Festen (1998)

Alternatieve titel: The Celebration

Denemarken / Zweden

geregisseerd door Thomas Vinterberg
met Ulrich Thomsen, Henning Moritzen en Paprika Steen

De vader van de familie, Helge Klingenfeldt, (Moritzen) wordt 60 jaar en er wordt een groot feest gehouden. Er zijn nog wat spanningen binnen de familie vanwege de zelfmoord van één van Helge's dochters enkele weken terug. Dit wordt natuurlijk voor de gasten zoveel mogelijk verborgen, totdat zoon Christian (Thomsen) na het diner een speech geeft, waarbij de waarheid over de geliefde Helge naar boven komt.

Leuke film, al vind ik de super Dogma ophef een beetje overdreven.

Alleen deze dogma film is goed de rest is niet de moeite waard geloof ik niet gezien die andere.

Heel knap gemaakte film. Goed geacteerd en uitstekend script.
De beste Dogma film.

Jordy (admin)
zag zondag bij Zomergasten (met Youp van 't Hek) een stuk van de film en het leek me toch wel erg leuk, ga 'm toch maar een keer huren binnenkort

avatar van jackie
Briljante film, de eerste Dogma film was ook de beste.

Jordy (admin)
Vond 'm erg goed. De manier van filmen draagt perfect bij aan de sfeer van de film, die hierdoor een beetje een documentaire-achtig uiterlijk krijgt. Verder zitten er een paar erg sterke komische en verontrustende scenes in de film. 4 sterren.

avatar van Ramon K
Dogma op zijn best. Origineel en schokkerig gefilmd en een prachtig verhaal met leuke personages. 4,5 sterren

avatar van narva77
Eerste en beste uit de Dogme-serie. Meesterlijk brilliant.

Quote van recensie van IMDB (vrij vertaald):

"Christian is de openbaar aanklager, Helge (vader) de verdachte, het keukenpersoneel is de jury en de familieleden/gasten zijn de getuigen en de rechter"

sydney
Fantastisch zooitje ongeregeld. Vooral het Deense taaltje maakt deze film zo goed. Schelden en discussieren in het Deens is gewoon geweldig om naar te luisteren.

Erg goeie film met een zeer boeiend verhaal. Apart camerawerk wat goed bijdraagt aan de hysterie tijdens de film. Een Deens toppertje !

gimli f
Goede film, sterk psychologisch (wie heeft zo'n familie nou niet).
Mooi gedaan, maar "meesterlijk briljant" gaat wat te ver.

Wie heeft zo'n familie nou niet? Nou, ik gelukkig niet. Als je als familie zo'n geheim met je mee moet dragen, lijkt me dat geen pretje.

Jordy (admin)
tot zo ver het kijkje in gimli's jeugd

gimli f
nee, ik bedoel: elke familie heeft toch wel wat problemen, ik bedoel: een heel klein beetje dan, soms? Kijk, deze problemen waren wel erg bizar, niet dat IK nou een moordenaar, verkrachter of wat dan ook ben, maar een beetje familie heeft wel een zwart schaap (of twee, drie...). Jullie niet dan? Geloof ik niets van!

Aardige film, hoor, maar dat familiegedoe herkenbaar? Nee, niet echt.

Ik snap niet wat er aan deze film zo leuk is, zeker kwestie van smaak

Ligt eraan wat jouw smaak is...

avatar van jay73
Ik snap niet wat er aan deze film zo leuk is, zeker kwestie van smaak
Leuk lijkt me inderdaad niet het juiste woord voor Festen. Maar niet iedere film hoeft toch leuk te zijn? Festen is briljant op z'n eigen manier.

avatar van jay73
De Amerikanen trekken het gemiddelde bij imdb wel omlaag!

US voters 808 7.2
Non-US voters 4046 8.5

Amerikanen, tja, stemmen op Bush en zo ...

sydney
Pas nog een keer gezien en ben van mening veranderd. Gewoon een meesterwerk dit. ik ben van 4 naar 5 sterren gegaan.

Bij mijn toneel cursus werd er verteld dat sommige van onze stukken op deze film gebasseerd waren, en omdat ik buitenlandse en met name dense en zweedse films wele rg mooi vind wou ik hem graag zien.
Hij is echt supercool zo grof maar toch ontzettend grappig! ik herkende de style van spelen steeds wel een beetje. Goed acteer werk en mooi gefilmd.
als er weer op het glas getikt werd lag je alweer in een deuk!
Ook als je niet van buitenlandse films houd of van dogma zul je deze toch, wel cool vinden denk ik

Heb ook gehoord dat ze hier weer een musical versie van gaan uitbrengen in Nederland, met rollen van Viggo Waas en Peter Heerschop (bekend van o.a. Kopspijkers)

Yak
Heb ook gehoord dat ze hier weer een musical versie van gaan uitbrengen in Nederland, met rollen van Viggo Waas en Peter Weerschot (bekend van o.a. Kopspijkers)

Aargh...

"Ja, het was een dikke hit, en artistiek verantwoord. Cult, man! Het speelt zich eigenlijk helemaal af in één huis, moet makkelijk kunnen op toneel. Niet veel verschillende decors nodig."

Ik hoop dat Vinterberg er hoogstpersoonlijk een stokje voor komt steken.

avatar van narva77
Volgens mij wordt dit al veel langer door theatergroepen gespeeld, of niet?

Ja hoor. En met succes, begrijp ik.

Yak
Ik kan me daar echt kwaad om maken. Fuckin marketing-theater is dit. Uitmelken van onverwachte succesnummers.

Ik begrijp Yak niet, die zich kwaad maakt. Waarom zou een toneelgroep niet de tekst van Festen mogen gebruiken ? Ik zeg niet dat het een goed idee is - ik vind alleen dat zoiets natuurlijk gewoon moet kunnen (op voorwaarde dat toestemming gevraagd is van de schrijver, en dat er fatsoenlijk betaald is).

Wat is daar uitmelken aan ? Er worden elk jaar diverse stukken van Tsjechow en Shakespeare opgevoerd, en dat is goedkoper want de schrijvers zijn dood. En denk je nu echt dat er in Nederland iemand rijk wordt van die paar mensen die naar toneel gaan ? Wie dan ?

Een ander punt is dat niemand klaagt als er een toneelstuk tot film wordt omgebouwd. Hoor je iemand vloeken over films als Twelve Angry Men. of Gaslight, of Dial M for Murder, of Odd Couple, of Op Hoop van Zegen, of nog een paar duizend films ?

Ik ben wel benieuwd naar het toneelstuk! Lijkt me supercool. Vond dat van de VPRO ook altijd wel cool, familie de bruin, nah ja kweet niet meer maar het was in ieder geval wel grappig.

Yak
Jullie hebben gelijk. Waarom zou ik geen problemen hebben met een verfilming van een bestseller (as in: veel goede films zijn verfilmingen van goede boeken, hoewel ik de boeken vaak niet gelezen heb), en wel met een toneeluitvoering van een goede film? De motieven voor het maken van de toneeluitvoering kunnen natuurlijk best oprecht zijn.