Forrest Gump (1994)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Tom Hanks, Robin Wright en Gary Sinise

De film vertelt het verhaal van de simpele Forrest Gump (Tom Hanks). Zijn lage IQ weerhoudt hem er niet van om een grote rol te spelen bij diverse belangrijke gebeurtenissen in de Amerikaanse geschiedenis. Zo zien we hem in Vietnam vechten, Elvis en JFK ontmoeten, enzovoorts. Tussen deze gebeurtenissen door komt hij eens in de zoveel jaar zijn grote liefde Jenny (Robin Wright) tegen.

avatar van misterdhdh
Leuke film, onlangs op tv en toch maar eens bekeken. Komedie is niet echt mijn favoriete genre van films, gelukkig is dit niet enkel een komedie maar zitten er genoeg andere genres is. Bovendien beviel de humor mij wel. Het verhaal is bijzonder en wel enorm uitgebreid, elk verhaaltje is leuk om te volgen, al maakt hij wel enorm veel mee, misschien een beetje onrealistisch maar dat stoorde zeker niet. Het acteerwerk is ongewoon goed en Hanks draagt toch wel deze film, maar ook de rest van de personages doen het super. De scenes wanneer hij jong was en niet goed kon lopen en gepest werd, vond ik toch één van de hoogtepunten. Forrest Gump is zeker niet mijn favoriete film, maar heb er wel enorm van genoten. Onder meer omdat niet alles positief verloopt: er zit voldoende ellende en drama in, waar ik wel van hou. Het einde is zeker mooi en kon voor mij niet echt beter. Ik ga deze film zeker herbekijken, hij heeft een zeer positieve indruk achtergelaten.
Voorlopig: 4/5
****

Ik vind Hanks dus juist afschuwelijk in deze film.

een geweldige film.tom hanks heeft het hier weer geweldig laten zien.
zoals in bijna alle films van hem.er komt ook een hele mooie tekst in de film wat me altijd is bij gebleven.live is like a box of chocolates you never know what you gonna get.ja geweldig.zal hem ook zeker weer eens zien.

avatar van TornadoEF5
Ja, best wel oké deze film. Ik zie het meer als een sprookjesfilm, want je ziet duidelijk dat je dit niet serieus moet nemen zoals 4x door Amerika lopen, dat hij plots kan lopen, die boot waar hij van springt en blijft varen. Voor mij persoonlijk wel wat te sentimenteel en geforceerd, maar ik zie wel waar de waardering van komt. Er zitten veel ontroerende stukken in, net zoals enkele grappen en die passage van Richard Nixon was geniaal. Hij begint hem al direct om te kopen , verder hadden die presidenten wel uit het verhaal kunnen gehouden worden, want die vind ik eerder afbreuk doen aan het verhaal nadat het natuurlijk al niet geloofwaardig was (al was dat niet storend). Wat ik ook grappig en raar vind, is dat er maar geen bussen afkomen waarvoor hij wacht, want hij zit echt heel lang dat verhaal te vertellen (zoveel andere mensen luisteren naar hem), om dan te voet te gaan. Forrest is een heel loyale, goede en vooral simpele man, maar wat is er mis met gewoon simpel zijn. Forrest bereikt er erg veel mee. Er moet niet altijd een betekenis zijn voor iets, om iets te willen en om iets te doen. Tom Hanks zie ik wel graag bezig en heeft een goede stem. Een klassieker die dodelijk efficiënt is in wat het moet doen: de kijker amuseren en de emoties aanspreken.

Kleine 3.5*

avatar van blurp194
Oversentimenteel, onwaarschijnlijk en oversimplistisch.

Toch is het wel erg leuk in elkaar gezet, en de sterkste truc daarin is wel het meenemen van zo ongeveer alle belangrijke gebeurtenissen van de recente Amerikaanse geschiedenis. Hoe oversimplistisch dan ook. Mooi getruct met de morph van Hanks' hoofd in de originele beelden - ook al komt dat nu hier en daar wat knullig over, voor toen de film net uit was was dat soort beeldbewerking nog erg vernieuwend.

Hanks speelt goed, beter dan wat hij de laatste jaren vaak laat zien en wat meer op het afdraaien van een standaard typetje lijkt af en toe. Daar drijft de film overigens ook wel grotendeels op, zonder die sterke rol blijft er weinig over - of het moest de relatie met Jenny zijn. Ongetwijfeld vooral in het verhaal meegenomen voor het sentimentele effect dat er hier en daar wel erg dik op ligt. Maar wel effectief, want, hoe oversentimenteel ik het ook vind, ik moet ook een traantje wegpinken bij sommige scenes.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De geschiedenis van Amerika in een notendop door de ogen van een naïeve Amerikaan. Forrest Gump komt door het toeval terecht bij legendarische personages en gebeurtenissen. Daarnaast krijgen we ook een ander beeld van de geschiedenis via de liefdesrelatie met zijn Jenny. Een fragmentarisch verhaal dat af en toe wel werkt, maar evengoed wel eens wegzakt.

Forrest Gump is zo'n figuur als Rain Man, waarbij de grens tussen boeiend typetje en karikatuur vrij dun is. Het is de naïviteit van Gump in combinatie met de gebeurtenissen die werkt. Daarmee staat z'n typetje in dienst van de grappen en als verteller van het verhaal. Verder moet je achter het personage ook niet zoeken. Als dat nodig zou zijn.

Forrest Gump is een leuke familiefilm met humor dat wel werkt. Kwalitatieve Hollywood met vooral een goed script (dankzij het originele boek) maar verder ook niet verrassend. Degelijke film dus, en soms moet dat niet meer zijn. Dankzij de gimmicks als de chocolatebox en run Forrest! blijft dit in het filmgeheugen hangen.

avatar van Bas15
Leuke film om naar te kijken. Forrest Gump is een leuk personage om te volgen, hij maakt ontzettend veel mee. Hij heeft een lage IQ maar dat houdt hem niet tegen om de grootste dingen te doen. Forrest heeft een speciale band met Jenny, een meisje die hij in de schoolbus leerde kennen en sindsdien zijn ze onafscheidelijk.

De film heeft ook een aantal goeie zinnen zoals live is like a box of chocolates, you never know what you gonna get en stupid is as stupid does

Prachtige film!

avatar van Fisico
Forrest Gump zag ik reeds een aantal keer. Elke keer hij op TV is, blijf ik hangen. Forrest Gump is een magische film, een soort modern sprookje van een man met een mentale beperking die de meest absurde dingen beleeft, mee de (Amerikaanse) geschiedenis heeft bepaald en geslaagd is in het leven. Tom Hanks vertolkt hier zowat zijn allerbeste rol ooit en moet zowat zijn échte grote doorbraak zijn bij het grote publiek na ook onder meer Philadelphia en Sleepless in Seattle. Vanaf dan kwam hij het volgende decennium in zijn hoogdagen terecht met uitstekende films en nog erna cashte omwille van zijn bekendheid.

De grote sterkte van Forrest Gulp is het personage zelf (perfecte match met Tom Hanks, zonder meer!). Zijn onschuldige simplistische kijk op de wereld is hartverwarmend. Het typische slome Zuiderse accent is aandoenlijk en past binnen de context van zijn personage. Gump is een eenvoudige simpele man met het hart op de juiste plaats, maar zijn hart klopt vooral voor zijn grote liefde Jenny (wat een rol ook van de aantrekkelijke Robin Wright!).

De film neigt bij momenten van het dramatische naar het sentimentele. Hoewel ook alles met een korreltjes zout dient genomen te worden, is de ene situatie absurder (en onnozeler) dan de andere. Zo vond ik de run niet zo heel geslaagd, laat staan dat Gump de uitvinder is van de smiley. De boeiendste scènes waren de Vietnamperiode en de garnalentocht met Captain Dan. De film wisselt goede momenten af met minder goede, maar deze laatste bederven de pret allerminst. Forrest Gump is een film die erg lekker wegkijkt mede door de fijne humor die geregeld terugkomt wegens de ontwapende eerlijkheid van Gump (bvb zijn antwoord of hij de tweelingsbroer is van Bubba, dat Cpt. Dan geen benen meer heeft, dat er nog iemand is met de naam Forrest Gump wanneer hij zijn zoon ontmoet, enz ...).

avatar van comely
Nog 1 keer de zin live is like a box of chocolates ...en ik ga 0,5 geven.

Ben zelf nooit van het soort films die op onzin gebaseerd zijn zoals in dit geval een simpel figuur die een hoop meemaakt in zijn leven. Ook is deze film niet makkelijk te categoriseren. Is het nu comedy of drama ?

Wel is originaliteit een grote plus in deze film. De formule is uniek en heb ik zelden gezien verder. Deze film bewijst verder wel dat je van een onzinnig gegeven wel een puike film kan maken waar je toch wel naar blijft kijken tot het einde. Onder andere door de sfeer, muziek en manier van filmen. Tom Hanks past aardig goed in deze rol en is toch wel een laatbloeier met films zoals Da Vinci code.

Toch vind ik dit geen topfilm (> 4), en kom ik niet tot de gemiddelde score tot nu toe.

avatar van max cady
comely schreef:
Nog 1 keer de zin live is like a box of chocolates ...en ik ga 0,5 geven.

"Life is like a box of chocolates" (!)

Succes met het naar beneden halen van de gemiddelde beoordeling

avatar van JanLo
Wouter schreef:
Ik vind Hanks dus juist afschuwelijk in deze film.
Ach ja, alles begrijpen is ook moeilijk!!

Begrijpen. Echt ingewikkeld is het allemaal niet, hoor.

avatar van JacoBaco
Vreemd, ik ben opgegroeid met deze film en destijds minstens 8x gezien. Iedereen had het erover. Wereldwijd. En ik ben ervan overtuigd dat hij zegt:''Life IS like a box of chocolates'' Maar blijkbaar heeft hij al die tijd gezegd: ''life WAS like a box of chocolates''

Ben ik gek geworden?

avatar van Shadowed
Mooi.

Toch wel een toppertje dit van Zemeckis. Tom Hanks bewees hier al vrij snel een best goed acteur te kunnen zijn, al zet hij zijn karakter wel soms wat sterk aan. Hij draagt de film overigens wel, dat kan ik niet van Robin Wright zeggen, die vond ik maar vervelend.

De film verveelt nergens en heeft in het algemeen een ontzettend leuk verhaal. Sommige scenes zijn erg mooi gebracht. Zoals dat vliegende veertje aan het eind. De film lijkt veel ideeën in 1 film te willen stoppen en slaagt hier ook voor een groot deel in.

Een goed en mooi drama, een erg geslaagde prestatie van Zemeckis. In het algemeen is het een heerlijke film met een paar scenes die eruit hadden mogen blijven. Toen hij ging hardlopen met aanhangers achter zich en opeens besloot terug te gaan vond ik nergens op slaan en vrij weinig toevoegen.

Ik mag de film wel, absoluut een van de betere films die ik heb gezien. Maar een favoriet van me? Dat dan ook weer niet.

avatar van Sisorow
Lievelingsfilm aller tijden

Onlangs na jaren weer eens bekeken, en wéér wist de prent mij te vervoeren! Wat een film...
En ik ontdek telkens weer iets nieuws. Misschien dat het anderen ook niet zijn ontgaan, ik weet niet.
Maar ik had er kennelijk meerdere kijkbeurten voor nodig het te zien:
In het interview met Forrest op de televisie zit John Lennon naast hem en reageert John op de antwoorden die Forrest geeft. Wat ik nu pas ontdekte is dat de reacties van Lennon alle citaten zijn uit zijn song 'Imagine'
Ik kreeg er kippevel van toen ik dit ontdekte.

avatar van jono
Mooiste moment van de film: Forrest die in gedachten verzonken wegloopt bij het prachtige graf dat hij onder Jenny's lievelingsboom heeft laten plaatsen. Plotseling vliegt er een groep kwetterende vogels op de boom af. Forrest stopt even, kijkt geïrriteerd naar de vogels en je kunt zijn gedachten raden: 'als ze maar niet op Jenny's graf gaan poepen'.
Op dat moment schoot ik toch wel even vol. Ik moest gelijk even denken aan Jenny's woorden van een paar jaar eerder: 'Forrest, jij weet toch niet wat liefde is', voordat ze naar haar zoveelste gewelddadige vriend liep.
Geweldige film. Vijf sterren is eigenlijk te weinig.

avatar van Bram0108
Een sprookje voor volwassenen!

Deze film heb ik al zovaak laten staan, ik had echt geen zin om hem te kijken. Dit kwam met name door de poster.

Maar wat een film was dit! Ik leefde echt mee met Forrest Gump, niet zo’n slimme jongen met een goed hart.

Zijn hele leven berust op toeval en daardoor is de film totaal niet voorspelbaar.

Het verhaal van Jenny is ook erg mooi. Als ze ouder wordt wil ze niet toegeven dat zij en Forrest bij elkaar horen. op het moment dat ze klaar stond om te springen, hoopte ik dat het niet ging gebeuren.

Misschien wel de mooiste film die ik ooit heb gezien. Zeker 5*!

avatar van Alathir
Ik heb even bekeken naar wat mijn filmvoornemens ook weer waar voor 2019 en Forrest Gump stond op dat lijstje. Ik wist dat Forrest Gump een tranentrekker was en dat Forrest niet direct een intelligent persoon was. Toch is Forrest geniaal op zijn eigen manier. Tom Hanks speelt dit personage voortreffelijk en de onvoorwaardelijke liefde die Forrest heeft voor Jenny is ontroerend. Je leeft je als kijker ook in wanneer Forrest door Jenny aan de kant geschoven wordt. Nochtans is Forrest een man met het hart op de goede plaats. Misschien weet hij niet beter of is het zijn onvoorwaardelijke liefde voor Jenny, maar hij laat haar steeds opnieuw toe in zijn leven. Ondanks wat ze hem allemaal aandoet.

Hetgeen Forrest Gump zo'n goede film maakt is omdat het een film is met een hoop realisme, een film die dichtbij de mensen staat en uiteraard omdat het verhaal de tijd neemt om verteld te worden en daardoor goed is opgebouwd. Bovendien is de soundtrack erg passend. Een tranentrekker is het voor mij niet geworden maar ik heb mij geen moment verveeld. 4.5*

Dit is nou hoe goed een komedie kan zijn! Fantastisch!

avatar van clubsport
Oversentimenteel , naief en het kijkt weg als een soort modern sprookje waarin de volhardende persoon toch nog het meisje van zijn dromen krijgt .

Je weet dat het allemaal gelul is maar toch raakt de film je wel , de film straalt wat dat betreft een sterke mate van onschuld uit , Forrest blijft tenslotte ook de gehele film een groot kind dat vol naieviteit en onschuld de wereld om zich heen ervaart , op een gegeven moment vond ik dat wel een beetje teveel van het goede worden maar goed .

Een zeer goede film! Ik ben sowieso een voorstander van komedies die oscars krijgen. Wat je er dan ook van mag vinden dit was de oscar voor beste acteur helemaal waard.

Dat ze in 1994 Apple plukten als voorbeeld van een toevallige succesbelegging is wel redelijk straf. Ze spraken toen met hindsight, maar wie bij het uitkomen van de film aandelen Apple zou gekocht hebben zou ondertussen ongeveer 300 keer zijn belegging terugverdiend hebben.

avatar van Vidi well
Forrest Gump is een film die ik eens in de paar jaar weer opzet. Het grappige, ontroerende verhaal van een simpele ziel die de wereld vol naïef vertrouwen toetreed en daardoor keer op keer in bijzondere situaties terechtkomt, raakte me keer op keer. Wellicht omdat we soms allemaal wel zo zouden willen zijn als Forrest: eerlijk, hardwerkend, loyaal... eigenschappen die we allemaal bezitten, maar waar we niet altijd naar handelen. Althans, niet zo consequent en onvoorwaardelijk als Forrest wellicht. Daarnaast is hij trouw aan zijn grote liefde Jenny, een ander persoon dan hij, wiens liefde keer op keer onbereikbaar lijkt.

Ik heb een grote fascinatie voor de Amerikaanse geschiedenis, en deze film is als een sneltrein door de moderne geschiedenis. Dankzij destijds nieuwe technieken zijn vele oude beelden gecombineerd met het personage van Forrest, waardoor diverse historische beelden in een nieuwe context worden geplaatst. Vaak met een komische bijwerking.
We zien Forrest talloze bekende gebeurtenissen meemaken: zijn afkomst die teruggaat tot de burgeroorlog, naar de rechten van zwarten, popmuziek, Watergate, Vietnam, enzovoorts. Vrijwel alle grote thema’s van de afgelopen honderd jaar komen langs, en dat alles ondersteund door de grote hits uit die tijd.
Forrest lijkt keer op keer vooral de beroemde historische evenementen mee te maken, terwijl zijn liefde Jenny keer op keer in de schaduwzijde van de geschiedenis opereert. Waar de Forrest de all-American hero belichaamt lijkt Jenny symbool te staan voor de meer alternatieve kant van de geschiedenis. Ze vindt zichzelf in situaties waarin de tegencultuur opereert, van rebellerende hippies, tot de militante Black Panthers en het escapisme van de disco-cultuur.

Het verhaal is Forrest is de verpersoonlijking van de American Dream. Simpele man bereikt geluk en fortuin dankzij eerlijk en hard werken. Maar de Dream wordt niet voor niets een droom genoemd, omdat dit voor velen onbereikbaar is, een droombeeld. Het ontroerende verhaal dat hier verteld wordt komt dan ook vaak over als een droom, een sprookje.
En net als dromen en sprookjes doet deze film je geloven dat het goede overwint, dat mensen uiteindelijk hun bestemming zullen vinden, en dat ook wij net als Forrest een goed en vol leven kunnen hebben, zolang we maar trouw blijven aan onze waarden.
Een ietwat sentimentele boodschap wellicht, maar voor wie er gevoelig voor is, een heel welkome.

avatar van Lovelyboy
Feel good van de bovenste plank die wellicht niet voor ieder weggelegd is. Bij mij scoort de film ondanks zijn zoetsappige doch overtuigende toon altijd meer dan behoorlijk.

Het leven van Forrest Gump vliegt aan ons voorbij en doet dat op bijzonder koddige, komische en kleurrijke wijze, humoristisch en behoorlijk bijdehand gebracht is de rits aan bekenden die hij tegen het lijf loopt, Elvis, verschillende presidenten en leden van The Black Panthers, alsmede de betrokkenheid met 'wereldgebeurtenissen' als Watergate, de opheffing van de rassenscheiding met betrekking tot de scholen en anti-oorlogsdemonstraties. En alles op een bijzondere nuchtere bijna naïeve manier.

Centraal staat toch echter de wisselwerking met Jenny die wat mij betreft de lijdraad door de decennia vormen en tevens Forrest zijn echte gevoelige plekje lijkt te zijn, naast moeders dan, en bovendien het enige waar hij met zijn simpel bij de grond logica niet mee om lijkt te kunnen gaan. Een bijzondere parallel speelt er wel tussen de twee, die van een moeilijke onbegrepen jeugd, die in beide gevallen gevolgen heeft. Toch lijkt Forrest beter met dingen om te gaan dan Jenny, en dat terwijl hij er zo graag voor het meisje wil zijn. Maar zoals zo vaak met 'beschadigde' mensen, het eeuwenoude verhaal van slechte keuzes in dat geval en vooral het wankele zelfbeeld met betrekking tot wat beter voor jezelf is, oftewel, houden van jezelf zodat een ander ook van je kan houden, dringt zich op en in het geval van Jenny wordt het bescheiden toch tergend gebracht, mede door de bezorgdheid van Forrest natuurlijk. Aandoenlijk is zijn schrik wanneer hij hoort dat het jongetje van hem is, ontroerend het verhaal aan haar graf...

De film scoort verder op een bijzondere wijze met zijn innemende sfeer, uitstekende acteerprestaties van onder meer Sally Field, Tom Hanks, Gary Sinise en zelf vind ik Mykelti Williamson nog wel het noemen waard. De prachtige melancholische soundtrack maakt het geheel meer dan prima af en in plaats van aan de metafoor van de doos chocolade te denken denk ik dat de film eerder nog de filosofie uitdraagt dat het leven door gaat en het eerder een kwestie is van hoe je er in staat en misschien wel blij wordt van kleine dingetjes.

Top film, mooi gemaakt, innemend en vooral een film met een lach en een traan.

avatar van IH88
“I'm not a smart man... But I know what love is.”

Forrest Gump blijft onweerstaanbaar. Het is een film met een intrigerend, origineel en fantasierijk plot, dat door de strakke regie van Robert Zemeckis en het weergaloze acteren Hanks tot grote hoogte stijgt. Hanks maakt van Forrest een onweerstaanbare allemansvriend waarvan je gaat houden en wiens avonturen je moeiteloos tweeënhalfuur wilt blijven volgen.

Forrest heeft een niet al te hoog IQ maar beleeft door talent, doorzettingsvermogen en toevalligheden de gekste avonturen, en ontmoet een aantal beroemde mensen. Van Elvis Presley tot John F. Kennedy en van John Lennon tot Richard Nixon. Hij is een ster in het college football, neemt als militair deel aan de Vietnamoorlog, wordt afgevaardigd door de VS om deel te nemen aan het WK tafeltennis en wordt rijk door het verkopen van garnalen. En dat alles wordt op een ongelooflijk knappe manier door Zemeckis verwerkt tot één geheel dat nergens onnatuurlijk of geforceerd aanvoelt. Zijn grote liefde Jenny, Bubba en uiteraard Luitenant Dan zijn onvergetelijke personages. Gary Sinise, Robin Wright en Mykelti Williamson zijn net zoals Hanks fantastisch op dreef. Het einde is hartverscheurend en ontroerend tegelijk.