ad
  • 8.078.886 stemmen

Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)

Drama | 125 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Raise the Red Lantern / Dahong Denglong Gaogao Guo / 大紅燈籠高高掛

Oorsprong: China / Hongkong / Taiwan

Geregisseerd door: Zhang Yimou

Met onder meer: Gong Li, Ma Jingwu en He Saifei

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Oorspronkelijke titel: 大红灯笼高高挂

Releasedatum: 20 december 1991

Over Da Hong Deng Long Gao Gao Gua

China 1920. De negentienjarige Songlian wordt na de dood van haar vader uitgehuwelijkt aan meester Chen Zuoqian, die al getrouwd is met drie andere concubines. Elke avond beslist de meester bij wie hij de nacht doorbrengt. Een rode lantaarn wordt dan geplaatst bij de hut van de gelukkige. Er barst elke dag een verschrikkelijke strijd uit tussen de vrouwen om in de gunst te komen bij hun man en de vrouwen gaan hierbij werkelijk niets uit de weg.

imageimageimage

avatar van keukenzout

keukenzout

Ik moest er even in komen het eerste kwartier maar heb uiteindelijk genoten. Vertelling van een wrede geschiedenis, prachtig gefilmd.

avatar van 93.9

93.9

In de categorie 'te gestileerd'. Mag van mij best wel wat minder esthetisch volmaakt zijn.

Je mist hierdoor de echt meelevendheid. Ook deze Chinese film is te afstandelijk.

avatar van Kronos

Kronos

93.9 schreef:

Je mist hierdoor de echt meelevendheid.

Ik niet. Juist onder al die stijl en stijfheid gaan emoties des te sterker woeden. Meeleven vraagt misschien wel wat culturele inleving.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Jammer. Mooi gefilmd, dat zeker. Prachtige beelden en sfeervolle kleurzetting. Stilistisch niets op aan te merken, maar ik kreeg geen enkel gevoel bij de diverse personages waardoor de film erg langdradig dreigde te worden. De laatste 20, 30 minuten zorgden even voor een opleving, maar te weinig om het geheel voor mij te redden.

avatar van anne J

anne J

Mooie film zeg. Afgelopen zondag gezien en af en toe poppen er nog steeds scènes op in mijn hoofd. Er is al veel over gezegd, dus ik houd het kort. Wat nog niet echt naar voren is gebracht zijn de kostuums. Naast het vele andere schoon (zowel in de vorm als de mise en scene) merkte ik dat ik tijdens het kijken vaak zat te staren naar de prachtige kostuums. Prachtige stoffen, ontzettend mooi om te zien, en heel complimenteus hoe de kostuums zich aanpassen per scène.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Apart en intrigerend, maar ook nog niet helemaal overtuigd. Raise the red lantern is vanwege zijn hoge waarderingen bijna verplichte kost voor ieder die verstand denkt te hebben, en een mening ventileert, over films. Met enige twijfel zette ik me dan ook aan de film, twijfel die gaande weg nooit helemaal werd weggenomen, tot de ontknoping kwam waarbij mij het gevoel bekroop het overzicht niet helemaal te hebben gehad, maar wel te begrijpen iets aparts te hebben gezien.

Traditioneel 12de eeuws beeld rond een welgestelde heer en zijn 'dames' wordt stijlvol en vooral met veel gevoel voor de oude cultuur gebracht. Wat een hele poespas lijkt, met die dames qua omgang en dat gedoe met de lantaarns, omvat zeker een bepaalde charme en wekt de interesse. Net als de beginnende strijd tussen de dames die vooral lijkt te spelen tussen drie en vier.

Ondanks de bovengenoemde goede elementen is er dan toch een fase dat ik me afvraag of het hier bij blijft. Het heerschap vind ik maar een onnozelaar, een riante hofhouding heeft hij wel maar aansturen en de dames in het gareel houden doet ie of kan hij niet. Het verhaal lijkt wat te slepen rond het gekibbel van de dames, is het allemaal wat te afstandelijk om mee te leven, en doet de drukke terugkerende Aziatische muziek me bijna pijn aan de oren.

Met het lot van meesters drie krijgt Raise the red lantern toch wel een erg wrede wending die andermaal benadrukt wie de kwade genius van de vier is. Dat mevrouw twee een wolf in schaapskleren blijkt, sijpelde al eerder subtiel door maar krijgt in de definitieve afloop van de film wel een hele wrange lading en tevens einde die nog wel even in het hoofd blijft hangen. Vooral dat einde, wat heb ik net gezien? Was de hele film een aanloop naar dat einde waar uit blijkt; vrees degene die poeslief doet?

Afijn, het moge duidelijk zijn, deze film heb ik niet voor het laatst gezien nog mijn laatste woord gezegd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Prachtig. Duurde lange tijd voordat ik hier in kwam, maar ik wil dit graag nog een keertje een kans geven om hopelijk me er nog wat meer in te verdiepen.

ik had aanvankelijk wat moeite met het gegeven dat we bijna geen context krijgen en letterlijk en figuurlijk samen met Songlian opgesloten zitten binnen de muren van het paleis en dat we ook heel weinig van hun dag-indeling te zien krijgen: wat doen die mensen in vredesnaam de hele dag? Maar mijn god wat was het tegelijk mooi... Die bedwelmende sfeer van die tempel, die rituelen, die idioot hoge drempel waar ze de hele tijd overheen moeten stappen, dat bijna dwangmatige ophangen en uitblazen van de rode lantaarn uit de titel - soms was het hypnotiserend, de ultieme slow cinema.

Waar ik wel benieuwd naar ben: is het een Aziatische / Chinese stijl van acteren dat de actrices zo enorm weinig gezichtsuitdrukkingen lieten zien? Ik begreep zelf goed wat er gebeurde, maar mijn vader - die met een half oog meekeek - had wat meer moeite om te begrijpen wat de dames concubines dachten, gezien hun constante neutrale gezichtsuitdrukking. Dit staat los van de kwaliteit van de film, maar ik vind het wel interessant om te bekijken.

En ja... Gewoon wel fijn om weer een keer een film te zien waarbij de klassiekerstatus volledig terecht is. Ontzettend mooi, en misschien na een tweede kijkbeurt dat dit een halve punt omhoog gaat. Nu nog even 4,0*