Requiem for a Dream (2000)

4,03

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

3014 BERICHTEN 132 MENINGEN
avatar van Jordy
Jordy (admin)
Wat een ongelofelijk aangrijpende film. Op een zeer indrukwekkende manier zie je de hoofdpersonages steeds dieper in de problemen raken. Het laatste gedeelte van de film is zo deprimerend en afschuwwekkend dat deze film zeker niet bij iedereen in goede aarde zal vallen. Ik vond Pi, de vorige film van regisseur Aronofsky, niet zo heel erg geweldig. De mooie visuele trucjes die ook in die film zaten, worden nu echter in een verhaal geplaatst dat ik wel boeiend vond. Je kunt misschien zeggen dat de film wat prekerig is, maar door de goede acteurs (met als verrassing Marlon Wayans) en de indrukwekkende manier waarop het allemaal in beeld wordt gebracht, geef ik de film 4 en een halve ster.

kappeuter (moderator)
Knap gemaakt. Visueel overdonderend en goede muziek.
De plot werkt heel beheerst naar een climax toe.
Het verhaal is wat eenvoudig, maar dat deert niet. 4*

zeer aangrijpende film. vooral het verhaal van Sara vond ik erg indrukwekkend. soms misselijkmakend, wat hier een verdienste van de film is. de muziekscore gaat door merg en been. vrolijk werd ik er niet van, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

geen perfecte film, maar hij maakte een erg grote indruk op me. 4 sterren.

avatar van Phoenix
Afschuwelijke film. Je wordt meedogenloos in de ellende gezogen en aan het eind, na 2 uur lang gevangen te hebben gezeten, keihard uitgespuugd alsof je iets fout hebt gedaan. Hoe heeft Aranofsky dit voor elkaar gekregen? Door de imposante muziek? Door de waanzinnige truuks? Door het verbluffende acteerwerk? Ik weet het niet, en wil het niet weten ook, zolang Aranofsky maar deze kwaliteit films blijft maken.

5* Ben alleen bang dat deze film bij een herziening moet boeten voor het feit dat hij dan niet half zo indrukwekkend is maar dat zien we dan wel...

Weet iemand trouwens hoe de main-theme (met de violen, je weet wel) officieel heet?

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vanavond gezien op video. Vond het behoorlijk indrukwekkend. Vooral Burstyn. Jemig, wat een acteerkanon. Ook heel mooi allemaal. De soundtrack (Kronos Quartet!), hoe het gefilmd is. De stijl spat er van alle kanten vanaf. Is zeer aanwezig, die stijl. De film heeft ook iets karikaturaals maar daardoor blijft het ook licht en dikwijls grappig.
Er zijn diverse dingen die ik niet snap (misschien heeft iemand anders ze al gevraagd, maar op dit moment ontbreekt me de energie om vierentwintig bladzijden terug te lezen...). Bijvoorbeeld dit: waarom als Harry in het ziekenhuis komt met zijn verrotte arm haalt de dokter de politie erbij? Dokters hebben toch zorgplicht?? En het was de hele tijd zijn rechterarm, behalve aan het einde met de verpleegster, toen was de arm eraf aan de linkerkant. En de moeder is verslaafd aan pepmiddelen en de dokter zegt dat daar niks tegen helpt en dat ze nu shocktherapie moeten doen. Hoezo is zij zo uitzonderlijk dat er helemaal niks helpt?
Ondanks de nette 95 minuten (best uitzonderlijk voor een Amerikaanse film) waren sommige dingen te lang of te vaak herhaald. Het herhalen is natuurlijk een stijlmiddel, maar op gegeven moment kon ik de drugs-sequens dromen en Burstyns monoloog tegen haar zoon was volkomen onnodig.
Maar ik heb me verder vermaakt (ik weet dat sommige mensen dit een loodzwaar drama vinden, maar 'vermaak' is toch echt het woord). Ik vond vooral de ontwikkeling heel fijn. Dat het allemaal zo licht en vrolijk en grappig en onschuldig begint en dan aan het einde dat alles verrot is. Dat heeft natuurlijk iets heel voorspelbaars, maar het is fijn overtuigend gedaan. Leto en Wayans zijn allebei mooie jongens.
Ik stem nog niet want ik moet het nog even laten bezinken. Daarom is mijn verhaaltje ook een beetje onsamenhangend denk ik.
Ik lees net op IMDb dat dat met die arm 'Incorrectly regarded as goof' is, dus ik moet het niet goed gezien hebben.
Ook las ik dat uitgerekend de monoloog-scène van Burstyn door haar geïmproviseerd werd, ofzoiets. Typisch.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had geen idee wat ik hiervan kon verwachten, maar werd desondanks meteen in de film gezogen. Visueel ziet de film er werkelijk geweldig uit, het camerawerk is super en bepaalde shots zijn echt briljant. Verder valt het voortreffelijke acteerwerk meteen op, de vier hoofdrolspelers zijn geweldig gecast en leveren stuk voor stuk sterk werk af.

In het midden van de film voelde ik het een beetje inzakken, maar op een enkel momentje na ging het niet vervelen. Het einde daarentegen zorgde voor een flinke mokerslag en was werkelijk briljant. Zelden met zo'n rotgevoel achtergebleven bij het kijken van een film. Tel daarbij op de geweldige muziek van Mansell en je komt tot de conclusie dat Requiem for a Dream een film is om in te lijsten.

Voorlopig 4 sterren, maar verhoging in de toekomst is zeker niet uitgesloten.

avatar van donnie darko
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ghoe, van deze film was ik even niet goed. Hij intrigeerde mij van begin tot eind en ook de acteerprestaties zijn meer dan goed.
Het is zo schokkend om ze allemaal, één voor één te zien bezwijken voor drugs.
Maar de film is ook zo schokkend vanwege de soundtrack.
Je krijgt er gewoon rillingen van als je alleen al naar de muziek luistert.
één van mijn all-time favorites
5 sterren

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film kon mij niet echt raken. Vanaf de openingsscene is het al duidelijk vanaf nu zal het met alle personen in de film alleen maar slechter gaan en dat wordt je door de regiseur aardig door de strot geduwd. Had ook problemen om sympatie op te brengen voor de karakters uit de film, wat een triest zootje losers zeg. Ook ergelijk overdreven groteske scenes (bv. de electroshock scene). Echter hij stemt wel tot nadenken vandaar toch 3 punten.

avatar van jordybeukeboom
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij de overschakeling van beelden met die muziek wordt je zelf ook gek... wow

Ik vind het een goede film, maar het is nou niet een film om voor je lol te kijken. Wel een film met een heldere boodschap, hoewel die boodschap bij de meesten wel duidelijk is (afblijven van drugs)

4 sterren

avatar van SilverGun
De rol van de Moeder vond ik vooral goed en met haar voelde ik dan ook het meeste.

Probleem is dat elk personage volslagen onsymapthiek overkwam. Naïeve karikaturen die me allemaal tegenstonden. Geen binding met de personages is funest en maakt dat ik deze film vooral irritant vond. Mooie muziek en soms uniek in elkaar geflanste shots als pluspunten, maar verder had dit de diepgang van een videoclip.

Krap 2 sterren

avatar van Chuck Taylor
Prachtige film, niet normaal. Vooral naarmate je meer in de film komt word het steeds beter. De muziek speelt wel een grote rol en is ook fantastisch in deze film, camerawerk is ook hartstikke goed (missicne af en toe wat minder geflits) maar een heel mooie film, had ik niet verwacht eigenlijk...5*

avatar van otherfool
Aranofsky overtreft zijn eigen 'pi' met deze hallicunerende ontdekkingstocht in de beleveniswereld van junkies in de breedste zin van het woord. Fantastisch geacteerd, briljante montage, perfecte soundtrack. Het einde hakt en hakt maar door maar werkt toch. Een theatraal kunstwerkje dat terecht zo hoog in de toplijst staat.

De volle mep: 5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die je gewoon overweldigd. Het lijkt alsof hij traag op gang komt, maar dat is nu eenmaal de bedoeling. Die verslavingen beginnen ook meestal kleinschalig. De film heeft enorme troeven die er voor zorgen dat het een meesterwerk is geworden: Ellen Burstyn is geweldig als Sara Goldfarb. Darren Aronofsky zorgt voor een mooie film en ook de cinematografie is zeer goed verzorgt. Best van al is wel de montage die naar het einde toe soms heel snel loopt en zorgt voor de sfeer en spanning. Echt een aanrader! 5 sterren

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond het echt een vage film.
Verhaal is wel mooi, en komt grotendeels realistisch over.
Maar ik vond de beelden soms erg rommelig, maar dat is denk ik iets wat ik niet echt gewend ben.
Acteren was wel erg goed, ben ook een paar keer ontroerd geweest.
Meer weet ik er eigenlijk niet over te zeggen, blijft vage film, maar ga hem zeker nog een keer kijken.
4* voor nu.

avatar van Lord Flashheart
Bah wat een nare film. Ik heb hem twee keer gezien, maar hij blijft vervelend. Laat wel mooi zien hoe je kan afglijden, maar ik prefereer films die laten zien hoe je kan opklimmen. Het onderwerp spreekt mij gewoon totaal niet aan. Daarom blijf ik steken op 3*

avatar van MXO
Wat een verschrikkelijke film. Wat heb ik een spijt dat ik deze film heb gekocht. Viel zwaar tegen.

Het verhaal leek mij op voorhand wel aardig. Een vrouw die verslaafd raakt aan dieetpillen, haar zoon verslaafd aan de drugs en die probeert er zijn geld aan te verdienen. Klinkt allemaal erg boeiend en leek me erg leuk.

Maar de uitwerking werkt totaal niet voor mij. Het afspelen van de gedachten van de personage's vind ik niet werken in deze film. Tenminste zo interpreteer ik de beelden die ik heb gezien. Die irritante montage waardoor je in een doldwaas tempo van de hak op de tak naar het andere personage wordt geswitcht vind ik ook erg vervelend. Ook de montage bij het roken van een joint, spuiten van heroine en snuiven van coke ken je ook op een gegeven moment wel. Het is wel leuk en origineel maar niet 10 keer achter elkaar.

Met het acteerwerk was niet veel mis. Lekker over-the-top geacteerd door Ellen Burstyn. Ook erg goed geacteerd van Jared Leto. Maar die neger kon ik gewoon niet serieus nemen. Ik verwacht de hele film dat hij heel erg hard 'waazaaaaaa' zou schreeuwen. Dat werkt niet echt in zo'n film.

De soundtrack paste goed bij de film maar was verre van denderend. Ik zou de muziek niet nog apart van de film willen horen.

De film werkt gewoon helemaal niet voor mij. Ik denk ook niet dat ik hem ooit zal herzien omdat ik de beelden verschrikkelijk vond. 1 1/2*, meer wil ik er echt niet voor geven.

avatar van Montorsi
Vanavond opnieuw gezien, en ik ben nog positiever dan voorheen. Requiem for a Dream heeft gewoon alles. Ik kreeg wederom de rillingen, moment na moment. Verschrikkelijk indrukwekkend verhaal waarin de walgelijke elementen elkaar tegen het einde blijven opvolgen. Daarnaast komt er ontzettend veel emotie naar voren, met name in de rol van Ellen Burstyn.

Tevens de geweldige muziek die echt subliem past in het verhaal. De regie is ook nog eens hoe ik het graag zie. Aronofsky vind ik een briljant regisseur, en in Requiem for a Dream laat hij de routine in het drugsgebruik perfect zien door het meermaals herhalen van verschillende, korte, elementen.

Ik verhoog van 4.5 naar 5*, lijkt me volledig op zijn plaats. Ik twijfel nog tussen de 1e of 2e plek in de top 10. Vooralsnog maar op 2.

Het beste aan Requiem for a Dream is de muziek. Echt een van de beste soundtracks ooit. Bepaalt de hele sfeer van de film, ken weinig soundtracks die zo'n stempel drukken. Het opzich al redelijk deprimerende onderwerp van de film (de complete ineenstorting van 4 mensenlevens) zou zonder de muziek nooit zo goed uit de verf zijn gekomen. Toch wil ik ook de 'trucjes' (het telkens terugkeren van handelingen) en het schijnbaar (las het ergens aan het begin van dit topic) ontbreken van de kleur rood (grauwe film) 'eervol' vermelden als beklemmende elementen.

Verder goede opbouw waarin het onheil tijdens 'Summer' al hardnekkig aan de oppervlakte sluimert. Daarna de 'Fall' waarin het laatste geluk door een verwoestende storm van de 4 bomen wordt geblazen. Vervolgens vriest de 'Winter' alle vier kapot. Sterke climax, verbluffend in elkaar gewoven!

Mijn complete onbekendheid met zoveel ellende zorgde er overigens wel voor dat ik met een bepaalde afstand naar de film keek. Kon me maar moeilijk inleven met het hele gebeuren en werd zenuwachtig van Sara Goldfarb.

Desalniettemin hele sterke film met de beste soundtrack!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben aardig onder de indruk geraakt...
De film zou zo goed zijn, maar ik heb vaak moeite met films uit het genre drama. Toch uit interesse gaan kijken en na een half uur dacht ik ''Tsja, al die ophef over dit? Een clichematig drama over wat familieproblemen enzo?''
Maar ik keek door en ik zeg na afloop dat ik heel erg onder de indruk ben geraakt. De personages waren mensen die ik die ellende niet gun en het was aangrijpend om te zien hoe normale mensen zo af kunnen zakken naar een bedroevend hoopje mensen zwaar in de shit en niet wetend waar ze bezig mee zijn
De film is op een aparte manier gefilmd; het past zeer goed bij deze film.
Ik raad mensen ook aan hem te zien, maarja hij staat hier natuurlijk niet voor niets in de top 250.

avatar van serpico
Overdonderende film.

Het camerawerk en de andere trucjes die gebruikt worden om een bepaald gevoel te scheppen werken allemaal. Het verhaal is niet al te origineel (niet ieder verhaal in ieder geval) maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt. En omdat daarop niks is aan te merken is de film zeer genietbaar. En daar bedoel ik mee dat je niet het gevoel hebt dit al eens eerder gezien te hebben. 'Genieten' is een gevaarlijk woord om te gebruiken bij deze film. Aan de ene kant is het fantastisch, fascinerend, om te zien wat er gebeurd, aan de andere kant gruwelijk. Dat is een knappe prestatie.

Het acteerwerk is geweldig, eigenlijk deed iedere (van de 4) hoofdpersoon het prima. Vooral Ellen Burstyn, wauw. De climax was schokkend, ik zal waarschijnlijk nooit vergeten hoe smerig een arm eruit kan zijn, brrr. Een ontzettend goede film, duurt niet te lang, vertelt zijn verhaal op een aanstekelijke wijze en dwingt je bijna tot tranen in je ogen. Van de smerige omgevingen tot het plekje dat oma in de zon verdient, met de goede karakters en vreselijke situaties in de film, het werkt.

4,5* met kans op verhoging.

avatar van Demoniac
Wat moet je zeggen na het zien van zo'n film.......Enorm deprimerend eigenlijk, totaal niets is zaligmakend. Je ziet in de film de personages steeds verder afglijden en dit wordt op een geweldige manier in beeld gebracht dat het je aangrijpt.

Dit is de tweede maal dat ik de film zie. De eerste keer was met een groep mensen na het nuttigen van de nodige alcoholische dranken. Toen is met name het prachtige visuele me bijgebleven.

Deze keer gewoon nuchter en zonder rumoer gekeken en nu weer overdonderd door het visuele staaltje kunst. Ook zag ik er deze maal echt een verhaal in en het was deprimerend. Ik denk ook niet dat het de bedoeling was om een mooie film te maken waar je na die tijd met een goed gevoel aan terugdenkt. Het is een film die de rauwe, harde wereld laat zien van mensen die hoop hebben op uitkomst van hun droom; en om dit te verwezenlijken hun eigen grenzen overschrijden en zonder het te weten hun eigen gat graven, om er vervolgens keihard in te vallen.

avatar van Mad Man Mundt
Wat een vreselijk harde zit deze film...
Een vriend van me kwam met deze film aanzetten en zag er uit of net z'n hele familie was omgekomen, wit gezicht, wijd opengesperde ogen, "...net Requiem gekeken, man!". Ik was bij voorbaat al bang voor wat ik ging zien...

Al vanaf het begin hangt er een onprettige sfeer (Who wants juice) die de onvermijdelijke ondergang van z'n karakters al ruimschoots voor het gebeuren aankondigt. Ellen Burstyn en ook de rest van de Cast (zelfs Wayans!) zijn perfect, de hip-hop montage (zoals Aronofsky het zelf noemde) is hier prima op zijn plaats en zuigt je de wereld van de karakters in en zorgt bovendien voor een mooi contrast met de rustige(re) scenes.

Walgelijk mooie erg depressieve film, die de ziekelijke pracht en pijn van de ondergang weergaloos in beeld brengt. Uniek en stem verhoogd naar -> 5*

avatar van hellblazer93
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg deprimerenede film... Enorm aangrijpend hoe je ziet hoe de personages steeds verder vallen. Ook geweldig goeie muziek. Vooral het verhaal van Harry en z'n vriendin vond ik zeer intens en extreem. Ik heb me ook geen moment geïrriteerd of verveeld aan de film.

Ook de acteerprestaties zijn uitmuntend. Je wordt helemaal in de film gezogen omdat het zo extreem boeiend en triest is. Het werd ook steeds triester... Het verhaal is geweldig goed in beeld gebracht. Dit is zonder twijfel een van de allerbeste films in zijn soort. Hoewel ik de film enorm goed vond, zou ik hem niet snel een tweede keer kijken aangezien je er toch wel een tijd bij stilstaat en bedenkt hoe het zou zijn als je je arm kwijtraakt, in de prostitutie raakt, of zo graag wil afslanken dat je dieetpillen gaat gebruiken en er helemaal de dupe van wordt.

Eigenlijk had ik helemaal niet gedacht dat ik dit zo'n goede film zou vinden. Dan vind ik mezelf toch sneller bij actie, horror, of thrillers. Ik plaats deze film ook in mijn top 10 op een welverdiende 5e plaats.

Cijfer= *****5*****, een echte aanrader.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na bijna 2 jaar weer eens herzien. Herinnerde mij immers niks meer van de muziek van deze film.

De visuele pracht viel mij nu veel meer op. Met name de verhaallijn rondom Sara Goldfarb vond ik indrukwekkend. Prachtig hoe Aronofsky erin slaagt om haar neer te zetten als aardig mens met idealen die geveld wordt door het stelstelmatig uithongeren van haarzelf. De psyche van haar geest wordt geweldig weergegeven. Angsten komen bovendrijven en voeren steeds meer de boventoon. De realistische wereld verandert langzaam aan in een surrealistische trip. En dat allemaal onder begeleiding van prachtmuziek. Al vond ik de soundtrack in Pi nog wat krachtiger.

De andere verhaallijn is wat dubbel. Sommige situaties waren deels nieuw voor mij, doordat zij wat vervaagd waren. Sterk zijn de momenten tussen Leto en Connelly. Beide zien hun toekomst langzaam uit beeld drijven. Richting het einde, vond ik de film net wat minder worden. Het richtte zich allemaal ineens wat meer op de gevolgen van een drugsverslaving. Terwijl eerder vooral een bepaalde geestestoestand werd uitgebeeld. Dit ervaarde ik zo, omdat er in deze verhaallijn uiteindelijk mensen van buitenaf Leto en zijn vriend kleineren.
Ze worden beschimpt, we krijgen een niet zo smakelijk uitziende arm te zien en we zien een boor die zich een weg maant in een lichaam. Wellicht was de hoofdrolspeler in een bad trip beland, maar ik vond het net iets teveel van het goede. De gevolgen van drugsgebruik werden naar mijn mening te echt, waardoor de film toch wel een beetje naar het moralistische neigt op het einde bij deze verhaallijn. De afsluiting van de verhaallijn van Sara Goldfarb vond ik dan stukken subtieler. Daar maakte je vooral mee wat Sara onderging terwijl ik bij de andere verhaallijn op het einde meer onderving hoe andere mensen tegen drugsgebruik aan keken.

Beetje jammer van de wat wrange nasmaak. Verder gewoon een topfilm die bij herziening alleen maar sterker wordt. Uit mijn anonieme 4* lijstje gehaald en met stip gestegen naar een van de betere 4* `s. De film leunt dus tegen een 4,5* aan. Wellicht in de toekomst. De trailer van de film krijg ik bv. gewoon niet uit mijn hoofd, zo mooi.

avatar van HarmJanStegenga
Sterke film van Aronofsky! Goede prestaties van Jared Leto en Jennifer Connelly, maar vooral Ellen Burstyn is ijzersterk. Een verrassende rol trouwens voor Marlon Wayons die het ook erg goed doet. Op een prachtige manier word het verhaal verteld van de hoofdpersonene die steeds in een dieper dal vallen. Visueel echt prachtig op sommige momenten. Het is misschien geen gemakkelijke film, maar wel een film die velen aan het denken weet te zetten. Dikke voldoende!

* * * *

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Visueel schitterende film, die op overtuigende manier de weg weergeeft die drugs en andere verslavingen met je kunnen doen. Het verhaal is confronterend en lijkt me niet fijn als je ook echt aan drugs verslaafd bent. De muziek is subliem en past perfect bij de scènes en versterkt het geheel alleen maar. Daarnaast is het acteerwerk van iedereen erg goed, wat mij vooral verbaasde bij Marlon Wayans, omdat hij bijna altijd een onnozel figuur in een komedie speelt. De film zet je na afloop echt aan het denken en zal in de toekomst zeker niet misstaan in mijn dvd-collectie.

avatar van Erwinner
Gisteren herzien! Ik keek er een beetje tegenop, omdat de eerste keer kijken nogal zwaar viel, wel heel erg sterk vond, maar toch geen
5* film.
Nu bij de 2e keer was het gelukkig niet meer zo zwaar, integendeel zelfs! Er zaten geweldige grappige scenes in!
Het was vooral de techniek die indruk heeft weten te maken. Heerlijk om te zien in combinatie met de sound effecten en de muziek.
De dramatiek in de personages was er wel natuurlijk, maar mijns insziens had dit nog zwaarder en heftiger uitgewerkt kunnen worden.
Ditzelfde gevoel had ik ook bij The Fountain waar het nog minder aanvoelde.

De mokerslag heeft bij deze kijkbeurt plaatsgemaakt voor visuele
hoogstandjes.

Het was een 4* en blijft stevig staan.
Op naar Pi!

avatar van wibro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film weer herzien vandaag. Geen film voor een mooie zomerdag. Daarvoor is deze film eigenlijk te depri. Voor mij oogt deze film als een nachtmerrie, het is eigenlijk bijna horror. Film leidt naar een absolute climax van de totaal aan drugs verslavende ondergang van de vier hoofdpersonages, dit aangevoerd door een onheispellende score. Aronofsky had eigenlijk zijn film beter "Requiem for the American Dream" kunnen noemen. Maar waarschijnlijk zal hij dat ook wel bedoeld hebben.
De rol die Ellen Burstyn speelde als aan dieetpillen verslaafde moeder is magistraal. Vooral de scene van de hallucinerende Sarah als de complete TV show haar kamer binnenkomt en de bewegende koelkast vind ik briljant.
Cinematografisch vind ik deze film een meesterwerk. De montage is spectaculair. Hoeveel cuts heeft Aronofsky in deze film wel niet gemaakt?! De score, de muziek van Clint Mansell behoort voor mij tot de beste filmmuziek ooit gemaakt. En zo valt er nog meer te vertellen over deze magistrale film.

Helaas kan ik mijn mijn eerdere waardering (5,0*) niet meer verhogen, maar voorlopig staat deze film wel op nummer 1 van mijn top 10 lijstje.

avatar van Zinema
Mooie paranoia-thriller over het gebruik van drugs. Meesterlijk gemonteerd en geschoten. Een waar juweeltje en inmiddels een classic. Niet altijd even makkelijk om te kijken vanwege onderbuikgevoelens maar wonderschoon.
Drie en een halve ster oftewel: zeer goed

Geweldige film met geweldige personages. Het verhaal is prima en boeit tot de laatste minuut. Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly presteren geweldig in deze film.