Fight Club (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Edward Norton, Brad Pitt en Helena Bonham Carter

Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.

avatar van horizons
Kronos schreef:

Ik houd het tegenwoordig wel gewoon bij een lage stem want als je op MovieMeter bij een gewaardeerde film als Fight Club een negatief commentaar schrijft kan je zomaar in een eindeloze discussie terecht komen.

har har har.

avatar van erniesam
Okee, wat ik heb geleerd is dat ik niet te snel een mijn mening moet geven over een film die ik net heb gezien. Ik was zo teleurgesteld in deze film zaterdagavond, dat ik een gefrustreerd stukje heb geschreven. Dit weekend heb ik er nog over nagedacht en waarachtig vielen alle puzzelstukjes in elkaar. Het doet me sterk denken aan Lost Highway, hoewel ik hier de poezie en creativiteit wel mis. Ik vind ze erg op elkaar lijken qua struktuur en thema; ook met Lost Highway had ik aanvankelijk dezelfde moeite met het interpreteren van het verhaal. Wellicht dankzij deze eerdere interpretatie had ik nu wel redelijk snel door hoe het zit in deze film. Beter gezegd: ik heb nu een invalshoek waarmee ik betekenis kan geven aan het geheel. Ik moet er er nog iets meer over nadenken vooraleer ik een compleet plaatje heb van de film, maar bij deze mijn eerste gedachten.

De openingscredits duiden erop dat we IN het personage van Jack zitten: de camera kronkelt door de hersenen en komt vervolgens uit op het gezicht van Jack net op het punt dat hij bedreigt wordt door Tyler. Sinds wat wij vervolgens zien een terugblik is moeten we aannemen dat dit zich in het hoofd van Jack afspeelt. Mijns inziens zien we de strijd die Jack met zichzelf ondergaat terwijl hij in therapie zit. Jack is slapeloos omdat hij psychische problemen heeft. Terwijl hij zelf therapie ondergaat beeldt hij zich in dat hij zelf naar verschillende therapiegroepen gaat als buitenstaander. Aanvankelijk helpt het: in zijn eigen therapie helpt het praten en het delen van zijn zorgen met anderen hem, maar wanneer een therapeut of psycholoog of psychiater hem "doorheeft" en hem confronteert met zijn eigen handelen, voelt hij zich ongemakkelijk. Marla Singer verpersoonlijkt deze therapeut. Let op dat Jack Tyler ontmoet NADAT hij Marla heeft ontmoet. Na zijn vervelende confrontatie met de therapeut distantieert Jack zich van zijn eigen strijd en bedenkt hij een alterego die de schuld is van alles. De acties van Tyler worden van kwaad tot erger: dit symboliseert de steeds heftiger wordende strijd die Jack voert tegen de confrontatie. Naarmate de film vordert zien we dat Jack steeds meer buiten de acties wordt gelaten; het bewustwordingsproces van Jack accellereert. Tenslotte zien we dat Jack zich meer en meer verzet tegen Tyler: Tyler vertegenwoordigt de rebellie en weerstand tegen de therapie en het vezet van Jack tegen Tyler wijst op een toenemende erkenning van zijn eigen verantwoordelijkheid.

Net zoals in Lost Highway wordt dit bewustwordingsproces gradueel in beeld gebracht. In beginsel zien we Jack vechten met Tyler, later vecht Jack tegen zichzelf op kantoor, dan wordt Jack zich bewust van het feit dat hij Tyler is en zien we beelden van Jack vechten met zichzelf gebracht als gedachteflitsen van Jack en tot slot zien we videobeelden van Jack vechten met zichzelf in de parkeergarage. Een proces van fantasie, naar vervalste waarheid naar realiteit. De scene op kantoor en het gedrag van de baas van Jack zijn erg interessant.Hier gebruikt Jack het vechten met zichzelf als een truc om een lastige situatie te manipuleren. Dit is feitelijk hoe hij dit vechten met zichzelf constant gebruikt: om te manipuleren, om de confrontatie in de werkelijkheid te omzeilen. De baas reageert bijzonder afstandelijk en kalm, welhaast zoals een therapeut of psychiater zou reageren. Beeldt Jack de therapeut in de werkelijk in zijn fantasie af als zijn baas op werk; een autoriteitsfiguur? Met deze invalshoek kan ik het einde goed plaatsen. De "zelfmoord" van Jack dient als doel om Tyler te verdrijven. Deze "zelfmoord" symboliseert de eerste belangrijke stap in het therapeutische proces: erkenning van eigen verantwoordlijkheid. Deze erkenning is allesbehalve pijnloos: de grote wond aan het gezicht van Tyler illustreert dit. Idd vind de explosie plaats, maar daar gaat het niet om. Jack erkent zijn problematiek en neemt verantwoordelijkheid waarmee hij eindelijk in staat is een relatie met zijn therapeut / Marla aan te gaan. Ze kijken naar buiten en zien de explosie en hebben een glimlach op het gezicht: voor het eerst is Jacj in staat zijn problematiek onder ogen te zien, terwijl de explosie zelf ook aanduidt dat er nog veel werk aan de winkel is.

Er valt nog veel meer over deze film te vertellen, maar zoals ik al zei wil ik daar eerst even over nadenken. Bij deze moet ik mijn cijfer zeker verhogen. Ik schat deze film zeker niet zo hoog als Lost HIghway in, maar vind 'm erg intrigerend. Met deze invalshoek zal ik een heel andere beleving hebben wanneer ik 'm een tweede keer zie. Wellicht dat ik het cijfer zelfs nog verder onhoog doe, maar voorlopig een mooie 4 sterren wat mij betreft.

Blijft toch wel tof.

Was érg lang geleden dat ik de film gezien had, maar ik had er op zich nog wel vertrouwen in. Type humor ligt me wel en herinnerde me de film als eentje met best wat visuele onzin. En daarin wist de film nog steeds te overtuigen.

Dat maatschappelijke/anti-establishment geode voelt daarentegen wat onnozeler aan tegenwoordig. Sommige punten zijn nog steeds wel relevant, maar 20 jaar geleden ging men redelijk ver in de hype, met berichten op real-life fight clubs enzo. Ach ja, wat mij betreft is het een goede voedingsbodem voor de humor, wie er meer in wil zien moet dat vooral zelf weten.

Norton en Pitt vormen een dodelijk duo, visueel is het slick (al oogt het een beetje te donker af en toe) en de soundtrack past er wel bij. De effectieve uitwerking door de Dust Brothers is eerder crap, maar de film kan het nog net hebben.

Viel me bij herziening zeker niet tegen. Eentje die het de komende decennia nog wel goed blijft doen vermoed ik. Wel jammer dat het zowat het laatste hoogtepunt van Fincher was.

4.0* en een uitgebreide review

Nog eens bekeken maar de film is echt slecht maar dan ook echt slecht.. komedie? waar dan? goed verhaal? waar dan? ja ik lachte alleen op het einde over het feit dat de film nog slechter was toen ik hem dus opnieuw had bekeken. nee nee hij staat in de top 10 maar ik kan zo 100 films opnoemen die hoger horen te staan dan deze film.

avatar van Zwolle84
Verkaazde schreef:

Wat vind je er slecht aan dan?

De humor is zwart; ik vind ‘komedie’ ook misleidend, zeker als hoofdgenre. Daar verwacht ik ander soort humor bij.

avatar van jan
jan
Saai, traag, totaal geen humor. Waar gaat deze film over? Absoluut niet mijn soort film. Onbegrijpelijk dat deze film zo’n hoge waardering heeft.

Zwolle84 schreef:

Wat vind je er slecht aan dan?

het verhaal slaat helemaal nergens op? het acteren is ook echt slecht? de hele film klopt gewoon niet en kan niet begrijpen waarom deze film zo goed wordt gevonden

avatar van Zwolle84
Verkaazde schreef:

Verhaal is rond en klopt en het acteerwerk is ijzersterk in mijn ogen.

avatar van JanLo
Verkaazde schreef:

Ik heb vaak het idee dat het kuddegedrag is. Cultstatus vind ik altijd een mooi voorbeeld van kuddegedrag!

avatar van Kronos
Voor veel films geldt dat ze vooral in hun tijd gezien moeten worden. En je leeftijd speelt natuurlijk ook een rol. Fight Club is zo'n film die ik best goed vond toen hij pas in de bioscoop speelde. Bij de laatste herziening vond ik het een redelijk onnozele film. Had ik onlangs bijvoorbeeld ook met Total Recall.

avatar van misterfool
"Onnozele film". Geinig, ik vind de film eigenlijk steeds minder onnozel. Met name de connectie tussen overdadig materialisme en het missen van een identiteit blijkt een uitstekende observatie. Goed, een gespleten persoonlijkheid is vaker gebruikt voor een plottwist, maar dat mag de pret eigenlijk niet drukken.

avatar van Kronos
Als jij er pret aan beleeft is dat prima maar je hoefde dat echt niet in reactie op mijn uitspraak te schrijven. Ik heb in het verleden mijn mening al uitgebreider gegeven en ben niet van plan dat te herhalen.

avatar van VforVictor
Onderhond schreef:
Blijft toch wel tof.

4.0* en een uitgebreide review

Pardon? Hij heeft ook nog Zodiac, The Curious Case.., en in 2014 Gone Girl gemaakt, alledrie topfilms!

VforVictor schreef:

Heb ze alle 3 gezien, respectievelijk 2.5*, 1.5* en 1.5* gegeven. Vond het niet veel met andere woorden.

avatar van VforVictor
Hmm dan heb je wel een hele lastige smaak..