Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)

Alternatieve titels: Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring | 봄 여름 가을 겨울 그리고 봄

Zuid-Korea / Duitsland

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Jong-ho Kim, Jae-kyeong Seo en Young-min Kim

Niemand blijft onberoerd door de kracht van de seizoenen en hun jaarlijkse cyclus van geboorte, groei en verval. Zelfs niet de twee monniken die een kluizenaarshutje delen dat op een vijvertje drijft midden tussen de bergen. Met het ontvouwen van de seizoenen wordt ieder aspect van hun beider levens doordrongen van een intensiteit die leidt tot een nog grotere spiritualiteit — en tragedie. Want ook zij ontkomen niet aan de wensen van het leven, de verlangens, het lijden en de passie die ieder van ons in hun greep houdt. Onder toeziend oog van de Oude Monnik ervaart de Jonge Monnik het verlies van de onschuld wanneer een spel een gruwelijke wending neemt, ervaart hij het ontwaken van liefde wanneer een vrouw hun beschermde leven binnendringt, voelt hij de dodelijke kracht van jaloezie en obsessie, de prijs van verlossing en de verlichting van ervaring. Net als de seizoenen voortdurend aan verandering onderhevig zijn, zal het kluizenaarshutje voor altijd een thuis voor de geest zijn, zwevend tussen het nu en de eeuwigheid.

avatar van Noud
Was de geblindeerde vrouw niet het meisje van de lente maar dan opgestaan uit de dood?
Op het laatste zie je ook dat de vis en slang die zijn teruggekeerd uiot de dood.

avatar van Hansiro
Kan het vrij kort houden bij deze film want hiervoor is maar 1 juiste beschrijving namelijk sprakeloos.. Wat een pracht van een film, vanaf het moment dat die schitterende tempel in beeld komt pakte deze film me bij de vodden en wat volgt was een magische reis.. jezus mina wat een topfilm. Had wellicht de volle mep kunnen worden als de muziek die zo nu en dan begint te spelen was weggelaten, persoonlijk had ik liever de geluiden van de natuur eronder.

Wanneer er een grootheid uit de cinema is overleden, kijk ik altijd een film van diegene om er even bij stil te staan. Dit is wel de ideale film om dat te doen zeg. Een briljante film van een geweldige regisseur. Tijdens het winter stuk raakte ik geëmotioneerd, dat heb ik niet vaak. Neig naar de volle mep.

avatar van eRCee
Na 2006, toen ik filmkunst nog maar net aan het ontdekken was en diep geraakt werd door met name het einde van de film, met 5* als gevolg, heb ik Spring, summer, fall, winter ... and spring nooit durven herzien. Ik wist wel dat die eerste ervaring er niet meer in zou zitten. Dat geldt ook voor Dogville overigens (die ik wel herzien heb). De film was dan ook al uit mijn top-10 verdwenen. Het overlijden van Ki-duk Kim vormt echter de aanleiding om hem opnieuw op te zetten. En eigenlijk houdt 'Bom Yeoreum' dan goed stand: de setting is bijzonder mooi, het verhaal wordt efficiënt verteld, montage is sterk, geluidsband en muziek zeer fraai, en zelfs de Oosterse mystiek (waar ik verder een pesthekel aan heb) komt goed tot z'n recht. De catharsis van de protagonist blijft kippenvel bezorgen: het shot vanaf de berg is simpelweg weergaloos. Ruimschoots de beste film van Ki-duk Kim.