Léon (1994)

Alternatieve titels: The Professional | Léon: The Professional

Frankrijk
Misdaad / Drama
110 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Luc Besson
met Jean Reno, Gary Oldman en Natalie Portman

1994, New York. Léon is huurmoordenaar van beroep. Hij observeert het komen en gaan van de inwoners van een gebouw. Op dezelfde verdieping van Léon woont er een gezin waarvan de vader drugshandelaar is. De man wordt bedreigd door een zekere Stansfield, een louche agent die de volgende dag terugkeert en de man en de rest van de familie om het leven brengt. Enkel de twaalfjarige Mathilda kan ontsnappen. Mathilda wordt door Léon in bescherming genomen. Het meisje is vastbesloten zich te wreken en leert de knepen van het vak bij Léon.

avatar van lars-pixar
Luc Besson zijn werk ken ik vooral van zijn recente films, oudere films had ik nog niet gezien. Daarom wilde ik graag beginnen met het kijken van Leon, omdat deze werdt aangeraden door een collega (Besson fan) op het werk.

Wat mij als eerste opviel is dat de film inhoudelijk goed kwaliteit bevat qua camerawerk en scherpte, voor een A film uit de jaren 90 mag je dat misschien ook wel verwachten.

Het verhaal komt snel opgang en Leon maakt snel zijn debuut en kennismaking met het meisje Mathilda, de casting is perfect tevens het acteer werk ook!
En als je eenmaal er helemaal in zit en het verhaal aardig wat sterke momenten weet op te bouwen dan kan je mee leven met de hoofdpersonage's.

De laatste 20 minuten ervaarde ik daarom ook als een spannend en sterk uitgewerkt stuk, helaas liep dat in het verhaal uit tot een dramatisch momentje waarvan de laatste paar secondens voor de aftiteling toch wel een kippenvel momentje bij mij bracht en dan zeker nog met het afsluitende nummer... dan heb je goed meegeleefd met de personage's lijkt mij.

Nou heb ik dat gevoel wel vaker gehad bij sterke films in het veelal drama genre, maar helaas zou ik nooit zo'n film weer eens herbekijken daarvoor ligt het drama moment uit zo'n film mij te hoog, denk ik...

avatar van DirkjeA
Na jaren weer eens gekeken naar Leon, om te zien of het echt zo'n prachtige film was als ik in herinnering had...... En jawel, de film stelt me niet teleur en weet me weer te raken. De karakters worden zo treffend neergezet, dat ik vergeet dat het acteurs zijn. Het verhaal mag dan misschien niet helemaal realistisch zijn, maar dat hoeft helemaal niet, het staat nergens dat dit moet, het is een film namelijk. De verhouding tussen Leon en Mathilde is heel precair. Ik las ergens in een commentaar dat de relatie tussen hen iets romantisch zou hebben, maar dat is volgens mij helemaal niet het geval. Ze is nog maar een meisje met de belofte om een vrouw te worden, maar dat duurt nog wel even. Ik vind nergens terug dat Leon naar haar kijkt met de ogen van een man, maar meer als beschermer, mentor en vriend. Het verloop van het verhaal is erg intens vind ik. Hoe e.e.a. afloopt ga ik niet verklappen, maar volgens mij is het de moeite waard om te gaan kijken naar deze film, en ik denk dat over een paar jaar, ik dat zelf ook ga doen. Dat de soundtrack fantastisch is staat buiten kijf, vooral de laatste song is zeer toepasselijk het nummer "Shape of my Heart" van Sting, dat ontroert mij iedere keer weer, geweldig.

avatar van Elchapo
Nog altijd een film die boeit, reno's beste. De titel draagt mijn voornaam.....exact zoals je'm spelt.

avatar van Fonzzz002
Eén van mijn persoonlijke favorieten films. Het is een aparte mix van een sterk dramaverhaal met een ietwat absurdistische actie/komedie, maar deze genres weten elkaar goed te ondersteunen zodat ze niet van elkaar afnemen. Ik merkte in de opening van de film hard te kunnen lachen om de absurdistische actiescenes waarin Léon werd neergezet als een stereotypische actiehield, maar vrijwel direct daarna wist de film mij qua verhaal te grijpen en het liet me niet meer los. Léon verteld het verhaal van een getraumatiseerd meisje, die nooit een normale jeugd heeft gehad, die een nieuw leven wilt beginnen bij de huurmoordenaar Léon. Ik heb nog nooit een film gezien met een dergelijk duo, wat het verhaal een graad originaliteit geeft om het zich te laten onderscheiden van andere actiefilms. Deze twee personages slagen erin het verhaal op hun schouders te dragen. Hun band is vreemd en soms ongemakkelijk, maar ze hebben deze band op een manier weten neer te zetten dat ik begreep waar ze vandaan kwamen.

De acteerprestaties zijn van top niveau, voornamelijk Natalie Portman verraste me door in het begin van haar tienerjaren zo’n grote rol met volle overtuiging te kunnen spelen. Gary Oldman als de vijand Stansfield vormt één van mijn favorieten filmvijanden omdat hij een perfecte combinatie is van angstaanjagend, onvoorspelbaar, maar hilarisch & overdreven.

Ik kan letterlijk geen minpunt bedenken. Van begin tot eind zat ik op het puntje van mijn stoel, aandachtig te luisteren naar ieder woord dat werd gezegd. Léon bood een meesterwerk met hilarische humor, emotie, diepgaande personages, ijzersterke acteerprestaties en een verhaal wat op sfeervolle wijze in beeld is gebracht. Zeker een aanrader van het genre!

avatar van n00r
Wat een acteerwerk is dit zeg..

avatar van Alathir
Léon is en blijft een zeer goede film, een tamelijk tijdloze prent. Het begint al meteen erg sterk en het eerste uur is echt genieten. Dan neemt het wel een beetje een rare wending met Mathilda die haar liefde voor Léon verklaart. Ze wou ook dat Léon haar eerste was in bed. Ongemakkelijk en wat mij betreft onnodig, dat is wel heel verregaande liefde. Voor de rest is Léon een prima film met wat over the top actie misschien maar gewoon angstaanjagend goed geacteerd. De slechterik die Gary Oldman speelt is ook heerlijk. Bovendien een prima soundtrack.

geweldige film. goeie acteurs.blijft gewoon een hele sterke film.
al vaker gezien .binnenkort maar weer eens zien. is alweer een tijd geleden.

[quote]Fonzzz002 schreef:

Helemaal goed verwoord!

Aparte film!!!
Zeker 5 sterren.

Even wat beginnersproblemen met deze site, maar nu toch gestemd op deze film.

avatar van John Milton
Jmmm schreef:
Even wat beginnersproblemen met deze site, maar nu toch gestemd op deze film.
komt vanzelf. Je kunt trouwens de ster aanklikken naast je recensie, nu staat het berichtje erna als recensie aangemerkt.

edit: ik zie het verkeerd, die lap tekst is van Fonzzz
Over het algemeen geldt dat als je je bericht aanmerkt als recensie, er wel een beetje in te zien moet zijn wat je vond en waarom. Hoeft niet persé een enorm verhaal te zijn, maar wel iets meer dan dat

Thanks. Ik denk dat ik komende berichten niet meer als 'recensie' aanklik. Was (en is) mij niet duidelijk waarom dit onderscheid bestaat. Maar ik heb niet veel kennis van regisseurs, acteurs etc.. Als ik een film kijk dan heb ik aandacht, ik wil me inleven, en daarna heb ik een persoonlijk gevoel.

avatar van Iron Maiden
Jmmm schreef:

Je kunt dan op je eigen profiel snel alle geschreven recensies terug vinden

Tarkus schreef:
Prachtige misdaadfilm, met een sublieme Jean Reno en de nog zeer jonge, maar talentrijke Natalie Portman.
De film duurt 2 uur, maar door het prachtige samenspel van Portman en Reno is dat zo voorbij, neem daar nog eens de prima, weliswaar wat kleinere, rol van Gary Oldman bij en je hebt een prima film.
Ondertussen al meer dan 16 jaar oud deze prent, maar nog steeds boeiend, een aanrader van formaat !!

Dit is een van mijn lievelingsfilms met Jean Reno, en bel heel blij dat ik de director's cut op de kop heb kunnen tikken, en op Blu-ray dan nog wel.
25 Minuten langere speelduur, 25 minuten langer filmplezier !!
Ik heb nogmaals van deze fantastische film kunnen genieten en het zal zeker niet de laatste keer zijn !!

avatar van tbouwh
In principe is Leon het walhalla voor de cinefiel: verruimende cinematografie ondersteunt de krachtige acteerprestaties van een excellerende cast. Een keerzijde ontbreekt echter niet: de bijzondere verhouding tussen Leon en Matilda (komt daar overigens dat liedje van Alt-J vandaan?) gaat deels gebukt onder een gebrek aan geloofwaardigheid. De strakke regie van Besson lijkt weinig ruimte vrij te hebben gelaten voor een meer natuurlijke ontwikkeling van de plot. Natalie Portman (uiteraard wel erg knap wat ze hier al neerzet) en de timide Reno zijn meer de acteurs van de film dan de mensen in de film. Gold overigens ook voor Gary Oldman, maar zijn rol is tegelijk weer zo genietbaar dat je hem dat stukje overacting graag vergeeft. Aan de eindstreep onderscheidt Leon zich door de onconventionele meester-leerlingrelatie en de eigenzinnige regie van de gemiddelde misdaadfilm [versie: DC]

Eén van mijn favoriete films die ik heb gezien tot nog toe.

De film verteld een wraakverhaal: Leon is getuige van een slachtpartij bij zijn buren..
Mathilde komt net na de slachtpartij thuis en klopt in pure wanhoop aan bij Leon, de daders zijn namelijk nog aanwezig.

Vanaf dat moment ontpopt zich een bijzondere relatie tussen de twee.
Mathilde wíl opgeleid worden door Leon, want hij is namelijk een professionele huurmoordenaar.

Heerlijk ook hoe Gary Oldman zijn rol als politieman neerzet. Als hij dat pilletje inneemt, hoe hij daarop reageerde. Elke film die ik zie met hem er in , komt dit stukje weer voorbij!

Zo zitten er veel meer unieke stukken in de film.
Ik heb gelachen, in spanning gezeten, gewalgd ook. Nog steeds op het eind een brok in mijn keel, mede door het nummer van sting.

Dus , we zitten na het werk in een hotel. Ik wist nog wel een goede film.
Mijn collega vond er geen zak aan...

avatar van durange
Mooie film, pinkte bijna een traantje weg aan het einde. hoopte alleen wel dat Mathilda wat meer 'badass' werd. Het was natuurlijk wel realistisch dat een 12 jarig meisje niet gelijk allemaal politieagenten neer kan schieten maar in ieder geval met die jongetjes die haar lieten dokken om daar te zitten. maar misschien heb ik teveel films gekeken waarin mensen na 3 lessen al gelijk getrainde moordenaars zijn.

avatar van Maarten0402
Mathilda niet badass?! Hoe badass wil je haar nog hebben? 12 jaar en na de moord op haar ouders en vooral de doorslag voor haar voor de brute moord op haar broertje dat ze al koelbloedig wraak zoekt. Vind het echt een van de meest uitzonderlijke situaties in een film die ik heb gezien. Een man van ongeveer 45 en een meisje van 12 zonder enige moeite op zo'n weergaloze manier verfilmen. De band die ze krijgen heb ik nooit op zo'n manier gezien. Heel uniek.

avatar van arno74
durange schreef:
Dan kom je meer terecht bij een film als Colombiana (2011), en Kick-Ass (2010) .

avatar van durange
arno74 schreef:

Ja klopt, zat ook al met Kick-Ass in m'n hoofd. Moest voor mezelf gewoon realiseren dat het een heel andere film was.

avatar van Fisico
Léon zag ik tot mijn scha en schande nog nooit. Gelukkig bracht ik hier in 2017 nog verandering in. Geweldige film deze Léon met een sublieme Jean Reno in de hoofdrol. Léon, een wat aparte koele afstandelijke huurmoordenaar die gedwongen worden om zijn hart open te stellen voor zijn 12-jarig buurmeisje. Reno wordt hierin uitstekend gevolgd door de piepjonge Natalie Portman. Beide personages hebben een magische chemie waarbij de vonken van het scherm spatten. En hoewel hij het niet zozeer wil inzien, zijn ze beiden lotgenoten, beiden een emotioneel verleden achter de rug, beiden op zoek naar troost en verwerking van de emoties. Mathilda leert Léon opnieuw open te staan voor zijn emoties. Léon als voogd geeft haar bescherming en leert haar zelfredzaam zijn.

Léon heeft het eigenlijk allemaal: actie, liefde, ontroering, drama, emotie, geweld, beetje (subtiele) humor hier en daar. Zelfs het einde zit vrij goed in elkaar. Al deze emoties en elementen worden harmonieus samenbracht tot deze gebalde film door Besson. Besson tracht ook te spelen met diverse emoties in de film: enerzijds heb je uiteraard de mooie relatie tussen Léon en Mathilda, maar anderzijds worden angst en paniek zeer goed in beeld gebracht. Denk bijvoorbeeld aan de scènes waarbij Léon een kat-en-muisspelletje speelt in zijn eerste optreden. Idem trouwens voor bad guy Stansfield (een geweldige Oldman!) wanneer hij een verklaring eist bij de vader van Mathilda.

Léon is eveneens een spetterende actiefilm. De geweldscènes zijn geweldig om volgen. Het opvolgen van Léon is enorm interessant. En ook het personage Léon is af en spreekt tot de verbeelding. Jammer dat ik niet eerder van deze film kon genieten ... 4,5*, top!

Het is toch wel even de gedachte bannen dat een huurmoordenaar een twaalfjarig meisje een opleiding geeft...
En als dat lukt dan staan we alleen maar in bewondering voor de vele filmische kwaliteiten van deze moord- en actiefilm (gaf nog nooit zo'n hoge score voor iets uit dit genre).
Het verhaal wordt met veel precisie uit de doeken gedaan, wordt boeiend en levendig gehouden met knap camerawerk, de spanning blijft tot het laatste, soms is er ruimte voor een komische kwinkslag en er komt toch ook wel wat emotie los.
Wat dan evenwel gezegd van de acteerprestaties. Reno, zoals altijd, en Oldman (wie had ooit gedacht dat hij eens Churchill zou vertolken) zijn zeer goed in hun rol maar de piepjonge Natalie Portman is werkelijk verbluffend, haar verschijning en mimiek, maar vooral de preciese manier waarop ze haar teksten brengt.