• 11.008 nieuwsartikelen
  • 9.003.619 stemmen

Requiem for a Dream (2000)

Drama | 101 minuten

Releasedatum: 13 september 2001

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Requiem for a Dream

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

avatar van Pieter_Brug

Pieter_Brug

Te zien op Amazone Prime

avatar van schram101

schram101

• 2026 stemmen

Soms heb je zo’n titel die je graag wilt herzien omdat je die ooit slecht hebt beoordeeld maar je twijfelt of dat wel terecht was. Requiem for a Dream was er zo een. Deze week was het zover.

Opnieuw, ik geloof meer dan tien jaar later, kwam ik er moeilijk doorheen. Drugsverslavingen zijn wel vaker en veel beter gebruikt in Hollywood. Ellen Burstyn is ijzersterk maar Leto en Connelly zijn minder geloofwaardig. En hoe Wayans hierin beland is, is me een raadsel, al is zijn rol te nietszeggend

om je daaraan te storen. Aranofsky maakt het lastig de kijkers met de personages zich te laten identificeren. Beweegredenen zijn vaak onduidelijk en hoewel dat geen probleem hoeft te zijn valt er verder ook weinig te genieten. Visueel is het ronduit lelijk en ondanks de gebeurtenissen is er van echte rollercoaster ook niet echt sprake.

Ik blijf bij mijn beoordeling.

avatar van NicksterrrNL

NicksterrrNL

Man wat werd ik zenuwachtig van de film, maar dat is naar mijn idee ook de insteek. En dat hebben ze goed in beeld gebracht. Drugsverslaving voelt ook echt zo, je wordt er onrustig van, hallucinaties etcetera.

Is het een leuke film om te kijken, nee naar mijn mening niet. Ik was blij toen die afgelopen was en moest ook even bijkomen. Maar was dit niet ook de bedoeling! Ik denk van wel.

Dus is het geniaal gemaakt. En goed in beeld gebracht hoe een verslaving kan eindigen.

Moeilijk om een cijfer te geven omdat je kijkt om te genieten van een film. Maar ga toch voor een 4 sterren voor het overbrengen van het gevoel.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Zeer realistische en deprimerende film zoals je ze zelden ziet.je moet er wel tegen kunnen.voor mij is dit meer de waarheid als alle fake gedoe rondom geluk.een overdonderend meesterwerk.

avatar van slam1975

slam1975

Nu een x alleen gekeken. Had hem in 2006 voor het eerst gezien met een groepje vrienden. Er zat er eentje tussen die er niet tegen kon en er doorheen zat te praten. Dus wist er niet zo veel meer van.

Wel goed gespeeld door Ellen Burnstyn. Vooral het einde echt een psychiatrisch patiënt. Maar wat nou precies de bedoeling is van de film? Nog steeds geen idee. Nooit aan drugs beginnen ofzo?

Niet echt een vrolijke film ofzo, ik zou hem niet nog een x hoeven zien