Festen (1998)

Alternatieve titel: The Celebration

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Ulrich Thomsen, Henning Moritzen en Paprika Steen

De vader van de familie, Helge Klingenfeldt, (Moritzen) wordt 60 jaar en er wordt een groot feest gehouden. Er zijn nog wat spanningen binnen de familie vanwege de zelfmoord van één van Helge's dochters enkele weken terug. Dit wordt natuurlijk voor de gasten zoveel mogelijk verborgen, totdat zoon Christian (Thomsen) na het diner een speech geeft, waarbij de waarheid over de geliefde Helge naar boven komt.

avatar van Dievegge
Dit hecht geconstrueerde drama toont een aan de oppervlakte succesvolle familie, maar van onder dat laagje glazuur komen sluimerende conflicten naar boven.

Er is eenheid van tijd, plaats en handeling. Het hele verhaal speelt zich af binnen een periode van vierentwintig uur, maar de dialogen onthullen veel over het verleden van de personages. Flashbacks waren verboden volgens Dogma 95, maar de herinnering aan Linda, de dochter die zelfmoord pleegde, hangt als een schim boven hun hoofden. Alles vindt plaats in en nabij het hotel, maar de montage springt soms snel heen en weer tussen de verschillende kamers. Wanneer Helene (Paprika Steen) het spoor volgt naar het zelfmoordbriefje, zijn er crosscuts naar simultane gebeurtenissen die suggereren dat Linda zichzelf verdronken heeft: Christian (Ulrich Thomsen) met een glas water, Michael (Thomas Bo Larson) in de douche en Pia (Trine Dyrholm) die kopje onder gaat in bad.

De personages zijn levensecht, met al hun twijfels, verlangens en tegenstrijdige gevoelens. Hun onderlinge confrontaties zijn intens. De drie overlevende kinderen hebben niet het wereldlijke succes bereikt van Helge (Henning Moritzen). De jongste zoon Michael reageert hierop als een vat vol frustraties. Hij gedraagt zich agressief, dipsomaan, racistisch en elitaristisch ten opzichte van het personeel. De oudste zoon Christian wil met z'n verleden in het reine komen door alles open op tafel te gooien. Zijn speech is een stap naar emotionele volwassenheid. De figuranten wisten niet wat hij zou zeggen. De gasten weten niet hoe ze moeten reageren. Het feest gaat verder alsof er niks gebeurd is; eten, gezang en polonaise incluis.

De cameraman gedraagt zich als een extra gast op het feest. Het is alsof je er zelf bij bent en spontaan je hoofd beweegt naar waar er wat te zien is. De schokken en de vaak schuine camerastandpunten creëren een gevoel van onstabiliteit, alsof er geen zekerheden meer zijn. Shots in vogelperspectief benadrukken hoe groot het hotel is en dus de materiële welstand. Het beeld van de receptionist Lars in het waterloze bad zou het standpunt van de geest van Linda kunnen zijn.

Dogma 95 kadert in een bredere Europese zoektocht naar een onverbloemd realisme, als tegenreactie op een Hollywood dat het steeds meer van infantiele verhaaltjes met dure effecten moet hebben. Door het mijden van alle technische trucjes keerde T. V. terug naar een pure vorm van drama, met een beperkt budget maar toch in een moderne stijl. Die regeltjes van Dogma zijn al te strak om voor eeuwig als de Tien Geboden te blijven volgen, maar in dit geval toont zich in de beperking de meester.

avatar van des1
"Hè ja.... begint hij weer over incest"... Het kon een ingrediënt uit een Warmerdam film zijn. Beetje (erg) onwaarschijnlijk dat je gezamenlijk feest denkt te kunnen vieren terwijl er zo iets ergs in het verleden heeft plaatsgevonden. Als drama povertjes (wat een interessantdoenerij van Dievegge hierboven), als metafoor dat we in onze zogenaamde beschaafde samenleving van allerlei vreselijks laten voortbestaan, wel enigszins te bevatten.

avatar van Rickyman
Ben het met Des1 eens, zo interessant is dit "geniale meesterwerk" nou ook weer niet.
Er zijn genoeg betere films uit het kennissen/familiebijéénkomsten-gerne.
Het begin is gewoon chaotisch, maar wanneer de toespraak van zoonlief heeft geklonken wordt het wel leuker. Helaas zijn de daarop volgende gebeurtenissen half uitgewerkt en nogal ongeloofwaardig.
Volgens mij draaide het bij deze Dogma-film vooral om enkel natuurlijke verlichting te gebruiken. Het aparte camerawerk was ook irritant, maar het went wel en het kortaf einde was precies goed.
Uiteindelijk toch wel prima mee vermaakt.

FESTEN fantastische formidabele film

Zag de film een eerste keer in januari 2010 en een tweede visie is er zeker aan besteed.
Het is een prachtige film met een uitstekende karakterstudie van heel wat personages die deel uitmaken van dit dramatisch en onthutsend "feest".
Een pessimistische kijk op een familie, glamorous naar buitenuit, maar naar binnentoe met enkele zware pijnpunten.
Meer dan één verrassende faze zit in het intrige, zoals het blijven doorfeesten , ondanks de onterende verklaringen. Het individu niet opgewassen tegen de geilheid van het feest ?
Ook de scène waar de moeder van passiviteit wordt beschuldigd is verrassend en komt zwaar over
Ergens lees ik dat de film kadert in het Dogma-95 Charter en daartoe behoort o.m het gebruik van de handcamera en dat vond ik af en toe toch wel al te chaotisch.
Maar goed, zag van Vinterberg alleen maar goede films : "Festen", "Submarino", "Jagten" en zelfs onlangs "Far from the madding Crowd".

avatar van Pazmaster
Gezien de hoge waarderingen was mijn verwachting hoog, helaas vond ik deze film toch wat tegenvallen. Het verhaal is best aardig maar de karakters zijn stuk voor stuk ontzettend vervelende figuren, ik vond het geen pretje om naar te kijken. De enige die ik nog een beetje kon luchten was de man die wel wat weg had van Obama. Ook het camerawerk vond ik vrij irritant. 3 kleine sterren voor het verhaal.

Grimmig, welhaast luguber werkje. Dat racistische lied dat ten gehore wordt gebracht, is misschien nog wel het meest weerzinwekkende wapenfeit van de film, alle ontboezemingen ten spijt. Dat het einde uitdraait op verlossing en boetedoening komt helaas wel uit de lucht vallen. De vader zit toch een stuk beter in zijn sas als hij zijn zoon voor nietsnut en wat al niet meer uitmaakt.

Dat Dogma 95-principe werkt hier wonderwel goed, hoewel het me sterk lijkt dat ik er tout court een bewonderaar van zal worden. Zeker het groezelige element van de beeldopnames is hier op zijn plaats. Pluimveren gaan naar de acteur die die Michael speelt. Wat een naargeestig, griezelig figuur is dat. Iemand die door zijn domheid en oncontroleerbaarheid genoopt is tot opportunistisch gedrag. Die woede-uitbarstingen zijn weergaloos, waarbij de rade- en machteloosheid uit iedere porie van het gelaat druipt.

Aardige film, maar ook niet meer. Wat een ongelofelijke amateurbeelden zeg!!!!

avatar van voskat
des1 schreef:

Dat is veel minder onwaarschijnlijk dan jij denkt.
Er zijn talloze families waarin zoiets verrots in het verleden heeft plaatsgevonden, maar die de schone schijn ophouden.

avatar van flaphead
Beetje ongemakkelijke zit. Niet alleen vanwege het aangedragen onderwerp, maar ook door de manier van filmen; de eerste onder de regels van Dogma 95. Hoewel dat zelfs in deze eerste film enkele regels al verbroken worden, maakt de charme van die beweging alweer iets minder.
Door de Dogma-regels voelt het erg authentiek aan, maar ook lichtelijk amateuristisch. Een beetje zeeziek wordt je er soms van, door het gruizige is nog wel heen te kijken. Soms is het acteerwerk briljant, soms komt het erg geforceerd over. Het verhaal is intens, drama in zijn puurste soort denk ik. We kunnen er enkele clichés op loslaten, maar ik denk dat het goed gebracht is, ondanks dat we zulke settings eerder hebben gezien. Het gedrag van Chirstian is treurig, medelijdend en komisch ("waar was ik gebleven?") tegelijk.
Al met al denk ik niet dat het Dogma-principe iets voor mij is. Ik had met Idioterne (Dogma #2) hetzelfde gevoel.

avatar van Ajax&Litmanen1
Eigenlijk had ik 2 redenen om Festen eens te bekijken: de gigantisch hoge score (inclusief bijna 3000 stemmen, erg veel voor een buitenlandse film op deze site) en omdat ik zag dat Thomas Vinterberg de man achter de geweldig goede film Jagten is.

Het was best even inkomen aan het begin, want door de manier van filmen met een handcamera oogde het allemaal vrij amateuristisch en rommelig. Wist ik veel dat het een manier van filmen is, afgestemd op een verbond die gemaakt is in het concept van Dogma 95. Nooit van gehoord, kwam er pas achter toen ik op MovieMeter de recensies door heb gelezen. Het verklaart het een en ander. Pluspunt van deze manier van werken is wel dat je er midden in zit als kijker en dat het meer als een beleving dan als een film voelt.

Inhoudelijk is het wel een vrij geschifte film over incest en onverwerkte emoties van bijna alle familieleden. Nogal heftig, maar tegelijkertijd vraag ik me soms af of de film nu een bloedserieus drama wil zijn of een gitzwarte komedie. Want heel wat scenes zijn zo ongemakkelijk en over de top, dat ze bijna komisch ogen. Denk aan dat de familie gewoon lekker doet of hun neus bloed bij de uitspattingen van Christian, maar vooral met dat racistische liedje dat uit volle borst in de aanwezigheid van de donkere jongen wordt gezongen of het feit dat je na zo'n confronterend etentje gewoon de volgende dag samen gaat ontbijten als familie. Totaal surrealistisch natuurlijk. Toch werkt het allemaal wel, want ik vond het uitermate boeiend om te bekijken en uiteindelijk ging je toch ook twijfelen aan de waarheid, totdat er een brief van de zus die zelfmoord pleegde voor werd gelezen.

Maar ondanks dat het een prima film is, zet ik wel vraagtekens bij de enorm hoge score. Dat is de film voor mij niet waard. Ook best vreemd dat Jagten, een film die ik veel pakkender en completer vind, lager scoort. Die heb ik op 4* staan, mede ook daarom is Festen net een halfje minder waard.

Nou Jagten vind ik echt allesbehalve pakkender. Vooral belegen.

avatar van apolicum
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zowel hier als op imdb heeft Jagten een hoger gemiddelde dan deze film, dus ik begrijp niet echt wat je bedoelt met "Best vreemd dat Jagten lager scoort"...

avatar van Ajax&Litmanen1
apolicum schreef:

Hm, vreemd. Vermoedelijk heb ik dan te snel gekeken. Meende dat Jagten lager scoorde dan Festen, maar dat is inderdaad niet zo.

avatar van ZenZin
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou Jagten is anders een stuk conventioneler dan Festen

avatar van Fisico
Festen zag ik een kleine 20 jaar geleden eens op school. Je kent dat wel: de halve school wordt in de feestzaal of cafetaria gedropt en vol stress zit je aandachtig te kijken, want het vak Nederlands schotelde je achteraf nog een werkopdracht voor. Internet was toen nog net niet algemeen verspreid ...
De film is mede daardoor flink blijven hangen en hij blijft ook gewoon goed. Ik schrok wel een beetje van de vrij belabberde beeldkwaliteit al is die voor de film zelf niet zo storend. Naast de kwaliteit was ook de camerahantering vrij chaotisch bij momenten. Bewust weliswaar zoals opgemaakt in Dogma 95 waarbij voor geluid en geluid bijvoorbeeld gekozen wordt voor authenticiteit, puur- en echtheid.

De gehele film gaat over het feest van Helge Klingenfeldt die de gehele familie uitnodigt om zijn 60e verjaardag te vieren. Voor mij alvast een boeiende opbouw van het feestgebeuren tot het diner. Een heftige film over incest en racisme, maar tegelijkertijd stoorde ik me toch aan bepaalde 'ongeloofwaardige' gebeurtenissen die ook hier op MM al veelvuldig besproken zijn. Ik blijf het frappant vinden dat de gehele familie tot twee maal toe blijft doorfeesten na de speech van Christian. Stel het je eens voor op een eigen familiefeest. Toch ongehoord, niet? Zelfs bij het ontbijt de volgende dag is er behalve wat ongemakkelijkheid weinig te bespeuren van het dramatische verloop van de avond ervoor.
Het racistisch liedje daarentegen is hoogst verwerpelijk, maar lijkt me binnen bepaalde conservatieve middens best "aangenaam vertier". Knap overigens dat die jonge zwarte man het allemaal ondergaat en op het feest blijft.

Culpabiliseren is inderdaad makkelijk, veroordelen ook, maar dergelijk gedrag, gehuld in hypocrisie en egocentrisme, niet in het minst van de moeder, is vrij surrealistisch te noemen. Bijgevolg vond ik de houding of rol van het keukenpersoneel ook vrij eigenaardig, idem trouwens voor de zus. In zijn geheel is Festen een erg sterk imponerende film mits een aantal hiaten in acht genomen. Thomas Bo Larson doet het geweldig als zielige klootzak die zijn vrouw en gezin als huisvuil behandelt, maar wel (uiteindelijk) erg oprecht (!) worstelt in zijn conservatieve denken van wat hij over zijn vader (en moeder) te horen krijgt. Zijn personage Michael zorgt voor de nodige peper en het "amusement" in de film. Wat mij betreft duidelijk de mindere van Jagten, maar een sterke 3,5*, net geen 4,0* verdient dit nog steeds.