American Beauty (1999)

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

gimli f
Dit is vooral een soort aanklacht tegen die "American dream", denk ik. Althans, even laten zien: niet alles is wat het lijkt...

Kippenvel !!

avatar van Armin
2e keer inderdaad beter. Prachtige film. *****

Ik ben ook weer verbijsterd na het kijken van de film. De cast, met vooral Casey, schitterd. En dan het verhaal, de muziek en de hee goeie inkt-zwarte humor . Heel erg goed. 5 dikke sterren!!

avatar van narva77
Spacey natuurlijk, maar ook Thora Birch. Goede film, net geen 5 sterren.

Linda
ongelooflijk melige film. zaten een paar prachtige scenes in. vond hem toch nog wat missen , hij was af en toe een beetje traag maar door het fantische acteren ergerde ik me daar niet zo aan. 4 sterren

Melig? Dat begrijp ik absoluut niet. Hoewel met grote regelmaat uitermate humoristisch is het een vrij ernstige film.

neo (crew)
wat ik nog weet van die ene keer dat ik em heb gezien is dat de film erg grappig begon met vooral veel cynische humor en langzamerhand steeds serieuzer werd en verderop in de film de humor totaal verdwenen was.

avatar van Jordy
okee, maar humoristisch is niet per se melig natuurlijk

neo (crew)
idd. volgens mij verstaat linda heel wat anders onder melig. bij melig denk ik meteen aan iets in de richting van american pie.

Linda
met melig bedoel ik dat ik erom kan lachen , wat ik bij deze film absoluut had , maar op het eind wordt de film inderdaad erg serieus. onder humoristisch versta ik dat ik het wel leuk vind maar er verder niet om kan lachen

avatar van jester
Zeer goede film, veel beter dan ik verwacht had. Prachtige muziek van Thomas Newman (zelfde componist als van Shawshank Redemption, zag ik). Met een paar memorabele scenes (bijvoorbeeld het plastic zakje). Enerzijds een hoopvolle film, zeker met het commentaar van Lester, anderzijds een diep tragische film, met alle verborgen leed achter de facades. Voorlopig 4 sterren, misschien meer bij een volgende keer kijken.

met melig bedoel ik dat ik erom kan lachen, onder humoristisch dat ik het wel leuk vind maar er verder niet om kan lachen

Met alle respect, maar dan versta je daar de verkeerde dingen onder.

Precies. Naked Gun is melig....

ik zag deze film van de week voor de tweede keer, dit maal thuis op tv. ik vond hem nu beter omdat ik nu meer oog had voor het acteerwerk. (spacey, birch en bening zijn mijn favorieten).
er zitten ook geweldige one-liners in.
de film is grappig, maar vooral ook schrijnend. vooral omdat denk ik (bijna) niemand zich voordoet zoals hij werkelijk is. en dan zie je maar weer wat dat oplevert. een stel behoorlijk unhappy people.
en dan staat er eindelijk eens op, dan wordt er eens een wakker.....
ik geef 4,5 sterren.

SlingBlade
Dat iedereen zich anders voordoet in bepaalde situaties of bepaalde plaatsen heeft meer met rolpatronen te maken denk ik.

avatar van Goodfella
De film is idd grappig en schrijnend, maar is er verder niemand die de film net als ik ook INTENS MOOI vindt? Die scène met die plastic zak bijvoorbeeld, door Ricky voorzien van geweldige filosofiën. Of het moment dat Lester met een glimlach op z'n gezicht in een plas bloed op tafel ligt... en Ricky analyseert de situatie heel kalm en zelfbewust... hoofd iets scheef...
Onbeschrijfelijk mooi!!

It's hard to stay mad when there's so much beauty in the world

(*pinkt een traantje weg)

avatar van Yak
Yak
Die eerste spoiler is inderdaad echt een brok in de keel-scène. Ricky Fitts vond ik sowieso het mooiste karakter van de hele film, werkelijk een sublieme prestatie van Bentley.

gimli f
Ik heb hem een paar maanden geleden voor het eerst gezien. Toen gaf ik een 4.

Nu heb ik hem voor een tweede keer gezien, en ik moet zeggen dat de film voor mij zeker aan waarde heeft toegevoegd. Ik vond de film nu alweer een stukje mooier en interessanter.
Natuurlijk is het een interessant verhaal: de American Dream. Bij het kijken streden een paar gedachten bij mij om voorrang; allereerst wordt er natuurlijk een poging gedaan om de American Dream te ontleden en terug te bringen tot wat het eigenlijk is: niks meer dan een collectieve fantasie van wat goed of "geslaagd" is als levensvorm. Onder de oppervlakte woedt er altijd een hevige strijd bij de mens...
Maar ook had ik het idee dat de regisseur ons kijkers wil laten nadenken over wat normaal en niet-normaal is, en wat goed of slecht is. De American Dream is de ultieme fantasiedroom, en dus goed. Of niet? Mensen die zo'n perfect leventje hebben, hebben die het wel zo goed?
In de film komen we een aantal uiteenlopende karakters tegen, aan de hand waarvan de bovenstaande tegenstellingen worden getoetst. Zo wordt de schijnwereld, waarin de families leven, snel afgebrokkeld. Maar ook zien we steeds, dat iedereen normaal of juist niet-normaal wil zijn. En dan blijken ze vervolgens precies het tegenovergestelde te zijn.
Zo is het vriendinnetje met de grote mond uiteindelijk nog maagd, de homo-hatende buurman zelf een homo, moeder de vrouw toch niet iemand die braaf thuis zit...

Maar de mooiste persoon in de film is toch echt de buurjongen, waar het meisje verliefd op wordt. Deze jongen wordt door iedereen een freak gevonden; maar hij blijkt uiteindelijk degene, die nog het meest van het leven houdt, van het ECHTE leven... Hij films met zijn handcamera plastic tasjes, die door de wind worden weggeblazen, hij films dode vogeltjes...
PRACHTIG!

Deze film is het perfecte bewijs dat je niet per se een supergroot budget en flinke actie-scenes nodig hebt, om een hele mooie en goede film te maken. De film is groots en subtiel tot de laatste seconde. Ik kan dus niet anders doen dan deze film een 4,5 geven.

ja goodfella,
ik vond m ook nog intens mooi.zeker weten.

prachtig, fantastisch, zo moesten ze er ieder jaar enkele maken

avatar van Brooklyn
Echt een prachtige film. Mooi om de ontwikkeling van het personage van Spacey te zien. De film had misschien iets scherper gekund. 4,5 sterren.

avatar van Redlop
Film had inderdaad iets scherper gekund. Gisteren de tweede keer gezien en vooral Annette Bening vond ik slecht spelen. Haar interpretatie van haar personage ontsiert de film. Ze speelt en acteert niet. Te overdreven. Meer een soort Bette Midler-achtige aanstellerij geschikt voor een komedie. Of als zodanig bedoeld.

Verder wel erg mooi. Thora Birch en de vader vd buurjongen waren ook grandioos.

Vind ik niet, Annette Bening vind ik juist erg goed in deze film. Natuurlijk zit er een overdreven aspect aan haar rol, maar dat is ook de bedoeling.

Kijk maar naar Winny de Jong, die mensen bestaan echt!

avatar van Macmanus
Goed voorbeeld, echt, HAHA ze lijken sprekend

Als er ooit een Nederlandse Happiness komt, mag Winny de Jong zichzelf spelen.

avatar van Macmanus
Jottum een Nederlandse Happiness

avatar van Rascal
Scherpe film vond ik. Bruut einde. Trouwens het personage van Bening in de film is fake, vandaar dat ze zo acteert. Prachtig juist, zo'n rol.

avatar van Redlop
Waarom ik me stoorde aan Anette bening is dat ze het verhaal naar het niveau van een klucht duwt. Zoals ze in haar auto lollig quasi nijdig zit te doen, zonder echte woede of verdriet. Zo speelt een type a la Whoopi Goldberg of Bette Midler of andere actrices in erg voorspelbare inhoudsloze kluchten. Dat doet m.i afbreuk aan de film.
Terwijl de rest van de cast juist heel intens zonder overacting in hun rol zit.

Ik snap wel dat ze de materialistische domme trut moet spelen, maar het is niet geloofwaardig genoeg.