Husbands (1970)

Drama / Komedie

geregisseerd door John Cassavetes
met Ben Gazzara, Peter Falk en John Cassavetes

De dood van een gezamenlijke vriend zet drie getrouwde mannen met kinderen aan het denken over hun leven. Ze besluiten er vandoor te gaan, maar hun hernieuwde vrijheid blijkt van korte duur...

avatar van Mochizuki Rokuro
Een film staat als kunstwerk natuurlijk op zichzelf en moet je kunnen beoordelen door er naar te kijken. Ik heb na het zien van Husbands (een langgekoesterde wens, met dank aan 'Goof' die een oude van BBC opgenomen VHS-tape van de film bleek te hebben) het Cassavetes on Cassavetes boek weer uit mijn kast gehaald om over de geschiedenis en verhalen rond deze film te lezen. En toen pas mijn stem hier gegeven. Een beetje gekleurd dus.

De film is zoals veel van Cassevetes' films vrij moeilijk en hermetisch. Druk, rommelig en slordig, literair, fascinerend, confronterend en ontroerend. Zoals hij zelf graag zei: "het leven".

Cassavetes komt over -in zowel deze film als in het boek- als een gedreven man, een liefhebber, een kunstenaar, maar soms ook als een compromisloze, zelfingenomen zak. Iets dat terugkeert in zijn films en bij het maken ervan. Geruzie over financiering, 'misbruik' maken van acteurs om ze tot bovenmenselijk prestaties op te stuwen etc. etc.

Het was alweer even geleden dat ik een Cassavetes film zag en het was fijn om weer een zo'n heftige ervaring te hebben. Ik vond Husbands, mede door zjin wisselvalligheid, zeker niet zijn beste film. De wisselvalligheid is ook mede veroorzaak door de montage, waarover veel te doen was. De door Cassavetes gewenste lengte, iets boven de twee-en-half uur (hoewel er versies van 225 minuten bestaan hebben) heb ik niet gezien. Dit ging om een gecoupeerde versie van ongeveer 130 minuten, waarbij Columbia enkele zeer omstreden scenes (de zangwedstrijd en de ruziënde en kotsende mannen op het toilet) heeft ingekort.

Het publiek en de pers moesten er destijds niets van hebben, maar deze film maakt voor mij toch wel weer duidelijk dat Cassavetes echt een van de grote cinema talenten was, ook al maakte hij geen enkel meesterwerk, omdat hij denk ik iets te wisselvallig was en niet voldoende afstand kon nemen van zijn werk.

The Killing of a Chinese Bookie blijft vooralsnog mijn favoriet, maar als iemand me nog kan helpen aan twee films van hem die nog ontbreken op mijn filmlijst (Minnie and Moskovitz en Love Streams) hou ik me van harte aanbevolen.

or2
De film Husbands van John Cassavetes is op YouTube is (in gedeelten) te zien.

avatar van Mochizuki Rokuro
stephan73 schreef:
Regio 1 DVD verschijnt op 18 Augustus.

En tweemaal goed nieuws: de originele lengte én ondertiteld!

avatar van Querelle
Gisteren in het Filmmuseum gezien. Mooi om die hoopvolle verwachting te zien van het publiek daar. De meesten hadden, net zoals ik, deze film waarschijnlijk nog nooit gezien.
Husbands past meer bij films als Shadows en Faces waarin een paar mensen gevolgd worden in hun interactie met elkaar. Het resultaat is hectisch en chaotisch en sommige scenes zijn behoorlijk heftig.
Husbands gaat nog een stap verder. We zien een absurde zangwedstrijd, veertigers die zich als tieners gedragen, een nooit meer te vergeten scene in de toiletten waarin je bijna vijf minuten lang kotsgeluiden hoort, Ben Gazzara die door zijn vrouw met een mes wordt bedreigd en een bizarre bijrol van een (hele) oude vrouw die zich gedraagd alsof ze 15 is.

Vooral Peter Falk maakt indruk en vond ik hier nog beter dan in a Woman under the Influence. Vooral de scene met het chinese meisje is erg goed.
Zeer van onder de indruk en blij dat ik weer iets meer van het imposante oeuvre van mijn nr. 2 regisseur heb gezien.

avatar van Spetie
Ook mijn vijfde John Cassavetes is erg goed bevallen. Het valt op dat ik bij al zijn films tot nu toe altijd even tien minuten tot een kwartier moet wennen aan het sfeertje en de losse ontspannen stijl en daarna kom ik er lekker in. Husbands is daarop geen uitzondering.

Drie mannen spelen hierin de hoofdrol, die in hun dagelijkse gang van zaken worden gevolgd. Het is echter geen leuke periode die ze doormaken en daarom besluiten ze een soort van vlucht naar Engeland te maken. Het is een best wel heftig onderwerp, dat door Cassavetes op zijn eigen, natuurlijke wijze wordt gebracht.

Cassavetes zelf speelt samen met Peter Falk en Ben Gazarra de hoofdrol. Alle drie acteren sterk, maar Cassavetes maakt de meeste indruk, al is het verschil miniem. Zijn soms chaotische manier van filmen zorgt ervoor dat de volledige concentratie hier vereist is, maar ook dat het niveau soms ietsjes inzakt.

Er zitten echter een aantal erg sterke scènes in, waarbij ik de nog niet genoemde scène met de drie mannen en drie vrouwen op een kamer in Londen, nog even wil noemen.

Boeiende film dus, waarvan ik overigens de versie van een slordige 130 minuten zag en Cassavetes stijgt wederom op mijn lijst van favoriete regisseurs.

avatar van Ataloona
Husbands was de laatste Cassavetes die ik tot nu toe zag, voor het eerst een paar maanden terug. Vreemd genoeg had ik toen steeds geen idee waar ik naar aan het kijken was en had ik ook nogal het idee dat ik mijn concentratie er niet bij kon houden. Én toch als ik weer aan Cassavetes denk, kan ik mij ook zonder problemen Husbands van begin tot eind weer in mijn geheugen zien afspelen. Misschien nog nooit zo'n treffende beeldvorming gezien van vriendschap, onzekerheden, seksuele frustratie en dronken escapades. Alleen al aan Husbands denken zorgt er al voor dat ik in een ''Cassavetesmood'' beland. Morgen Faces maar weer eens herzien en wie weet snel ook Husbands weer.

Een authentiek overkomende productie waarin vriendschap, hartstocht, communicatie en emotie centraal stonden. Een film over de leegheid van het bestaan, waarin drie vrienden van middelbare leeftijd, uit New York, na de begrafenis van hun vriend (die plotsklaps op een veel te jonge leeftijd was overleden), geconfronteerd werden met hun eigen sterfelijkheid. Bepaalde gedeeltes waren hartstikke grappig of ontroerend, daarom was het verrekte jammer dat andere scènes onnodig in de lengte werden getrokken en daardoor saai. De cast speelde weergaloos.