikelen

Rosemary's Baby (1968)

Horror | 137 minuten
3,73 1.637 stemmen

Genre: Horror

Alternatieve titel: Wat Is Er Toch aan de Hand met Rosemary's Baby?

Geregisseerd door: Roman Polanski

Met onder meer: Mia Farrow, John Cassavetes en Ruth Gordon

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 november 1973

Plot Rosemary's Baby

"It's not what you're expecting"

Rosemary en Guy zijn net getrouwd en betrekken een groot appartement in New York. Al snel raken ze bevriend met een stel dat naast hen woont. Guy brengt steeds meer tijd door bij deze buren. Na de zelfmoord van een vrouw uit de buurt begint Rosemary vreemde dromen te krijgen en hoort ze rare geluiden. Het lijkt erop dat Guy steeds meer afgesloten van Rosemary leeft. Ze krijgt steeds meer aandacht van haar buren en als ze zwanger raakt, blijkt dat de buren speciale plannen hebben met haar kind.

Rosemary Woodhouse

Guy Woodhouse

Minnie Castevet

Roman Castevet

Dr. Sapirstein

Laura-Louise

Elise Dunstan

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een intrigerende horrorfilm die toch mee het genre groot maakte. Je had wel de thrillers van Hitchcock, maar verder waren horrorfilms misschien wel leuk, maar werd het in Hollywood niet echt au serieus genomen. Er zouden snel nog meer grote films met demonen volgen zoals The Exorcist of The Omen.

Veel elementen uit de film zijn ondertussen al veel gebruikt in latere horrorfilms, zodat het soms clichés lijken in Rosemary's Baby. Dat heb je helaas wel meer met oudere films. Ik las hier al eerder dat de film weinig schrikeffecten gebruikt, en dat is wel sterk voor een horror. Pas nog de nieuwe Scream gezien, waarin meermaals de deur (of die van kast of ijskast) wordt opengedaan met de muziek die opzweept zodat je verwacht dat er iemand achter verschijnt als de deur terug dicht gaat. Rosemary's Baby moet het minder van die momenten hebben en weet net de sfeer door het verhaal en acteerwerk zo te laten groeien. Interessante figuren en een onderschatte Mia Farrow die zelfs nog geen Oscarnominatie kreeg voor haar hoofdrol in deze film.

avatar van robertinho

robertinho

Wat Is Er Toch aan de Hand met Rosemary's Baby?

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

robertinho schreef:

Wat Is Er Toch aan de Hand met Rosemary's Baby?

Zit er een reden achter deze copy-paste van de titel?

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Blijft een sterke prent. Had deze al eens gezien een hele tijd terug, en in mijn herinnering was het meer horror dan er eigenlijk te zien valt.

Echt wel het soort van film dat me goed ligt, waarbij je mee vast zit in het perspectief van 1 personage dat langzaam de grip op de realiteit verliest (of toch niet?).

Leuke setting ook, dat grote appartementsgebouw in New York met al die rare snuiters op leeftijd die de revue passeren. Vond Farrow erg sterk, Cassavetes vond ik wat te veel 'acteren'. Hij kwam niet zo realistisch over.

Ziet er op visueel vlak ook nog altijd erg knap uit, de film voelt voor mij weinig gedateerd aan. De buitenscènes zagen er ook mooi uit. Zeker 1 van de betere Polanski's voor mij.

Ruime 3,5*.