A Woman under the Influence (1974)

Alternatieve titel: Invloeden op een Vrouw

geregisseerd door John Cassavetes
met Peter Falk, Gena Rowlands en Fred Draper

Nick Longhetti probeert om te gaan met de mentale instabiliteit van zijn vrouw. Ondanks haar bizarre gedrag probeert hij de situatie binnen het gezin zo gewoon mogelijk te houden. Maar wanneer het gedrag van zijn vrouw de kinderen begint te beïnvloeden heeft hij geen andere keuze dan haar te laten opnemen.

Dit is een heel indringende film van een belangrijke filmer - echt een must voor filmliefhebbers... en maar vier mensen hebben 'm gezien.

Echt fantastische rol van Gena Rowlands. En Peter Falk is beter dan ooit.

FisherKing
Ik was van deze film behoorlijk onder de indruk, maar te lang geleden gezien.

Probleem is ook de regio2 beschikbaarheid van John Cassavetes complete oeuvre.

starbright boy (moderator)
Erg indrukwekkende film. Veel intense lange scenes. Extreem goed geacteerd. Zichtbaar van invloed geweest op een film als Festen.

Rowlands die zich constant afvraagt op ze normaal doet in de ogen van de buitenwereld. Falk die zijn kinderen meetrekt naar het stand, omdat hij wil dat ze een goede tijd hebben. De onzekerheid bij de thuiskomst. Rowlands die elk deel van haar persoonlijkheid diep begraven lijkt te hebben door haar "therapie".

Dat soort scenes laten een gezin zien dat vooral normaal wil zijn en wil overkomen, maar het lukt niet. In elk geval niet volgens de maatstaven van de mensen om ze heen.

Waarom zenden ze in plaats van elke keer grease niet dit soort jaren '70 juweeltjes uit op tv?

FisherKing
Ik zit met smacht te wachten tot het werk van John Cassavetes op DVD verschijnt. Erg interessante regisseur. Iemand met een hart en liefde voor film.

avatar van Ramon K
Ik ben zeer aangenaam verrast door deze film. Ik heb 'm op aanraden van starbright boy maar eens gehuurd.

Intens drama met imponerende rollen van Falk en Rowlands. De film blinkt uit in zijn realistische portretering van echte mensen met echte gevoelens. Prachtig om te zien hoe Falk op de zenuwinzinking van Rowlands reageert; hij weet zich geen raad, wordt gek van de reacties op het werk en dwingt zijn kinderen om een leuke tijd te hebben aan het strand. Rowlands is geweldig als de vrouw die heel haar realiteitszin heeft verloren, maar daar tegelijkertijd geen besef van heeft. Sterk komt ook naar voren de liefde die Falk en Rowlands voor elkaar voelen, vooral in de scene waarin Falk en de dokter Rowlands laten opnemen in een instelling en in de thuiskomstscene waarin Falk alles doet om Rowlands niet terug te laten vallen in haar schijnwereld

A Woman under the influence is eigenlijk 1 lange indrukwekkende scene; realistisch, aangrijpend en warm.

Ik geef 4 sterren vooralsnog.....

Zeker een film die ik nog een keer wil zien.

starbright boy (moderator)
In de herfst komt er een (regio 1) Dvd-box van Cassavetes uit bij Criterion.
Daarin de volgende films: Shadows, The killing of a Chinese rookie, A Woman under the influence, Opening night en Faces.
Als extra onder andere de documentaire A Constant Forge.

FisherKing
Love Streams niet? Jammer.

avatar van xgogax
Ik heb maar 3 films (op DVD) in mijn bezit, en A Woman Under the Influence is daar 1 van. Dit zegt genoeg.

Masterlijke film met extreem veel gruwelijk mooie shots!

Mooie film inderdaad, zeer apart vooral, nog nooit zoiets gezien eigenlijk.

En daarmee bedoel ik vooral de enorm gedetailleerde weergave van sociale interactie en het overbrengen van een bepaalde labiliteit in bepaalde scenes.

Aan de andere kant duurt de film me wat te lang, ik hou dan wel van detail en realistische weergave, maar je kunt ook overdrijven met het uitrekken van bepaalde scenes. Op een gegeven moment was wel duidelijk hoe de vork in de steel zat.

Wel meesterlijke vertolkingen van Rowlands en Falk. De film Respiro doet trouwens vrij regelmatig aan deze film denken.

Sai
kos schreef:
Respiro vond ik veel dromeriger en poëtischer, A Woman... is veel harder en realistischer. En Rowlands natuurlijk. Geef mij deze maar boven het toch wat te ronddreutelende Respiro. De spaarzame muziek is trouwens ook gruwelijk mooi, als ze op de schoolbus wacht bijvoorbeeld. ****1/2.

Sai schreef:
Respiro vond ik veel dromeriger en poëtischer, A Woman... is veel harder en realistischer..
Dat is natuurlijk waar, ik bedoelde meer qua ziektebeeld.

avatar van fractalis
Dit noem ik nog eens een prachtfilm! Werkelijk fantastisch acteerwerk van Gena Rowland en Peter Falk! Verder heerlijk grof filmwerk met bergen schokkerige close-ups die de emotie alleen nog maar versterken. Sinds Breaking the Waves een jaar of 2 geleden niet meer zulke prachtige ellende mogen aanschouwen... Hulde voor Criterion ook trouwens....

Dustyfan
Beetje jammer, toch niet mijn film.

Het onderwerp zelf spreekt me niet heel erg aan, hoewel dat geen probleem hoeft te zijn als de film verder wel aanspreekt.
Dat lukte niet, mede omdat ik de karakters zo onsympathiek vond, dat ik me erg aan hen ging storen, wat doorgroeide naar irritatie. Hierdoor kon ik me niet met hen inleven en kwam ik niet in de film.
Ook heb ik me geërgerd aan het geschreeuw en de manier van filmen die heel rommelig op mij overkwam. Allemaal elementen die de irritatie vergroten en daardoor de film voor mij teniet doen.
Alleen de kinderen maakten dit nog enigszins goed.

2*, meer kan ik er niet van maken.

FisherKing
Een vrij pijnlijk portret. Peter Falk en Gena Rowlands spelen fantastisch, en het is ik ook bijna documentair geschoten.
De lengte van de film is een bezwaar.

Maar wat komen er indrukwekkende scene's langs, en wat zit je je soms te verbijten in het feit wat echte liefde is met een enorm instabiel persoon, en daar ligt dan tevens ook de kneep, want waarom zijn er 3 kinderen ? Was ze vroeger anders ? Dat zijn de vragen die wij niet weten, is haar gemoedstoestand veranderd ? Waarom speelt het nu pas ?

Wat is haar ziektebeeld ? En het feit dat je alleen maar klootzakken ziet soms, is niet echt helpend.

Wrange bijtende film. 4*

avatar van Wouters
magistrale film die mijn aankoop van de cassavetes five films criterion editie nu al de moeite waard maakt !

een film die drijft op de verwachtingen van het publiek. Met de juiste verwachtingen/instelling is dit een meesterwerk, met de verkeerde helemaal niks. Het camerawerk is schitterend, het acteerwerk subliem. Ik had op een gegeven moment het gevoel alsof ik in de film stond, de film was ik ! Sommige dingen waren ook vrij herkenbaar voor me en daarom had het denk zo'n impact op me. Het is moeilijk uit te leggen echter waarom precies. Ik ben een hele dag van de kaart gweest na het zien van deze film.

Als een film dat met je kan doen is het een film die een top 10 waardering verdiend in mijn ogen. Op naar meer van Cassavetes !

5 fonkelende sterren. 5*

avatar van Derekbou
Akelig realistische film met zeer sterke acteerprestaties. Had ook totaal geen probleem met de lengte van de film. Het soms wat ruwe camerawerk benadrukt nog eens dat je niet naar een flitsend en steriel hollywooddrama zit te kijken. De scène waarin Nick, na een hele nacht overwerken, zijn collega's mee naar huis neemt en iedereen aan de spaghetti zit, vond ik prachtig en zal ik niet snel vergeten. Ben zeer benieuwd naar de andere films van Cassavetes.

Derekbou schreef:

Die scene is me ook het meeste bijgebleven achteraf. Magistraal.

avatar van Poisonthewell
Derekbou schreef:
Ben zeer benieuwd naar de andere films van Cassavetes.

Shadows!!!

starbright boy schreef:

Die scene is me ook het meeste bijgebleven achteraf. Magistraal.
Ik heb nog vaak aan die scene tijdens het werk zelf teruggedacht bij die grappige reclames op T.V. over die mensen die aan de weg werken 's nachts door weer en wind. .

avatar van maxcomthrilla
John Cassavetes belicht hoe een man hopeloos aan de zijlijn moet toekijken hoe zijn vrouw steeds meer vervalt in tics. Het werk van Nick Longhetti neemt een belangrijke plaats in deze film in. Wij zien hem lange dagen maken, maar tevens zijn we getuigen van een vrij intieme relatie die John met zijn collega `s ontwikkeld. Oppervlakkige contacten worden met de grond gelijk gemaakt, scenes worden juist breed uitgesponnen, met als voorlopig hoogtepunt het bezoek van de werknemers aan Nick en zijn vrouw. Al snel blijkt dat het hart op de goede plaats zit bij Nick en zijn vrouw, ze houden er geen Noordwijker mentaliteit op na. Toch knaagt er iets onbehaaglijks gedurende de maaltijd. De soep lijkt echter niet zo heet gegeten te worden als hij wordt opgediend. Tot dat de situatie uiteindelijk toch wat escaleert. Iets wat gelijk een enorme impact blijkt te hebben op de verstandshouding tussen Nick en zijn vrouw.

Het gaat allemaal van kwaad tot erger. Was het eerst een niet te verzadigen drang die overbezorgheid heette. Al gauw blijkt dat ze niet voor vol wordt aangezien door andere mensen die haar mijdden vanwege haar uitbundigheid en onvermogen om communicatie op basis van wederzijds respect te bewerkstelligen. Schrijnend moment als Rowlands tijdens een kinderfeest keihard geconfronteerd wordt met uitlatingen die haar pijn doen. Toch kruipt ze niet in haar schulp en wil ze bewijzen dat ze een goede moeder is, tegen beter weten in.....

Ondertussen vecht Nick voor zijn familie. Misschien niet op de meest handige manier altijd, maar zijn bedoelingen zijn goed. Hij is dan ook maar wat trots als z`n vrouw terugkeert uit de kliniek, waarna hij gelijk aan iedereen wil laten zien dat ze weer genezen is. De scenes na de thuiskomst van Rowlands zijn van ongekend hoog niveau. Je voelt dat er een identiteit is gestorven. Ik wenste vurig dat Rowlands weer gelukkig door het leven kon gaan. De hamvraag is dan ook tot waar je iemand accepteert en wanneer er een grens is overschreden of om even een vergelijking te trekken: spuit je een druk persoon helemaal plat opdat hij als een duf vogeltje rondloopt of laat je hem lekker ADHD hebben en content met zichzelf zijn zonder aan eigenbelang of andermans belang te denken. Het einde voelde goed aan, gelukkig maar.

Prachtige film dus, die vooral gedragen wordt door de 2 hoofdrolspelers die niet vervallen in een en al tragiek maar het ritme van het dagelijkse leven zoveel mogelijk proberen na te leven. Ik had weinig indrukwekkends van Rowlands gezien tot dusver ( Night on Earth, The Notebook ), hier is zij echter majesteus tijdens het vertolken van een intigrerend personage, die wat fladderend door het leven gaat compleet met bijbehorende non - verbale maniertjes.

De vertelstructuur van de film is soms wat langzaam. Zo zagen we bv. meerdere malen de kinderen ontsnappen aan de aandacht van hun vader en zich vastklampen aan de door hun zo geliefkoosde moeder waarna ze weer naar bed werden gedirigeerd om vervolgens weer na beneden te stevenen met zijn allen. De vele lange scenes zijn echter perfect omdat ze je in staat stellen om de familie uitgebreid te observeren en te constateren dat A Woman Under the Influence een bij vlagen ontzettend geestig maar tegelijkertijd wrang en aangrijpend familiedrama is die nergens gekunsteld aandoet dankzij zijn intense verhaalstructuur en naturel vormgegeven personages die genuanceerd worden neergezet en niet louter als klinische, zwaarmoedige mensen die al lang dood lijken te zijn, zoals in Bergman `s films. 4,5*

avatar van Querelle
Grappig die vergelijking met Bergman. Dat is is precies waarom ik die psychologische drama's van Bergman niet zo geweldig vind.
Goeie post trouwens

avatar van The One Ring
Mijn kennismaking met Cassevetes. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar een goede film is het wel.

Met name dankzij de acteurs dan. Falk is echt heel goed, maar het is Rowlands die duidelijk de show steelt. Wat een performance. Daarbij vervalt ze niet in overacting, wat gemakkelijk kan gebeuren bij een film als deze. Ze weet je helemaal mee te krijgen in haar personage.

Maar als geheel duurt de film me wat te lang. Dat sommige scènes wat breed uitgesponnen worden is niet meteen een probleem, maar zoals Kos al zei snap je het punt op een gegeven moment wel. Er mag wel iets meer vaart inzitten.

Het grootste probleem ligt echter deels aan mezelf en aan de techniek. Ik moet bekennen waarschijnlijk de helft van de dialogen niet verstaan te hebben. De dvd waarop ik de film zag had beroerde geluidskwaliteit. De stemmen waren héél zacht, tot op het onverstaanbare af (behalve als er geschreeuwd werd), maar andere geluidseffecten en de muziek waren dan weer heel hard. Dat ik geen ondertiteling had maakte het er niet beter op. Nu kon ik veel maar met moeite of gewoon niet verstaan. Ik kon het in zoverre volgen dat ik wist waar elk gesprek over ging, maar een optimale belevenis is het niet. Jammer, want de karakters waren interessant genoeg om me aan het kijken te houden en de film heeft zeker achteraf gezien wel wat sterke momenten.

Misschien dat herziening ooit nog wat oplevert, misschien ook niet. Het zou echter wel eens een tijdje kunnen duren voor ik de film weer op zal pakken, voornamelijk dankzij de lengte. Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden naar deze regisseur.

avatar van danuz
Idem mijn eerste kennismaking met Cassavetes. Heb wel altijd verlangt films van hem te zien, kom zijn naam vaak tegen. A Woman under the Influence is dan ook direct wat ik ervan had verwacht: rauw en kapot. Deed me wat dat betreft denken aan Who's Afraid of Virginia Woolf, maar dan grauwer.

Heb altijd een zwak gehad voor Peter Falk, was vroeger een groot liefhebber van de Columbo serie, dus hem terug zien is sowieso een cadeau. Rowlands speelt haar rol hier ook erg mooi, constant fluctueerend tussen moeder en zenuwinzinking. Erg fijn hoe sommige scènes aan blijven houden, van die intensiteit kan ik absoluut genieten.

Ben erg benieuwd naar de andere Cassavetes, vermoed dat Faces de volgende wordt.

avatar van Wouters
@ TOR, herzien met goede ondertiteling en geluid is een must. Zo mis je anders wel heel veel.

avatar van The One Ring
Ja, dat denk ik zelf ook wel. De twee hoofdpersonages blijven wel goed hangen overigens. Ik wil deze zeker nog eens herkansen.

avatar van maxcomthrilla
Binnenkort verschijnt de film dan ook eindelijk los bij Criterion: http://www.criterion.com/asp/coming_soon.asp

Ik hoop dat men nu wel Engelse subtitels bijvoegt. Ik weet niet of dat bij Criterion gebruikelijk is om bij een Engelstalige film nog Engelse subs bij te voegen, maar zeker bij Cassavettes films vind ik zoiets nogal belangrijk.

Mochten er Engelse subs bij zitten, dan ga ik hem zeker aanschaffen!

starbright boy (moderator)
Criterion doet dat geloof ik bij alle films, wel subs voor slechthorenden.

avatar van maxcomthrilla
Bij de Criterion box van Cassavettes zaten geen subtitels, las ik op een gebruikersforum van DVD - Beaver, vandaar mijn vertwijfeling. Relatief kleine moeite om Engelse subs bij te voegen. Vind ik altijd wel fijn, omdat ik veel sneller Engels lees dan eerst te moeten ontcijferen welk Engels woord er uitgesproken wordt.

starbright boy (moderator)
Meen je dat nou? ik dacht toch echt van wel en bij de vergelijkbare Britse box niet. Maar ik heb het zelf nooit bekeken. Zou dat heel erg opmerkelijk vinden.

avatar van maxcomthrilla
Ik heb nog even gezocht en er zitten inderdaad wel subtitels bij: http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare5/womanundertheinfluence.htm

Iemand op het forum zal wel in de war geweest zijn met de Optimum release.