Into the Wild (2007)

Biografie / Drama

geregisseerd door Sean Penn
met Emile Hirsch, Catherine Keener en Marcia Gay Harden

Christopher McCandless (Emile Hirsch) laat zijn leventje voor wat het is en vertrekt naar de wildernis van Alaska. Zijn kaart van het gebied gooit hij weg, en zijn voedselvoorraad lijkt bij lange na niet voldoende te zijn. Een verhaal over de aantrekkingskracht van de natuur en complexe relaties tussen een vader en zoon.

avatar van Verkaazde
Mehh saaie film kon me niet echt boeien..

Ondanks dat het moeilijk aan te geven is wat er nou zo goed is aan de film, heb ik hem toch met veel plezier gekeken. Het ritme was uitstekend. Komt wel ietwat traag op gang. Verder wat aftrek voor voice-over van zijn zus die irritant was.

De timing van Canvas om deze film 50 jaar na Woodstock, welk evenement op dit moment volop aandacht krigt, nog eens uit te zenden lijkt geen toeval: de protagonist is een soort neohippie die net als de vroegere hippies vooral lijkt te worden gedreven door rebellie (tegen de materialistische ouders en maatschappij) en het verlangen naar vrijheid (van burgerlijke moraal en verplichtingen) en authenticiteit (‘jezelf zijn’), wellicht met een romantisch verlangen om een te worden met God of de natuur. Bij de hippies begon het met vrije liefde en drugs maar daar doet onze ogenschijnlijk aseksuele held niet aan: hij is op een zuiver spirituele zoektocht naar zijn ware zelf en leidt daartoe in hoge mate een religieuze, ascetische levenswijze waarin hij zich van alles ontzegt. Maar hij geeft wel alles wat hij heeft aan anderen waardoor die anderen in hem een soort Jezus zien. Maar anders dan de hippies doet hij het allemaal alleen – dat weerspiegelt het individualisme van onze tijd waarin zelfs hij niet aan lijkt te kunnen ontkomen – en die eenzaamheid maakt zijn einde extra tragisch.

Het is een mooie film, vooral ook door de vele poëtische bespiegelingen en wijsheden, maar hij is ook langdradig want veel spanning of dramatische ontwikkeling is er niet en met name het middendeel van de film kent weinig poëzie of filosofie waardoor ik niet hoger kom dan vier sterren.

avatar van Donnie Vallermee
Je moet ervan houden...

Dat doe ik wel, maar ik snap de keuzes die Alex maakt absoluut niet.

Kiest hij nu echt voor absolute eenzaamheid ?

Waar geniet hij dan wél van ?

Hij heeft geen liefde voor zijn ouders, weinig liefde voor zijn zus (niks meer laten weten is erg egoïstisch) geen liefde voor de veteraan die hem wilde adopteren als zijn kleinkind, geen liefde voor Jan & Rainey (hij verlaat hen toch weer telkens) en met een meisje neuken doet hij ook al niet vanwege de politiek incorrecte leeftijd (ze was 16)

Ik deed het toen ik 21 was met een net 15 jarige maarja...

(EDIT moderator: signature verwijderd)

avatar van Henry Spencer
Geslaagde promofilm om zeker nooit op avontuur, laat staan in de wilde natuur te gaan trekken!
Lijkt me dat er een beetje een verfraaid romantisch zwerversverhaal van gemaakt is, ook al loopt het dramatisch af.
Het diep filosofisch gepraat moet voor mij precies een beetje verhullen dat de hele onderneming gewoon een opgestoken middenvinger was naar zijn ouders toe. Had Chris een paar jaartjes gewacht dan had alles misschien heel anders gelopen, zelfs als hij zich zou afgezet hebben tegen de materialistische levensstijl van zijn familie. Een paar jaartjes maken het verschil wel in de ontwikkeling van onze hersenen op die leeftijd qua inschatten van gevolgen van je daden.
Ik denk ook dat er een beetje voorzichtig omgegaan wordt met de in essentie nogal narcistische en egocentrische levensstijl die hij najaagt. Hij legt contacten, sluit vriendschappen en zo, maar laat iedereen ook direct weer vallen om zijn droom na te gaan jagen om dan op het einde de conclusie te trekken dat hij niemand heeft om zijn geluk, of eerder zijn miserie mee te delen.
De film is niettemin het kijken waard omdat het natuurlijk een waargebeurd verhaal is, omdat de natuurbeelden fraai zijn en omdat het wel tot nadenken stemt, ook al zou ik niet noodzakelijk tot de conclusies komen waar de film op aan lijkt te sturen.
De liedjes van Eddie Vedder beginnen na een tijdje wel tegen te steken.

avatar van alexspyforever
Enkele fragmenten van gezien terwijl mijn ouders aan het kijken waren. De titel lijkt me toch maar gedeeltelijk te kloppen want de protagonist ontmoet vaak mensen van buiten de natuur. Full Freedom was misschien een betere titel geweest.Soort film waar cinefielen en filmcritici van smullen, dan weet ik al dat het niets voor mij is. Niet echt een sympathiek of boeiend personage eigenlijk.

alexspyforever schreef:
Soort film waar cinefielen en filmcritici van smullen,...

Ik zou denken dat zij de romantisering door Sean Penn met de grond gelijk (horen te) maken. In mijn ogen is het een redelijk commerciële film. Dat het personage niet sympathiek is stoort me niet. Wel dat er een soort held van gemaakt wordt. Dan liever Grizzly Man.

Kronos schreef:

Ik ken maar een klein stukje omdat zo een films mij uiteindelijk niet boeien (ik kijk vooral horrorfilms) maar ik heb wel voldoende uitleg meegekregen wat nu eigenlijk de kern is van de zaak. Ik denk dat er nogal mensen zijn van wow die durft ten minste zijn dromen najagen; Maar voor mij kwam het toch een beetje over als ik ga lekker mijn zin doen en wat iemand anders daarvan denkt dat kan mij geen bal schelen. Vooral egoïstisch naar zijn familie toe eigenlijk. Kwam dus meer over als egoïsme dan idealisme.

Nu goed er zijn toch heel wat mensen die de film wel geweldig vonden, gezien het erg hoge gemiddelde. Als ze daar van kunnen genieten, des te beter voor hen.

alexspyforever schreef:
.... Ik denk dat er nogal mensen zijn van wow die durft ten minste zijn dromen najagen; Maar voor mij kwam het toch een beetje over als ik ga lekker mijn zin doen en wat iemand anders daarvan denkt dat kan mij geen bal schelen. Vooral egoïstisch naar zijn familie toe eigenlijk. Kwam dus meer over als egoïsme dan idealisme.

"Dromen najagen?" Eerder zou ik denken dat hij probeerde te vluchten voor de sporen van een onverwerkt (jeugd)verleden. "A walk ... into the wild" is misschien een wat naïeve, desalniettemin een moedige poging, om het verleden letterlijk achter zich te laten. Een poging om in die natuur, puur en alleen in het moment te leven; geen tijd voor bezinning, geen tijd voor toekomst dromen, maar handelen naar ieder detail en elk moment dat van belang is om te kunnen overleven. En dan ... komt hij tot inkeer, en hij denkt daarbij aan de ware woorden van Ron. De hele film moet je volgens mij dan ook zien als een retrospectief, terwijl hij in de magische bus zijn reis en zijn leven analyseert. Alles is terugblik.

Misschien hier en daar een tikkeltje teveel sentiment, toegevoegd door Penn, maar dat is een kwestie van smaak. Het op waarheid gebaseerde verhaal bevat sowieso voldoende drama.

avatar van alexspyforever
Goed verwoord Lavrot, zelfs als dit soort dramafilms me niet interesseert vind ik het een veel plausibelere uitleg dan dit benoemen als commerciële film (zoals Kronos het noemt). Ik zie er geen commerciële film. John Milton waardeert de film erg hoog en ik kan hem geen liefhebber noemen van commerciële films.
Kronos, misschien is het gewoon een goede film voor wat het is en is het gewoon je ding niet. Let it go zou ik zeggen.

alexspyforever schreef:
...veel plausibelere uitleg dan dit benoemen als commerciële film (zoals Kronos het noemt).

Ik zie in de uitleg van Lavrot geen enkel argument dat dit géén redelijk commerciële film zou zijn. Een beetje raar; Lavrot reageert op jou en jij betrekt die reactie op mij. Commercieel is overigens geen waardeoordeel op zich.

Kronos schreef:

Tja ik heb jou erin betrokken om geen 2 aparte berichten te moeten schrijven. Ik wilde enkel zeggen je maakt er een soort queeste van om je ongenoegen over de film uit te spreken (ik heb ook wat teruggebladerd en daar is dat uit gebleken). Vandaar dat ik zei let it go. De een houdt ervan de ander niet, of jij nu gelijk hebt of niet over de stelling van commerciële film heeft daar weinig effect op denk ik.

alexspyforever schreef:

Of jij nu gelijk hebt of niet over de stelling van film voor cinefielen en critici heeft daar wel veel effect op?

Wat is nu eigenlijk je punt?

Trouwens, ik maakte geen stelling maar gaf mijn mening op basis van het bekijken van de film. Jij maakte wel een stelling op basis van wat fragmenten.

Kronos schreef:

Wat is nu eigenlijk je punt?

Dat voor een film waar je uw afkeer al gegereld van laat blijken je toch al erg veel berichten hebt geplaatst hier (al vanaf 2010). Ik persoonlijk zou die berichten niet allemaal blijven volgen als ik die bewuste film zo slecht vond.
Nu goed dat is ook het laatste bericht wat ik hier plaats, want ondertussen gaat het toch niet meer over de film. Je vindt em duidelijk niet goed en mij boeit het niet om er meer van te zien. Ik ben er over uitgepraat.

Oké. Prima hoor.

avatar van Beany
Oef ....wat een trage zit .

Ik kijk zelden in één keer af of het moet zonder reclames zijn en mij Max. 1,5 - 2 uur weten te boeien .

Nou kan ik wel zeggen dat ik de hoge plaats in de Toplijst niet snap, maar heb blijft allemaal subjectief. Ik kon het eerste half uur nog volmaken , maar de rest heb ik in nog 3x bekeken omdat ik ‘m toch wilde af zien.

avatar van Shadowed
Steeds beter.

In het begin had ik wel mijn twijfels, het leek me wel weer een beetje een film die je goed moet vinden. De brave en vrolijke soundtrack vond ik ook echt helemaal niet passen, en daarvoor versterkte dat gevoel eigenlijk alleen maar.

Hirsch zijn personage is niet mijn favoriete soort. Zijn beweegredenen komen er regelmatig een beetje geforceerd aan en alleen om de "boodschap" van het verhaal wat te versterken. Alhoewel de echte boodschap uiteindelijk anders ligt, is het toch wel opvallend.

Voor de rest kijkt het trage tempo wel behoorlijk goed weg op een vreemde manier. Penn zorgt er gelukkig voor dat het niet ellendig lang aanvoelt maar best vlot verloopt, desondanks ligt het tempo wel traag dus daarmee kan het voor sommige kijkers een beetje saai zijn.

Natuuropnamen zijn soms grandioos. Knappe bewegingen ook soms van de camera, en het voelt soms aan alsof je er zelf daadwerkelijk staat. Qua avontuur is het allemaal niet al te opwindend, maar door de realistische toon is het beter kijkbaar.

Hier en daar gebruikt Penn wat trucjes. Echter past het niet altijd bij de film, maar het maakt voor de rest niet veel uit. Het is uiteindelijk een film die lang duurt maar erg goed wegkijkt. Het laatste kwartier heeft ook opeens een sterke soundtrack (dat zachte gebons was machtig) en is het toch wel weer een onvoorspelbaar verhaaltje daardoor.

Het had niet langer mogen duren, maar het is een best behoorlijke film met een dosis goede drama en redelijk avontuur. Misschien een beetje overgewaardeerd, maar het blijft best goed.

avatar van notsub
Net als bijvoorbeeld in de film Captain Fantastic (2016), zien we hier een verhaal dat de grenzen opzoekt van het leven buiten de gangbare paden van de samenleving. De sterke wens naar een vrij en zelfstandig bestaan levert weer een mooi schouwspel op. Daarbij maakt de hoofdpersoon de nodige kleurrijke avonturen mee en ontmoet hij een diversiteit aan medemensen. Naast het wat voor de hand liggende hippievolk, zitten daar ook totaal andere types tussen. Dat maakt het alleen maar leuker. De mooie beelden en zijn "moments of glory" maken de film verder helemaal af.

Wat een traag begin. Ik dacht dat ik begonnen was aan een moderne Disneyfilm met wanna be filosofisch geneuzel en een dikke laag moraliseren.

Maar ik moet zeggen: het sloeg om naarmate de film vorderde. Het werd boeiender de reis van Chris te volgen. Zijn drijfveren beter te begrijpen. Ik kreeg zelfs een vorm van affectieve gevoelens naar hem toe. Perfect gecast ook, zijn rol.

Vond het ook interessant dat het verhaal niet chronologisch verteld werd. Gaf een meerwaarde aan de film en zorgde voor een spanningsveld.

Sommige van zijn ontmoetingen waren erg intens, hartverwarmend of aangrijpend. Heb vaak een traan gelaten tijdens de film. Er zat een vorm van diepe 'menselijkheid' in de film die ik nog niet zo vaak gezien heb in een film. Had een 'Boyhood' ook, bijvoorbeeld.

Sommigen noemen dit een feelgoodmovie, ik niet. Integendeel. Het is eerder tragisch, en zet aan tot nadenken.

Blij dat ik heb doorgezet, want het eerste uur had ik hem een paar keer willen stopzetten.

En dan kwam dat einde.

Ben er toch even niet goed van, van de film. Jammer van het begin, ik kwam er moeilijk in, maar werd uiteindelijk helemaal meegetrokken. Meegesleept. Aanrader.

Saai en langdradig. Daarbij nog een niet sympathieke hoofdpersoon en de film wordt een lange zit. Hoop bla-bla over een ongelukkige jeugd wat alles dan maar moet verklaren.

Dit is en blijft mijn lievelingsfilm aller tijden. De soundtrack is geweldig en luister ik nog steeds. Het is moeilijk om te omschrijven, maar toen ik deze films voor het eerst keek werd ik hier enorm door gegrepen.

Ook mooi dat de zin ‘Hapiness only real when shared’ ook echt van toepassing is. Je kunt zo veel dingen alleen willen doen, toch is het fijn om ten minste één persoon om je heen te hebben.

Verkaazde schreef:
Mehh saaie film kon me niet echt boeien..

Jammer..dat snap je het niet...

MBSL schreef:

Dan snap je het niet.....