ad

4,09 7.661 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

IMDb beoordeling: 8,3 (1.079.647)

Releasedatum: 15 september 1999

Over American Beauty

"Look closer."

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jim Olmeyer

Jim Berkley

avatar van Melksnor

Melksnor

Beste rol van spacey, begrijp na alle ophef rond hem waarom hij zo sterk speelt.. Kon in de film compleet zichzelf zijn.. Ik heb ervan genoten !

avatar van Éiredruantia

Éiredruantia

Ik ben vaak nogal laat met het kijken van filmklassiekers. Afgelopen week voor het eerst "The Godfather" gezien en vandaag "American Beauty". Ik heb echt genoten van "American Beauty". De symboliek met de plastic zak, de ontwikkelingen in het gezin, twee prachtige jonge vrouwen, het maken van carrière om dingen te bezitten, de innerlijke zoektocht naar wat je écht wilt en wat je écht gelukkig maakt.

De gehele sfeer in de film spreekt mij erg aan, maar hoogtepunten voor mij zijn de scènes met de vliegende plastic zak, zowel wanneer de buurjongen vertelt over zijn gevoelens daarbij als later in film, het gesprek tussen Lester en de vriendin van zijn dochter en de scène, waarbij de sfeer aan de eettafel nogal veranderd is...

Verder vind ik rode rozenblaadjes erg mooi.

Beoordeling: 5 sterren.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mooi.

Ik heb deze film niet al te lang geleden gezien maar ik ben vergeten hier een review op te schrijven. Dus bij deze, mijn review. Persoonlijk denk ik dat ik hier zo'n beetje de beste prestatie ooit zie van Spacey. Maar ik twijfel eraan, omdat hij het ook zo goed deed in The Usual Suspects.

Normaal vind ik romantiek helemaal niks, maar soms zit er toch zo'n pareltje bij dat ik gewoon aan het scherm gekluisterd zit. Spacey acteert fenomenaal en Suvari is gewoon schattig bezig. Ook Bentley, Bening en Birch acteren erg leuk. De dialogen zijn scherp en de scenes zijn vlot.

Gewoon een toppertje. Kijkt ontzettend lekker weg, enorme aanrader voor fans van het genre. Ook naar het einde ga je volledige sympathie voelen voor de karakters. Wat soms wel jammer was was dat de humor niet altijd even scherp was.

Dik verdiende 8/10 (4,0*)

avatar van schoonetoonen

schoonetoonen

Na jaren deze film opnieuw gekeken, en verhoogd naar 5*. Destijds snapte ik er niet veel van (precies zoals Spacey zegt aan het eind), maar nu: wat een prachtige film is dit, een spirituele reis over hoe uiterlijkheden wegvallen waarna waarheid overblijft. Zeer mooi gebracht.

avatar van arno74

arno74

Dit was toch een hele andere film dan ik had verwacht, op een of andere manier was ik in de war met 9½ Weeks. American Beauty kijkt heerlijk weg en bevat het type humor waar ik wel van hou, het deed me in de verte qua humor, maar ook qua stijl, denken aan Fargo (1996). Wat mij betreft zit de kracht van American Beauty in de onvolmaakte en soms stekelige personages waar je uiteindelijk wel van gaat houden. 4*

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Onvoorstelbaar mooie en goeie film. Prachtig in beeld gebrachte aanklaagt tegen de op materialisme, ego en geld gerichte maatschappij die buitenbeentjes en mensen die niet in de maat willen lopen niet pruimen, en dat tot in de kleinste vorm. Mooie worsteling in die zin ook met het 'perfecte plaatje', het gevecht met de sleur en in die zin Spacey's strijd tegen de mid-life crisis. Dit overigens aangevuld met een generatiekloof van jewelste, een generatie die de strijd met die zelfde kloof, op geheel eigen en persoonlijke wijze aangaat.

Prima prestaties van alle acteurs, messcherpe dialogen, absurdistische en tegelijk trieste situaties, heerlijke over the top karakters zoals Benning, Cooper en Gallagher, Spacey die zich overduidelijk helemaal kon laten gaan in deze rol en hilarische scene's zoals de drive in, de radiografisch bestuurbare auto, Benning die zwetend in het ondergoed het huis schoonmaakt en de ruzie onder het eten over Spacey's ontslag. Gewoonweg heerlijk, omdat het klopt.

Top film!

avatar van kissyfur

kissyfur

Dit is altijd een van mijn favorieten geweest. Samen met Fight Club herstelde American Beauty mijn geloof in de Amerikaanse film, Toch heb ik ‘m een aantal jaren niet meer willen zien door plaatsvervangende schaamte hhet misverstand tussen de kolonel en Lester. . Nu ik ontslag nam bij mijn werkgever herzien. En potverdikkie wat is dit een sterke film zeg.

Zwarte humor, sterk acteerwerk, mooie boodschap, mooi filmwerk... Wat wil een film nog meer? Nou, een beetje mysterie. Het verhaal is te goed te doorgronden, en dat weerhoudt me ervan om het predikaat van perfecte film toe te kennen, Maar opwaarderen naar 4,5 ster is wel nodig.

avatar van merijn82

merijn82

kissyfur schreef:

Nu ik ontslag nam bij mijn werkgever herzien.

Flink aan de gewichten hangen en blowen nu, mag ik aannemen?

avatar van kissyfur

kissyfur

merijn82 schreef:

Flink aan de gewichten hangen en blowen nu, mag ik aannemen?

Hahaha! Nee, er zijn weliswaar overeenkomsten, maar vooral ook veel verschillen met Lester's leven en keuzes.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Na vele jaren weer een keer deze film gekeken. Wat blijft de film toch sterk. Zeer goede humor, krachtige dialogen en heerlijke cynische opmerkingen. Echt een film waar Amerika goed op de 'hak' wordt genomen. Ik vind iedereen mooi spelen, de meiden, maar voor mij steekt Anette Benning er echt bovenuit. Wat een heerlijk hysterisch mens ze toch in deze rol. Kevin Spacey speelt natuurlijk ook heerlijk. Hopelijk gaat ie nog eens in een film spelen, als alle ophef wat is gezakt.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Afgelopen vrijdag op tv, en bij het zappen toch maar weer even blijven hangen. Tjonge wat een mooie film blijft het toch. Alles klopt, een uitmuntende Spacey, fantastische regie van Mendes en tot slot een mooi verhaal.

Paar plaatsjes opgeschoven in mijn top 10, dan wel naar boven uiteraard.

Hopen dat Spacey ooit weer op het doek van Hollywood gaat verschijnen. Wat een acteur.

avatar van Jazzforever1989

Jazzforever1989

Wat vind ik dit een indrukwekkende boeiende en sfeervolle tragikomedie, met interessante personages die allemaal hun rol sterk spelen. De Familie Burnham met een geweldig acterende Kevin Spacey (Lester) , zijn dochter Jane (Thora Birch) en haar mooie schoolvriendin Angela (Mena Suvari), waar Lester verliefd op wordt.

Ook de familie Fitts (buren) zijn hele interessante personages in de film. Geweldige drugsdealer Ricky (Wes Bentley), die alles met zijn videocamera filmt (bijzonder vindt ik de scène met de rondvliegende zakdoek), geobsedeerd is met het leven, en de schoonheid ervan. Echt een goedaardige gozer!

Uiteindelijk wordt Jane, zijn buurmeisje, zijn favoriete onderwerp en worden verliefd op elkaar. Grappig om te zien is een scène dat hij samen met zijn buurman Lester drugs gebruikt Zijn moeder Barbara (Allison Janney) vondt ik triest om te zien, en zijn vader militair Frank (Chris Cooper), een homohater, echt een keiharde vent met strikte regels in huis en voor zijn zoon.

Het einde van de film had ik persoonlijk echt niet aan zien komen en was totaal, maar aangenaam verrast. Dramatisch, maar wat een ontknoping!

In plaats van 4* geef ik de film 4,5*, mede door de indrukwekkende eindscene.

Wat er allemaal in een mensengedachte om kan gaan, ongelofelijk.

Een aanrader!

avatar van roger queen

roger queen

geweldige film

avatar van roger queen

roger queen

en het is raar dat de man tegen zyn zoon zy jy homo myn huis uit het later zelf ook was

avatar van jordorientje

jordorientje

Tja, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het was geen slechte film, maar ook niet dat ik helemaal overdonderd ben. Ik snapte de boodschap, maar daarmee is alles gezegd. Ik vond hem zelfs wat saai en oninteressant. Ik heb hem afgekeken, maar als je me vraagt waar ik naar heb zitten kijken: pff geen idee, aparte film. En ik hou wel van apart, maar dit was het niet voor mij.

Kevin Spacey acteert verder prima en de film is verder prima in elkaar gezet, maar het heeft geen indruk bij me achter gelaten en ik zou hem niet iemand aanraden.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

De nummer 1 in mijn top 10 maar het was inmiddels jaren geleden dat ik de film zag, nu inmiddels herbekeken en zelfs na al die keren nog steeds onder de indruk van dit meesterwerk! Dit is typisch een film die van een gemiddeld plot toch iets heel bijzonders kan maken! De uitwerking is zeer creatief, de acteurs allemaal op dreef en alles valt op zijn plek, net als een puzzel.

American Beauty blijft 1 van de films die hier en daar wat clichés bevat, maar het geheel toch erg interessant weet uit te werken.

Jammer dat dit soort films zeldzaam blijven, maar tegelijkertijd fijn dat dit soort films OOK bestaan! Een film die verder durft te gaan dan de standaard, dat blijft zelfs na al die keren een genot!

Eerder zei ik dat deze film een vorm van kunst is, en bij die mening blijf ik.

Wat mij betreft nog steeds nummer 1!

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Mescaline schreef:

Eerder zei ik dat deze film een vorm van kunst is, en bij die mening blijf ik.

Sterker nog: film is sowieso een kunstvorm!

avatar van The Brain

The Brain

Ik kan me herinneren dat ik 20 jaar geleden de film niet zo heel geweldig vond. De laatste woorden van Lester (Spacey) in de film zijn dus meer dan waar! En ook al wordt de man tegenwoordig verguisd het is en blijft een top-acteur. De titel "American Beauty" en de bijpassende filmposter zette mij vroeger op het verkeerde been, nu realiseer ik me dat de beste vertaling "schone schijn" of in mooi Engels "keeping up appearances" hoort te zijn.

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Mescaline schreef:

Eerder zei ik dat deze film een vorm van kunst is, en bij die mening blijf ik.

Wat mij betreft nog steeds nummer 1!

Grotendeels mee eens. Staat bij mij weliswaar in mijn top-3, maar op 1 staat al jaren min of meer vastgeroest Schindler's List. Mede door de perfecte combinatie van speelfilm en historisch belang.

avatar van Rottecavia

Rottecavia

Sterke film met een verrassend einde. Wat ik alleen niet begrijp is wanneer Lester vermoord is en de buurjongen ziet zijn lijk als eerst, lacht hij naar de dode Lester? Vindt hij dit geinig of mis ik iets?

avatar van Lavrot

Lavrot

Rottecavia schreef:

Nou ja, verrassend einde? De film begint er nota bene mee. Die buurjongen is allesbehalve van het doorsnee type en bezit het vermogen om dwarsdoor de waan van alledag een verborgen wereld daarachter te zien. Zo heeft hij een fenomenale video-opname van de "dansende zak van God." Niet verwonderlijk dat hij de dood met andere ogen bekijkt dan gebruikelijk.

Wat het einde (en dus het begin) mede zo mooi maakt, is dat de dood in zekere zin alles en iedereen samenbrengt.

Wie, wanneer en waarom de trekker overhaalt is toch geen vraag meer? Al leek het er even op dat er misschien wel drie kandidaten waren ...

avatar van AnyaH

AnyaH

Een gewaagde tragikomedie over een oudere getrouwde man die in een midlife-crisis beland en zijn tweede jeugd denkt te beleven. Lang geleden gezien, maar me nog steeds bijgebleven. Helaas weet ik uit ervaring dat zulke situaties verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Ik kan deze film dus nooit meer onbevangen een tweede keer kijken..... Misschien wil ik hem daarom zelfs wel nooit meer zien!

Er wordt goed en realistisch gespeeld. Cinematografie is ware kunst met slowshots en dwarrelende bloemen. American Beauty is inderdaad schone schijn. Lester creëerde een soort droombeeld rond het meisje. Je kan het niet verbieden dat een volwassene verliefd op een minderjarige wordt, want gevoel kun je niet tegenhouden. Het gaat erom of je er wel of niet iets mee doet! Het gevoel kan er zijn, maar je mag er in de praktijk geen gevolg aan geven......

avatar van Capablanca

Capablanca

Aardige film, maar in mijn ogen overrated.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2009 stemmen

“I had always heard your entire life flashes in front of your eyes the second before you die. First of all, that one second isn't a second at all, it stretches on forever, like an ocean of time... For me, it was lying on my back at Boy Scout camp, watching falling stars.”

Oh, fantastische cinema dit en ik heb echt uitermate vermaakt met deze film. Het verhaal, de over enthousiaste rollen ik vond het heerlijk. Ik had deze film al langer op het oog, zeker door de hoge cijfer wat er aan hangt maar ik vond hem erg vet. Het ‘concept’ of ‘plotomschrijving’ hield mij een beetje tegen, zeker in de periode dat ik niks met zulke verhalen en drama films had. Maar nu ik mijn smaak toch een beetje aan het veranderen ben en de drama genre ook steeds meer durf te waarderen heb ik hem gelijk maar aangegooid, en ik heb onwijs genoten.

Er gebeurde constant wel wat en de hele familie had betrekking bij het hoofd verhaal. Zo vond ik de band tussen hun dochter en de buurjongen wel bijzonder, soms een beetje vreemd maar ook experimenterend en erg leuk. En dan ook weer de vader van de buurjongen die later een grote rol krijgt, denkt dat Lester gay is en betrapt zijn zoon in de schuur en hij denkt dat ze seks hebben terwijl zijn zoon eigenlijk een jointje zit te draaien. En vervolgens zijn eigen zoon inelkaar slaat en uit huis zet maar daarna wel naar Lester lopen en hem zoent. Trouwens wel erg vreemd om te zien dat Spacey een man afwijst die gay is, zeker na zijn achtergrond maar dat tenzake, dat valt natuurlijk buiten zijn personage.

Spacey zet echt een heerlijke rol neer van de in de afgrond zittende vader Lester Dunham. De man die in een derpessie is belandt maar ook weer een nieuw leven begint ,zijn vrouw tegen zit en zijn dochter voor gek zet. Ook zijn vrouw Catelyn zit in een soort mid-life crisis en kiest ervoor om vreemd te gaan wat Lester totaal niet boeit. En ook hun dochter zit in de tiener jaren en word rebels.

Komedie is on-point, soms erg duister of droog maar wel erg vermakelijk. Het verhaal is leuk, al werd het stukje ‘verliefd worden op de vriendin van zijn dochter’ meer als hoofdlijn gebruikt omdat er zoveel gebeurd in het verhaal dat hij eigenlijk continu van het hoofdverhaal afdwaalt. De over-de-top personages waren geslaagd en Mendes heeft hier een perfecte film neergeknald. Leuk, droog en hard alles te gelijk.

avatar van M013

M013

Wat een geweldige film! Mensen die deze film niet kunnen waarderen wil ik niks mee te maken hebben.

In deze film zit eigenlijk alles van het leven: humor, drama, liefde, verdriet, dromen, passie, stress, naastenliefde, discriminatie, beïnvloeding, onverschilligheid, succes, aanzien, romantiek, leugens, misleiding, criminaliteit, relaties, bedrieging, trots, respect, spijt, verwondering, keuzes maken, afgunst, jaloezie, geweld, seksualiteit/geaardheid, geld, compassie, vriendschap, verplichtingen, grenzen stellen, teleurstelling, schaamte, lust, sleur, haat, wraak, zelf ontplooiing, cariere maken, prioriteiten stellen, opvoeding, vrijheid, geluk, dood.

Eigenlijk zouden ze dit meesterwerk verplicht moeten laten zien op alle middelbare scholen en bepaalde thema's eruit lichten om van te leren.

avatar van umbra

umbra

• 2030 berichten

M013 schreef:

Normaal haat ik zulke uitspraken, maar voor films als deze, maak ik met plezier een uitzondering, dit is een meesterlijke film met een sublieme Kevin Spacey en indd mensen die hier halfjes, ééntjes fzo voor geven, tja die krijgen van mij ook een 'talk tot the hand' en zit ik met serieuze 'facepalm' opgescheept.

avatar van illskills

illskills

Een film over het dagelijkse leven van de doorsnee mens.... niks indrukwekkends....