American Beauty (1999)

4,09

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

1854 BERICHTEN 103 MENINGEN
avatar van des1
geplaatst: 27 mei 2016, 08:18 uur [permalink]
Sam Mendes heeft erna geen betere film gemaakt. Jammer. Overigens had Bening wat mij betreft ook een Oscar moeten krijgen.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 28 mei 2016, 21:07 uur [permalink]
Spectacular

Iedere keer als de film toevallig voorbij komt op tv blijf ik toch weer geboeid kijken.
Wat een heerlijke tragikomische drama film is dit toch. Wat speelt er zich af achter gesloten deuren en is het allemaal wel rozengeur en maneschijn bij al die perfect ogende gezinnetjes??
Deze film legt pijnlijk vast hoe nep dingen zijn als je iets beter en verder kijkt dan je neus lang is. Iedereen speelt eigenlijk maar een rol in het theaterstuk dat Het Leven heet.
De setting in Suburbia, het kleurgebruik (felrode details) en een passende subtiele soundtrack en de cast die het zonder uitzondering allen geweldig doen, het klopt allemaal.
Ook de filmposter is een plaatje.
De 5* blijft staan!

avatar van misterdhdh
geplaatst: 14 juni 2016, 21:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer goede film. Het verhaal op zich is wel verrassend: er zitten veel thema's in en de meeste ervan zijn zeer goed uitgewerkt. Het acteerwerk is goed en niemand stelt teleur. Ook waren de dochter van Lester en haar blonde vriendinnetje wel enorm mooi om naar te kijken. Iedereen speelt zijn rol overtuigend en past wel bij zijn rol. Ook zit er veel humor in die echt enorm leuk is. Zo vind ik de scene met die auto op afstandsbediening echt wel leuk, ook de scene wanneer hij in die fastfoodketen werkt en zijn vrouw komt aangereden met haar nieuw lief was wel enorm vermakelijk en zo zaten er weel veel grappige stukken in. Op een bepaald moment wist ik niet echt waar de film naar toe zou gaan. Het einde kwam voor mij dan weer aan als een totale verrassing. Ik had niet verwacht dat Lester zou sterven.. Ook is het plot wel goed en was het even zoeken wie de dader nu zou kunnen zijn, enorm goed allemaal, al zou ik een open einde (onbekende dader) ook zeker niet slecht gevonden hebben. Ook dat het blonde meisje nog maagd was vond ik wel verrassend en goed, ook het stuk met het dansoptreden vond ik enorm sterk. De beroemde scene met het zakje sprong er voor mij eerlijk gezegd niet bovenuit zoals bij sommige anderen hier, maar ik ga deze film zeker nog eens herbekijken en nog meer op de details letten en nog meer genieten van deze toch wel topper. Eigenlijk heb ik er weinig op aan te merken en weinig minpuntjes. De film is zeker herkenbaar op bepaalde stukken (sleur van de job, er willen goed uitzien, moe zijn,...) wat toch ook een pluspunt is. Ik kon me wel goed inleven bij deze film al zijn sommige stukken wel redelijk vergezocht. Al bij al genoten van deze film maar voorlopig toch niet de maximale score, de kans dat ik vijf sterren geef zit er zeker in bij een herziening. Voorlopig vier sterren.
4/5
****

geplaatst: 21 juni 2016, 23:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je niet had verwacht dat Lester zou sterven zou ik de eerste minuut van de film nog eens bekijken als ik jou was 😉

avatar van Teejey
geplaatst: 22 juni 2016, 11:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
wavanbuuren schreef:

Voel me even verplicht te reageren, spoileren die zooi!

geplaatst: 22 juni 2016, 12:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tuurlijk niet. De film is zelf een spoiler. Het eerste wat de voiceover van Lester zegt is dat ie aan het einde van de film niet meer leeft. Waarom zouden wij dan moeten spoileren..... 🤐

avatar van Hendrick99
geplaatst: 22 juni 2016, 12:35 uur [permalink]
Eens met 'wavanbuuren'. Geef gewoon je mening over een bepaalde film en laat het daarbij. Misschien kunnen andere liefhebbers daar hun voordeel mee doen? Als je eindeloos wilt discussiëren over een film of ander onderwerp, kun je beter uitwijken naar de site van GeenStijl of zo...

avatar van Teejey
geplaatst: 22 juni 2016, 14:05 uur [permalink]
Ja we geven anderen voordeel door hier iets vast neer te zetten uit de film. Ben je echt zo dom? Lees jij soms ook Wikipedia-plotten in plaats van dat je naar de film zelf kijkt Hendrick?

avatar van Hendrick99
geplaatst: 22 juni 2016, 17:12 uur [permalink]
Lol, zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten, nietwaar trol? EOD

avatar van cucciolo
geplaatst: 1 juli 2016, 22:10 uur [permalink]
Mwa..zo een onzinnige discussie als dat het overkomt is dit niet, lijkt me. Waar ligt de grens van het spoileren? Dit lijkt me juist een goed aanknopingspunt om het onderwerp (in het daarvoor bestemde topic) aan te kaarten. Van beide kanten valt er namelijk wel iets over te zeggen.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 17 augustus 2016, 01:42 uur [permalink]
Herzien, en wat voor een sterke kijkbeurt was dit. Ik probeerde alles zeer aandachtig te volgen, wat de vorige keer niet gelukt is, en nu zie ik de genialiteit van de film. Wat een wonderbaarlijke goede film. Meesterlijke soundtrack, talrijke intern verweefde sterke verhalen over interessante neergezette personages, goede visuals, een prachtige boodschap, de goed aanwezige zwartgallige subtiele en (droge) humor. Dit is zowaar een puur meesterwerk. Een concurrent voor mijn nummer 1-positie. Het enige wat ik nog hoop is dat ik er iets uit leer. Een verhoging van 4.5 naar 5.0.

avatar van coendpl
geplaatst: 24 augustus 2016, 01:38 uur [permalink]
Bij dit soort films is het mijns inziens noodzakelijk dat de verhalen van de karakters je meeslepen. In deze film was dat van begin tot eind sterk aanwezig, met name door het sterke acteren en de mooie dialogen. Herkenbaarheid en de aanwezige humor tillen het nog naar een hoger niveau.

Topper in zijn genre, 4.5.

avatar van IH88
geplaatst: 6 september 2016, 19:05 uur [permalink]
“My name is Lester Burnham. This is my neighborhood; this is my street; this is my life. I am 42 years old; in less than a year I will be dead. Of course I don't know that yet, and in a way, I am dead already.”

Wat een briljante film. Sam Mendes legt hier op magnifieke wijze de ziel van sommige personages bloot en laat zien wat er achter de ogenschijnlijk happy façade schuil gaat. American Beauty speelt zich af in een goede woonwijk waar alle buurtbewoners ogenschijnlijk gelukkig wonen. Maar eenmaal achter de voordeur...

Kevin Spacey is weergaloos en de avonturen van Lester vormen het hart van de film. Ongelukkig met alles in zijn leven besluit hij om alles anders aan te pakken, met alle gevolgen van dien. In het begin is het nog bijzonder grappig maar Mendes verandert moeiteloos van toon en het wordt steeds donkerder en dramatischer (zonder die zwarte humor helemaal los te laten, echt knap). De film ziet er fantastisch uit en er zitten een aantal weergaloze scènes in. Naar een scene zoals met die vliegende plastic zak zat ik ademloos te kijken. Verbijsterend mooi met de muziek erbij ook. Alle andere acteurs waren ook uitstekend met Bening en Bentley als uitschieters. American Beauty blijft een meesterwerk.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 6 september 2016, 19:27 uur [permalink]
Mooi verwoord, IH88!

avatar van IH88
geplaatst: 7 september 2016, 09:55 uur [permalink]
Dank Zwolle84. Echt weer genoten van deze film.

avatar van sowhat
geplaatst: 21 september 2016, 12:26 uur [permalink]
American Beauty - Nr.4 komedielijst moviemeter

Leuke film om eens te kijken, Kevin Spacey doet het voortreffelijk en de zwarte humor kan ik wel smaken, echt hilarisch wordt het wel nooit.
Kan me grotendeels wel vinden in de reactie van IH88. Nochtans is dit niet echt mijn type film, ik heb me gelukkig nergens verveeld. Goed voor een keer dus.

avatar van loneranger
geplaatst: 27 september 2016, 19:19 uur [permalink]
Kevin Spacey steelt de show in deze film, al doet de rest van de cast er zeker niet veel voor onder, als een loser die zijn zelfvertrouwen weet te hervinden.

avatar van blurp194
geplaatst: 2 december 2016, 16:23 uur [permalink]
Weer eens van de plank gepakt, voor het eerst in een jaartje of vijf of zo. Mooi om te beleven dat er nog niets van de magie verdwenen is, het is elke keer weer alsof ik voor het eerst het hele verhaal beleef. En ook weer mooi om te zien hoe alles perfect op elkaar aansluit - de acteurs, de beelden, het verhaal, de muziek, de timing waarmee het geheel zich ontvouwt - erg knap allemaal. En ook de titel vind ik nog steeds even knap als ooit - zo heerlijk dwars tegen de American Dream aan schoppen, en dan komen met dit verhaal. Gedurfd, maar wel perfect uitgevoerd.

avatar van darlynhailey
geplaatst: 13 januari, 22:21 uur [permalink]
heel sterke film , na meerdere keren bekijken blijft het nog steeds een topper

geplaatst: 28 februari, 12:48 uur [permalink]
Sommige films moet je eerst eventjes laten bezinken vooraleer je hen quoteert. Een recensie schrijven daarentegen kan nóg enkele dagen extra in beslag nemen. American Beauty is zo’n film! Ik geef zéér uitzonderlijk een 5,0* quotering. Dit is enkel weggelegd voor films die me op één of andere manier geraakt of beïnvloed hebben in mijn leven/persoonlijkheid (hoe minimaal of banaal ook). Naast de boodschap moet ook de rest van de film kloppen. American Beauty komt aardig in de buurt.

Er valt zoveel te vertellen over deze film dat mijn relaas onvoldoende zal zijn. Dit is een absoluut meesterwerkje van Mendes. Wat een verhaal, wat een concept! De film is filosofisch opgebouwd en laat de kijker met heel wat persoonlijke vragen en reflecties achter.

In eerste instantie een uitmuntende Kevin Spacey! Mijn favoriete acteur en films met hem krijgen sowieso al minstens een 0,5* of zelfs een 1,0* ster extra (K-Pax is zo’n voorbeeldje, matige film met topacteur). Ik hou van zijn flair en uitstraling, zijn droge monotone stem, het sprekend gemak hoe hij lijkt te acteren, zijn acteerwerk tout court. Hij bezit de kwaliteiten om elke film een niveautje hoger te brengen. Ook qua dialogen zit deze film aan de top: dat gortdroge cynisme van een Lester mét ballen, heerlijk! Die voice-over maakt het overigens helemaal af.
De muziek versterkt de film en creëert een bijzondere sfeer en dramatiek in de film zonder over the top te gaan. Het deuntje blijft nazinderen en heeft iets mysterieus. Interessant is eveneens het uitgangspunt dat je op voorhand weet wat er gaat gebeuren met Lester. Het sterke van de film is dat dit géén spoiler is, integendeel zelfs. Je blijft geboeid kijken wetende dat er iets zal komen, maar je niet weet hoe en wanneer.

De film weerspiegelt een ideale samenleving voor met welgestelde mensen, nette gevels en proper onderhouden tuinen, maar wat er zich achter de muren (letterlijk, maar eveneens in de innerlijke mens) bevindt, is taboe of niet zichtbaar. Iedereen probeert naar iedereen zijn volmaakte en perfecte geluk te tonen, maar diep binnenin is men een slaafje van de maatschappij en is men diep ongelukkig. Lester is zowat enige die dat beseft (op Ricky na). Is dit nu het leven waarvan ik heb gedroomd? Altijd en overal in de pas lopen en doen wat een ander wil wat ik doe? Het materialisme en de uiterlijke schijn is belangrijker van hoe ik me werkelijk voel of hoe ik me echt wil tonen aan de buitenwereld. Er is slechts één weg naar geluk en dat is op te houden met je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt. Wees jezelf en geniet van de kleine dinges des levens! De plastic zak (én de dode vogel) vatten het allemaal mooi samen. Een symboliek om U tegen te zeggen.

Filmpje van straks 18 jaar oud! Maar deze blijft overeind staan, met gemak zelfs. Tijdloos gewoonweg. Ik kan hier nog vanalles verhalen over de andere personages: ik ga dit niet doen. Kijk zelf en geniet!

geplaatst: 1 maart, 11:10 uur [permalink]
Mooie recensie Fisico. En hoe actueel is de film nu nog! Al die mensen die zich op de sociale media perfect proberen voor te doen, terwijl de werkelijkheid meestal anders is........

geplaatst: 12 mei, 13:26 uur [permalink]
Een van de weinige films die me zo goed zijn bijgebleven, het verhaal, een geniale Kevin Spacey. En Mena Suvari.....wat een mooie vrouw, ik was toen 20 jaar en helemaal verliefd op haar. En stiekem kon ik me wel heel goed in de gedachten van Kevin Spacey verplaatsen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: afgelopen woensdag om 17:32 uur [permalink]
Spam verwijderd

avatar van Fillumon

geplaatst: afgelopen woensdag om 18:52 uur [permalink]
Gave film, erg van genoten. Zeker één van mijn favoriete films uit de jaren 90, misschien wel Top 10. Ook de muziek van de film vind ik erg goed. 👍