Fight Club (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Edward Norton, Brad Pitt en Helena Bonham Carter

Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.

avatar van Gert1980
Zou na 21 jaar nog graag mijn geld terug willen, what a waste of money.

avatar van umbra
Blijft topfilm van een top regisseur. Heerlijke Brad Pitt en Edward Norton ook. Film heeft een zeer hoog entertainmentgehalte, top acteerwerk, heerlijk sfeertje. Hier krijg ik geen genoeg van.

avatar van Hanszel de P.
Voor mensen die een gedegen uitleg zoeken over de (mogelijke) diepere betekenis van de film: Just Let Go | The Philosophy of Fight Club

Hieruit blijkt dat het meer is dan wat je ziet.

Let op: er wordt wel het hele plot in uitgelegd. Het lijkt me geen goed idee om dit vóór je 'm voor de eerste keer gaat kijken, te bekijken. Maar als uitleg, of voor de n-de herziening is het zeker interessant.

avatar van knusse stoel
De film wordt door de andere kijker(s) dusdanig bejubeld, een enkele uitzondering daargelaten, dat wij hieraan niet zoveel meer hebben toe te voegen.
Een prachtfilm waarbij schizofrenie een grote rol speelt.
Met het schot in het hoofd van de hoofdrolspeler was de film in onze ogen even ver buiten de realiteit getreden
maar voor de rest......niets anders dan lof!
Een ruime 8, kleine 9, dus een 8,5!

avatar van Sherrytjuh
Vandaag toch maar weer opnieuw bekeken. Ik kwam een hoop scènes tegen die ik nooit eerder heb gezien. Ik denk dat ik bij mijn eerste keer kijken half in slaap ben gevallen ofzo. Geen wonder dat ik er toen niks van snapte.

Bij deze keer kijken vond ik hem wel grappig en spannend. Ik vond het einde alleen een beetje zwak. Verder was het wel vermakelijk.