Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)

Alternatieve titels: Raise the Red Lantern | Dahong Denglong Gaogao Guo | 大紅燈籠高高掛

China / Hongkong / Taiwan

geregisseerd door Yimou Zhang
met Li Gong, Caifei He en Jingwu Ma

China 1920. De negentienjarige Songlian wordt na de dood van haar vader uitgehuwelijkt aan meester Chen Zuoqian, die al getrouwd is met drie andere concubines. Elke avond beslist de meester bij wie hij de nacht doorbrengt. Een rode lantaarn wordt dan geplaatst bij de hut van de gelukkige. Er barst elke dag een verschrikkelijke strijd uit tussen de vrouwen om in de gunst te komen bij hun man en de vrouwen gaan hierbij werkelijk niets uit de weg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal van de film is nogal soapachtig met de intriges tussen de verschillende vrouwen. Dit verhaal in de handen van een andere regisseur had me totaal niet geboeid. Gelukkig heeft Zhang de verfilming gedaan. Wat het verhaal aan interessante elementen mist, maakt hij visueel dubbel zo goed. Hier is een kunstenaar aan het werk gegaan en het is door die mooie beelden dat ik toch nog meegenomen werd in de film. Aangevuld met gepaste muziek is dit zeker de moeite om te kijken.

De film zelf is helaas meer dan enkele prachtige beelden en ik merk wel dat het verhaal rond de vrouwen mij niet altijd boeit. Ik mis ofwel een betere verhaallijn - wat volgens mij eigenlijk wat zou misstaan - of iets meer verrassing om de sfeer nog meer op te blazen en samen met die mooie beelden tot een ultiem vuurwerk te komen. Geen slechte film dus, maar het was ondanks alle schoonheid net iets te 'koud' naar mijn zin.

avatar van John Milton
Mooie en zorgvuldig in beeld gebrachte film. Mijn derde Yimou na Hero en HOTFD, en ook deze is weer zeer de mooite waard qua acteerwerk, verhaal en cinematografie.

Met name Gong Li is er sterk in de hoofdrol, en nog een prachtige vrouw ook. Google images geeft trouwens een heel Ander beeld van haar dan in deze film

avatar van cucciolo
Haha goeie research, John Milton
Maar het verbaast me niet heel erg. Ze had tenslotte wel een hoofdrol dus ze zal er vast geen last van hebben om 'gezien' te worden
Dan zou ik denk ik eerder benieuwd zijn naar hoe die opera zangeres er in het echt uitziet hihi

avatar van prutnek

prutnek schreef:
mijn 2 katten reageerden op het gezang van de 3e mistress net zoals op vuurwerk
een trauma voor die arme dieren
persoonlijk kreeg ik een 'ik gooi je van dat dak af!' gevoel

blijkbaar nog erger dan kattegejank dus

avatar van U96
U96
Weet iemand waar deze film op dvd of BR te krijgen is ??

avatar van Mochizuki Rokuro
Er is een R1 DVD (klik), maar die is kwalitatief volgens mij niet geweldig en bovendien schrikbarend duur (want OOP). Via eBay wellicht op de Koreaanse of Maleisische markt, maar de kwaliteit daarvan is op zijn minst wisselend.

Als Duitse subs een optie voor je zijn. Daar is een blu-ray uit: Rote Laterne - Raise The Red Lantern DVD & Blu-ray

avatar van John Milton
Bijzonder toch, dat zo' relatief jonge en bepaald niet onbekende film zo rottig in fatsoenlijke kwaliteit te krijgen is. Ik heb hem dan ook gepindakaast. Dan maar zo, hoor.

avatar van Verhoeven
Mochizuki Rokuro schreef:
Onlangs gezien en met die DVD is niets aan de hand. BR-achtige kwaliteit.

avatar van John Milton
Dat is niet mis. Op mijn 51 inch tv zien mijn meeste dvd's er niet behoorlijk meer uit hoor, vergeleken. Met een br of HD pindakaas. Ik doe het dan ook nog zelden, kan ze beter verkopen.

Maar dit was een mooie film visueel, goede kwaliteit is wel een plus!

avatar van Mochizuki Rokuro
Dan ben ik verkeerd ingelicht. Maar hij blijft duur

avatar van HarmJanStegenga
Toch weer net niet, Zhang. Jammer, had nogal wat verwacht van deze prent, maar tot m'n eigen teleurstelling moet ik bekennen dat het me bijzonder weinig deed allemaal. Ik snap dondersgoed dat de onderhuidse spanningen, intriges, leugens en wat dan ook maar onder de vrouwen bij veel mensen in het juiste keelgat schieten, maar ik had er even geen zin in. Slechte timing misschien. De film ziet er prachtig uit, is sfeervol en begon erg goed, maar na verloop van tijd had ik het wel gehad met de dames. Ik kon me even niet inleven, maar dat ligt 'm waarschijnlijk aan mezelf. Zhang heeft z'n best gedaan.

avatar van J.Ch.
Bjizondere film. Ik ken niet héél veel Aziatische films, en de meeste zijn meer van het martial arts-genre, zoals The House of the Flying Daggers (van dezelfde regisseur, blijkt nu), maar deze is anders dan alle andere.

Raise the Lantern speelt zich, op de eerste vijf minuten na, volledig af achter de gesloten deuren van de woning van de Meester. Die woning (een beter woord ken ik niet) is bijna een wereld op zich, met al die trappen, gangen en daken die alles met elkaar verbinden. Die wereld wordt bewoond door de Meester, zijn vier vrouwen en een handjevol bedienden. De vierde vrouw, onze hoofdpersoon, stapt deze wereld binnen, en het lijkt alsof alles wat er buiten is, niet meer bestaat. Je kunt ook praktisch nergens uit opmaken in welke tijd deze film zich afspeelt - alleen de grammofoon geeft een vage indicatie.

In een zo beperkte wereld, waar er ongeveer niets te doen is, is het niet vreemd dat tradities onredelijk belangrijk worden en er felle competities ontstaan om bijna niks. Goed voorbeeld hiervan is de voetmassage - de eerste avond voor Songlian vooral heel raar, daarna toenemend een gewilde trofee. De voetmassage, de rode lantaarn, het bepalen van het menu: het draait niet eens om de Meester zelf. Hij is in de hele film het meest blanco personage, we zien zelfs zijn gezicht nooit. Zijn vrouwen houden niet van hem, ze willen enkel door hem verkozen worden boven de anderen. Stop vier vrouwen met niets te doen in zo'n situatie, en ik denk dat je zelfs vandaag een soortgelijke strijd zult krijgen.

Uiteindelijk moet de situatie uit de hand lopen. Songlian voegt zich niet zo gemakkelijk naar de regels en tradities (waar een half jaar aan de universiteit al niet goed voor is) en daarmee begint er in het huis van alles te broeien. Allianties verschuiven, geheimen komen naar boven, de competitie neemt toe en alles ontspoort. Ik weet nog niet helemaal wat ik van het einde vind, maar de weg ernaar toe is in elk geval erg boeiend.

Enig minpuntje: ik vind dat er erg weinig is gedaan met het personage van de oudste zoon. Er lijkt iets van aantrekkingskracht tussen hem en Songlian te worden gesuggereerd maar daar wordt vervolgens niets mee gedaan, waardoor zijn rol wat onduidelijk blijft.

Qua sfeer, locatie, kostuums, acteerwerk (wat ik op een of andere manier toch wat moeilijker te beoordelen vind in Aziatische films) en thematiek scoort Raise the Red Lantern goede punten. De muziek klinkt me een beetje vreemd in de westerse oren (ik hoorde het verschil niet zo tussen de operazangeres en de dronken Songlian) maar dat mag de pret niet drukken. Al met al een geslaagd Aziatisch drama.

avatar van mjk87
Vooral een ijzersterk eerste deel. Verstild, rustig, met mooie strakke beelden en fijne felle kleuren. Echt zo'n film die heerlijk wegkijkt en je gewoon als kijker passief alle verrichtingen volgt van dat hofleven in het klein. Je krijgt ook een vrij goed idee van de dagelijkse beslommeringen. Leuk is ook dat de film ergens in de 20e eeuw speelt, maar het zou zomaar 400 jaar eerder kunnen zijn. Verder ook sterk geacteerd waar men zonder veel te praten veel zegt.
Het tweede deel met meer drama en meer dialoog is een stuk minder. Die sfeer uit het eerste uur verdwijnt en ik kon ook niet helemaal meegaan in enkele beweegredenen. Jammer, nu slechts 3,5*.

avatar van extremezz
Zeer mooi verhaal,heb er echt van genoten

TMP
Een sfeervolle film. Het ophangen en aansteken van de lantaarns, de locaties en de inrichting daarvan zorgen voor een mooie setting. Ook de intriges tussen de verschillende concubines komen goed naar voren. Toch weet de film lang niet altijd te boeien en op enig moment had ik het wel gezien. Echt aangrijpend wordt de film qua verhaal ook nergens, zodat het toch wat afstandelijk blijft.