American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

Dit is DE BESTE film ooit het mooiste verhaal dat er bestaat en de waarheid alleen jammer van dat slechte einde !!!!!!!!

avatar van De Knip
Einde was toch niet per definitie slecht, misschien in jouw ogen teleurstellend slot.

Gezien de gebruikersnaam kan ik me voorstellen dat je het een slecht einde vindt.

Jordy (admin)
Discussie over het twijfelachtige bericht van Lonsdale naar het forum verplaatst

Echt een superrrrrrrrrrrrrrr film... Toen ik hem zag begon ik toch na te denken over hoe het zou moeten zijn om [ blablabla ]... Dus komt dat bij mij over als een hele hele hele goede film... Ook nog een "tikkeltje" bloed en geweld erin gegooid... Als ken ik de acteurs van geen andere film hierin spelen ze i.i.g. top ! Nu nog nadenken of het een 4, 4.5 of een 5 word...

Toch maar een 5

Plintkabouter schreef:

Als ken ik de acteurs van geen andere film hierin spelen

meen je dat nou? Terminator 2? Fight Club? Je mist toch wel wat dan

WHAHAHAHA,

srry, als ik iets niet kan is het wel het herkennen van mensen in films... Want Terminator 2 en Fight Club heb ik allebei gezien, maar zelfs nu ik het lees kan ik me geen plaatje van hem verzinnen... Toch bedankt

Edward Furlong (de jongste broer hier) speelt John Connor in T2

Edward Norton (de oudste broer) speelt de hoofdpersoon in Fight Club

Nu je het zegt... Er begint iets te dagen .. Dank je Dat ik dat niet zag ik ben diep teleurgesteld... Maar ik ga want ik moet eten

avatar van Daantje
Ik heb deze film pas nog een keer gezien en vond hem nog beter dan de eerste keer dat ik hem zag, ik verhoog mijn stem naar 5 sterren, Norton en Furlong acteren brilliant.

neo (crew)
tijd niet meer gezien, maar na al die tijd nog steeds een film die een enorme indruk bij mij achter laat en zorgt voor een enorme brok in mijn keel. verhoogd naar 5 sterren

ik vind het een grove film. maar hij is wel goed

Chrizzlle
Toen ik van andere had gehoord dat ze deze film hadden gezien hoorde ik alleen maar over de bekende stoeprand scene en de neo-nazi's. Maar toen ik hem ging kijken bleek het veel meer te zijn dan de herseloze-film indruk die ik ervan kreeg
Echt een hele mooie drama film! Bovendien zit er een goede boodschap in de film...

pjotr schreef:

ik wee' nie' hoor maar het lijkt me vrij duidelijk dat Derek in de loop van de film van het neo-nazisme afhaakt...
Zo ongelofelijk dom zijn neo-nazis toch ook weer niet om een bekeerde neonazi te vereren ?

Alhoewel...

Hij bekeerd toch in de gevangenis, hier hebben de anderen geen erg in. Als hij terugkomt en hij zijn vriendin vertelt over zijn nieuwe plannen, krijgt hij geen steun meer van haar. Als het erop aankomt zegt ze zelfs dat ze hem dood mogen schieten..

bedankt voor de uitleg

LONSDALE schreef:

DE BESTE? k vind Shawshank Redemption beter hoor, maar daarna volgt deze drama...

Zou er mij iemand de volgende uitspraak kunnen uitleggen: "ik werd fascist na het bekijken van American History X". Ik hoorde het op de trein, ik kan verdomme mijn oren niet geloven.

avatar van titan
Volgens mij heeft die persoon die film dan totaal niet begrepen.

.....net als veel neo-nazi's die dit een hele goeie film vinden. Die hebben het moraal van de film dan nie helemaal door geloof ik. (zulke mensen hebben wel meer niet door geloof ik)

avatar van Phooze
Zachery Glass schreef:

Ik kan me hier ook zo boos om maken, maar dat staat hier al ergens in de discussie...

avatar van as
as
Ik las laatst in de volkskrant een artikel over een stelletje gefrustreerde duitse skinhead jongeren die een vriend dagenlang hadden gemollesteerd in een afgelegen hutje. Ze hadden hem helemaal lam gemarteld. Als klap op de vuurpijl hebben ze hem die nek schop( met zijn tanden op de rand van de stoep ) gegeven. Een van die gasten verklaarde later dat dat zijn favoriete scene was van zijn favoriete film. Wat een drama zeg! Niet voor te stellen.

as schreef:
een vriend

?
Tja...
As schreef:...die nek schop( met zijn tanden op de rand van de stoep ) gegeven.
Film niet gezien, laat nu maar zitten ook zeg!!!

Zieke menschen, die skinheads!

avatar van De Knip
bylar, ik zal het maar als eerste zeggen:

Deze film moet je gezien hebben....
De bewuste scene moet je in de context van de film zien.
Dik 300 mensen hebben de film gezien en geven 'em gem. dik 4 sterren.
Dat zijn echt niet allemaal extreem-rechtse rakkers hoor!

Inderdaad - 't is een beetje een film die Spike Lee vergeten heeft te maken.

avatar van Yekezzez
Toen ik deze film ging kijken had ik geen voorkennis over deze film. Het was toeval dat ik deze ging zien. Tijdens de film kreeg ik een onbehaaglijk gevoel over mij heen en ik schaamde mij dat ik naar deze film zat te kijken. Naar mate de film vorderde werden de bedoelingen duidelijk. Na afloop vond ik dit zelfs een van de beste films ooit.

Wellicht hadden ze deze film nooit zo mogen maken. Het moedigt blijkbaar neo-nazi's aan, die de film niet begrijpen. Aan de andere kant was het op een andere manier nooit zo'n goede film geworden. Je wordt echt met de neus op de feiten gedrukt en de manier waarop ze mij ongemakkelijk op de stoel hebben laten zitten vind ik geweldig. Veel mensen zullen de film echter verkeerd interpreteren, en dan krijg je zulke toestanden. Maar ga deze film kijken en heel belangrijk de bedoeling snappen. Hij is gewoon een must.

as schreef:

Gekken die films nadoen.
Ik denk dat dit andersom veel vaker gebeurt.
De film American history X is juist gebaseerd op dit soort 'activiteiten' .Net als velen andere films met geweldadige scenes. Denk dat wij het ergste gelukkig nog niet gezien hebben. Het reflecteert de maatschappij.
Daarom begrijp ik vaak de hele geweld op tv en in films discussie niet.
Mensen waren al gek voor films,tv,games etc.. Niet dat jij suggereert dat AMerikan X aanleiding gaf tot het 'incidentje' hoor.
Ik wilde dit gewoon ff kwijt.

Mik
Over die hele discussie altijd over die Skinheads die deze film ook helemaal top vinden. Ik begrijp dat prima (als ik me verplaats in hun gedachten):

Als het broertje gekilled wordt, dan ziet Norton weer in dat de zwarten toch echt heel slecht zijn. En hij valt weer terug in het oude patroon, hij wordt weer de soldaat.. Gaat weer negers killen enz. en iedereen is weer gelukkig (vanuit hun kant natuurlijk) Lijkt me een logische verklaring voor hun "happy end look".

avatar van BoordAppel
Neder schreef:

Denk dat wij het ergste gelukkig nog niet gezien hebben.

Ik neem aan dat je dit niet bedoeld. Ik hoop namelijk dat we t ergste al wel gezien hebben en dat t dus niet nog erger wordt.

Mik schreef:

discussie is niet of ze deze film top vinden maar dat ze erdoor op ideeen komen en die ook daadwerkelijk uitvoeren.(martelen moorden verkrachten je kent t wel

BoordAppel schreef:

Dat bedoel ik wel degelijk.
er staat namelijk 'Denk' en niet'Hoop'
Denk je trouwens nou echt dat er niet veel ergere dingen gebeuren op de wereld?