Léon (1994)

Alternatieve titels: The Professional | Léon: The Professional

Frankrijk
Misdaad / Drama
110 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Luc Besson
met Jean Reno, Gary Oldman en Natalie Portman

1994, New York. Léon is huurmoordenaar van beroep. Hij observeert het komen en gaan van de inwoners van een gebouw. Op dezelfde verdieping van Léon woont er een gezin waarvan de vader drugshandelaar is. De man wordt bedreigd door een zekere Stansfield, een louche agent die de volgende dag terugkeert en de man en de rest van de familie om het leven brengt. Enkel de twaalfjarige Mathilda kan ontsnappen. Mathilda wordt door Léon in bescherming genomen. Het meisje is vastbesloten zich te wreken en leert de knepen van het vak bij Léon.

avatar van wimaroca
Vroeger ook als eens gezien,toen konden we hier nog niet stemmen,nu weer eens gekeken,
Wat een prachtige speelfilm,en wat een top-prestatie van Reno en Portman.
En Oldman op een goede 3e plaats

avatar van Warp
‘I think we’ll be okay here, Leon’

Goed en stijlvol. Dat is het eerste wat me te binnen schiet. De film kent best zijn iconische momenten zoals die plant, enkele quotes (I like these calm little moment before the storm, it reminds me of Beethoven), de outfitjes van Mathilda en wat shots waarin je Leon en Mathilda samen ziet.

Alhoewel de actie en spanning fijn is moet de film het vooral hebben van de personages, en dan vooral van de chemie tussen Mathilda en Leon. Mathilda is nog een kind, maar stelt zich erg volwassen op en verklaart de liefde aan Leon. En dat terwijl Leon op het eerste gezicht een koelbloedige huurmoordenaar lijkt te zijn, kom je er langzaam achter dat hij eigenlijk ook een wat simpele en eenzame man is die ook een softe kant heeft. De relatie tussen deze twee is op zijn minst opmerkelijk te noemen en heeft toch iets aandoenlijks. Erg gedurfd dit.

Ook nog een pluim voor Oldman die de rol van Stansfield neerzet, wat een beest! Een over de top en impulsieve gek.

Deze film begint spannend maar wordt daarna een soort toneelstuk heb deze ook niet uitgekeken, verhaal ook niet geloofwaardig, kwam op mij over als een soort lolita film, de film zal het goed doen bij pedofilen.

1 van mijn favoriete films en tjonge jonge, deze film al zo vaak gezien, maar maakt nog steeds diepe indruk op mij na afloop. Mede ook door de hechte vriendschap die ontstaat tussen Leon (Jean Reno) en Matilda (Natalie Portman), nadat haar familie word omgebracht, onder leiding van de corrupte agent Stansfield (Gary Oldman).

Wat een FENOMENAAL acteerwerk van de nog jonge Natalie Portman! Wat een talent voor acteren destijds en nu nog steeds natuurlijk. Jean Reno speelt ook ZEER voortreffelijk als (sympathieke) huurmoordenaar met zijn vaste plant, die hij elke dag verzorgd. En Gary Oldman, die krankzinnig wordt nadat hij zijn drugs heeft ingenomen, GEWELDIG geacteerd! Sfeervol, spannend en een paar mooie soundtracks ook, vindt ik.

De scène waarbij Leon en Matilda snel moeten improviseren om te vluchten, voordat de politie inval doet in het huis, vindt ik 1 van de mooiste scènes. De aller laatste dialogen die ze met elkaar spreken zijn voor mij zeer emotioneel en intens geacteerd, zo mooi om te zien gewoon dat alle emoties even los komen

Jammer dat Leon sterft op het einde: Hij was er bijna, maar wel een uitmuntende wraakscene!

Voor mij 5*

Echt een aanrader!

Uiteraard wordt er heel weinig, of eigenlijk helemaal niet, nagekaart over "de plant," of moet ik schrijven over "de rol van die plant?" Want welke volwassen kerel met gezond verstand vertroetelt een plant alsof het z'n huisdier is? Die plant bleef dan ook lang in mijn hoofd na sudderen, vooral ook omdat Matilde hem aan 't eind eindelijk een plekje in moederaarde geeft.

Om het mysterie wat aan te dikken, wil ik er dit aan toevoegen: voorzover ik de rol van die plant een juiste betekenis weet te geven, koppel ik 'm aan de Bijbelse symboliek van de zelfopoffering van Leon met de woorden: Kennis en Liefde. Afijn, zie maar.

O ja, deze film ook al weer zo'n 3, 4 misschien wel 5 keer gezien, en elke keer weer ontroerd door verhaal, sfeer en vooral acteerprestaties.

Dan nog dit: gezien de affiniteit met de plant, is deze film vooral aan te raden voor veganisten.