Fight Club (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Edward Norton, Brad Pitt en Helena Bonham Carter

Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.

avatar van Jordy
M'n favoriete film ooit. Ik ging de bioscoop in de verwachting een domme vechtfilm met bekende sterren te zien, maar Fight Club bleek een geniale film te zijn, vol komische, mooi gefilmde en indrukwekkende momenten. Het verhaal zit ontzettend goed in elkaar, heeft een boodschap en de film is fantastisch geacteerd door twee van m'n favoriete acteurs. The Sixth Sense stond bekend als dé film met een verrassend einde, maar wat je aan het einde van deze film ziet vond ik nog veel verbazingwekkender, de film komt echt in een compleet ander daglicht te staan. Ik geloof dat ik de film nu 10 of 12 keer gezien heb, maar hij blijft geniaal, en ik blijf nieuwe dingen ontdekken. 5 sterren.

Ik vond het ook een zeer goede film. Heel knap verzonnen en brad pit is weer erg goed als vechtersbaas.(Zie ook Snatch: Kicken!!!) Toch vond ik dat hij niet helemaal klopte. In de scene buiten op straat waar ze zogenaamd met elkaar vechten zie je achter af dat Norton rondgesleurd wordt door... Ja door wie eigenlijk?
Verder was de film erg sterk hoor. 4 Sterren.

avatar van Jordy
tja je ziet het gewoon zoals hij op dat moment denkt dat het gaat. Hij denkt dat ie weggesleurd wordt door Tyler.. terwijl dat dus niet zo was.

Hij wordt elke keer beter.En hij was de eerste keer al zo ongelofelijk goed. Gelukkig worden dit soort films nog gemaakt.

avatar van You_bastard
Don't talk about the fight club !!! (5 sterren)

Een supergoeie film is dit! Heel erg leuk, intelligent maar wel erg gewelddadig! Ik denk dat er toch best wel veel mensen zijn die deze film afkeuren vanwege al het geweld die erin voorkomt en ook geweld qua niveau. Zeker wel 1 van de geweldadigste films die ik ooit heb gezien, maar zeker ook wel 1 van de beste films! * 5 sterren

vic
and rule three... don't talk about the fight club (5 sterren)

avatar van Jordy
rule 3 was toch "two men at a fight?"

vic
ja of rule vier. kan wel maar in ieder geval "don't talk about the fight club"

Dit is gewoon een ongelofelijke TOPPER!!!!!!! Echt een briljante film, het verhaal, de scenes, de acteurs en de verrassingen. Ik zag hem de eerste keer in de bioscoop en was meteen verliefd.... Ik heb hem nu ook maar op DVD aangeschaft want deze film en The Matrix zijn toch wel mijn twee beste films van de afgelopen jaren. En elke keer dat ik fight club zie, ga ik hem meer waarderen. 5 Sterren!

Great! Het plot liet me sprakeloos achter, ik ga hem zeker nog een paar keer kijken om nieuwe dingen te ontdekken. Minstens 5 sterren : )

Zo hoor ik het graag dingez :-P.

Een van mijn favoriete films!
Ik dacht net als Jordy dat het een domme vechtfilm zou zijn met bekende sterren, tot ik van vrienden en collega's hoorde dat 't een hele goede was.
Ik ben erg blij dat ik 'm in de bioscoop heb gezien!
Goede cast. De beste en leukste rollen van Norton en Pitt tot dusver.
De muziek aan het begin van de film is trouwens erg goed. Ik moet deze film beslist nog 'ns kopen.

avatar van Jordy
net boek besteld, hoorde wat interessante theoriën over de film die in het boek beter tot zijn recht zouden komen...

Uitstekende film idd.

neo (crew)
Ik heb em net nog een keer op dvd gekeken en ik vind die verwijderde scenes een beetje dom. Het zijn zowat dezelfde als die in de film zitten. De clip die er op staat vind ik erg cool.

Ik ben aan het twijfelen of ik de dvd zou kopen. Ik heb hem namelijk nog niet gezien. Misschien kan ik hem eerst eens huren?

Film helaas niet in de bioscoop gezien. Wat heb ik er spijt van. Ben wel blij dat ik de DVD dus zomaar gekocht heb. Normaal kan ik een film moeilijk afkijken als ik moe ben, maar deze verveelde geen moment. Briljant.
Rules 1 en 2
5 sterren.

Zeer goeie film. Het verhaal is ontzettend indrukwekkend en dan heb ik het nog niet eens over het einde, want het einde van deze film is helemaal een verrassing. De dag nadat ik deze film gezien had liep ik ernog aan te denken. Heb em inmiddels 6 keer gezien en je ontdekt steeds weer nieuwe dingen en alles klopt gewoon..

avatar van NERD
Absoluut met kilometers afstand de beste film die ik heb gezien (ik heb natuurlijk niet alle films gezien)!!!
Briljant verhaal, geweldig geacteerd en damn wat een plotwending. Bovendien zitten er erg goeie uitspraken in, vooral van Tyler Durden (Brad Pitt). De meeste mensen vonden Norton de beste prestatie leveren in deze film, echter moet ik zeggen dat ik Pitt beter vondt.
Als je deze film gaat kijken moet je hem niet maar 1 keer zien pas na 2 keer begin je hem te begrijpen. Ik heb hem inmiddels in 1 maand 13 keer gezien en ik ga hem steeds meer waarderen......6 sterren......ohnee, damn 5 is het maximum

Ik heb hem net gehuurd en kan hem dus maar 1 keer zien. En de kwaliteit van de VHS was weer verschrikkelijk. (ze hadden hem niet op dvd)
Een prachtige film met een geweldig plot en geweldige acteerprestaties, en weer zo'n geweldig einde, waar ik eens niets over zal zeggen. Maar ik vind dat niet alleen het einde de film moet maken. Natuurlijk is het begin ook heel goed met prachtige uitspraken en prachtige acteerprestaties. Maar het verhaal kwam gewoon niet op gang en na een tijdje begon het me toch een klein beetje te vervelen. Maar de film is zeker goed voor 4.0*

Obiwannes, ik begrijp je niet. Hoe kan een film waarbij je je soms verveeld nu 4 sterren waard zijn?

avatar van Jordy
precies Obiwannes... je moet je niet laten "afschrikken" door het feit dat iedereen 'm goed vind.. als jij 'm niet goed vind, moet je 'm laag beoordelen..

kijk waarschijnlijk (als je de enige bent die de film laag beoordeelt) ligt het aan jou, maar goed wie weet ben je er gewoon niet klaar voor ofzo... daarom hoef je de film nog geen hoge beoordeling te geven vind ik

hij zegt toch niet dat hij hem niet goed vind, maar goed je moet hem eigenlijk ook twee keer vinden en als je vind dat hij moet stemmen zoals hij moet stemmen misschien heeft hij dat wel gedaan dus zeuren we nergens over.

avatar van Jordy
bedoelde het ook niet zo kwaad

Kijk, de film is helemaal niet slecht en ik begrijp hem waarschijnlijk (grotendeels) wel. Maar het begin is het moeilijkere deel van de film en daar zijn idd. stukken bij waar ik niet zo snel mee was. Maar ik ga idd. mijn stem even terugtrekken en zal hem nog een 2de keer zien. Maar ik denk dat het ongeveer op 4* of 3.5* zal uitkomen.
En ik had gezegd dat het begin me een beetje verveelde, maar het was best wel goed, enkel wat saai. Waarschijnlijk ook omdat ik het volledig verhaal nog niet snapte.

Maar goed, een film die ik nog wel eens zal zien.

ik had precies hetzelfde bij de eerste keer..en ik denk iedereen wel. Na twee keer kijken valt alles op zijn plaats en kun je de film pas volledig waarderen.

avatar van aburefan
ik vind dat de film wel erg 'over the top' gaat af en toe, met dat 'gehersenspoelde leger' van Tyler enzo en voordat ze daarin kwamen moesten ze paar dagen buiten staan om zichzelf te bewijzen enzo. en vooral het einde vind ik erg vergezocht.
Toch zaten er wel een paar stoere scenes en slimme vondsten in maar ze hadden er iets beters mee kunnen doen

Fantastisch plot, goed geacteerd, gewoonweg een van de beste films die ik ooit gezien heb....

Meesterlijk, gewoon een 5! Ook na 1x kijken