• 8.671.495 stemmen

Requiem for a Dream (2000)

Drama | 101 minuten

Releasedatum: 13 september 2001

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Requiem for a Dream

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Man, je bent toch vrij onhandig met ten eerste hoe je quote, ten tweede jouw zinsbouw en ten derde met correct te interpreteren waarover ik het heb. En je hebt je post dubbel geplaatst. Maar kort een relaas.

De manier waarop je je post was mijn insziens niet opbouwend, zeker omdat je gewoon niet antwoordde wat ik er later aan toevoegde, maar je bleef doorhameren op mijn eerste reactie van nota bene anderhalf geleden (?). Dat getuigt gewoon van weinig respect. Dat dat jouw intentie niet was, daar kan ik nog wel inkomen. Er waren nog meer zaken waar jouw kritiek niet al te opbouwend was, door de manier waarop je het formuleert of wat je aanhaalt.

De ongezonde drang is naar competitie is een verwijzing naar Black Swan, waar jij Black Swan aanhaalt om te zeggen dat de thematiek van Requiem for a Dream alledaagser was dan Black Swan en dat daardoor Requiem een betere film is, en mensen er zich ook beter zouden moeten inleven omdat de situatie die in Requiem wordt weergegeven een situatie is die vaak voorkomt.

Dit is ook wat ik bedoel met hoe het tegen een muur praten is. Je interpreteert gewoon alles verkeerd, haalt quotes en reacties door elkaar, en daardoor is een discussie houden gewoon onmogelijk. Ik weet ook niet wat je probeert te zeggen met jouw reactie, of wat je probeert te bewijzen. Jij hebt het over "een boodschap overbrengen", of "ik die een gebrek aan inlevingsvermogen toon, en meer zou moeten luisteren naar mensen die een situatie zoals in deze film zelf in hun leven ervaren hebben", maar je hoeft me echt niet de les te spellen. Ik beoordeel een film op de film zelf, niet enkel en alleen op de boodschap die het over brengt.

Mijn recensie / kritiek op de film is geen statement over druggebruikers in het geheel. Het feit dat ik niet met de hoofdrolspelers kan inleven in deze film, heeft niets te maken met mijn gebrek aan inlevingsvermogen met mensen die met een drugsverslaving kampen of gekampt hebben. Die twee zaken moet je absoluut leren los zien van elkaar. Anders heeft het geen zin om een discussie te starten met elkaar.

Dat neemt niet weg dat jij je persoonlijk aangevallen voelt vanwege een recensie wat puur en alleen met de film te maken heeft, los van het feit dat jouw empatische vermogen te wensen overlaat.

Kijk. Dit bedoel ik er nou juist mee. Uiteraard voel ik me persoonlijk aangevallen omdat jij zegt dat mijn empathisch vermogen de wensen overlaat. En ik heb eerder het idee dat jij je aangevallen voelt omwille van mijn recensie die puur en alleen met de film maakt, niet andersom. Jij voelt je wellicht aangevallen omdat - ik neem aan en lees tussen de lijnen - zelf ooit een drugsprobleem hebt gekend of nog kent, en jij mijn kritiek op de film als persoonlijke kritiek opvat op jouw gedrag, wat absoluut niet het geval is integendeel. In de werkelijkheid ben ik zeer tolerant naar druggebruikers toe, en zal ik hen daar niet op beoordelen. En geloof me, ik ken vrij veel vrienden die al in aanraking met drugs zijn gekomen of nog steeds in aanraking met drugs komen, dus ik ken die wereld maar al te goed.

Dat wat er met de hoofdrolspelers gebeurt in de film me koud laat, is omdat de filmstijl en het verhaal voor mij niet past, en niet met elkaar rijmt, en ik zelf moeite heb om verhalen met veel personages / meerdere verhaallijnen in mijn hoofd te verwerken, waardoor ik meer moeite heb met mozaïekverhalen dan wellicht de meeste mensen. In bepaalde films ervaar ik bvb. moeite met het onthouden van gezichten, wie wie is, en wat er gebeurt. Door de chaotische en surreële manier v. filmen in het Ellen Burstyn verhaal komt het dus voor mij ook een beetje surreëel over, en dus niet als de realiteit. Met momenten heb je eerder het idee dat je naar een droom kijkt, in plaats van dat je naar een oude vrouw kijkt die aftakelt. Dat is mijn probleem met deze film. En neen, ik vind haar niet sympathiek. Ik kan niet met haar inleven. Ik vind haar verhaallijn verder ook niet goed uitgewerkt, en wat er in het andere verhaallijn gebeurt, ben ik verder gewoon alweer terug vergeten op wat flitsen na (omdat zoals ik al zei ik moeite heb met zoveel te gaan verwerken, en ik het ook niet "memorabel" vond).

En de discussie eindigt voor mij ook hier. Absoluut ook geen zin in om me hiervoor te moeten verantwoorden.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Gisteravond nog maar weer eens gezien en de film is steengoed. Blijft een bizarre hallucineerde trip die tot op zekere hoogte nog vrolijk en lieflijk begint met de betrokken karakters maar daarna in een neerwaartse spiraal geraakt die steeds gekker wordt.

Geweldige keuze om het op een dergelijke chaotische en absurdistische manier in beeld te brengen. Was niet voor deze combo gekozen was de film waarschijnlijk snel op een hele zware strafexercitie uitgelopen. Nu is het met een traan en een lach, natuurlijk wat de lach betreft naar mate het einde nadert wel steeds minder.

Prima acteerprestaties vooral van Ellen Burstyn. De oude dame steelt wat mij betreft de show. Ook prima rol van Connelly.

avatar van Scarto70

Scarto70

De film voor het eerst gezien. Ja ik weet, misschien een beetje onder een steen gelegen met mijn 48. Enfin, de film heeft me wel geraakt. Sterker nog. Ik vond hem steengoed. Daarom 5 sterren.

avatar van Lucas1991

Lucas1991

Absurd dat deze film zo'n status heeft. Ik kon niet wachten tot hij was afgelopen. Normaal hou ik wel drugsgerelateerde drama's maar hier voelde ik niets bij.

GoodOldJack

Ik ben benieuwd, ga zo aan een tweede kijkbeurt beginnen, jaren na de eerste die echt ontstellend hard tegenviel maar omdat de film zo'n status heeft geef ik deze film (die voorlopig op 0,5* staat als één van de 17 films op 1470 stemmen) toch maar eens een tweede kans... .

avatar van Basto

Basto

Sterkte!

avatar van John Milton

John Milton

• 19102 berichten

Niets veranderd, GoodOldJack?

GoodOldJack

J́awel, zal er later vandaag wel iets meer over vertellen (en eventueel stem veranderen) . Nu eerst wat verder werken . Al is er nu ook niet zo gek veel verandert maar zal straks proberen meer uitgebreid te reageren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een verdubbeling van je quotatie zou al iets betekenen (en ook het minste wat we verwachten).

GoodOldJack

Het heeft iets langer geduurd dan verwacht de reactie, maar laat ons beginnen met het positieve.

Die 0,5* was wel degelijk overdreven, echt uitzonderlijk slecht is de film zeker niet. Jared Leto speelt zijn rol met verve, ook van Connelly valt er best wat goeds te zeggen en hier en daar zijn er nog momenten in het acteerwerk dat bijna richting goed en interessant gaat zelfs . De muziek zal nooit helemaal mijn ding worden (geef mij dan maar de Lust For Life intro van Trainspotting any day of the week maar bon) maar ook daar, hij was minder irritant dan in mijn herinnering en was zelfs hier en daar gepast.

Maar ik vrees dat het meeste positieve hier al ophoudt wel, de editing is echt mijn ding niet (beetje snelheid mag er gerust inzitten daar niet van), Ellen Burstyn is voor mij echt niet meer dan een overdreven karikatuur die nul meerwaarde biedt aan de film, ik moest echt meer lachen dan wat anders op de momenten dat ze daar lijkbleek zit met nauwelijks nog haar etc, de andere personages maken ook zoveel idiote beslissingen dat medeleven voelen iets is dat me nauwelijks lukt, heel het "drugs maakt je kapot" idee (lovenswaardig idee vind ik persoonlijk want druggebruik maakt je natuurlijk ook effectief kapot in de meeste gevallen na langdurig gebruik) wordt er zo overdreven ingeramd dat het zijn boodschap grotendeels mist, style over substance vind het veel te vaak, terwijl de substance toch het belangrijkste zou moeten zijn vind ik in films met dit onderwerp.

Ik zal mijn stem verhogen, maal drie zelfs, omdat het geen compleet misbaksel is, maar mijn ding is het, om het zacht uit te drukken, niet en ik vrees dat het dat ook nooit zal worden, net zoals de andere films die ik gezien heb van Aronofsky overigens, Wrestler was de enige waar ik echt wat plezier heb uitgehaald.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

GoodOldJack schreef:
Voor mij is de film helemaal geen anti-drugscampagne. De personages in deze film streven allemaal naar iets hogers en falen daar allemaal jammerlijk in. Daar gaan eigenlijk bijna alle films van Aronofsky wel over (Black Swan, The Wrestler, The Fountain, Pi...). De film gaat wat mij betreft dus helemaal niet zozeer over drugs.
GoodOldJack schreef:
Eerst beschuldig je Aronofsky dat hij zijn moraaltje er te dik bovenop legt, en nu beweer je dat hij teveel met stijl in plaats van de inhoud bezig is.
Aronofsky's aandacht voor de vorm van de film lijkt mij juist een bewijs dat hij zich niet echt met de inhoud (en de eventuele moraal) bezig houdt.

GoodOldJack

Ja het heeft vast een bredere bedoeling dan enkel drugs are bad, maar die toont hij dan toch door aan te geven drugs maakt je kapot, zoals gezegd daar heb ik geen problemen mee, maar de manier waarop is niet de mijne.

En hij doet gewoon beiden fout vind ik, op bepaalde momenten komt de boodschap er nogal simplistisch en overdreven door en tegelijk zijn er momenten waarop hij, naar mijn mening, precies moet gedacht hebben, laten we eens iets vernieuwends proberen te doen visueel onder het motto kijk eens hoe goed ik iemands gemoedstoestand kan weergeven.

Nu goed, het zal gewoon mijn ding niet zijn neem ik aan, zijn heel veel mensen die dit fantastisch vinden en dus zal er wel iets zijn dat deze film super maakt, maar voor mij werkt het niet (Aranofsky als regisseur in zijn geheel niet trouwens, The Fountain was ook ronduit verschrikkelijk voor mij persoonlijk).

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Ben ik de enige die deze film heel moeilijk vond om te beoordelen? Geef hem een 3 weet niet wat ik anders moet geven.

scorsese

Prachtige film over een vrouw die de kans krijgt om op tv te komen en haar zoon die een junkie is. De montage, het camerawerk en de muziek zorgen ervoor dat de film langzaam onder je huid kruipt (vooral de snelle montage als er een shotje wordt genomen is sterk gedaan). Behoorlijk deprimerend van toon en naarmate de film zich vordert wordt het allemaal steeds naargeestiger. Van de cast springt Ellen Burstyn eruit. Wat mij betreft zo'n beetje de beste film over drugsverslaving.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

IH88 schreef:

“Anybody wanna waste some time?”

Verwoestend. Requiem for a Dream is een film over het verwoestende effect dat drugs heeft op vier personen. Verhaaltechnisch is Requiem niet erg bijzonder, en in een tijd van waanzinnige series als Narcos en Breaking Bad raak je ook niet snel meer onder de indruk van een film over drugs.

En alhoewel de acteurs het goed doen (vooral Connelly en Burstyn) blijven de personages wel erg eentonig en vlak. Leto, Connelly en Wayans dealen in drugs en raken er verslaafd aan, maar dat is het dan ook. Burstyn speelt een wat zielig omaatje die de hele dag op de stoel zit en verslaafd raakt aan dieetpillen.... Van de personages en het verhaal moet Requiem het duidelijk niet hebben. Gelukkig is het audiovisueel wel waanzinnig mooi. Vooral de muziek van Clint Mansell snijdt dwars door je ziel. De regie en editing van Aronofsky deed me soms denken aan Snatch van Guy Ritchie. De constante herhaling van scènes kan wat vermoeiend zijn (de zoveelste pilinname is too much), maar het werkt uiteindelijk wel. Als een sloophamer.

Niks aan toe te voegen.

avatar van maurice32

maurice32

Geniale film.

avatar van Capablanca

Capablanca

Alles klopt aan deze film. Geniaal verhaal met een sublieme soundtrack.

avatar van clubsport

clubsport

Die hallicunerende manier van filmen is behoorlijk intens maar werkte me ook vaak genoeg op de zenuwen , ik begrijp dat het een soort manier van overbrengen moet zijn om te laten voelen hoe het is om verslaafd te zijn en het is ook knap gedaan maar naar mijn gevoel ook te intens af en toe .

avatar van Don Homer

Don Homer

Wat mij betreft nog een wat amateuristische film van Aronofsky. Het lijkt erop alsof hij met filmeffecten zit te experimenteren. De vertelstructuur en diepgang van de film lijdt hieronder.

De trips zijn leuk gebracht, maar veel te vaak herhaalt dat het irritant wordt, de muziek is goed voor een heftig moment maar niet de hele f*cking film. Het begin van de film is sowieso rommelig met veel geswitcht tussen de 3 verhaallijnen waardoor het bij mij lang duurde voordat ik in de film kwam. Het einde was zeer heftig en best wel goed, hier pasten die special effects en de opzwepende muziek namelijk goed bij de intensiteit van de scènes, het switchen kon ik hierdoor ook beter verdragen..

Al met al een zeer cynische film over harddrugs gebruik en de usa in zijn geheel die het vooral van zijn effecten moet hebben.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Tot mijn eigen verbazing viel de film bij een herziening (een beetje) van zijn sokkel. Tuurlijk, nog steeds knappe en inventieve cinema. Een montage die zeer dicht op de huid zit van zijn onderwerp (verslaving) en een score van Clint Mansell dat aan het geniale grenst. Maar de film heeft een zwak middenstuk en dat wordt dramatisch gevoeld. Er wordt een poging gedaan met de verhaallijn van Connelly en haar rijke vriend (heerlijke vertolking van zijn Pi acteur Sean Gullette) maar dit is voorspelbaarheid en enigszins cliché verhaal. Personages worden een klein beetje karikaturaal en dat verhindert betrokkenheid. Eens de ondergang van de personages wordt ingezet, is het weer magistrale cinema, een culminatie van score en beeld zoals in de beste opera's.

avatar van umbra

umbra

Deze nu pas een beurt gegeven, bleef deze op een of andere manier maar steeds uitstellen. Ik know, vroeger (nog niet extreem lang geleden) als er nog maar drama bij stond als genre, liet ik deze nogal makkelijk passeren. Maar wat is me dit een topper sech, de manier hoe alles in beeld is gebracht, die stukjes tussendoor, de sound, dat was likkebaarden van begin tot eind. De neerwaartse spiraal mag je hier letterlijk nemen. Ook ijzersterke acteerprestaties van deze cast, was van een uitmuntend niveau. Dit zijn zo van die films die op mij inwerken als een drug Deze moet in m'n top 10 (toch voor een tijdje). Mijn derde film van Aronofsky (eerste was Mother!, dan net hiervoor Black Swan) en Mother! vond ik al toppertje, maar mijn waardering voor eerst Black Swan en nu deze Requiem For A Dream, gaat werkelijk in ongekende stijgende lijn. Ja ben echt lyrisch over deze film. Hier wil ik nog wel voor knielen

avatar van dsp9000

dsp9000

Een echte 2000 film.

Neurotisch, Over the Top, krankzinnige editing en overdreven hipster acting.

Dat was in die tijd helemaal in de mode, maar tegenwoordig zijn dit soort films bijna niet meer te pruimen.

Wat mij betreft een film-genre wat de tand des tijds niet heeft overleefd.

avatar van davey400

davey400

Intens.

avatar van frans123

frans123

Wat een dijk van een film...En zo'n simpel verhaal. De teloorgang van een aantal mensen, de hoofdpersonen ,ondanks hun goede bedoelingen, hun wensen, hun dromen. Een meesterwerk van Aronofsky . De flitsende cinematografie regelmatig, is helemaal niet storend en functioneel. Het vertelt wat er gebeurt in seconden. Als je deze film ziet , weet je hoe een film kan zijn. Een mager verhaal, maar het gaat om mensen, met wie je je verbonden voelt. Vanaf het begin weet je dat het fout gaat, en zij zelf ook waarschijnlijk. Een tv optreden, afvallen voor die gebeurtenis met gevaarlijke pillen, dealen om een winkel te beginnen en samen leven....Een gezin stichten..

Opvallend is de uitstekende muziek die precies bij de vertelling past. Een nerveuze onheilspellende riedel, die ongemakkelijk en tevens prettig aanhoort. En dan de acteurs...Allemaal top. Ellen Burstyn zal niet iedereen noemen als actrice uit de AAA klasse Sommige artiesten/acteurs/ musici slagen er nooit in de status te hebben die ze verdienen..Menige no- no is veel bekender.( bv Roberts -Jolie) Ik heb meerdere erg goede films van Burstyn gezien. Je zal haar niet in B- films zien , ze is zeer selectief. Ze had jaren een school voor opleiding van acteurs. Applaus voor Aronofsky van wie ik nog een film in mijn kast heb : Black Swan...Morgen kijken.

avatar van frans123

frans123

TornadoEF5 schreef:

Je schrijft veel, maar zegt weinig. Jammer dat je niet ziet dat dingen die jou tegen staan in deze film , juist de kracht is van de film. Als je dat niet ziet, houdt een dialoog/discussie op. Er zijn twee simpele verhaallijnen, dat dat je verwart is mij een raadsel. Een 12- jarige kan het verhaal prima volgen; moe gaat kapot en zoon ook...Wat is daar verwarrend aan?? (EDIT moderator: persoonlijke aanval verwijderd)

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Aantal aanvallende en off topic berichten verwijderd.

avatar van Walter S.

Walter S.

Vannacht weer eens terug gekeken, hoort bij mijn favoriete films en dat blijft zo. Gelijk de eerste keer in de bioscoop al diep onder de indruk en ook vannacht weer, vooral van Burstyn, haar spel in het laatste deel bezorgd me elke keer weer een brok in de keel, misschen ook omdat ik met verwarde en psychotische mensen heb gewerkt en ze heel dichtbij komt. Verder de geweldige muziek, het ijskoude verhaal, de manier van vertellen, de optische pracht, alles blijft bij elke keer kijken overeind. Geweldige film!

avatar van boemboem27

boemboem27

heftig, die des te verder de film vordert ,des te heftiger deze wordt .

met name het laatste half uur.

alle acteurs spelen hun rol uitstekend.

en zo zie je dat drugsgebruik alleen maar een neerwaartse spiraal teweeg brengt en je dus uiteindelijk naar de kloten gaat..

avatar van Robi

Robi

Vandaag na lange tijd weer eens drie van mijn top tien films bekeken. Waaronder deze. Blijft toch een indrukwekkende film. Eigenlijk is alleen het verhaal zelf niet zo heel bijzonder. Films over junks zijn er wel meer gemaakt. Maar hier is de rest echt subliem. De vormgeving, de montage, de muziek, camerastandpunten, kleuren enz enz. Echt een bijzondere film die ver boven het gemiddelde uitsteekt.

avatar van clairest

clairest

Heel rare film. Ik had in het begin de neiging om te stoppen met kijken ernaar, omdat de film zo bizar is. Toch werd mijn aandacht vastgehouden. De thematiek doet denken aan Trainspotting. De verbeelding doet ook denken aan Trainspotting, maar deze film is visueel stilistischer. En het verhaal is nihilistischer. Inhoudelijk kaler, simpeler. Daarbij is dit de USA en niet Brits. En het eindigt wel erg hard.

Ik las in de mening van een andere moviemeterdeelnemer: "dit had de diepgang van een videoclip". Inderdaad zeg: dit kunstzinnige product is eerder een videoclip dan een film! Dan wel een keigoede, kunstige, zeer onderhoudende videoclip. Eigenaardig en de moeite waard.