American History X (1998)

4,18 10029

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Shadowed
Ik zie het nu pas, een beetje een onnodige en onhandige slordigheid van mij ^^

Schijt = Schijnt.

NRT
Best een actuele film nu die ex-PVV politicus zich bekeerd heeft. Minder extreem, maar moest direct aan deze film denken.

Over de film zelf: uitstekende film. Goede acteerprestaties en gebeurtenissen die schokkend en aangrijpend zijn. Af en toe zit er ook een komische noot en zitten er kleurrijke figuren in deze film. Vooral dat stuk dat die dikzak dat racistische liedje in zijn auto aan het zingen was vond ik komisch. Begrijp mij niet verkeerd: het is totaal verkeerd, maar ik moest er hard om lachen. Het einde vond ik dan weer aangrijpend. Heb je je les geleerd en wil je je leven beteren en dan achtervolgt je verleden je nog. Bam! Gedaan ermee! Uitstekende en leerrijke film.

avatar van isabelllll
ik vond m geweldig, een film met diepgang. het zwart/wit was bijna symbolisch.

avatar van Bram0108
Goede film!

De film sleept je vanaf het begin mee. Het verhaal is goed opgebouwd met de verleden/heden structuur. Dit past perfect

De film is erg expliciet, wat ik altijd wel waardeer. Hierdoor is de impact ook erg groot.

Het natuurlijke acteerspel is een enorm pluspunt. De familiebanden zijn goed gespeeld en Edward Norten speelt de woede aanvallen ook sterk.

Ik raad deze film zeker aan!

Gruwelijke film! Dan wel een Gruwelijke goede film!