American Beauty (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

avatar van Melksnor
Beste rol van spacey, begrijp na alle ophef rond hem waarom hij zo sterk speelt.. Kon in de film compleet zichzelf zijn.. Ik heb ervan genoten !

avatar van Éiredruantia
Ik ben vaak nogal laat met het kijken van filmklassiekers. Afgelopen week voor het eerst "The Godfather" gezien en vandaag "American Beauty". Ik heb echt genoten van "American Beauty". De symboliek met de plastic zak, de ontwikkelingen in het gezin, twee prachtige jonge vrouwen, het maken van carrière om dingen te bezitten, de innerlijke zoektocht naar wat je écht wilt en wat je écht gelukkig maakt.

De gehele sfeer in de film spreekt mij erg aan, maar hoogtepunten voor mij zijn de scènes met de vliegende plastic zak, zowel wanneer de buurjongen vertelt over zijn gevoelens daarbij als later in film, het gesprek tussen Lester en de vriendin van zijn dochter en de scène, waarbij de sfeer aan de eettafel nogal veranderd is...

Verder vind ik rode rozenblaadjes erg mooi.

Beoordeling: 5 sterren.

avatar van Shadowed
Mooi.

Ik heb deze film niet al te lang geleden gezien maar ik ben vergeten hier een review op te schrijven. Dus bij deze, mijn review. Persoonlijk denk ik dat ik hier zo'n beetje de beste prestatie ooit zie van Spacey. Maar ik twijfel eraan, omdat hij het ook zo goed deed in The Usual Suspects.

Normaal vind ik romantiek helemaal niks, maar soms zit er toch zo'n pareltje bij dat ik gewoon aan het scherm gekluisterd zit. Spacey acteert fenomenaal en Suvari is gewoon schattig bezig. Ook Bentley, Bening en Birch acteren erg leuk. De dialogen zijn scherp en de scenes zijn vlot.

Gewoon een toppertje. Kijkt ontzettend lekker weg, enorme aanrader voor fans van het genre. Ook naar het einde ga je volledige sympathie voelen voor de karakters. Wat soms wel jammer was was dat de humor niet altijd even scherp was.

Dik verdiende 8/10 (4,0*)

avatar van frodok
Na jaren deze film opnieuw gekeken, en verhoogd naar 5*. Destijds snapte ik er niet veel van (precies zoals Spacey zegt aan het eind), maar nu: wat een prachtige film is dit, een spirituele reis over hoe uiterlijkheden wegvallen waarna waarheid overblijft. Zeer mooi gebracht.