American Beauty (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

avatar van Melksnor
Beste rol van spacey, begrijp na alle ophef rond hem waarom hij zo sterk speelt.. Kon in de film compleet zichzelf zijn.. Ik heb ervan genoten !

avatar van Éiredruantia
Ik ben vaak nogal laat met het kijken van filmklassiekers. Afgelopen week voor het eerst "The Godfather" gezien en vandaag "American Beauty". Ik heb echt genoten van "American Beauty". De symboliek met de plastic zak, de ontwikkelingen in het gezin, twee prachtige jonge vrouwen, het maken van carrière om dingen te bezitten, de innerlijke zoektocht naar wat je écht wilt en wat je écht gelukkig maakt.

De gehele sfeer in de film spreekt mij erg aan, maar hoogtepunten voor mij zijn de scènes met de vliegende plastic zak, zowel wanneer de buurjongen vertelt over zijn gevoelens daarbij als later in film, het gesprek tussen Lester en de vriendin van zijn dochter en de scène, waarbij de sfeer aan de eettafel nogal veranderd is...

Verder vind ik rode rozenblaadjes erg mooi.

Beoordeling: 5 sterren.

avatar van Shadowed
Mooi.

Ik heb deze film niet al te lang geleden gezien maar ik ben vergeten hier een review op te schrijven. Dus bij deze, mijn review. Persoonlijk denk ik dat ik hier zo'n beetje de beste prestatie ooit zie van Spacey. Maar ik twijfel eraan, omdat hij het ook zo goed deed in The Usual Suspects.

Normaal vind ik romantiek helemaal niks, maar soms zit er toch zo'n pareltje bij dat ik gewoon aan het scherm gekluisterd zit. Spacey acteert fenomenaal en Suvari is gewoon schattig bezig. Ook Bentley, Bening en Birch acteren erg leuk. De dialogen zijn scherp en de scenes zijn vlot.

Gewoon een toppertje. Kijkt ontzettend lekker weg, enorme aanrader voor fans van het genre. Ook naar het einde ga je volledige sympathie voelen voor de karakters. Wat soms wel jammer was was dat de humor niet altijd even scherp was.

Dik verdiende 8/10 (4,0*)

avatar van schoonetoonen
Na jaren deze film opnieuw gekeken, en verhoogd naar 5*. Destijds snapte ik er niet veel van (precies zoals Spacey zegt aan het eind), maar nu: wat een prachtige film is dit, een spirituele reis over hoe uiterlijkheden wegvallen waarna waarheid overblijft. Zeer mooi gebracht.

avatar van arno74
Dit was toch een hele andere film dan ik had verwacht, op een of andere manier was ik in de war met 9½ Weeks. American Beauty kijkt heerlijk weg en bevat het type humor waar ik wel van hou, het deed me in de verte qua humor, maar ook qua stijl, denken aan Fargo (1996). Wat mij betreft zit de kracht van American Beauty in de onvolmaakte en soms stekelige personages waar je uiteindelijk wel van gaat houden. 4*

avatar van Lovelyboy
Onvoorstelbaar mooie en goeie film. Prachtig in beeld gebrachte aanklaagt tegen de op materialisme, ego en geld gerichte maatschappij die buitenbeentjes en mensen die niet in de maat willen lopen niet pruimen, en dat tot in de kleinste vorm. Mooie worsteling in die zin ook met het 'perfecte plaatje', het gevecht met de sleur en in die zin Spacey's strijd tegen de mid-life crisis. Dit overigens aangevuld met een generatiekloof van jewelste, een generatie die de strijd met die zelfde kloof, op geheel eigen en persoonlijke wijze aangaat.

Prima prestaties van alle acteurs, messcherpe dialogen, absurdistische en tegelijk trieste situaties, heerlijke over the top karakters zoals Benning, Cooper en Gallagher, Spacey die zich overduidelijk helemaal kon laten gaan in deze rol en hilarische scene's zoals de drive in, de radiografisch bestuurbare auto, Benning die zwetend in het ondergoed het huis schoonmaakt en de ruzie onder het eten over Spacey's ontslag. Gewoonweg heerlijk, omdat het klopt.

Top film!

avatar van kissyfur
Dit is altijd een van mijn favorieten geweest. Samen met Fight Club herstelde American Beauty mijn geloof in de Amerikaanse film, Toch heb ik ‘m een aantal jaren niet meer willen zien door plaatsvervangende schaamte hhet misverstand tussen de kolonel en Lester. . Nu ik ontslag nam bij mijn werkgever herzien. En potverdikkie wat is dit een sterke film zeg.
Zwarte humor, sterk acteerwerk, mooie boodschap, mooi filmwerk... Wat wil een film nog meer? Nou, een beetje mysterie. Het verhaal is te goed te doorgronden, en dat weerhoudt me ervan om het predikaat van perfecte film toe te kennen, Maar opwaarderen naar 4,5 ster is wel nodig.

kissyfur schreef:
Nu ik ontslag nam bij mijn werkgever herzien.

Flink aan de gewichten hangen en blowen nu, mag ik aannemen?

avatar van kissyfur
merijn82 schreef:

Flink aan de gewichten hangen en blowen nu, mag ik aannemen?

Hahaha! Nee, er zijn weliswaar overeenkomsten, maar vooral ook veel verschillen met Lester's leven en keuzes.

avatar van cantforgetyou
Na vele jaren weer een keer deze film gekeken. Wat blijft de film toch sterk. Zeer goede humor, krachtige dialogen en heerlijke cynische opmerkingen. Echt een film waar Amerika goed op de 'hak' wordt genomen. Ik vind iedereen mooi spelen, de meiden, maar voor mij steekt Anette Benning er echt bovenuit. Wat een heerlijk hysterisch mens ze toch in deze rol. Kevin Spacey speelt natuurlijk ook heerlijk. Hopelijk gaat ie nog eens in een film spelen, als alle ophef wat is gezakt.

avatar van JeroenFR08
Afgelopen vrijdag op tv, en bij het zappen toch maar weer even blijven hangen. Tjonge wat een mooie film blijft het toch. Alles klopt, een uitmuntende Spacey, fantastische regie van Mendes en tot slot een mooi verhaal.

Paar plaatsjes opgeschoven in mijn top 10, dan wel naar boven uiteraard.

Hopen dat Spacey ooit weer op het doek van Hollywood gaat verschijnen. Wat een acteur.

Wat vind ik dit een indrukwekkende boeiende en sfeervolle tragikomedie, met interessante personages die allemaal hun rol sterk spelen. De Familie Burnham met een geweldig acterende Kevin Spacey (Lester) , zijn dochter Jane (Thora Birch) en haar mooie schoolvriendin Angela (Mena Suvari), waar Lester verliefd op wordt.

Ook de familie Fitts (buren) zijn hele interessante personages in de film. Geweldige drugsdealer Ricky (Wes Bentley), die alles met zijn videocamera filmt (bijzonder vindt ik de scène met de rondvliegende zakdoek), geobsedeerd is met het leven, en de schoonheid ervan. Echt een goedaardige gozer!

Uiteindelijk wordt Jane, zijn buurmeisje, zijn favoriete onderwerp en worden verliefd op elkaar. Grappig om te zien is een scène dat hij samen met zijn buurman Lester drugs gebruikt Zijn moeder Barbara (Allison Janney) vondt ik triest om te zien, en zijn vader militair Frank (Chris Cooper), een homohater, echt een keiharde vent met strikte regels in huis en voor zijn zoon.

Het einde van de film had ik persoonlijk echt niet aan zien komen en was totaal, maar aangenaam verrast. Dramatisch, maar wat een ontknoping!

In plaats van 4* geef ik de film 4,5*, mede door de indrukwekkende eindscene.

Wat er allemaal in een mensengedachte om kan gaan, ongelofelijk.

Een aanrader!

avatar van roger queen
geweldige film

avatar van roger queen
en het is raar dat de man tegen zyn zoon zy jy homo myn huis uit het later zelf ook was

Tja, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het was geen slechte film, maar ook niet dat ik helemaal overdonderd ben. Ik snapte de boodschap, maar daarmee is alles gezegd. Ik vond hem zelfs wat saai en oninteressant. Ik heb hem afgekeken, maar als je me vraagt waar ik naar heb zitten kijken: pff geen idee, aparte film. En ik hou wel van apart, maar dit was het niet voor mij.

Kevin Spacey acteert verder prima en de film is verder prima in elkaar gezet, maar het heeft geen indruk bij me achter gelaten en ik zou hem niet iemand aanraden.