American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

niet kopen! zijkanten zijn er afgeknipt en de ondertitels kunnen niet uit

Hoe komt deze film aan zoveel stemmen? Is-ie op tv geweest?

Herald
twee keer zelfs, Belg en Net5

avatar van Macmanus
niet kopen! zijkanten zijn er afgeknipt en de ondertitels kunnen niet uit

Nu je het zegt dat kan echt niet weg.
Maar ik kijk toch meestal met ondertitels dus vind het niet zo erg, en weet je zeker dat die zijkanten zijn afgeknipt merk er weinig van, maar ja wat weet ik ervan he

Jordy (admin)
Hoe komt deze film aan zoveel stemmen? Is-ie op tv geweest?

is Fight Club op tv geweest?? ook zoveel stemmen... dit is typisch zo'n film die iedereen elkaar aanraadt, ladingen van verhuurd toen ik destijds in een videotheek werkte

avatar van Pugsley
Ik weet nog dat ik deze film in de bioscoop zag hier in Breda in een van de eerste weken dat ie draaide. Ik zat met een maat van mij op zaterdagavond met 4 anderen in de grootste zaal. Echt niet normaal, maar waar ik me veel meer aan ergerde was het feit dat er toen mensen na de "bekende gewelddadige scene" de zaal uit liepen. Echt onbegrijpelijk dat sommigen zich zo kunnen laten misleiden door 1 klein stukje van een film. Volgens mij is deze film op video een veel groter succes geworden.

FisherKing
Ik sluit me bij deze film helemaal bij Jordy aan! Wat een film !

avatar van Ralfke
Een brok in m'n keel en een traan in m'n oog! ****

Ik vond die nazi's maar watjes. Ik heb eens een demonstratie gezien van een groep nazi's in Leeuwarden. Zal ik nooit meer vergeten. Ze stonden daar met honkbalknuppels en wat dies meer zij. De dreiging die van hun uit ging was enorm.
Of die nazi's in Amerika zijn zo, maar anders vind ik dat ze de plank wat dit aangaat volledig misslaan. Of zijn de nazi's in Amerika anders dan in Europa ?

FisherKing
Helaas wel. Of moet ik zeggen gelukkig wel. In Europa ligt dat veel gevoeliger. Qua film vind ik dit niet storend; daar wordt het meer gezien als iets losjes; je accepteerd dat of niet. The White Trash is nu eenmaal zo. [offtopic] ik vergelijk het altijd maar wat Hallstrom met Gilbert Grape gedaan heeft ( de hele productie is Zweeds ) zet die grote groep nou eens liefdevol neer. [/offtoppic] maar ons werelddeel zal het nooit worden kappeuter

niet kopen! zijkanten zijn er afgeknipt en de ondertitels kunnen niet uit

Welke versie moet je dan wél kopen als hem op dvd wilt?!?

de Amerikaanse

Erg goede film 4*

ik hoorde dat er ook een tweede deel is of komt van amerian history X weet iemand of dat klopt

ik hoop het niet, ze moeten het bij 1 film laten

Mooie film, heeft me geraakt.. 4,5*

avatar van jedymaster
de volgende scene staat in mijn geheugen gebeiteld: die man met die kaak op de stoeprand en krak!

avatar van keane
een hele schokende film die ook laat zien hoe slecht rasistme in werkelijkheid is en dat vind ik zo goed dat iemand dat op het witte doek kan uitbeelden ! daarom een 5

Oef. wat een indrukwekkende , maar ook zware film. Geen luchtig onderwerp, en de manier waarop Edward Norton zijn personage neerzet is gewoon eng.Ook zijn broertje Danny vind ik toch ook erg goed in deze film. Een paar Mooie scenes zoals de supermarkt overval

en het gesprek met de Joodse man, beste scene van de film
en de eindscene vond ik erg krachtig.Een van de beste films van de laatste jaren, en een schande dat deze films geen prijzen heeft gewonnen..5 sterren

avatar van titan
Prachtige en indrukwekkende film. De enige kritiek die ik kan bedenken is dat de film af en toe ietsje te politiek correct is. Verder weinig te klagen. 4*

Einde aan de onduidelijkheid m.b.t. ondertitels en snijwerk. Dit vond ik op een van neerlands grootste cd/dvd/video/bla/bla shop.

De tekst bij de goedkopere versie van de film:

Let wel: Deze DVD aanbieding is 4:3 formaat met ingebrande subtitles! Het audio is 2.0 PCM pro logic. Een digitale VHS dus...Er is ook een versie uit die gewoon breedbeeld is met selecteerbare ondertitels en met 5.1 Dolby Digital, tegen een hogere prijs natuurlijk...

avatar van bioscoopzaal
Sjaak schreef:

De tekst bij de goedkopere versie van de film:

Oftewel, je kan hem met selecteerbare ondertitels en goed beeld krijgen.

Hmm, ik heb er toen lang naar gezocht, maar ik kon hem alleen in 4:3 vinden. Ik heb hem dan ook maar geîmporteerd.

De regio 4 dvd is trouwens een aanrader: breedbeeld, 5.1 en een aantal extra's, waaronder een interview met de megalomane Tony Kaye, "de belangrijkste cineast sinds Stanley Kubrick", zoals hij zichzelf graag bestempelt.

Sjaak schreef:
Einde aan de onduidelijkheid m.b.t. ondertitels en snijwerk.

was er onduidelijkheid?

klopt, maar niet in Nederland

De mooiste en aangrijpenste film die ik ooit heb gezien.

Ik dacht eigenlijk dat het gewoon puur een film was voor racisten.
na de film kwam ik tot de conclusie dat dat helemaal niet zo was.

Heb heel de film met open mond gekeken.

Heb er nix aan of op te merken.

Prachtige film.

avatar van bioscoopzaal
Ik ben blij dat je er zo over denkt. Soms is het wel eens de moeite waard om een film te proberen die je in eerste instantie niet aanspreekt. Je weet immers maar nooit wat je te wachten staat.

bioscoopzaal schreef:

Daar heb je gelijk in, ik kreeg vroeger vaak een nare smaak in m'n mond van vervelende beelden, (mishandelingen, racisme, enz.) maar dat had ik bij deze film helemaal niet!
Dit is trouwens ook de eerste film waarvan ik de gehele aftiteling heb aanlaten staan!

avatar van Phooze
Ik heb een beetje hetzelfde dat Marvin had... ik heb 'm nog niet gezien, juist vanwege het feit dat deze film ook word "ge-eerd" door rascisten.... Iedere skinhead-rascist werd ineens fan van Edward Norton na deze film....

Sterk vooroordeel van mijn kant dat waarschijnlijk niet eens klopt, maar toch.... het gevoel is er. Binnenkort dan toch maar een keer kijken.

je geeft het idd zelf al aan. een onterecht vooroordeel. als die skinheads norton hierna zijn gaan vereren hebben ze de intentie van de film compleet gemist. Geen makkelijke film, maar prachtig geregiseerd (vooral de harde zwart-wit beelden) en tja norton... geweldig!

M. Rodriguez Fan
Ja, ze vonden hem gelijk geweldig maar hij speelt een rol. Racisten die deze film geweldig vinden snappen niet welke boodschap deze film met zich mee draagt.

avatar van pjotr
ik wee' nie' hoor maar het lijkt me vrij duidelijk dat Derek in de loop van de film van het neo-nazisme afhaakt...
Zo ongelofelijk dom zijn neo-nazis toch ook weer niet om een bekeerde neonazi te vereren ?

Alhoewel...