Forrest Gump (1994)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Robin Wright en Gary Sinise

De film vertelt het verhaal van de simpele Forrest Gump (Tom Hanks). Zijn lage IQ weerhoudt hem er niet van om een grote rol te spelen bij diverse belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis. Zo zien we hem in Vietnam vechten, Elvis en JFK ontmoeten, enzovoorts. Tussen deze gebeurtenissen door komt hij eens in de zoveel jaar zijn grote liefde Jenny (Robin Wright) tegen.

• morgen om 20:25 uur op TV (RTL8)
  • nummer 20 in de top 250

feyenoord126 schreef:

Wauw

Samen met Braveheart en Shawshank Redemption het jaren 90 slechte-smaak-trio, wmb.

avatar van feyenoord126
Wouter schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Baggerfilms.
Persoonlijk ben ik meer fan van Babe: pig in the big city en 'n Beetje Verliefd. Dat zijn echte toppers.

Pig in the City is een groot meesterwerk.

avatar van Filmkriebel
Je moet al een zuur ventje of een zure troela zijn om niet van deze film te houden. Ik vind dit toch misschien wel de allerbeste film uit de jaren '90. Als je me zou vragen naar een echt perfecte film zou ik al snel op Forrest Gump uitkomen. Het is een sterk en inspirerend sprookje over een man met een beperkt IQ die toch een compleet leven leidt met alles wat erbij hoort. Misschien speelt dit lage IQ zelfs in zijn voordeel omdat hij op die manier spontaner leeft. Aan de kijker om te oordelen. Veel van deze film gaat ook over het ondoorgrondelijke mysterie van het leven, dat onverwachte wegen kan opgaan, net als het pluimpje dat als intro en outro dient.

Er zit hier ook geen enkel nutteloos moment in. Alles is zo goed gescript met quotes die blijven hangen, het tempo is magisch alsook de hartverwarmende band tussen Jenny en Forrest en de soundtrack is heerlijk. Volgens de film zou veel van Amerika's culturele betekenis aan Forrest te danken zijn: het aftreden van Nixon in het Watergate schandaal, de smiley, Elvis Presley's moves, de opkomst van Apple. Dat maakt het natuurlijk zowel grappig als dromerig. Ook grappig is de diklippige Bubba met zijn garnalenobsessie. Natuurlijk is dit vooral een feelgood film en enig realisme is hier zeker ver zoek. Het werkt beter als je dit als een sprookje bekijkt. Toch komen de minder leuke kanten van de realiteit dichterbij wanneer je de oorlog in Vietnam, het lot van luitenant Dan en de ziekte van Jenny erbij neemt. Tranen met tuiten huil ik elke keer wanneer dat einde eraan komt. Niet omdat hij het ultieme geluk vindt, maar net omdat zijn leven plots even na al die emoties, op een rustmoment uitkomt. En ook als kijker laat je dan alles los.

avatar van hannes64
Filmkriebel schreef:

Ik geef je groot gelijk.
Kan er soms niet bij dat sommigen deze film zeer onderschatten en liever (Ik noem maar even wat) een film als Lucky Luke of Theo en Thea en....tenenkaas-gedoe een vette 5 sterren geven.
Dan denk ik bij mezelf, die hebben een IQ van echt wel minder dan 'below average', en dan bedoel ik dus nòg lager dan `t type wat Tom hanks speelt in FG (Denk dat ze zelfs de afkorting niet eens weten)...
En ook nog een top 10 hebben samen gesteld uit films als The Thunderbirds, etc..etc....je snapt `t wel.

Vond Forrest Gump echt 1 van de betere films uit 1994 (Was in ieder geval een goed filmjaar).
En terechte 6 oscars en nominaties voor Hanks, de film zelf, regisseur Zemeckis, editing, de visuele effecten en het screenplay.
Heb em net weer bekeken en even een halve ster erbij, dus de volle mep....dit is in mijn opinie een meesterwerkje voor nogmaals een herhaling om te bekijken.
Een feelgood van jewelste... ✰✰✰✰✰

avatar van iPim
Zojuist deze film voor het eerst gezien en klaarblijkelijk heb ik een compleet andere interpretatie van de film dan mijn vriendin. Mijn stelling is dat Forrest Gump het overgrote deel van de gebeurtenissen in de film niet heeft meegemaakt. Hij heeft Elvis Presley niet ontmoet, maar gezien op TV. Hij is niet in Vietnam geweest, maar zag het op TV. Hij heeft niet heen en weer door Amerika gerend, maar zag het op TV. Conclusie: Forrest Gump is nooit het huis van zijn moeder uit gekomen en leeft zijn leven via wat hij ziet op TV en vertelt vervolgens alles na. Meermaals in de film herhaalt hij direct een quote van het beeld dat hij optekent. Ik denk ook dat hij na de basisschool Jenny niet meer gezien heeft. Haar leven als hippie, verslaafde, activist en bediende zijn allemaal stereotype TV-personages uit die tijd. Ik zie de "go with the flow" mentaliteit dus niet als de kern van de film, maar een sfeerbeeld van Amerika rond en na de Vietnamoorlog.

Ben ik gek?

avatar van Noud
iPim schreef:
Ben ik gek?

Interessant. Is voor mij te lang geleden. Nu je dit zegt deed mij dit ook aan een andere film denken waarvan de titel mij ontschoten is.

avatar van Donnie Vallermee
Wellicht een van de beste films aller tijden

avatar van Siauliai
feyenoord126 schreef:

Wauw

Je moet eens weten wat wij van jou vinden.

avatar van Lebarron
Forrest Gump is een hartverwarmende film over de simpele ziel Forrest Gump. Gump is misschien niet slim maar wel eerlijk en oprecht en daardoor wekt hij sympathie op. We volgen Forrest Gump een groot deel van zijn leven. We beginnen in de jaren '50 en eindigen ergens midden jaren '90. Aan de hand van zijn levensloop zien we ook het roerige verloop van de Amerikaanse geschiedenis waar hij zelf ook een behoorlijk aandeel in heeft.

Forrest Gump is een schitterende film vanwege de goede cast. Tom Hanks schittert door eenvoud als Forrest Gump. Hij zet geloofwaardig het type dat structureel aan de verkeerde kant van een postzegel likt neer. Hij krijgt dankzij het goede spel van tegenspelers als Sally Field, Gary Sinise en Mykelti Williamson de gelegenheid om te schitteren. De enige die een beetje buiten de boot valt is Robin Wright. Ze speelt te flets en oppervlakkig voor zo'n complex personage dat zij moet spelen. Al kan dit ook opzettelijk zijn. Ook de special effects mogen niet vergeten worden. Deze film slaagt er in om John Lennon en JFK weer tot leven te brengen. Voor die tijd zeer revolutionair maar ook in de huidige tijd ziet het er nog schitterend uit.

Forrest Gump is de feel-good-movie bij uitstek maar ook tevens een schitterende weergave van meerdere decenia die tesamen een roemruchte periode in de recente Amerikaanse geschiedenis vormen!

avatar van Captain Pervert
Na de zoveelste herziening blijft het een schitterende film. Het enige 'mindere' stukje is dat met het doelloze hardlopen. Behalve de 'shit happens' verwijzing heeft dit ook geen link met echte gebeurtenissen. Ik kan het stuk moeilijk plaatsen, snap niet wat hij wilde of hoopte te bereiken.

avatar van Lebarron
Captain Pervert schreef:

U vergeet de geboorte van de Smiley wat later uitgroeide tot de emoji!

avatar van Kondoro0614
“Rain that flew in sideways. And sometimes rain even seemed to come straight up from underneath. Shoot, it even rained at night... “

Prachtige film. Met andere woorden wil ik mijn mening niet beginnen, ik heb werkelijk tweeëneenhalf uur genoten en vol bewondering gekeken naar het verhaal over ‘Forrest Gump’. Ik heb de veel langere tijd aan me voorbij laten gaan, het voelde nooit echt als het juiste moment te kijken naar deze film en hij verdiende altijd in mijn ogen de volle concentratie wat ik ervoor kon geven. Nu de kerstdagen weer achter ons zijn en we de drukste periode hebben gehad in de vakantie zet ik liever altijd weer de films met een mooier verhaal op waar ik ook even de tijd voor kan nemen. En vandaag voelde als een moment dat ‘Forrest Gump’ de kans mocht krijgen.

Nooit gedacht dat ik eigenlijk al heel veel momenten in de film zou gaan kennen. De film laat veel ‘memes’ zien oftewel dingen uit de film zijn gebruikt voor grappige plaatsjes of kleinere filmpjes. Bijvoorbeeld het moment waar hij op het eind van zijn huis weg rent is een veel gebruikt filmpje en ook de quote:

“Run, Forrest, Run!”

Deze hoorde je vaak voorbijkomen op de online platformen als er een geintje gebeurt. Zo herkende ik nog wel veel meer elementen in deze film die me bij staan van ‘vroeger’ of wat ik herken van de online platformen, dit vind ik wel leuk om te zien. Maar ook dingen in die film die even later toch een enorme doorbraak hebben gehad, het bedrijf waar zijn luitenant in heeft geïnvesteerd, het bedrijf van fruit wat uiteraard ‘Apple’ was. Maar ook de quoteline ‘Shit Happens’ wat erg in is op het moment kwam voor en natuurlijk de ‘Smiley’ wat nu ook wel verstaat wordt onder de ‘Emoji’. Dat is trouwens nog wel dom, degene die de ‘Smiley’ heeft ‘bedacht’ is er nooit rijk mee geworden. Zo zie je ook dat mensen verkeerde keuzes maken in het leven.

Het verhaal wordt erg leuk verteld. We volgen ‘Forrest Gump’ die blijkbaar op reis moet en op een bankje zit bij de bushalte. Hier komt een vrouw naast hem zitten waar hij rustig zijn levensverhaal begint te vertellen. We starten bij het moment waarop hij zegt dat hij dingen niet meer kan herinneren, zoals zijn geboorte en de eerste picknick. Vanaf hier ontmoeten we de kindertijd van ‘Gump’ waar hij nog spalken heeft om zijn benen. Hij heeft iets met zijn rug waardoor hij niet kan lopen (dacht ik). ‘Gump’ wordt gepest op school en heeft daar een vrij lastige tijd, al heeft dat zelf niet door. Hij leert een meisje kennen genaamd ‘Jenny’ waar hij mee opgroeit. Wanneer de twee worden aangevallen door pestkoppen kan ‘Gump’ opeens rennen en normaal lopen, het blijkt wel een wonder.

En daarna volgen we eigenlijk de wat grotere ‘Gump’. Het moment dat hij kan rennen leert hem het rugbyteam ontmoeten waar hij voor speelt en door zijn snelheid en wint zo grote prijzen. Hij komt in contact met de president en zelfs (toen nog wel jonger) met ‘Elvis Presley’. Daarna moet ‘Forrest Gump’ op uitzending richting Vietnam, waar hij mee strijdt en in zijn divisie de jonge ‘Bubba’ leert kennen. De twee spreken af na de oorlog een garnalenboot te gaan beheren, met ‘Bubba’ als kapitein. Wanneer het team onder vuur ligt overlijdt ‘Bubba’ maar ‘Gump’ houdt zich aan de afspraak en start de garnalen bood samen met de luitenant die nog bleef leven. Wanneer hij hoort dat zijn moeder op sterven ligt gaat hij daar heen en stopt de luitenant hun geld in aandelen van ‘Apple’ waarna ‘Gump’ miljardair is geworden samen met ‘Bubba’ en de luitenant, alleen ‘Bubba’ kon het niet meer krijgen maar nu had zijn moeder dit geld.

Zijn liefdesleven met ‘Jenny’ (het mooiste meisje wat hij had gezien) ging ook door maar ze bleef hem maar verlaten. Hij vergat haar niet en bleef haar altijd trouw, tot ze op haar ziektebed terecht komt en hem daarna weer nodig heeft om hun zoon aan hem voor te stellen. Na het overlijden van ‘Jenny’ moet hij zorgen voor zijn zoontje.

De film zorgt voor enorm veel boodschappen. Eentje daarvan is toch wel het liefhebben van het gene wat je hebt maar je vooral geen zorgen maken over geld. ’Gump’ was in de gehele film niet bezig met zijn geld, hij had meerdere miljarden maar nog steeds maaide hij het gras van de rugbyclub (dan wel gratis) en wou lekker blijven pingpongen. Een erg mooie boodschap. Maar, ook de boodschap om je niet bij dingen neer te laten zetten maar het feit dat je altijd je beste beentje voor moet zetten en je hoofd omhoog moet houden, strijd naar het einde hoeveel tegenslagen je ook kan hebben.

Ook kende de film genoeg jaren zestig hits en leuke goeie rock klassiekers. Van de muziek heb ik dus ook echt wel genoten. De cast is goed en ‘Tom Hanks’ zet een fantastische rol neer als ‘Forrest Gump’. Ik heb denk ik wel genoeg getypt over deze film, een ware topper en bijna één van de laatste films van het rot jaar. Nogmaals terug kijkend op de boodschap: houdt altijd moed, ook nu. Zeker één van de mooiere jaarafsluiters, het zal niet mijn laatste film zijn van dit jaar maar ik denk niet dat de films hierna deze nog gaan overtreffen (alleen zeg nooit, nooit. Ik weet ook nog niet wat ik ga kijken). Fantastische zit.