Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)

Alternatieve titels: Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring, 봄 여름 가을 겨울 그리고 봄

3,93

Zuid-Korea / Duitsland

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Jong-ho Kim, Jae-kyeong Seo en Young-min Kim

Niemand blijft onberoerd door de kracht van de seizoenen en hun jaarlijkse cyclus van geboorte, groei en verval. Zelfs niet de twee monniken die een kluizenaarshutje delen dat op een vijvertje drijft midden tussen de bergen. Met het ontvouwen van de seizoenen wordt ieder aspect van hun beider levens doordrongen van een intensiteit die leidt tot een nog grotere spiritualiteit — en tragedie. Want ook zij ontkomen niet aan de wensen van het leven, de verlangens, het lijden en de passie die ieder van ons in hun greep houdt. Onder toeziend oog van de Oude Monnik ervaart de Jonge Monnik het verlies van de onschuld wanneer een spel een gruwelijke wending neemt, ervaart hij het ontwaken van liefde wanneer een vrouw hun beschermde leven binnendringt, voelt hij de dodelijke kracht van jaloezie en obsessie, de prijs van verlossing en de verlichting van ervaring. Net als de seizoenen voortdurend aan verandering onderhevig zijn, zal het kluizenaarshutje voor altijd een thuis voor de geest zijn, zwevend tussen het nu en de eeuwigheid.

477 BERICHTEN 53 MENINGEN
avatar van Hansjepansje
Dan eindelijk mijn eerste Ki-duk, en het zal zeker niet de laatste worden.

Spring...is een reis doorheen een mensenleven, gesymboliseerd via de vier seizoenen. Ki-duk neemt ons via een jonge monnik en zijn meester mee op een reis doorheen zowat elke mogelijke emotie. Verdriet, het verlies van onschuld; liefde en geluk; jaloezie, hebzucht en woede; en de loutering en verlichting; waarna de hele cyclus opnieuw begint. Een enorm project, en de grote kracht van deze film is dan ook dat Ki-duk al die zaken in honderd minuten weet te vatten, zonder het gevoel dat er iets overhaast wordt, en met een beperkt scala aan attributen. Twee hoofdrolspelers, enkele zijpersonages, en twee locaties.

De setting is dan ook perfect gekozen. Een eenvoudige hut in het midden van een meer, dat dan weer omsingeld wordt door bos en gebergte. Op zichzelf al wondermooi, en in handen van een getalenteerd cineast al helemaal. Met de wisseling van de seizoenen ziet het er elke keer weer anders uit, wat maakte dat ik elke keer weer reikhalzend uitkeek naar een nieuwe seizoenswisseling. En Ki-duk doet er ook wat mee, want qua compositie zit zo ongeveer elk shot wel juist. En ook muzikaal zit alles juist. Soms op de achtergrond, meekabbelend met de film, soms opvallend op de voorgrond, om een scène te benadrukken, maar altijd in dienst van de film. Acteerwerk blinkt nergens uit, maar stoort nergens. Zelfs de duidelijke overacting in het 'Herfst'-gedeelte vond ik niet storend, alsof het zelfs passend was.

Niet alleen ziet het er allemaal prachtig uit, Ki-duk neemt je ook echt mee op een kleine emotinele rollercoaster. Ik voelde de pijn in het eerste deel, ik voelde de oprechte verliefdheid in deel twee, de woede in deel drie, en de loutering in deel vier. Ik heb (bijna) gehuild, ik heb gelachen. Missie geslaagd, Kim.

Pareltje. 4.5*

avatar van Moddermonster
Zooo, die komt hoog binnen in mijn lijst. Hier hou ik wel van hoor.

avatar van El  Loco
Mijn tweede Kim Ki-duk

Na Bin-Jip wist ik wel wat ik kon verwachten van deze film. Een mooie rustige film waar amper in gesproken wordt, al is er in deze film wel iets meer dialoog. Toch blijft het sterke punt van deze film de rustige sfeer die ze uitstraalt en gelukkig weet Kim deze rust over de hele film te behouden. Zelfs bij de inval van de politie had ik niet het gevoel dat de rust verstoord werd. Die sfeer wordt ook veroorzaakt door het mooie landschap. Visueel is dit een erg mooie film en vooral de beelden tijdens de herfst en de winter zien er prachtig uit.

Verhaaltechnisch zit dit goed ineen. De levenscyclus wordt mooi in beeld gebracht van kind tot volwassene en tenslotte tot leermeester zelf. De eerste twee seizoenen zijn erg interessant om te volgen, maar het Fall-gedeelte vind ik van een iets minder niveau. Het uitstapje naar de “echte mensenwereld” had voor mij niet gehoeven, en ik vond het vreemd dat de monnik plots een krant bij zich had waar hij een artikel zag staan over zijn leerling. De winter is weer iets beter en de laatste lente is natuurlijk een logische afsluiter. Qua symboliek en filosofie zal ik (zoals zo vaak) het grootste deel over het hoofd gezien hebben. Met wat meer achtergrondkennis van het Boeddhisme zal je hier ongetwijfeld nog extra van kunnen genieten.

Opnieuw een mooie rustige film van Kim Ki-duk, die nog net iets beter is dan Bin-Jip vanwege het visuele.

avatar van james_cameron
Mijn eerste kennismaking met het werk van regisseur Ki-Duk Kim. Ik kan niet zeggen dat ik echt onder de indruk ben, maar de film heeft wel wat. De beeldenpracht is poëtisch en de gebeurtenissen op het meer, als metafoor voor het leven, worden mooi subtiel uitgewerkt. Ik ben minder te spreken over het lage tempo, maar goed, dat past dan wel weer bij het onderwerp. Niet direct een fan geworden dus, maar ik zal het inmiddels omvangrijke oeuvre van de beste man nog wel eens een kans geven.

Een religieuze film die gelukkig niet preekte en de kijker een andere wereld liet zien. Door recensenten de hemel in geprezen en opgedeeld in vijf delen, over de cycli van het leven in de persoon van een boeddhistische monnik . De jaargetijden markeerden beslissende periodes in het leven en de daarmee samenhangende stemmingen. Een productie die je op zijn minst deed verlangen naar een reis naar exotische oorden. Echt warm kon ik echter niet worden van het in feite armzalige en ongeloofwaardige verhaaltje. Vooral het eerste halfuur was uitermate simpel en sentimenteel op een smelterige wijze. De beelden waren prachtig en sfeervol, maar daar bleef het voor mij bij.

avatar van MovieMind

Een rustig voortkabbelende film met een mooie omgeving en een duidelijk verhaal.
Opzich kan ik zo'n soort films wel waarderen, en in sommige gevallen zelfs van genieten.
En dat deed ik in het begin dan ook.....maar nadat de film vorderde kon het me niet echt pakken.
Op een bepaald moment vond ik het zo tergend traag en eigenlijk een beetje saai worden dat ik het gevoel kreeg dat ik naar een 3 uur durende film aan het kijken was.
Gezien de hoge beoordeling hebben de meeste kijkers ervan genoten....maar ik pas de volgende keer.

avatar van chevy93
Weergaloze film en nu voor de tweede keer bekeken. Het rustige tempo, de prachtige beelden en de ontroerende muziek. Dit soort films zijn de reden dat filmkijken een van de mooiste hobby's is die je kan hebben.

avatar van Noverca

De eerste Aziatische film, volgens mij, die ik ooit gezien heb en de eerste heeft gelijk behoorlijk indruk gemaakt. De symboliek maakt de film wat mij betreft heel bijzonder en rustgevend, waarbij de mooie landschappen ook een duit in het zakje doen. Fijn, rustig werk en maakt me zeker nieuwsgierig naar andere films uit die hoek van de wereld, ook omdat de montage en het camerawerk me zeer aanstond.

avatar van John Milton
Mijn tweede Ki-duk Kim, na Bin-Jip een jaar of tien geleden toen deze uit kwam. Eerste indruk is een mooie, uiterst rustige film. Nog meer dan Bin-Jip, voor zover ik me dat een decennium later nog goed kan herinneren. De film vereist voor mij een tweede viewing. Na een kort nachtje op mijn vrije morgen gekeken, en ik begon toch af en toe wat te knikkebollen door de serene sluier die de film over je heen drapeert. Mooi om te analyseren ook. Jammer van de dierenmishandeling alleen, hoewel vast passend in de narratief, scoor je daar bij mij geen punten mee. Jammer.

Veel te traag deze film!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom is een titel die fonetisch voor mij erg passend is. Een 'Bom' in het begin en een identieke 'Bom' op het einde die een aantal tong twistende, herhalende klanken introduceert en afsluit. Het doet me denken aan deze bekende en vaak geleende regels uit Macbeth:

It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.

Dit verhaal over een leven in afzondering van twee monniken in een simpele tempel, drijvend op een troebel meer, heeft een tegenovergestelde insteek: vol van betekenisvolle afwezigheid en stilte. Hoewel de morele dillema's voor het grootste deel van een relatief onschuldige orde zijn, geven deze charmante parabels een onaangenaam onderbuikgevoel door hun onuitroeibare karakter. Een pad van bovennatuurlijke wijsheid is mogelijk: van hond, naar haan, door kat om uiteindelijk de huid af te gooien als slang. Maar was is het nut als we telkens opnieuw worden teruggeroepen uit de, toegegeven om ons huilende, maar toch, onpersoonlijke diepte?

Misschien omdat er pas muziek tot onze oren komt als we leven in dierlijke stoffelijkheid. Of dat we uit eigen kracht, maar met oude rituelen, gezuiverd moeten worden van iets in een onweetbaar verleden? Maar voor een toeschouwer op grote afstand lijkt het naar boven duwen van een steen op een heuvel zo zinloos, wie doet dat enkel als opgelegde straf in de hel? Is het uitzicht na zo'n inspanning, zittend op die top, zoeter van smaak?

De seizoenen gaan in elk geval onverbiddelijk door. En vergeetachtig herleven is qua sensaties hetzelfde als leven. Maar misschien is er hier en daar een glimp van iets subliems: in een meertje tussen wat bomen kervend in hout, in een onbaatzuchtige daad als je zelf uitgeput ligt te slapen of bijvoorbeeld, ik zeg maar wat, in een prachtig gefilmde Zuid-Koreaanse film.

John Milton schreef:

Ook mijn tweede Ki-Duk-Kim.

Waar ik nog niet aan uit ben: Hebben zij effectief die dieren mishandeld en gedood? Hoe werd dat gefilmd. Als de regisseur die boeddhistische filosofie wilt weergeven in deze film, waarom maakt hij er zich dan zelf schuldig van?

avatar van John Milton
Ik weet het niet hoe dat zit! Doel heiligt de middelen? Snap het ook niet helemaal. Of ze hebben het uitzonderlijk knap echt laten lijken.

John Milton schreef:

Ik ook niet, ik moet wel zeggen dat ik het ook 'not done' vindt, en ik daar ook zeer gevoelig aan ben.

'I've done a lot of cruelty to animals' | Film | The Guardian - theguardian.com

The Isle kreeg zelfs even een verbod in de UK vanwege dierenmishandeling, lees ik. Weet niet of ik daar dan wel lekker doorheen kom. Stond nog op mijn watchlist, maar als ik dat zo hoor... Kijk jij hem eerst, en laat je me weten of het geschikt is voor mijn tere dierenliefhebbersziel?

'I've done a lot of cruelty to animals' | Film | The Guardian - theguardian.com

Ok, ik ga hem kijken volgende maand, maar ik heb dus ook een dierenliefhebbersziel.

Ik vind het moeilijk om zulke feiten in achting te nemen, en daarop dan een rating te geven. Ik vind deze film geniaal. Heb er voorlopig een 4,5 opstaan, maar ik heb er zo een wrange nasmaak over omwille van dat feit.

avatar van DVD-T
Dierenleed in The Isle is toch net een stukje erger, al vond ik dat in het niet vallen bij de eind scene aldaar.

Wat betreft in Bom... Bom heeft het bij mij in ieder geval niet zo'n indruk gemaakt. Kan me zelfs enkel en alleen de scene met de slang nog herinneren. Ligt er ook een beetje aan in wat voor context het gebruikt wordt, zonder het goed te praten natuurlijk.

DVD-T schreef:

De film ga ik sowieso eens zien, maar de waardering zal wel onder invloed zijn aan hoe erg dat gegeven zal zijn in die film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die ik al eerder zag, maar nog geen recensie geschreven. Tijd dus voorherziening en een mening. En dan terug beseffen waarom je er nooit iets hebt bij geschreven. Het is moeilijk te verwoorden wat de film doet. Een zeer sfeervolle film als een stuk poëzie met momenten. Maar vooral symboliek uit het boedhisme vertaald naar een coming-of-age verhaal van een jonge monnik doorheen verschillende seizoenen. Soms iets te nadrukkelijk, maar over het algemeen wel mooi gedaan. En zoals eerder hier al vermeld: mooie landschappen. En wie de kritiek geeft dat het ook maar 'mooie landschappen in beeld brengen' is, mag me gerust een lijstje geven van gelijkaardige films. Dit is zeker niet de enige film met zo'n mooie beelden, maar als het zo gemakkelijk was, hadden wel meer regisseurs dit gedaan. Doet me soms wat denken aan Seom van dezelfde regisseur trouwens.

Pure meditatie, en dat in een film.

avatar van Black Math
Weer eens herzien, en het blijft een schitterende film. De kritiekpuntjes in mijn mening blijven staan, maar stoorden me deze keer wat minder, waardoor toch een ophoging naar 4,5*.

avatar van mjk87
Vooral een hele fijne rustgevende, haast mediterende film. Er gebeurt niet zoveel, maar dit is nu bij uitstek een film die je lui vanaf de bank kan kijken zonder de aandacht te verliezen. Best knap gemaakt ook, want in korte tijd wordt veel verteld eigenlijk, mede door goed en mooi gebruik van de seizoenen die ook visueel steeds heel duidelijk naar voren komen. Soms met erg mooie shots en sfeervolle muziek.

Maar ondanks al het positieve is het is ook een film die me nergens greep. Hij kijkt vooral heel erg lekker weg. 3,5*.

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is weer ruim 8½ jaar geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb en daar mijn interesse in filosofie de laatste tijd weer enorm is toegenomen werd het weer eens tijd voor een herziening. Want deze film is natuurlijk een puur filosofische film die gaat over de cyclus van het leven, prachtig weergegeven in vier delen, elk een seizoen voorstellend. Een stukje oosterse wijsheid dus hoewel ik er ook een stukje Nietzsche in herken. Dat klinkt vreemd misschien maar schreef Nietzsche niet in zijn "Also Sprach Zarathustra": "Alles gaat, alles keert terug; eeuwig wentelt het rad van het Zijn". En daar gaat het in deze film dus duidelijk over.
Behalve een prachtig stukje Oosterse filosofie blinkt deze film vooral uit in de wijze hoe de landschappen worden weergegeven. Van grootse schoonheid! Ook de score paste uitstekend bij deze vooral rustgevende film. Qua verhaal vond ik het gedeelte dat zich in de zomer afspeelde het mooiste. De jonge monnik die verliefd werd op de vrouw en even vergat dat hij monnik was. In zijn sterke verlangen naar die vrouw herkende ik iets van mijzelf. Ook dit soort verlangens heb ik meermalen gehad en helaas ervaren als zeer pijnlijk, iets waar ik niet snel genoeg vanaf kon zijn. Ook de jonge monnik zou dat pijnlijke ervaren. Dat werd vooral duidelijk in het 3e deel.
Kort samengevat:
Deze herziening van de voor mij verreweg beste film van Kim ki-duk is mij weer uitstekend bevallen en voor mij aanleiding om deze film te waarderen met het hoogste hier op MovieMeter gehanteerde waardering cijfer.

Nou ja, die visie van een eeuwige terugkeer is natuurlijk niet typisch oosters maar meer de traditionele visie überhaupt omdat in de natuur nu eenmaal alles rondjes draait - de seizoenen maar ook bv. dag en nacht wisselen elkaar constant af (hetgeen uiteraard astronomisch eenvoudig volgt uit het letterlijk draaien van de Aarde zelf en de Aarde om de zon) - en zeker als de mens nog niet is vervreemd van de natuur ligt zo'n opvatting van een circulaire tijd dan ook voor de hand. De oosterse religies brengen dat hooguit nog een stapje verder door bv. elk leven als zodanig als een terugkeer (reïncarnatie) op te vatten en de klassieke stoïcijnen en Nietzsche blazen het idee helemaal op tot letterlijk kosmische schaal: het hele universum herhaalt zich in zijn geheel eindeloos. Nietzsche deed dat ook met het (knip)oog op zijn antichristelijkheid want juist het christendom brak met die traditionele natuurvisie van de eeuwige terugkeer: er is een beginpunt (de schepping van de kosmos) en een eindpunt (de Dag des Oordeels) met een lineaire progressie van dat begin naar dat einde.

avatar van baspls
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring is een boeddhistische film waarin we het leven van een jonge monnik en zijn leermeester volgen door verschillende seizoen die ieder een nieuwe periode in het leven voorstellen.

De film begint. Een poort met daarop twee reuzen opent zich langzaam en voor ons wordt een prachtige natuurlijke wereld zichtbaar. Een drijvend huis op een meer met prachtige groene bomen langs de rand, een dun laagje mist over het reflecterende water. Hoe vredig de omgeving en hoe ingetogen de vertelling, zo getroebelt is het leven van de monnik.

Door het cultuurverschil (en mijn gebrekkige kennis van het boeddhisme) verbaasde ik me wel over een aantal dingen. Bijvoorbeeld dat er overal duren zijn zonder muren, maar dit is schijnbaar iets symbolisch dat een spirituele mening heeft voor de monniken. Ook dat dieren schijnbaar niet langer dan een paar jaar leven (de hond, de haan, de kat en de schildpad), maar die dieren moesten natuurlijk de jaren uitdrukken (en weilicht werden ze opgegeten...).

Niet zozeer een cultureel verschil want in de Nederlandse literatuur zien we het ook vaak, maar waar ik me ook over verbaasde is dat de kinderen in deze film genieten van dierenmishandeling. Die hele destructieve-geest kan ik gewoon echt niet bevatten, wat is er nou komisch aan het lijden van dier? Het kan ook aan mij liggen, maar het lijkt me dat als je in zo'n vredige omgeving leeft en door een wijs man wordt opgevoed je je niet gedraagt als een verwend kind dat de hele dag gewelddadige tv-programma's kijkt. Ik vond de dierenmishandeling best naar om te zien (want volgens mij is het volledig echt), maar er werd toch wel een goede moralistische boodschap mee verteld door de monnik. Alleen is het hypocriet van Ki-duk Kim dat hij mensen daar op wijst, gezien hij herhaaldelijk dieren mishandelt voor zijn films. Is hij eigenlijk wel een goede boeddhist? Volgens zijn eigen maatstaven niet dus.

Visueel is de film natuurlijk prachtig en qua inhoud was het ook zeker interessant. Een soort moderne vertolking van een eeuwenoud moralistisch verhaal lijkt het. De vaste locatie en de wisselende seizoenen waren een leuk gegeven aan het coming-of-age verhaal en de cyclus die uiteindelijk ontstaat paste er ook wel bij.

avatar van Black Math
baspls schreef:

Waar heb je vandaan dat Kim een boeddhist is? Moet je überhaupt een boeddhist zijn om een film over boeddhisme te kunnen maken?

avatar van baspls
Black Math schreef:

Ik neem aan dat als je een film maakt over een religie/overtuiging (en je benadering positief is) dat je daar zelf toe behoort. Maar je hebt gelijk, dat is gewoon een aanname van mij