Forrest Gump (1994)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Robin Wright en Gary Sinise

De film vertelt het verhaal van de simpele Forrest Gump (Tom Hanks). Zijn lage IQ weerhoudt hem er niet van om een grote rol te spelen bij diverse belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis. Zo zien we hem in Vietnam vechten, Elvis en JFK ontmoeten, enzovoorts. Tussen deze gebeurtenissen door komt hij eens in de zoveel jaar zijn grote liefde Jenny (Robin Wright) tegen.

avatar van misterdhdh
Leuke film, onlangs op tv en toch maar eens bekeken. Komedie is niet echt mijn favoriete genre van films, gelukkig is dit niet enkel een komedie maar zitten er genoeg andere genres is. Bovendien beviel de humor mij wel. Het verhaal is bijzonder en wel enorm uitgebreid, elk verhaaltje is leuk om te volgen, al maakt hij wel enorm veel mee, misschien een beetje onrealistisch maar dat stoorde zeker niet. Het acteerwerk is ongewoon goed en Hanks draagt toch wel deze film, maar ook de rest van de personages doen het super. De scenes wanneer hij jong was en niet goed kon lopen en gepest werd, vond ik toch één van de hoogtepunten. Forrest Gump is zeker niet mijn favoriete film, maar heb er wel enorm van genoten. Onder meer omdat niet alles positief verloopt: er zit voldoende ellende en drama in, waar ik wel van hou. Het einde is zeker mooi en kon voor mij niet echt beter. Ik ga deze film zeker herbekijken, hij heeft een zeer positieve indruk achtergelaten.
Voorlopig: 4/5
****

Ik vind Hanks dus juist afschuwelijk in deze film.

een geweldige film.tom hanks heeft het hier weer geweldig laten zien.
zoals in bijna alle films van hem.er komt ook een hele mooie tekst in de film wat me altijd is bij gebleven.live is like a box of chocolates you never know what you gonna get.ja geweldig.zal hem ook zeker weer eens zien.

avatar van TornadoEF5
Ja, best wel oké deze film. Ik zie het meer als een sprookjesfilm, want je ziet duidelijk dat je dit niet serieus moet nemen zoals 4x door Amerika lopen, dat hij plots kan lopen, die boot waar hij van springt en blijft varen. Voor mij persoonlijk wel wat te sentimenteel en geforceerd, maar ik zie wel waar de waardering van komt. Er zitten veel ontroerende stukken in, net zoals enkele grappen en die passage van Richard Nixon was geniaal. Hij begint hem al direct om te kopen , verder hadden die presidenten wel uit het verhaal kunnen gehouden worden, want die vind ik eerder afbreuk doen aan het verhaal nadat het natuurlijk al niet geloofwaardig was (al was dat niet storend). Wat ik ook grappig en raar vind, is dat er maar geen bussen afkomen waarvoor hij wacht, want hij zit echt heel lang dat verhaal te vertellen (zoveel andere mensen luisteren naar hem), om dan te voet te gaan. Forrest is een heel loyale, goede en vooral simpele man, maar wat is er mis met gewoon simpel zijn. Forrest bereikt er erg veel mee. Er moet niet altijd een betekenis zijn voor iets, om iets te willen en om iets te doen. Tom Hanks zie ik wel graag bezig en heeft een goede stem. Een klassieker die dodelijk efficiënt is in wat het moet doen: de kijker amuseren en de emoties aanspreken.

Kleine 3.5*

avatar van blurp194
Oversentimenteel, onwaarschijnlijk en oversimplistisch.

Toch is het wel erg leuk in elkaar gezet, en de sterkste truc daarin is wel het meenemen van zo ongeveer alle belangrijke gebeurtenissen van de recente Amerikaanse geschiedenis. Hoe oversimplistisch dan ook. Mooi getruct met de morph van Hanks' hoofd in de originele beelden - ook al komt dat nu hier en daar wat knullig over, voor toen de film net uit was was dat soort beeldbewerking nog erg vernieuwend.

Hanks speelt goed, beter dan wat hij de laatste jaren vaak laat zien en wat meer op het afdraaien van een standaard typetje lijkt af en toe. Daar drijft de film overigens ook wel grotendeels op, zonder die sterke rol blijft er weinig over - of het moest de relatie met Jenny zijn. Ongetwijfeld vooral in het verhaal meegenomen voor het sentimentele effect dat er hier en daar wel erg dik op ligt. Maar wel effectief, want, hoe oversentimenteel ik het ook vind, ik moet ook een traantje wegpinken bij sommige scenes.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De geschiedenis van Amerika in een notendop door de ogen van een naïeve Amerikaan. Forrest Gump komt door het toeval terecht bij legendarische personages en gebeurtenissen. Daarnaast krijgen we ook een ander beeld van de geschiedenis via de liefdesrelatie met zijn Jenny. Een fragmentarisch verhaal dat af en toe wel werkt, maar evengoed wel eens wegzakt.

Forrest Gump is zo'n figuur als Rain Man, waarbij de grens tussen boeiend typetje en karikatuur vrij dun is. Het is de naïviteit van Gump in combinatie met de gebeurtenissen die werkt. Daarmee staat z'n typetje in dienst van de grappen en als verteller van het verhaal. Verder moet je achter het personage ook niet zoeken. Als dat nodig zou zijn.

Forrest Gump is een leuke familiefilm met humor dat wel werkt. Kwalitatieve Hollywood met vooral een goed script (dankzij het originele boek) maar verder ook niet verrassend. Degelijke film dus, en soms moet dat niet meer zijn. Dankzij de gimmicks als de chocolatebox en run Forrest! blijft dit in het filmgeheugen hangen.

avatar van Bas15
Leuke film om naar te kijken. Forrest Gump is een leuk personage om te volgen, hij maakt ontzettend veel mee. Hij heeft een lage IQ maar dat houdt hem niet tegen om de grootste dingen te doen. Forrest heeft een speciale band met Jenny, een meisje die hij in de schoolbus leerde kennen en sindsdien zijn ze onafscheidelijk.

De film heeft ook een aantal goeie zinnen zoals live is like a box of chocolates, you never know what you gonna get en stupid is as stupid does

Prachtige film!

avatar van Fisico
Forrest Gump zag ik reeds een aantal keer. Elke keer hij op TV is, blijf ik hangen. Forrest Gump is een magische film, een soort modern sprookje van een man met een mentale beperking die de meest absurde dingen beleeft, mee de (Amerikaanse) geschiedenis heeft bepaald en geslaagd is in het leven. Tom Hanks vertolkt hier zowat zijn allerbeste rol ooit en moet zowat zijn échte grote doorbraak zijn bij het grote publiek na ook onder meer Philadelphia en Sleepless in Seattle. Vanaf dan kwam hij het volgende decennium in zijn hoogdagen terecht met uitstekende films en nog erna cashte omwille van zijn bekendheid.

De grote sterkte van Forrest Gulp is het personage zelf (perfecte match met Tom Hanks, zonder meer!). Zijn onschuldige simplistische kijk op de wereld is hartverwarmend. Het typische slome Zuiderse accent is aandoenlijk en past binnen de context van zijn personage. Gump is een eenvoudige simpele man met het hart op de juiste plaats, maar zijn hart klopt vooral voor zijn grote liefde Jenny (wat een rol ook van de aantrekkelijke Robin Wright!).

De film neigt bij momenten van het dramatische naar het sentimentele. Hoewel ook alles met een korreltjes zout dient genomen te worden, is de ene situatie absurder (en onnozeler) dan de andere. Zo vond ik de run niet zo heel geslaagd, laat staan dat Gump de uitvinder is van de smiley. De boeiendste scènes waren de Vietnamperiode en de garnalentocht met Captain Dan. De film wisselt goede momenten af met minder goede, maar deze laatste bederven de pret allerminst. Forrest Gump is een film die erg lekker wegkijkt mede door de fijne humor die geregeld terugkomt wegens de ontwapende eerlijkheid van Gump (bvb zijn antwoord of hij de tweelingsbroer is van Bubba, dat Cpt. Dan geen benen meer heeft, dat er nog iemand is met de naam Forrest Gump wanneer hij zijn zoon ontmoet, enz ...).

avatar van comely
Nog 1 keer de zin live is like a box of chocolates ...en ik ga 0,5 geven.

Ben zelf nooit van het soort films die op onzin gebaseerd zijn zoals in dit geval een simpel figuur die een hoop meemaakt in zijn leven. Ook is deze film niet makkelijk te categoriseren. Is het nu comedy of drama ?

Wel is originaliteit een grote plus in deze film. De formule is uniek en heb ik zelden gezien verder. Deze film bewijst verder wel dat je van een onzinnig gegeven wel een puike film kan maken waar je toch wel naar blijft kijken tot het einde. Onder andere door de sfeer, muziek en manier van filmen. Tom Hanks past aardig goed in deze rol en is toch wel een laatbloeier met films zoals Da Vinci code.

Toch vind ik dit geen topfilm (> 4), en kom ik niet tot de gemiddelde score tot nu toe.

avatar van max cady
comely schreef:
Nog 1 keer de zin live is like a box of chocolates ...en ik ga 0,5 geven.

"Life is like a box of chocolates" (!)

Succes met het naar beneden halen van de gemiddelde beoordeling

avatar van JanLo
Wouter schreef:
Ik vind Hanks dus juist afschuwelijk in deze film.
Ach ja, alles begrijpen is ook moeilijk!!

Begrijpen. Echt ingewikkeld is het allemaal niet, hoor.

avatar van JacoBaco
Vreemd, ik ben opgegroeid met deze film en destijds minstens 8x gezien. Iedereen had het erover. Wereldwijd. En ik ben ervan overtuigd dat hij zegt:''Life IS like a box of chocolates'' Maar blijkbaar heeft hij al die tijd gezegd: ''life WAS like a box of chocolates''

Ben ik gek geworden?