Léon (1994)

Alternatieve titels: The Professional | Léon: The Professional

Frankrijk
Misdaad / Drama
110 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Luc Besson
met Jean Reno, Gary Oldman en Natalie Portman

1994, New York. Léon is huurmoordenaar van beroep. Hij observeert het komen en gaan van de inwoners van een gebouw. Op dezelfde verdieping van Léon woont er een gezin waarvan de vader drugshandelaar is. De man wordt bedreigd door een zekere Stansfield, een louche agent die de volgende dag terugkeert en de man en de rest van de familie om het leven brengt. Enkel de twaalfjarige Mathilda kan ontsnappen. Mathilda wordt door Léon in bescherming genomen. Het meisje is vastbesloten zich te wreken en leert de knepen van het vak bij Léon.

avatar van wimaroca
Vroeger ook als eens gezien,toen konden we hier nog niet stemmen,nu weer eens gekeken,
Wat een prachtige speelfilm,en wat een top-prestatie van Reno en Portman.
En Oldman op een goede 3e plaats

avatar van Warp
‘I think we’ll be okay here, Leon’

Goed en stijlvol. Dat is het eerste wat me te binnen schiet. De film kent best zijn iconische momenten zoals die plant, enkele quotes (I like these calm little moment before the storm, it reminds me of Beethoven), de outfitjes van Mathilda en wat shots waarin je Leon en Mathilda samen ziet.

Alhoewel de actie en spanning fijn is moet de film het vooral hebben van de personages, en dan vooral van de chemie tussen Mathilda en Leon. Mathilda is nog een kind, maar stelt zich erg volwassen op en verklaart de liefde aan Leon. En dat terwijl Leon op het eerste gezicht een koelbloedige huurmoordenaar lijkt te zijn, kom je er langzaam achter dat hij eigenlijk ook een wat simpele en eenzame man is die ook een softe kant heeft. De relatie tussen deze twee is op zijn minst opmerkelijk te noemen en heeft toch iets aandoenlijks. Erg gedurfd dit.

Ook nog een pluim voor Oldman die de rol van Stansfield neerzet, wat een beest! Een over de top en impulsieve gek.

1 van mijn favoriete films en tjonge jonge, deze film al zo vaak gezien, maar maakt nog steeds diepe indruk op mij na afloop. Mede ook door de hechte vriendschap die ontstaat tussen Leon (Jean Reno) en Matilda (Natalie Portman), nadat haar familie word omgebracht, onder leiding van de corrupte agent Stansfield (Gary Oldman).

Wat een FENOMENAAL acteerwerk van de nog jonge Natalie Portman! Wat een talent voor acteren destijds en nu nog steeds natuurlijk. Jean Reno speelt ook ZEER voortreffelijk als (sympathieke) huurmoordenaar met zijn vaste plant, die hij elke dag verzorgd. En Gary Oldman, die krankzinnig wordt nadat hij zijn drugs heeft ingenomen, GEWELDIG geacteerd! Sfeervol, spannend en een paar mooie soundtracks ook, vindt ik.

De scène waarbij Leon en Matilda snel moeten improviseren om te vluchten, voordat de politie inval doet in het huis, vindt ik 1 van de mooiste scènes. De aller laatste dialogen die ze met elkaar spreken zijn voor mij zeer emotioneel en intens geacteerd, zo mooi om te zien gewoon dat alle emoties even los komen

Jammer dat Leon sterft op het einde: Hij was er bijna, maar wel een uitmuntende wraakscene!

Voor mij 5*

Echt een aanrader!

Uiteraard wordt er heel weinig, of eigenlijk helemaal niet, nagekaart over "de plant," of moet ik schrijven over "de rol van die plant?" Want welke volwassen kerel met gezond verstand vertroetelt een plant alsof het z'n huisdier is? Die plant bleef dan ook lang in mijn hoofd na sudderen, vooral ook omdat Matilde hem aan 't eind eindelijk een plekje in moederaarde geeft.

Om het mysterie wat aan te dikken, wil ik er dit aan toevoegen: voorzover ik de rol van die plant een juiste betekenis weet te geven, koppel ik 'm aan de Bijbelse symboliek van de zelfopoffering van Leon met de woorden: Kennis en Liefde. Afijn, zie maar.

O ja, deze film ook al weer zo'n 3, 4 misschien wel 5 keer gezien, en elke keer weer ontroerd door verhaal, sfeer en vooral acteerprestaties.

Dan nog dit: gezien de affiniteit met de plant, is deze film vooral aan te raden voor veganisten.

avatar van Kondoro0614
“The rifle is the first weapon you learn how to use, because it lets you keep your distance from the client. The closer you get to being a pro, the closer you can get to the client. The knife, for example, is the last thing you learn.”

Eindelijk deze film gezien die me eigenlijk al de hele vakantie in de gaten hield. En ik wou het toch als een afsluiter gebruiken aangezien het vandaag helaas alweer de laatste dag is van een welverdiende vakantie (al hoef ik nu maar 2 dagen te werken haha). Ik heb echt waanzinnig genoten, niet alleen van het verhaal maar ook van de actie scenes en vooral het acteerwerk.

Het acteerwerk kwam er eigenlijk echt heel sterk uit. Jean Reno stak er met kop en schouders boven uit als de huurmoordenaar Leon. Leon die echt een persoon op zichzelf is wat volgens mij ook hoort met dat soort werk. Je kon aan hem zien dat hij psychisch niet helemaal in orde was en om dat zo sterk te acteren was echt goed. Best een aparte man, en dat voelde je op het scherm. Maar ook de jonge Natalie Portman mogen we niet vergeten, aan het begin van haar carrière. Onwijs sterke band hadden die twee met elkaar en ze leken wel op elkaar ingespeeld. Om ook nog zo’n liefdesgevoel aan de kijker over te geven was best creepy, zeker als je weet dat ze minderjarig was en het echt op het randje lag. Gary Oldman speelde overigens ook fantastisch en zo heb ik bij de acteurs helemaal niks te klagen.

Luc Besson zet hier een klasse film neer, waar ik echt met meerdere maten van genoten heb. De film is spannend, sentimenteel en komisch door elkaar heen. De ene keer veranderd Leon in een aardige man die het stiekem best te doen heeft met Mathilda. De setting vond ik ook best tof en er was niet te veel gezeur aan de kop, het verhaal werd vrij vlot en duidelijk verteld. En natuurlijk zijn plant, die erg belangrijk voor de beste man was, leuke kleine dingen in de film.

Nogmaals, ontzettend genoten. En dit was echt een film voor mij had ik door, duister en hard van begin tot eind maar tussen door erg zacht. En natuurlijk de titeltrack ‘Shape of My Heart’ van ‘Sting’ waar ik tijdens een zware depressiefe aanval begin dit jaar de tijd mee door kwam. Het nummer raakte me gisteren dus wel even, maar het blijft genieten.

Goeie film! Ben een beetje verward door de relatie tussen de twee aan het eind! Maar een goede film!

avatar van de grunt

Prachtig.

Mijn all-time favorite. Alles klopt aan deze film en daardoor blijft hij zoveel jaar na dato nog steeds boeiend. Het verhaal gaat over Leon (Jean Reno), een sukkelig uitziende nobody die eigenlijk een beruchte huurmoordenaar is. Op een dag helpt hij zijn buurmeisje Mathilda (Natalie Portman)wiens familie net door corrupte agenten is vermoord. Er ontstaat een bijzondere band tussen de twee als Leon haar opleidt om wraak te kunnen nemen. Jean Reno is geknipt voor de schlemielerige Leon en Natalie Portman debuteert sterk met haar rol als de vroegrijpe en vroegwijze Mathilda. Reno en Portman hebben een goede chemie waardoor hun interactie zeer natuurlijk en authentiek overkomt. De bijrollen zijn ook zeer goed bezet. Danny Aiello speelt een geweldige mafioso maar Gary Oldman steelt de show als de psychotische corrupte agent Stansfield. Benny, een van Stansfield handlangers werd gespeeld door Keith A Glascoe, een NYC brandweerman die om is gekomen bij 9-11.

avatar van Lovelyboy
Een film die nog net zoveel indruk maakt als de eerste keer dat ik hem zag, ondanks de extra scènes in deze directors cut.

Een film, zonder enige twijfel Reno's en Besson's beste, die zich kenmerkt door een buitengewone stijl, sfeer, innemende hoofdpersoon en een even bizarre als brutale sidekick. Het begin en beeld van Léon zelf is één vol van contradictie tussen zijn 'professionaliteit' en verdere sjofele uitstraling en broekspijpen op standje 'hoogwater'. Iets waar hij zelf in eerste instantie voor lijkt te kiezen vanwege het werk, to blend in en wellicht wat onderschatting te creëren. Toch lijkt hij het er verder voor zichzelf weinig van te nemen en vooral vast geroest in zijn eigen stramien. Iets waar stevig aangerommeld wordt met de komst van Mathilda, een behoorlijke aardbeving in de zorgvuldig gecalculeerde en berekende wereld van Léon.

Een boeiend tweede deel met veel rumoer doet zich aan en een volwassene die niet langer de leidende factor is. Sterker, de jonge flirt Natalie Portman neemt de touwtjes in handen met haar dubbelzinnige en speelse gedrag. Net zo boeiend, iets wat me eigenlijk altijd een beetje ontgaan is, betreft de ontluikende liefdesrelatie en band tussen de twee die bol staat van de psychologische valkuilen, en bepaalde gebeurtenissen, voorvallen en stiltes die niet onderdoen voor de meeste langere relaties tussen volwassenen. Bijzondere ontwikkeling en eigenlijk overigens ook best gewaagd met een dergelijk jong persoon als Mathilda. Iets dat onherroepelijk voor problemen gaat zorgen...

De stijl en kleurenfilters stijl prachtig, vooral de soundtrack vind ik fan-tas-tisch met zijn dromerige tonen en accenten die Arabische aandoen, niet te vergeten Sting natuurlijk. Dan de actie die kick-ass te noemen is. Rauw, direct en vooral de shoot out op het einde is geweldig, andere grove momenten als de moord op het gezin van Mathilda mogen ook genoemd worden qua stijl, donkere humor en rauwheid. Net als de geweldige prestatie van Gary Oldman die in iedere scene de aandacht na zich toetrekt en een bepaalde onvoorspelbaarheid uitstraalt en angst inboezemt.

Léon is inmiddels 26 jaar oud maar nog altijd een overtuigend combinatie van een pakkend intrigerend verhaal die verbijsterd maar ook vertederd, goede actie, briljante acteerprestaties van zowel Oldman als Portman en Reno, een ronduit stijlvolle sfeer en dito soundtrack, de film is dan ook prima in balans op alle vlakken. Ondanks dat ik de extra scènes in deze extended niet van bijzonder toegevoegde waarde vind.