American History X (1998)

4,18 10098

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Shadowed
Ik zie het nu pas, een beetje een onnodige en onhandige slordigheid van mij ^^

Schijt = Schijnt.

NRT
Best een actuele film nu die ex-PVV politicus zich bekeerd heeft. Minder extreem, maar moest direct aan deze film denken.

Over de film zelf: uitstekende film. Goede acteerprestaties en gebeurtenissen die schokkend en aangrijpend zijn. Af en toe zit er ook een komische noot en zitten er kleurrijke figuren in deze film. Vooral dat stuk dat die dikzak dat racistische liedje in zijn auto aan het zingen was vond ik komisch. Begrijp mij niet verkeerd: het is totaal verkeerd, maar ik moest er hard om lachen. Het einde vond ik dan weer aangrijpend. Heb je je les geleerd en wil je je leven beteren en dan achtervolgt je verleden je nog. Bam! Gedaan ermee! Uitstekende en leerrijke film.

avatar van isabelllll
ik vond m geweldig, een film met diepgang. het zwart/wit was bijna symbolisch.

avatar van Bram0108
Goede film!

De film sleept je vanaf het begin mee. Het verhaal is goed opgebouwd met de verleden/heden structuur. Dit past perfect

De film is erg expliciet, wat ik altijd wel waardeer. Hierdoor is de impact ook erg groot.

Het natuurlijke acteerspel is een enorm pluspunt. De familiebanden zijn goed gespeeld en Edward Norten speelt de woede aanvallen ook sterk.

Ik raad deze film zeker aan!

Gruwelijke film! Dan wel een Gruwelijke goede film!

avatar van FillumGek
American History X blijft toch wel één van mijn all time favorites. Een onderwerp dat vandaag de dag nog steeds actueel is, zeker nu je al een racist bent als je meer houdt van witte chocolade dan van pure chocolade. Een rauwe, gewelddadige en controversiële film die elke minuut weet te boeien.

De white supremacist Derek wordt overtuigend gespeeld door Edward Norton, dat terwijl Tony Kaye zijn prestatie zwaar ondermaats vond. Jammer dat de carrière van Edward Furlong nooit echt van de grond is gekomen, want ook hij speelt sterk. Ethan Suplee heeft een erg vermakelijk bijrol, de lompheid zelve en Fairuza Balk weet ook hier weer te irriteren.

Het voortdurende conflict tussen wit en niet-wit is continu aanwezig waardoor menig scene een bepaalde spanning met zich meebrengt. Ik ben zeker geen racist, maar vind zo'n kamer vol hakenkruizen of zo'n tatoeage op de borst toch wel fascinerend. Expliciet en controversieel. Derek's verleden en zijn tijd in de bajes wordt middels flashbacks uit de doeken gedaan die volledig zijn geschoten in zwart-wit. Sfeervol. De stoeprand-scene is inmiddels een klassieker. Gruwelijk.

Het einde is een soort van verplicht nummertje, het was alleen een beetje raden wie van de twee het slachtoffer werd. Desalniettemin een einde waar ik kippenvel van kreeg. Je krijgt meteen medelijden terwijl Danny net zijn leven wilde gaan beteren. Overigens vond ik het wel net een tikkeltje te snel hoe zijn denkbeeld omkeerde. Van Derek begrijp ik het wel na drie jaar gevangenis, maar na één keer bij elkaar zitten en een (weliswaar indrukwekkend) verhaal van Derek aanhoren gaat er niet echt in. Maar dat is slechts een piepklein dingetje wat ik hierop heb aan te merken. Topfilm!

avatar van macrobody
FillumGek schreef:

Hier kan ik me wel in vinden.
Btw, een swastika is ook maar gewoon een symbool dat Hitler heeft gebruikt voor zijn beweging. Hij had ook het alziende oog kunnen pakken maar die was al in gebruik.
Dat vind ik dan weer fascinerend dat je een hakenkruis geen mooi symbool meer zou mogen vinden doordat het zo'n heftige lading met zich meebrengt. Net als de rebellenvlag die ik dan weer erg mooi vind, de Dukes of Hazard hadden die op het dak van hun auto.
Maar goed, de film bevat goede dialogen. Vooral die tijdens het eten aan tafel vond ik erg goed. Edward Norton speelt een erg goede rol. De laatste tijd hoor je niet veel van hem, dat is erg jammer.

avatar van FillumGek
macrobody schreef:

Ja in dat opzicht is het natuurlijk ook de achterliggende gedachte die het schokkend maakt. Als je de slaapkamer van een Hindoe binnenloopt en je ziet zulke symbolen dan is het heel anders. Het Duitse hakenkruis is officieel wel gedraaid geloof ik dus in dat opzicht is er wel een klein verschil met de rechte hakenkruizen uit bijvoorbeeld het Hindoeïsme.

avatar van IH88
“So I guess this is where I tell you what I learned - my conclusion, right? Well, my conclusion is: Hate is baggage. Life's too short to be pissed off all the time. It's just not worth it.”

American History X is een ijzersterke dramafilm die op overtuigende wijze laat zien dat vooroordelen, beïnvloeding van een vader of broer en één enkele gebeurtenis een persoon kan veranderen van een bevlogen en slimme student in een gevreesde en nietsontziende neonazi. Vanaf het allereerste moment weet de film je te raken met een aantal scènes die niets aan de verbeelding overlaten, en gelijk duidelijk maken met wat voor film je te maken hebt. Derek Vinyard is een complex en moeilijk te begrijpen persoon, maar regisseur Tony Kaye geeft op ingenieuze wijze steeds iets meer prijs over de beweegredenen en het verleden van Derek.

Het omslagpunt in de gevangenis komt dus niet echt uit de lucht vallen, omdat je als kijker weet dat Derek ooit ook alleen maar een bevlogen student was zonder racistische motieven. Door beïnvloeding van zijn omgeving en één gebeurtenis (dood van zijn vader) is het anders gelopen, maar het is interessant om te zien dat een aantal gebeurtenissen in de gevangenis zijn denkwijze veranderd. Deze karakterontwikkeling kan alleen door een erg sterk acteur worden gespeeld, en Edward Norton is zo'n acteur. Norton is grandioos, en de maniakale blik in de ogen van Derek als hij wordt gearresteerd zal mij nog het meeste bijblijven. Maar hij is ook sterk als de milde Derek die de gevangenis verlaat met nog maar één missie, breken met het verleden. Furlong is ook voortreffelijk als Danny Vinyard, het broertje van Derek die maar al te graag in de voetsporen van zijn grote broer wil treden. Danny’s loyaliteitsdilemma wordt knap uitgewerkt en inlevend gemaakt, waardoor de impact van het einde ook een stuk groter is. Het gebruik van zwart-wit (verleden) en kleur (heden) maakt de film sfeervoller en past mooi bij de toon van de film. Een imponerende en indrukwekkende filmbelevenis.

avatar van de grunt
Toen ik jong was was ik helemaal lyrisch van deze film. Grappig dat je een film dan in een andere levensfase anders ervaart. Het is duidelijk Norton die de film stuwt en niet de hand van Tony Kaye.

avatar van umbra
'Glory, glory blood and honor'

Blijkbaar zonder echte reden en mijn medeweten, is mijn bericht hier verwijderd Censuur als je niet mainstream denkt
Blijft heerlijke film en had deze dus nog eens opgezet, was er nog is tijd voor en beter dan die voorgekauwde, politiek correcte meuk, die m'n bijna verplicht is voor te schotelen vanuit gerenommeerde productiehuizen. Heerlijke scène blijft toch de stoeprand scène en het harde besef waar de film mee eindigt...blijft dikke 10

avatar van Ajax&Litmanen1
I believe in death, destruction, chaos, filth, and greed.

American History X. Toch wel een hele grote titel uit de jaren 90. Ik kreeg hem toen zelfs op mijn middelbare school te zien kan ik me herinneren. Een film die toch altijd wel grote indruk op me heeft gemaakt. Het is volgens mij ook een film die best nog scènes had die bij heel veel mensen zijn blijven hangen. Uiteraard zal het moment met de stoeprand het bekendste zijn, maar ik moet ook meteen aan deze film denken als ik het ‘’mine eyes have seen the glory’’ hoor worden gezongen. En uiteraard het einde, bijzonder heftig.

American History X is asgrauw en met een hele heldere boodschap naar jou als kijker. Ook sterk hoe ze met zwart/wit en kleur spelen bij flashbacks en het heden, dat is echt heel goed gedaan en het maakt diverse scènes nog sterker dan dat ze al waren. Dat begint al met Derek die ’s nachts 3 zwarte auto-inbrekers dood schiet, de basketbalwedstrijd, maar ook de kansloze neo-Nazi bijeenkomsten, de best wel nare overval op de supermarkt en de verkrachting in de gevangenis. Er is maar weinig ruimte voor iets luchtigs, al is Seth daar nog wel een beetje goed voor. Het is een verhaal dat van de eerste tot de laatste minuut blijft boeien door een werkelijk briljante Edward Norton. Zo’n enorm goede acteur die hier de rol van zijn leven neer heeft gezet. Zijn oprechte woede, de blik in zijn ogen, zijn tirades over zwarten; ijzersterk gespeeld. Jammer dat hij nooit echt de status heeft gekregen die bij zijn niveau hoort. Dit niveau heeft hij nooit meer bereikt na American History X. Idem met Edward Furlong, die het ook enorm goed doet als jongere broer Danny. Furlong was een 90’s hit bij Terminator 2 en zet hier de lijn voort, maar dat was het dan ook wel. Daarna raakte zowel hijzelf als zijn carrière flink van het pad af. Toch wel jammer hoor.

Inhoudelijk valt er nog wel het een en ander op de film aan te merken. Zo is Derek na wat praatjes met een zwarte mede-gevangene wel snel bekeert en weer op het goede pad en ook broer Danny draait wel erg snel bij na gepraat met Derek. Nou kon ik het nog bij Derek ergens begrijpen, die is dan ook verkracht door zijn oude vrienden en hij was al een stuk ouder, maar bij Danny ging het toch wel te makkelijk. Je kan het er wel op gooien dat hij door zijn jonge leeftijd makkelijk te beïnvloeden was en dat hij eigenlijk altijd zijn grote broer volgde, maar als jij jarenlang zo extreem rechts bent, dan zou het in mijn ogen meer tijd nodig hebben, maar na een goede dialoog staat hij al zijn Nazi posters van de muur te trekken. En het is misschien ook wel vergezocht dat die zwarte jongen op school Danny vermoord op de wc. Ondanks dat ze elkaar niet lagen is dat best extreem. Ook op de locatie, want het levert meteen 20 jaar cel op aangezien ontsnappen zonder te worden gezien onmogelijk is. Het einde maakte, ook al was het erg sterk geacteerd met Edward Norton die de emoties op de vrije loop liet, ook wat minder indruk nu op me omdat het nogal out of the blue was. Het maakt dat American History X ook 22 jaar na dato nog altijd ijzersterk is en dat de boodschap van de film tegenwoordig relevanter dan ooit is.

4* (was 4,5*)

Ken de film van naam..Thema trekt mij niet echt,maar aangezien de hoge waardering hier.....kijken.
Ik ben wel bang voor melo-drama.......

avatar van Antonev
frans123 schreef:
Ik ben wel bang voor melo-drama.......

Snoei hard drama. Goed en meeslepend verhaal en uitstekend geacteerd. Absoluut de moeite waard, ook als je geen liefhebber van het genre bent.