Das Leben der Anderen (2006)

Alternatieve titel: The Lives of Others

4,02

Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Ulrich Mühe, Sebastian Koch en Martina Gedeck

In november 1984 krijgt de gezagsgetrouwe Stasi-agent Wiesler de opdracht, de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman en zijn levensgezel Christa-Maria Sieland te schaduwen. Wiesler wordt geconfronteerd met de voor hem vreemde wereld van liefde, literatuur en het vrije denken, waardoor hij zich de nutteloosheid van zijn bestaan realiseert. Hoe meer hij in aanraking komt met deze nieuwe wereld, hoe groter het besef groeit dat de Stasi ook zijn eigen leven ernstig beperkt.

• morgen om 23:55 uur op TV (NPO 2)
  • nummer 40 in de top 250
695 BERICHTEN 85 MENINGEN
Hele indrukwekkende film, schetst een indringend beeld van een land dat wij ons als vrije Nederlanders nauwelijks kunnen voorstellen.

Ik ben zelf vaak in de DDR geweest (via kerkelijke contacten). Het naargeestige beeld, niemand die je kunt vertrouwen; het kwam allemaal weer boven bij het zien van deze film. Als Nederlander kunnen wij ons bijna niet verplaatsen in de situatie van DDR-burgers van toen. Ook als westerling in de DDR kon je nooit ten volle voelen wat mensen daar voelden; tenslotte had jij altijd dat paspoort bij je dat het mogelijk maakte om eruit te stappen als jij dat wilde.

Er is kritiek op de film dat de STASI-officieren soms te menselijk worden afgeschilderd; natuurlijk, er waren heel veel maatregelen om te zorgen dat ze niet individueel van het paadje konden raken (teams/medewerkers werden telkens door elkaar gehusseld, nooit in vaststaande paren werken, nooit individueel beslissingen over één persoon nemen e.d.). Maar ik denk dat als de film ervoor gekozen zou hebben om teveel in een zwart/wit, bad guys/good guys scenario te gaan werken, niet de werkelijke dreiging duidelijk zou zijn van een maatschappij waar ook de good guys gedwongen waren om iets slechts te doen, domweg om te overleven.

avatar van Alathir
Interessant film. Ik ken (nog) niet zoveel over dit deel van de geschiedenis van Duitsland (voor mijn tijd), maar deze film heeft me redelijk geïnteresseerd gemaakt. De film is goed gebracht, er wordt goed geacteerd en wist me gedurende de bijna volledige speelduur te boeien. Spanning kon nog beter, kon me weinig schelen eigenlijk wat er met Dreyman gebeurde, misschien lag het aan de karakterontwikkeling. Wiesler zijn rol vond ik een pak sterker neergezet.

Fantastische film die ik al een paar keer heb gezien. Zeer sterk acteerwerk... De scene van de vrachtwagen aanrijding en de eindscene brengen elke keer weer de tranen bij me boven. Ik denk toch wel dat dit de beste film is die ik ken....

avatar van Fisico
Hoewel ik veel meer afweet van de Duitse periode vóór en tijdens het interbellum is de periode erna me veel minder bekend. Deze film verschafte me een duidelijk en realistisch beeld van de werkwijze van de Stasi. Eigenlijk onwaarschijnlijk hoe een overheidsapparaat zo'n invloed en censuur kon uitoefenen op de bevolking. Werkelijk niemand is te vertrouwen en de paranoïa aan de ene kant en het verraad aan de andere kant druipt ervan af. Het zit hem soms in de details: zoals bvb de beginscene waarin die ene student een kritische vraag durfde te stellen of in de lift met die kleine jongen met de bal of het incident met de buurvrouw van Dreyman ...

Ijzersterke film die naast het uitstekende acteerwerk en briljante sfeerschepping een realitisch historisch beeld ophangt hoe de DDR functioneerde (en regeerde) over een periode van ongeveer 35 jaar. Hoewel we ons amper kunnen inbeelden hoe het toen was, doet deze film je toch nadenken over onze vrijheden en vrijemeningsuiting. De beelden van die Wende zijn ons allen bekend, maar wat er precies achter zat, is werkelijk hallucinant. Pas 28 jaar geleden, ongelooflijk eigenlijk...

Het einde was ook top. De dramatiek droop van het hoofdpersonage. Je kreeg zowaar medelijden en het einde ontroerde. Wiesler raakte me daarom meer dan Dreyman zelf. Mooie decors ook. De Oostblokcultuur spat er vanaf, lelijke grauwe saaie huizen en straten, die typische oude en waarschijnlijk meer dan degelijke auto's. Mooi!

avatar van IH88
Das Leben der Anderen

Schitterend. Ik gebruik het woord perfect niet snel, maar Das Leben der Anderen verdient het. De film laat op indrukwekkende wijze zien wat het leven in het voormalige DDR inhield. En dat nog niet zo lang geleden (1984). Wantrouwen, achterdocht, verraad, de verstikkende werking van het communisme (Oost-Duitsers praten over ‘socialisme’), het is weerzinwekkend maar tegelijkertijd ook fascinerend om te aanschouwen.

Het hart van de film vormt het contrast tussen de levens van enerzijds Hauptmann Wiesler (Muhe) en anderzijds Christa-Maria Sieland (Gedeck) en Dreyman (Koch), en de manier waarop Wiesler steeds meer gefascineerd raakt in het vrije leven van het duo. Ondanks het rustige tempo is de spanning in elke scene voelbaar en regisseur Von Donnersmarck verdient alle credits voor zijn vlijmscherpe regie en script. Iemand afluisteren heeft er nog nooit zo spannend uitgezien. En de acteurs met Muhe, Koch en Gedeck voorop zijn weergaloos. Het sfeervolle einde maakt dit Duitse meesterwerk af.