Forrest Gump (1994)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Robin Wright en Gary Sinise

De film vertelt het verhaal van de simpele Forrest Gump (Tom Hanks). Zijn lage IQ weerhoudt hem er niet van om een grote rol te spelen bij diverse belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis. Zo zien we hem in Vietnam vechten, Elvis en JFK ontmoeten, enzovoorts. Tussen deze gebeurtenissen door komt hij eens in de zoveel jaar zijn grote liefde Jenny (Robin Wright) tegen.

feyenoord126 schreef:

Wauw

Samen met Braveheart en Shawshank Redemption het jaren 90 slechte-smaak-trio, wmb.

avatar van feyenoord126
Wouter schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens. Baggerfilms.
Persoonlijk ben ik meer fan van Babe: pig in the big city en 'n Beetje Verliefd. Dat zijn echte toppers.

Pig in the City is een groot meesterwerk.

avatar van Filmkriebel
Je moet al een zuur ventje of een zure troela zijn om niet van deze film te houden. Ik vind dit toch misschien wel de allerbeste film uit de jaren '90. Als je me zou vragen naar een echt perfecte film zou ik al snel op Forrest Gump uitkomen. Het is een sterk en inspirerend sprookje over een man met een beperkt IQ die toch een compleet leven leidt met alles wat erbij hoort. Misschien speelt dit lage IQ zelfs in zijn voordeel omdat hij op die manier spontaner leeft. Aan de kijker om te oordelen. Veel van deze film gaat ook over het ondoorgrondelijke mysterie van het leven, dat onverwachte wegen kan opgaan, net als het pluimpje dat als intro en outro dient.

Er zit hier ook geen enkel nutteloos moment in. Alles is zo goed gescript met quotes die blijven hangen, het tempo is magisch alsook de hartverwarmende band tussen Jenny en Forrest en de soundtrack is heerlijk. Volgens de film zou veel van Amerika's culturele betekenis aan Forrest te danken zijn: het aftreden van Nixon in het Watergate schandaal, de smiley, Elvis Presley's moves, de opkomst van Apple. Dat maakt het natuurlijk zowel grappig als dromerig. Ook grappig is de diklippige Bubba met zijn garnalenobsessie. Natuurlijk is dit vooral een feelgood film en enig realisme is hier zeker ver zoek. Het werkt beter als je dit als een sprookje bekijkt. Toch komen de minder leuke kanten van de realiteit dichterbij wanneer je de oorlog in Vietnam, het lot van luitenant Dan en de ziekte van Jenny erbij neemt. Tranen met tuiten huil ik elke keer wanneer dat einde eraan komt. Niet omdat hij het ultieme geluk vindt, maar net omdat zijn leven plots even na al die emoties, op een rustmoment uitkomt. En ook als kijker laat je dan alles los.

avatar van hannes64
Filmkriebel schreef:

Ik geef je groot gelijk.
Kan er soms niet bij dat sommigen deze film zeer onderschatten en liever (Ik noem maar even wat) een film als Lucky Luke of Theo en Thea en....tenenkaas-gedoe een vette 5 sterren geven.
Dan denk ik bij mezelf, die hebben een IQ van echt wel minder dan 'below average', en dan bedoel ik dus nòg lager dan `t type wat Tom hanks speelt in FG (Denk dat ze zelfs de afkorting niet eens weten)...
En ook nog een top 10 hebben samen gesteld uit films als The Thunderbirds, etc..etc....je snapt `t wel.

Vond Forrest Gump echt 1 van de betere films uit 1994 (Was in ieder geval een goed filmjaar).
En terechte 6 oscars en nominaties voor Hanks, de film zelf, regisseur Zemeckis, editing, de visuele effecten en het screenplay.
Heb em net weer bekeken en even een halve ster erbij, dus de volle mep....dit is in mijn opinie een meesterwerkje voor nogmaals een herhaling om te bekijken.
Een feelgood van jewelste... ✰✰✰✰✰