American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

Boenga schreef:

Voor een nieuweling op deze site een best wel pittig humoristisch bericht...
Welkom, zou ik zo zeggen !

Heel erg bedankt

Kijk al jaren op de site, maar moest nu toch maar eens mijn mening gaan geven.

avatar van -LvB-
Hehe

-LvB- schreef:

Misschien hadden we Hitler in zijn gevangenistijd ook maar bij een aardige jood neer moeten zetten

avatar van Nicholas
Her en der bevat American History X wat ongeloofwaardige dingetjes, maar overall is het een vrij solide film. Norton speelt prima en komt zeker in het begin behoorlijk intimiderend over. Juist daarom is het zo vreemd dat dit beeld volledig omslaat wanneer zijn karakter de bak in draait. Bijna direct wordt die verschijning een soort van façade, wellicht om het impressionable youth-uitgangspunt kracht bij te zetten.

Overigens kan ik me voorstellen dat de wortels voor het ontstaan van dit soort facties en denkbeelden onder meer voortkomen uit armoede en met lede ogen moeten aanzien hoe de beleidsbepalers falen in hun kerntaken. Combineer dat met een slechte vriendenkring en een lakende opvoeding et voila. Simplistisch en generalistisch gesteld natuurlijk.

De film leent wat elementen van andere films. Zo zag ik er wat van Dangerous Minds en The Shawshank Redemption in terug. De muziek (de koortjes) is waarschijnlijk wat overdreven, maar als softie deep down zou ik liegen als ik zou zeggen dat het geen kracht bij zou zetten, althans in deze film.

Dat American History X geen happy end zou hebben, stond al wel vast en naarmate je Norton meer en meer over zijn schouder ziet kijken en er niets gebeurt, weet je dat de hamer ergens anders neer gaat komen.

avatar van Antonev
Zeer sterk en overtuigend drama. Hoe iemand zijn kijk op de wereld totaal kan veranderen na een heftig incident hebben ze fantastisch neer weten te zetten. Naast een solide en sterke verhaallijn hebben ze ook een uitstekende cast weten te strikken voor deze film. Deze film weet je te verbijsteren, te raken en te ontroeren. Er zijn niet veel films die dat kunnen. 4*.

avatar van limelight73
moest vandaag weer aan deze film denken. in mijn geheugen gegrift. vandaar ook 4,5 *. Zijn weinig films die ik altijd paraat in mijn geheugen heb.

avatar van IH88
“My conclusion is: Hate is baggage. Life’s too short to be pissed off all the time. It’s just not worth it.”

American History X is een ijzersterk en keihard drama die op overtuigende wijze laat zien dat vooroordelen, beïnvloeding van een vader of broer en één enkele gebeurtenis een persoon kan veranderen van een bevlogen en slimme student in een gevreesde en nietsontziende neonazi. Vanaf het allereerste moment weet de film je te raken met een aantal scènes die niets aan de verbeelding overlaten en gelijk duidelijk maakt met wat voor film je te maken hebt.

Derek Vinyard is een complex en moeilijk te begrijpen karakter maar regisseur Tony Kaye geeft op ingenieuze wijze steeds iets meer prijs over de beweegredenen en verleden van Derek. Het omslagpunt in de gevangenis komt dus ook niet echt uit de lucht vallen omdat je als kijker weet dat Derek ooit ook alleen maar een bevlogen student was zonder racistische motieven (zie de scene met zijn vader). Door beïnvloeding van zijn omgeving en één gebeurtenis (dood van zijn vader) is het anders gelopen maar het is interessant om te zien dat een aantal gebeurtenissen in de gevangenis (verkrachting door eigen groep, vriendschap met Dr. Sweeney en Lamont, bescherming door Lamont) zijn denkwijze verandert. Deze verandering van denkwijze kan alleen door een erg sterk acteur worden gespeeld en Edward Norton is zo'n acteur. Norton is grandioos in al zijn scènes maar de blik in de ogen van Derek als hij gearresteerd wordt zal mij nog het meeste bijblijven. Maar hij is ook sterk als de milde Derek die de gevangenis verlaat met nog maar één missie, breken met het verleden. De intensiteit die Norton in zij rol legt is waanzinnig. Ook Edward Furlong is voortreffelijk als Danny Vinyard, het broertje van Derek die maar al te graag in de voetsporen van zijn grote broer wil treden. Zijn loyaliteitsdilemma wordt knap uitgewerkt en inlevend gemaakt en daardoor is de impact van het einde ook een stuk groter. Het gebruik van zwart-wit (verleden) en kleur (heden) maakt de film sfeervoller en past mooi bij de toon van de film. Alle andere acteurs zijn ook geweldig en zetten mooie en complexe rollen neer. American History X is meesterwerk die na vele herzieningen nog niets aan kracht en importantie heeft ingeboet.

avatar van SmackItUp
Redelijk, maar niet geweldig. Soms onnavolgbaar en ongeloofwaardig verteld, waardoor ik maar moeilijk in het verhaal kwam. Bij tijd en wijle spijkerhard, vooral bij die scène met de stoeprand was het nogal lastig om te blijven kijken. Al met al een aardig drama, maar niet helemaal mijn ding.

avatar van Vdk_Movie
Geweldige film! Had hem nog niet eerder gezien tot dat deze op Netflix verscheen. Het is een zeer pakkende film, waar bij je soms met je neus op de feiten word gedrukt. Het is overigens prachtig hoe iemand zo snel kan veranderen na 3 jaar gevangenisstraf, hij kwam in feiten zichzelf tegen toen hij werd aangevallen door zijn "kameraden".

Deze film heeft mij wel aan het denken gezet, je moet elkaar gewoon niet lastig vallen op uiterlijk of geloof. Al die haat, daar schiet je niks mee op. Want dan onstaat er verdeeldheid en komt er nog meer haat bij. Ja de film heeft mij een andere kijk gegeven op de wereld.

Ik heb deze film laatst voor de tweede keer gezien. Nog steeds met zeer veel plezier en interesse uitgekeken maar hij kwam ditmaal wel wat minder hard binnen. Niet geheel onlogisch natuurlijk omdat het zwaartepunt in de laatste scène voor mij al bekend was. Nu kunnen films die het aandurven nuance aan te brengen binnen een zwaar thema al haast de facto op mijn waardering rekenen en deze film hoort absoluut in dat rijtje thuis. Het laat in mijn ogen overtuigend zien dat rassenhaat niet aan een individu gebonden is maar ingebed zit in de omgeving waarin men opgroeit. Het is daarmee gewoon een sociaal feit en ondanks dat personen zich hier wel of niet van distantiëren: het blijft bestaan. Wat mij enigszins tegenstond is de geloofwaardigheid van de bekering van zowel Derek als Danny. Dit voelde wat snel en ondoordacht aan. Ook de laatste woorden van Danny voelden voor mij niet helemaal lekker aan omdat het niet in toon was met de rest van de film. En daarmee doel ik op het clichématige ervan. Desalniettemin een zeer indrukwekkende film met een hele, hele goede Edward Norton!

Nooit begrepen waarom deze film zo hoog scoort, Oké wel aantal goede scenes, Norton en z'n aanhang komt in het begin van de film overtuigend over als nazi, maar de 2e helf van de film Derek z'n bekering en het eind van de film ..kom op zeg.. 2 sterren

avatar van DonJefferson
Als tiener deze film gezien en nu na een lange tijd weer eens gekeken. Een zeer goede en sterke film, die we misschien wel als actueel kunnen beschouwen in het Amerika van vandaag.

Het verhaal van een neonazi en zijn ''omscholing'' tot normaal persoon wordt op een zeer goede en interessante wijze neergezet. Edward Norton speel een zeer sterke hoofdrol hierin. Het mooie aan deze film zijn ook de momenten die me wisten te ontroeren en ook de scene waarin naar buiten komt dat de hoofdrolspeler inziet dat hij fout is en wilt veranderen. Zeer sterk.

Een zeer goede film en een absolute aanrader.

avatar van baspls
"Don't fuck with me 'cause I'm the most dangerous man in this prison. You know why? 'Cause I control the underwear."

American History X verteld het verhaal van Neo-nazi Derek. Over hoe hij zijn gezin meesleurt in de ellende. Als hij drie mannen heeft neergeschoten, moet hij de gevangenis in. Eenmaal uit de gevangenis is Derek een totaal ander persoon...

American History X is een ijzersterk drama dat op een goede manier laat zien hoe achterlijk racisme en rassenhaat zijn. Ook los van het racisme vind ik Neo-nazi's bijzonder vreemde lui, met name die uit de VS. Het is toch raar om de mensen waar je opa of overgrootvader tegen heeft gevochten te verafgoden? De mensen waar je eigen land met man en macht tegen heeft gevochten... Alleen zwarten-haat is bij die Neo-nazi's en KKK lui trouwens niet het geval. Ook blanken zoals Joden en Katholieken (zoals mijzelf) zijn bij hun ook het leven niet zeker.

Aanvankelijk vond ik het ongeloofwaardig dat iemand ineens een goed mens wordt door in de bak te hebben gezeten, maar nu ik er over na denk is het toch wel goed gebracht. Door de prettige omgang met die neger in de wasserij en de (zacht gezegd) bijzonder onprettige omgang met zijn mede Nazi's, is het niet onwaarschijnlijk dat hij terugkomt op zijn racistische opvattingen.

Edward Norton speelt een sterke hoofdrol, waarin hij zowel meedogenloos als zorgzaam weet over te komen. Stacy Keach (Prison Break) was verder wel aardig als de Führer van de Neo-nazi’s.

De film is degelijk opgenomen, met hier en daar een paar bijzonder mooie shots. De tegenstelling tussen zwart-wit en kleur was ook wel sterk gedaan, dat maakte de flash-backs iets overzichtelijker. Ook goede muziek van Anne Dudley, de orkestrale muziek zou je eigenlijk niet zo snel verwachten bij een dergelijke film maar past verrassend goed.

Het einde maakt de film nog een stuk dubbelzinniger, al heb ik wel mijn vraagtekens waarom een jongetje op klaarlichte dag op school iemand neerschiet. Toch geeft het de film een toepasselijke dramatische twist, door Dereks verleden komt zijn broertje alsnog om het leven.

Al met al is American History X een bijzondere film die terecht gewaardeerd wordt, ijzersterk drama, goed acteerwerk en een degelijke afwerking.

avatar van Alathir
Dit is een lastige om te beoordelen. American History X is een film die het moet hebben van de statements die het wil maken omtrent racisme, discriminatie, ... en natuurlijk dat je tattoos zet voor je ganse leven Ik ben niet helemaal overtuigd van die ommekeer van Derek (Edward Norton) omdat hij toch wel heel extreem leek in het begin. Het einde vond ik erg onverwacht. Op zich sterk in beeld gebracht, maar ik vond Norton hier allesbehalve overtuigend. Het deed me dan ook vrijwel niks...

Hier en daar vond ik de film ook een beetje langdradig. Een paar mooie shots onder andere het water dat uit de douchekop komt, prachtig natuurlijk lol, geef de film ineens 5/5 hoor ik de fans roepen. De film was zeker niet slecht, maar toch eerder middelmatig qua vermaak. Het is natuurlijk ook een wat zwaardere film die ik misschien wat meer tijd moet geven om te laten bezinken. Voorlopig 3*.

Mindere herkijk.

Niet enorm slecht geworden plots, maar het meesterwerk dat ik er ooit in zag was wel duidelijk verdwenen. AHX was toen zowat de eerste film die ik zag die een zeer expliciet slecht einde had. Toen vond ik het geweldig (voornamelijk Hollywood films kennende), deze keer vond ik het iets te geforceerd.

Net zoals de meeste zaken in de film eigenlijk. Het zwart/wit en de vele slomos moeten de film extra gewicht geven, maar slagen daar vaak maar half in. Ook de moraal wordt iets te sterk naar voren geschoven, waardoor het soms allemaal wat ongemakkelijk aanvoelt. Iets meer nuance in personages en verhaallijn had de film allicht goedgedaan.

En verder blijft deze film toch een wat pijnlijke nalatenis van Norton en Furlong. Beiden doen het gewoon erg goed, maar ze hebben nooit echt alles uit hun carriere kunnen halen. Best jammer want an sich toch gewoon twee goeie acteurs.

American History X blijft wel een fijne film, ook een toffe bijrol van Suplee (weirde acteur), maar het geniale is wat verloren gegaan met de tijd. Niet eens dat de film zoveel verouderd is, maar door meer films te kijken is het speciale er toch wat afgegaan.

een geweldige film over racisme.goed verhaal,goeie vertolkingen.
kort gezegt een goeie film.heb hem al vaker gezien, en ga hem zeker vaker kijken.

avatar van mikey
Hoopte op de herziening, dat ik het helemaal mis had al die jaren. Helaas nog steeds die prekerige, blanke TV flick met net bovengemiddeld camerawerk die aan de andere kant weer pretentieus is. Toch is de J90 look sterk aanwezig. Toegegeven dat het blanke aspect van racisme in deze film me niet erg boeit.

avatar van notsub
Beelden in zwart/wit om mee te beginnen en vergelijkbare beelden in kleur om mee te eindigen. Geen toeval, denk ik dan. Waar er tussen zit grenst helaas regelmatig aan het irritante. Skinheads, hakenkruizen en Hitler vormen geen aanleiding voor een gezellige avond. Dat de film een boodschap heeft is mooi, maar de manier waarop het vertelt wordt zoekt wel heel nadrukkelijk mijn grenzen op en daar heb ik weinig lol aan beleefd. Indrukwekkend is het zeker, maar ik zal hem niet snel nog eens gaan kijken.

avatar van 84robkuh
Een keer geen 13 in een dozijn film. Zeker door de zwart/witte flash backs en enkele ijzersterke scenes blijft de film interessant. Heel wat statements over discriminatie komen naar boven en zijn hierboven al vermeld, maar het statement die mij toch het meest is bijgebleven is dat iedereen (bewust of onbewust) wel een rolmodel is voor een ander. Of het nu gaat om vaders, broers of vrienden. Stiekem hoop je toch dat de film mensen aan het denken zet die zich kunnen identificeren met de hoofdrolspelers. Zal helaas niet vaak het geval zijn... De film geeft je in ieder geval stof tot nadenken en verdient in mijn ogen dan ook een dik verdiende 4,5 ster

avatar van des1
Ook wel de beste Alan Smithee film genoemd ever. Dat zijn films waar de regisseur z'n handen van heeft afgetrokken. Omdat hij al kritiek had geuit op de final cut (die mede totstandkwam door Norton), werd regisseur Kaye niet toegestaan Alan Smithee te gebruiken als pseudoniem. Meer weetjes over de film hier: 15 Things You Probably Didn’t Know About 'American History X' | Mental Floss - mentalfloss.com

avatar van tbouwh
Edward Norton speelt op indringende wijze Danny Vinyard, een neonazi die in de gevangenis tot inkeer komt. Het is jammer dat de moraal er wat dik bovenop ligt in een film die gevoelsmatig nog een stuk beter had kunnen zijn. Ik vraag me sterk af of de vertelstructuur in retrospectief de meest optimale is geweest, en stoorde me tijdens het kijken aan de scherp aangezette orchestrale muziek. Toch is het verhaal dat Kaye vertelt schrijnend en uiterst intrigerend. Houd American History X in het licht van de actualiteit en de parallellen tekenen zich af. 3.5*

avatar van Fisico
Deze film na een tiental jaren nog eens opnieuw gezien en hij blijft enorm sterk. In de eerste plaats met de ijzersterke acteerprestaties van Norton en Furlong. De sfeer en de boodschap zitten onmiddellijk goed in de film.
Het gebruik van flashbacks in zwart-wit geven een duidelijk en tegelijk grauw beeld weer van de film. Dat was best geslaagd. De film bevat een aantal ijzersterke scenes. Zo zal de trottoirscene of de met melk overgoten winkelbediende me nog vaak bijblijven. Ook de scene met de nieuwe vriend van zijn moeder vond ik enorm sterk, erg pakkend ook hoe die man totaal verbijsterd en verbitterd afdroop.

Interessant ook om op te merken hoe je gedemoniseerd wordt wanneer je afwijkt van HUN ideeën, waarden en normen. Derek werd onmiddellijk uitgespuwd door zijn vriendin en de groep. Ik begreep echter de scene in de hamburgertent niet zo goed. Er wordt Derek gevraagd opnieuw zijn nek uit te steken bij zijn ex-bende, maar daarop werd niet meer op teruggekomen. Waarom dan die scene draaien?

Het einde was zonder meer goed. Verrassend enigszins, al wist je dat er iéts ging gebeuren, hetzij bij Derek, hetzij bij Danny. Indrukwekkende film alvast die je doet nadenken wat haat en bekrompenheid met een mens kan doen. Sterke sfeerschepping ban Kaye van de neonazi's en de niet alledaagse muurdecoratie bij Cameron en Danny. Mooi!

avatar van jermaineoneal7
Fisico schreef:
Ik begreep echter de scene in de hamburgertent niet zo goed.

Goede vraag Fisico, LAPD verzocht Derek om "peacemaker" te spelen om vergeldingsacties te voorkomen van de D.O.C. voor de aanvallen op Seth en Cam. De politie vreesde waarschijnlijk een escalatie tussen de Venice Beach gangs.

Ik vond die scene ook een tikkeltje vreemd, maar het schetst een beetje de ommedraai van de relatie tss Danny en Sweeney ivm zijn paper. Ook Sweeney die Derek nog eens wijst op zijn verantwoordelijkheid aangezien het eigenlijk Derek is die de D.O.C. heeft opgericht in the 1st place.

avatar van Rafasol
Toppertje.

Overtuigend geacteerd, met Edward Norton als exponent. Het thema zal altijd actueel zijn, over welke kleur het ook gaat. Het bevat een scène die iedereen zal onthouden en direct zal vermelden bij de film en het einde maakt je even stil. Bevat een boodschap zonder té moraliserend en vooringenomen te zijn. Voor mij 4,5 à 5, maar ik rond het graag gul af naar boven.

Beklijvende film die over de eeuwen heen steeds actueel zal blijven aangezien racisme van alle tijden is. Beide hoofdrolspelers zijn uitmuntend gecast; scènes worden zo geloofwaardig in beeld gebracht dat ze soms walgelijk zijn (stoep), en de moraal van het verhaal dat beide kanten fout zijn doet je alleen nog maar meer nadenken over het geheel. De keuze om flashbacks in zwartwit te tonen geeft overigens nog een extra - rauwe - dimensie aan deze film. Topper!