ad
  • 141.879 films
  • 6.875 series
  • 20.919 seizoenen
  • 471.005 acteurs
  • 285.383 gebruikers
  • 8.184.170 stemmen
Avatar
 
John Cassavetes

Rechten: NBC Television, Public domain, via Wikimedia Commons.

John Cassavetes

Overleden op: 03-02-1989 (59)

Geboren: 9 december 1929 in New York

Bekend van: Rosemary's Baby, The Fury en Opening Night

IMDb profiel: John Cassavetes

Wikipedia: John Cassavetes (wikicode: 6391 )

39 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Vond dat Cavett er wel aardig mee om weet te gaan en, zoals je zegt, maakt Cassevetes het wel weer goed, door het voorgaande uur in context te plaatsen.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew)

  • 60960 berichten
  • 4980 stemmen



danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Thanks, best een interessante docu.


avatar van timmienoelie

timmienoelie

  • 1518 berichten
  • 4254 stemmen

held!


Ik Doe Moeilijk

  • 1098 berichten
  • 190 stemmen

Wauw, vurig pleidooi van iemand die gelooft in de kracht van zijn eigen kunst. Het is precies het ideaal van liefde, dat Cassavetes hier uitspreekt(in een theatrale stijl), wat ik in al zijn films terugzie. Liefde voor andere mensen, voor de kunst, voor het goede leven. Levenskunst eigenlijk. Als we in onze maatschappij allemaal rollen spelen, laten we dan tenminste de meest fantastische, liefdevolle, interessante rollen spelen. Het kan gemakkelijk als naief worden weggezet, maar de echte uitdaging is om het in de praktijk, die vol is van contradicties en beperkende structuren, na te streven.


Ik Doe Moeilijk

  • 1098 berichten
  • 190 stemmen

Uit een artikel over Cassavetes in de Filmkrant

Mythe 4: Ray Carney is 's wereld grootste Cassavetes-expert.

[hij (Carney) is] eigenhandig verworden tot een groot obstakel voor de juiste waardering van Cassavetes. [...]Het poortwachter-deel van deze jammerlijke situatie creëert het materiële probleem. Lezers die het geluk hadden in 2004 op het International Film Festival Rotterdam te zijn zagen het unieke filmische document dat Carney presenteerde: de originele versie van shadows. Vijf jaar later is dat document nergens meer te vinden. Wat gemakkelijk via dvd of het net verspreid had kunnen worden zodat iedereen het kon zien, werd door Carney achter slot en grendel gestopt. En dat is alleen de top van de wetenschappelijke ijsberg. Hij is erin geslaagd dozijnen zeldzame onaffe scenario's, videotapes en ander materiaal op te bergen. Zijn exclusieve eigendomsrecht dat hij claimt over al deze buit, is verontrustend en werkt averechts. Carney blokkeert de weg voor nieuwe onderzoekers - vooral degenen die zijn interpretatie in twijfel trekken.

Dit is niet helemaal juist. Het schijnt dat Cassavetes weduwe Gena Rowlands de publieke release van de eerste versie van Shadows tegen heeft gehouden. Dat staat op Carneys website (naar beneden scrollen tot vlak boven de film clips.

Erg jammer dit. Want de eerste versie schijnt erg goed te zijn geweest. Dat blijkt uit wat Amerikaanse experimentele filmmaker Jonas Mekas schreef na het zien van beide versies:

"I have no further doubt that whereas the second version of Shadows is just another Hollywood film - however inspired, at moments - the first version is the most frontier-breaking American feature film in at least a decade. Rightly understood and properly presented, it could influence and change the tone, subject matter, and style of the entire independent American cinema."

At the end of his piece, Mekas expressed the hope that Cassavetes would come to his senses, suppress the second version and release the first version; but it was not to be. Cassavetes withdrew the earlier print and refused to allow it to be screened again. From that point on, the only version of Shadows anyone would ever see - and the version that comes down to us today - was the re-edited version.

Geciteerd van een artikel van Carney over de zoektocht naar de eerste versie van Shadows gepubliceerd op de website van the Guardian. Hopelijk komt de eerste versie ooit nog eens uit op DVD, voor de Cassavetes verslaafden onder ons. Anderzijds zijn het juist dit soort verhalen die de mythe rondom de man en zijn oeuvre versterken.


Ik Doe Moeilijk

  • 1098 berichten
  • 190 stemmen

Overigens relativeert filmcriticus Jonathan Rosenbaum de lovende woorden van Mekas over de eerste versie van Shadows op zijn website.

the initial version is far more riddled with technical flaws than the second: bad lip sync, klutzy exposition, an overall sense of narrative sprawl in spite of all the dogged obeisance to certain narrative conventions.

Part of what makes this score experimental is the way it periodically editorializes on the characters and action [...] Insofar as this editorializing seems to take over the jobs of the actors and director, thus pointing up certain weaknesses in the dramaturgy, it’s easy to see why Cassavetes eliminated it in the second version.

More often, the weaknesses in the first version aren’t so much omissions as belt-and-suspenders overstatements and reinforcements - scenes offering cumbersome explanations or rationalizations of what we’ve just seen that were sensibly stripped away in the upgraded 1959 version.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18892 berichten
  • 12576 stemmen

Een recent weer door mij herontdekt Cassavetes'-vaste-acteurs-lijstje dat ik ooit maakte:

http://i59.tinypic.com/2emh538.jpg