A Woman under the Influence (1974)

Alternatieve titel: Invloeden op een Vrouw

geregisseerd door John Cassavetes
met Peter Falk, Gena Rowlands en Fred Draper

Nick Longhetti probeert om te gaan met de mentale instabiliteit van zijn vrouw. Ondanks haar bizarre gedrag probeert hij de situatie binnen het gezin zo gewoon mogelijk te houden. Maar wanneer het gedrag van zijn vrouw de kinderen begint te beïnvloeden heeft hij geen andere keuze dan haar te laten opnemen.

Een dikverdiende Golden Globe en een Oscarnominatie voor Gena Rowlands die op verbluffende wijze de rol vertolkt van de psychisch gestoorde vrouw die daarenboven sterk onder de invloed leeft van haar, het misschien goed menenende, maar lompe, brutale en opvliegende man, eigenlijk evenzeer ziek als zij en een bemoeizieke, ook al niet verstandige familie en relaties. Ook Peter Falk is hier indrukwekkend.
Schitterende film van Cassavetes met prachtige, werkelijk natuurlijk-oprechte scènes als de spaghettimaaltijd, de strandscène, de kinderen achteraan de truck...
Een gevoelig werk ook, daar waar het trieste lot van de onschuldige kinderen emotioneel in beeld wordt gebracht.
Ondanks de lange speelduur, geboeid gekeken naar deze film van Cassevetes, een topregisseur.
Het schijnt dat er ruim 2 jaar aan de totstandkoming ervan werd gewerkt.

John Cassavetes was zowel een innovatief filmer (met de camera die bijna als personage door de scenes beweegt) als een fantastisch acteurs-regisseur. In 'A Woman Under The Influence' stuwt hij het gezelschap (onder aanvoering van Gena Rowlands en Peter 'Columbo' Falk) naar grote hoogtes. Het resultaat is ongemakkelijk, want de karakters zijn zo rond (met zowel goede als slechte kanten) dat het bijna onvergelijkbaar is met welke film tot dan toe. Enig puntje van kritiek is dat het wel een lange zit is (van dik twee en een half uur), maar ja, het hele leven is ook een lange zit, mensen.

avatar van Fisico
Ik ben niet zo bekend met het ruime oeuvre van Peter Falk - behoudens de legendarische detectiveserie "Columbo" - dat het wel interessant is hem elders aan het werk te zien. Ik was destijds (en nog) fan van Columbo en ook hier in A Woman under the Influence kon ik hem best appreciëren als een vreemde man die noodgedwongen de opvoeding van de kinderen op zich neemt en tevens ernstig lijdt onder de toestand van zijn vrouw Mabel. Schrijnend is onder meer het strandbezoek of de mate waarin hij zich gedraagt wanneer heel wat genodigden thuis op bezoek komen. Hij weet met zichzelf geen blijf wanneer de kinderen de situatie onvoldoende kunnen inschatten.

Maar de grote ster is toch wel Gena Rowlands die knap gestalte geeft aan Mabel. Aanvankelijk wordt er wel wat lacherig gedaan over "gekke Mabel", maar haar paranoia, vreemde gedragingen en hersenspinsels nemen zodanig de overhand dat ze moet worden opgenomen. Rowlands komt erg overtuigend over.

A Woman under the Influence is een overtuigend familiaal drama die wel wat trage scènes kent. Hier en daar was het even doorbijten, maar je krijgt ook wel wat terug. Niet helemaal 100% overtuigd om het zelf als meesterwerk te zien, maar zeker zeer degelijk tot goed.

TMP
Een film waar werkelijk geen eind aan lijkt te komen. Het was ongetwijfeld de bedoeling dat Peter Falk en Gena Rowlands twee bijzonder vervelende mensen portretteren en dat is ze ook zonder meer gelukt. Helaas zijn beide personages niet alleen nogal hysterisch en vervelend, maar ook buitengewoon oninteressant. De dialogen gaan veelal nergens over en duren eindeloos en de karakters ontwikkelen zich eigenlijk nauwelijks. Al met al een worsteling om deze film uit te kijken.

avatar van cinemanukerke
Zeer sterke film. Regisseur Cassavetes schetst op een authentieke wijze het huwelijk van Mabel en Nick. Volgens de titel moeten we ons concentreren op de labiele Mabel maar het viel mij op dat Nick het hoofdpersonage leek te zijn. Cassavetes probeert om Nick niet als een sympathiek personage te schetsen meer nog Nick is al even onstabiel als zijn vrouw. De uitbarsting tijdens de spagetti maaltijd, zijn reactie op het verjaardagsfeestje en zijn beslissing om Mabel te laten opnemen lijkt overdreven. Hij is ook diegene die we volgen tijdens Mabel's afwezigheid. Cassavetes zorgt ervoor door dingen weg te laten dat de personages niet veroordeeld worden. Weet bv Nick dat Mabel hem bedroog in het begin van de film ? Is de geestestoestand van Mabel erfelijk (en dus niet de oorzaak) door terloops aan te halen dat de moeder toch ook niet de meest nuchtere persoon is (cf haar bezoek met de kinderen als Nick en Mabel nog in bed liggen) ? Dankzij het laatste deel waarin Mabel langzaam haar huiselijkheid terug vindt (na een blijkbaar moeilijke opsluiting met shocks) mede dankzij de steun van Nick is wel een testament naar hun liefde toe. Cassavetes wil hier aangeven dat die situatie totaal verkeerd aangepakt werd door Nick zonder hem te veroordelen (slechts een nevenpersonage verwijt hem daarvoor rechtstreeks). In mijn blu ray uitgave van BFI zit er ook een boekje waarin een artikel staat hoe Cassavetes met de montage is omgesprongen. Oorspronkelijk zou de toestand van Mabel van een beetje erg naar erg evolueren maar door scenes te herschikken, is het nu precies het omgekeerde. Haar ontrouw bv (door haar geestestoestand) is erger dan haar enthousiasme tijdens het verjaardagsfeestje. Daardoor krijgen wij de indruk dat de beslissing van Nick om haar te interneren niet de juiste reactie is. AWUTI is krachtig, rauw, emotioneel en sociaal kritisch. De filmtaal van Cassavetes is bijzonder intens. Knetterende cinema.