Requiem for a Dream (2000)

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

Jordy (admin)
Wat een ongelofelijk aangrijpende film. Op een zeer indrukwekkende manier zie je de hoofdpersonages steeds dieper in de problemen raken. Het laatste gedeelte van de film is zo deprimerend en afschuwwekkend dat deze film zeker niet bij iedereen in goede aarde zal vallen. Ik vond Pi, de vorige film van regisseur Aronofsky, niet zo heel erg geweldig. De mooie visuele trucjes die ook in die film zaten, worden nu echter in een verhaal geplaatst dat ik wel boeiend vond. Je kunt misschien zeggen dat de film wat prekerig is, maar door de goede acteurs (met als verrassing Marlon Wayans) en de indrukwekkende manier waarop het allemaal in beeld wordt gebracht, geef ik de film 4 en een halve ster.

Deze film geeft zó realistisch beeld over het leven van een arm, uit elkaar gesloopt gezin, en het leven van de individuele leden dat is/wordt vernaggeld door de drugs, dat het gewoon TÉ goed is...

Erg goed geacteerd, mooie beelden, en leuke trucages!

deze film krijgt dan ook 4,5 sterren!

inderdaad erg indrukwekkend.. je zit op het laatst echt te bedenken of je het nog allemaal wel aankan.. want de combinatie van beeld en geluid wordt je op het laatst toch echt een beetje teveel.. vooral omdat het echt "heavy shit" is.. maargoed.. het verhaal is verder heel boeiend en het is erg cool gefilmd ook.. de opbouw van goed naar slecht is ook heel goed in beeld gebracht.. je ziet de hoofdpersonen echt helemaal kapot gaan.. heel indrukwekkend allemaal.. 3,5 ster

wow, ik heb hem net gekenen, goeie film zeg, draait er niet om heen, maakt iets bij je los. Die Ellen mag er zijn trouwens. 4,5 ster.

Jordy (admin)
bedoel je Jennifer Connoly niet??

haha ja die bedoel ik, zit ik hier te zoeken op altavista voor fotos van Ellen Burstyn...

haha, ja dat wijffie is niet slecht nee.. hee die gast he, speelt die niet ook in Pay It Forward? effe kieken..

nee het is James Patrick Caviezel !! heel iemand anders!

vic
Ja deze film laat zo een indruk op je. Ik heb hem gisteren in de sneak gezien en was helemaal triest erdoor. Ben nog steeds onder de indruk.
De halve zaal van de sneak was al voor de pauze weggelopen omdat hij voor de pauze een beetje te langzaam ging.

Goede, doch soms trage film met een hele sterke climax.

Jordy (admin)
TRAAAAG?? jezus die jeugd van tegenwoordig ook...

Jordy (admin)
hoe iemand deze film traag kan noemend is echt beyond me

het eerste deel van de film (zeg maar "summer") gaat zo snel voorbij.. de korte flitsscenes zorgen er voor dat zelfs mensen die van standaard-films houden dat kunnen waarderen denk ik. Heb de film nu 5x gezien, en elke keer dacht ik (toen ik het bordje FALL zag) weer van "damn, nu al?".

Valt me sowieso een beetje tegen hoe de film hier ontvangen wordt, las in nl.kunst.film ook al een aantal recensies (na een sneak) waarin zeventjes gegeven worden. Erg jammer

Het eerste deel begint goed, maar toen de pauze van de film kwam, had ik echt zoiets van: Nu mag er wel wat meer gaan gebeuren, want de flitsende manier van drugs gebruiken en het dealen heb ik nu ook wel weer gezien. Ik vond het nog niet zo erg, maar de halve bioscoop wel, aangezien die al halverwege de eerste helft van de film naar huis ging.

gister weer is in tijden naar de sneak geweest en kreeg zowaar in interessante film. Anyway voor de pauze vond ik het een beetje traag niet dat de film nutteloze scenes liet zien maar de stukjes waren beetje traag bv dat ze de hele tijd vertelt dat ze eenzaam is dat soort gedoe..ook had ik die shots van drugs nemen naar een paar keer ook wel gezien. Tweede helft vond ik erg indrukwekkend maar mag het wat minder met dit trieste einde. Bedoel ik heb meestal een hekel aan goede eindes maar zo'n "'slecht'' einde..pfff kwam helemaal depri de bios uit . Wilde de film eerst drie en half ster geven maar omdat ik er nog steeds over denk geef ik het maar 4 sterren.

Beetje deprimerend.

Persoonlijk hou ik niet zo van dit soort films, maar de manier van filmen vond ik erg goed bij de film passen omdat je er op een gegeven moment helemaal gek van wordt. 4 sterren.

Jennifer was in The Hot Spot nog mooier!
Overigens vond ik de film best tegenvallen. Niet echt slecht, maar nogal moralistisch, formalistisch en hier en daar saai. Traag, achterhaald en inderdaad prekerig.

avatar van Goodfella
Fantastische film! De film wordt idd rustig opgebouwd (wat is daar in godsnaam mis mee??) naar een ultieme climax. Het enige wat ik daarna nog kon uitbrengen was "Wow..." (en dat gebeurd niet vaak...) Een van de beste films die ik ooit gezien heb. 5 sterren.

Ik had precies hetzelfde..

"Wow.."

Vond de film nogal aanstellerig.

Jordy (admin)
het verhaal of de manier waarop het gebracht werd?

Beiden.

kappeuter (moderator)
Knap gemaakt. Visueel overdonderend en goede muziek.
De plot werkt heel beheerst naar een climax toe.
Het verhaal is wat eenvoudig, maar dat deert niet. 4*

Echt een meesterlijke film. Het is ook op een coole manier gefilmd. Echt een deprimerende situatie waarin die lui zitten. Goed in beeld gebracht. Had meer van Jennifer verwacht.(Meer naakt ook) In the Rocketman is ze echt heel knap trouwens!! maar die ASS to ASS scene was echt heel gaaf!!! AANRADER

avatar van Goodfella
Net voor de 2e keer gezien en als het zou kunnen had ik er nog een halve ster bij gedaan...

Jordy (admin)
iemand de nieuwe DAS-reclame (geloof ik, bier iig) gezien? beetje gejat hiervan

Leg eens uit.
Wouter (zag niks nieuws in RfaD)

Jordy (admin)
er wordt in die reclame bier gedronken zoals er in requiem drugs wordt gebruikt (met die korte shots en bijbehoren geluiden)

kappeuter (moderator)
Wouter, in welke recente films zag je WEL iets nieuws ? Ben even benieuwd..

avatar van aburefan
aangrijpende en erg orgineel geschoten film, ook nog es erg goed geacteerd. maar sommige dingen komen gewoon te vaak terug of duren te lang zoals die shots van het drugs nemen of die visioenen van Burstyn, en bepaalde dingen zijn niet helemaal duidelijk.

avatar van Goodfella
Wat vind je niet duidelijk dan?