American Beauty (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

avatar van Jordy
Deze film werd bedolven onder de Oscars en andere awards, en kan ik niet anders zeggen dan dat dit helemaal terecht was. De manier waarop de film laat zien dat in dit soort buurten lang niet alles zo mooi is als het lijkt, het uitstekende acteerwerk van Spacey en de jongeren in de film, en een paar hilarische momenten: American Beauty krijgt vier en een halve ster van me.

Was duidelijk niet mijn soort film.

avatar van You_bastard
Was wel een beetje aan de rand van pedofielie maar het is Hollywood waar alles kan blijkbaar.

Vond er echt helemaal niks aan en ook niet echt interessant wat er allemaal voor schokkends is in die buurt alsof we nog niet wisten dat dat zo was behalve dan die hypocriete amerikanen en dan was de film ook nog eens voorspelbaar. Ik vond er dus niks aan.

Gewoon mooi. Juist dat hypocriete, dat zielige, echt sterk neergezet, goed gespeeld ook. Niks meer verder, gewoon mooi. En terechte Oscar's.

Elke keer dat je deze film kijkt wordt ie gewoon beter. Meesterlijk gewoon.

zo zie je maar weer hoe smaken kunnen verschillen. ikzelf vond hem erg goed, 4,5 ster.

ZEER VETTE MOVIE!!!! echt een terechte awards!!!! echt gewoon 5 sterren.. Acteerwerk was magnefique! die gast met de camera was goed gecast..! GOED

Ik vond het een goede film, laat mooi zien dat je verder moet kijken dan de buitenkant. En Kevin Spacy is the man natuurlijk. 4 Sterren.

Ik heb hem nu twee keer gezien en ik moet zeggen dat ik het niet een film vind om vaak te kijken. Gewoon de eerste keer zo appart allemaal. Wat ik vooral zo goed vind is dat hij in het begin al zegt dat hij vermoord gaat worden en dat je dan de hele film zit af te vragen wie van de vele kandidaten de uiteindelijke moordenaar word.

Stupid plastic bag!

ik hb hem op video. gevraagd voor mijn verjhaardag om dat ik van iedereen hoorde dat hij ZOOOO geweldig was, maar eigenlijk viel het een beetje tegen. Het deed me niet zo veel. wel gewoon mooi maar niet een film die me echt bij blijft staan. misschien moet ik nog eens gaan kijken..

jay
Een tip voor mensen die regelmatig films kijken; als je een nieuwe film gaat zien moet je ervoor zorgen dat je niks van deze film hoort,leest of ziet. En probeer de mensen die die film al gezien hebben te ontwijken of dat ze niet over de film gaan beginnen. De mening van anderen kunnen jou, voordat je uberhout de film al hebt gezien, een mening over een film zwaar beinvloeden. Het maakt de film een stuk spannender als je er niets van weet. Try it.

jay

avatar van Jordy
het hele idee achter deze site is juist dat je WEL meningen van anderen kunt bekijken voor je een film gaat zien

avatar van jackie
Ik ben het niet met je eens Jay.
Leuke film, en Kevin Spacey is geweldig.

Leuke en soms grappige film. Opnieuw, wat anders, goed geacteerd door Spacey.

Zo nieuw en anders is het nou ook weer niet, de film is vlgs mij duidelijk een kind van zijn tijd. Maar vreselijk goed!

avatar van NERD
Whahaha wat een verhaal...GEWELDIG!!! Goed geacteerd, vooral door Spacey. En als je niet weet wat zwarte comedies zijn, dan moet je deze maar eens zien. Echt lachen!!!!! 4,5 ster...de beste comedy die ik ken

Retestrakke film, gewoon zo typisch en herkenbaar die karakters en dan de veranderingen in hun leven, geweldig gewoon!!!! Deze wil ik zeker nog is zien. Het einde is ook net ff anders dan je verwacht... 4,5 sterren.

Menni
Komischer dan verwacht, deze goede poging om de thema's uit Happiness een groter publiek te laten bereiken. De impact wordt enigszins verminderd door te grote karikaturen (met name moeder en buurman), een ongelukkig erin gemoffelde nazi-verhaallijn en een bijna prekerige eindspeech.

Erg bizar verhaal en een hele goede Spacey.
****

Zogenaamd een intelligente film, maar met een diepgang zo plat als een dubbeltje. De scene waarin een plastic zak wordt gefilmd door een van de over-de-top hoofdkarakters is ronduit weerzinwekkend; alsof de regisseur een teleac-cursusje 'psychologie voor beginners' heeft gevolgd. En zo gaat maar door in dit vreselijke mainstream-prul zonder enige subtiliteit en structuur. 1.5 sterren voor het acteerwerk.

Mokum, volgens mij zie jij (gelukkig) te weinig mainstream prullen.

avatar van Ramon K
Geweldige film van Sam Mendes over het streven van een individu naar geluk en schoonheid. De cast presteert goed met name Annette Benning, die de gefrustreerde vrouw speelt die vastgeroest zit in het systeem. De verwikkelingen rondom Lester zijn leuk en de plaatjes zijn prachtig vooral de rozenblaadjes scenes en ja....het zakje vond ik dus wel mooi. En kom nu aub niet weer aan met dat mainstream-gezeik en de kritiek dat het verhaal geen diepgang heeft, want er zit meer diepgang in dan menig film. Deze film kon mij zeker wel beroeren.....4,5 sterren

ik kan er naast zitten hoor. maar ik heb het gevoel dat je nogal bevooroordeeld bent mokum.

als een ontzettende vage film dezelfde boodschap als deze had alleen beter verstopt dan had mokum er waarschijnlijk niks van gezegt. leg mij nou eens uit waarom dit zo is.

mag een film niet opzichtig intelligent zijn? kwetsbaar opstellen moedig ik juist aan zodat de film ook toegankelijk blijft voor de mainstream gebruiker. beter dat het duizenden mensen aan het denken zet dan 10 mensen die de boodschap al onderkenden.

Maak zoveel films als je wilt maar owee als je een film maakt over de dagelijkse psychologie waar de mens mee heeft te kampen. Dan voelt de arrogante "intelligente" filmliefhebber zich gelijk aangesproken om het eens lekker af te kraken met cynische uitspraken.

Dit is gewoon een erg goeie film en ik baal van dat overdreven kritische gedrag omdat een film zichzelf serieus neemt(en terecht).

lijkt een beetje op het gedrag dat sommige(!) punkers vertonen tegenover commercialisatie en posers. Ervaar het nou toch als iets goeds dat er ook in het commercieele gebied diepgaande films als deze oprijzen. Welliswaar toegankelijker en op een groter publiek gericht maar dat mag best wel eens.

Of blijf je liever een elite en gun je het andere mensen niet om ruimdenkend te zijn?

zeg nou zelf, dit is toch altijd nog beter als 1 of andere aktiefilmpje?

avatar van Ramon K
Flexje, je kon mijn gevoel tav de zogenaamde kritici niet beter verwoorden!!! Het moet maar eens afgelopen zijn met dat mainstream geneuzel. Een intelligente film heeft alle reden van bestaan, hoe commercieel ook!! Een boodschap in een film moet het publiek kunnen bereiken, op welke manier dan ook. Hollywood of niet, deze film is goed!!!

Goeie film!
Spacey in een top rol, zoals hij wel vaker laat zien..
4,5 ster

Herinner mij niet zo veel meer van deze film, wel dat ik 'm heel goed vond ...
Zou 'm eigenlijk nog een keer willen zien.
Voorlopig : **** 4 op 5 ****

avatar van lorelei
een hele leuke vreemde film was het!
Spacey was echt goed!

Ooit in de bios gezien, en nu dus thuis. Hij wordt de tweede keer juist leuker! Werkelijk prachtige zwarte humor en een onhollywoodse sexscene met Bening die de benen hoog in de lucht heeft.