American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ongelofelijk indrukwekkende film. Ik heb echt bijna nog nooit iemand zo indrukwekkend zien acteren als Norton, die écht eng is als gespierde, kale nazi. Het goede aan de film is dat de racistische jongeren niet als stereotype "domme" mensen worden neergezet: de film maakt goed duidelijk dat het erg makkelijk is om in de praat van iemand als Derek te gaan geloven als je in een uitzichtloze situatie zit. De film laat erg mooi ziet hoe Derek zo geworden is, en hoe hij uiteindelijk "bekeerd" werd in de bak. De film is erg hard, met een aantal zeer indrukwekkende scenes, waardoor de boodschap goed overkomt. 4 en een halve ster.

Misschien moet ik hem nog een keer kijken maar ik vond het allemaal niet zo indrukwekkend. :s

Een erg intrigerende en boeiende film. Het zeer realistische en hele sterke plot zorgen ervoor dat deze film uitblinkt en zeker in je geheugen gegrift zal blijven! 4,5 sterren.

geronimo
Vooral dat einde had ik totaal niet verwacht. Dus was ik na de film nog zo'n uur in shocktoestand. Wat mij betreft, 'n hele sterke film.

De nasty manier waarop Norton die gast een beetje pijn bezorgd heeft ook een officiele naam: The Californian Sidecurb Kick

geronimo
Dat was 't! Ik was de naam kwijt. Dat was echt ziek, ja.

als ik er weer aan denk krijg ik spontaan last van mn gebit. auch!

Vond hem niet echt geweldig.

avatar van jackie
Middelmatige film.

neo (crew)
ik heb een tijdje terug wat deleted scenes gezien en die waren gruwelijker/indrukwekkender dan die harde scenes in de film.een gast krijgt een mes in zijn zij en wordt langzaam helemaal opengehaald.voor wie dit leest en zit te eten,eet smakelijk.:)

Prachtige film, die erg grof wordt verteld en dit komt de film alleen ten goede. Ik denk dat we allemaal wel genoeg hebben van die films met de goeie zwarte die de blanke (slechte) kan verslaan en meestal red hij hierdoor nog zijn zoon.
Hier krijg je echt een veel duidelijker en realistischer beeld van waarin die skinheads echt geloven en hoe ze hierin geraken. niet weer 1 van die cliché films van de onschuldige zwarte. Hier worden beide partijen bekritiseerd en dat vind ik vooral goed aan deze film.
Norton acteerd prachtig en echt angstige gezichten trekken als kale. De tattoo's op zijn lichaam maken hem nog enger. De rest acteerd ook prachtig, maar Norton was toch wel een suk beter dan de rest.

Deze film verdient zeker en vast een plaats in de top100.

Regisseur Tony Kaye wou zijn naam verwijderd zien van de titelrol. Hij distantieert zich ten stelligste van het eindresultaat. Hij kreeg niet de gewilde vrijheid voor de eindmontage. Edward Norton was niet tevreden met de montage. Hij vond dat 'ie te weinig in beeld was en dus ging 'ie zich ermee bemoeien. Ook de filmmaatschappij liet de regisseur niet z'n gang gaan...
Laatst was er een aflevering van het Uur van de Wolf over deze kwestie. Erg interessant!

Prachtige film en steengoed geacteerd door norten dikke 5 sterren

echt heel goed

avatar van NERD
Een hele mooie en indrukwekkende film, waarin goed geacteerd wordt vooral door Norton en Furlong (is dit die gast uit Terminator??)

Ik vindt, hoewel het onderwerp wel erg ziek is, dat de film op zich niet eens zo schokkend is wat beelden betreft. De film had nog een stuk "zieker" geweest kunnen zijn als een paar van die scenes waar Neo het over had er in gezeten hadden.

Desalniettemin een film die je gezien moet hebben, 4 sterren.

Maar blijkbaar heb ik dus de gecensureerde versie gezien......BALEN!!

Nou ik laat dit verhaaltje maar staan, maar als ik de normale versie gezien heb kom ik hier dus nog op terug.

De versie die gisteren op tv was, was een gecensureerde versie. Ik heb 'm gisteren niet gezien, maar ik belde met een vriend die om die reden gestopt was met kijken.

Heel erg indrukwekkend.****1/2

TE goed

super film!
Dit heeft veel los gemaakt denk ik..
deze film maakt gewoon indruk op mensen..
dat vind ik juist wel goed

tom
super film, maar toch 3 sterren.
tzal wel aan mij liggen

Dit is wat ik noem een echte film!!!! De echtheid over rassenhaat komt hier mooi aanbod. Als je nog een spreekbeurt moet houden over dicriminatie met een film moet je echt deze kiezen. Voor mij dan ook een 5 sterren waard. toppertje!!

avatar van Ramon K
Goede film, die anti-rascisme en naastenliefde propagandeert. Norton speelt wederom subliem, maar op de beruchte californian-curb-kick scene na had de film weinig nieuws te bieden....3,5 sterren

Hmmm, American History X...
Eén van mijn persoonlijke favorieten. Ik heb hem thuis staan, jammergenoeg op tape, omdat we toen nog geen DVD-speler hadden.. Maar als hij gecensureerd is moet ik dat toch nog eens een keer zien op DVD.. Trouwens een ophelderinkje voor NERD: Edward Furlong is inderdaad John Connor uit T2: Judgement Day en uit nog veel meer films, waarvan ik een aantal heb gezien, en die jongen is zeker een groot talent, dat zie je ook in deze film, ook al wordt hij overtroffen door Norton, maar ja dan heb je het ook over een acteur van formaat.. Toch jammer van zo'n talent als Furlong dat hij zijn geld in drugs en drank stopt, want hij is er erg op achteruit gegaan, hij had een grote kunnen worden.. Maar misschien ooit.. Als hij clean is..
American History X, 5 sterren van mij!

avatar van Macmanus
Meesterwerk.

Een goede film.
Heel goed acteer werk van Edward Norton zoals altijd eigenlijk.
Gelukkig redelijk Objectief gebleven.

Leuke muziek ( en over het liedje in de bus moest ik wel lachen als je het niet al te serieus neemt dat stukje dan)

En mooi gedaan met het zwart wit beeld als het terug blikken zijn.

Ik had gelezen dat er ruzie was tussen de regisseur en Edward Norton en meestal zie je dat helemaal terug in de film maar ik zag er in deze film nix van terug.

5 uit 5

Edward Norton is erg sterk in zijn rol. Een van de betere films van de laatste jaren.

Wist je dat de regisseur Tony Kay voor deze film een Alan Smithee pseudoniem heeft aangevraagd maar deze- terecht natuurlijk niet heeft gekregen?

avatar van narva77
Ja dat kwam omdat Edward Norton zich er teveel mee ging bemoeien!

Leuk raadsel trouwens; wie heeft er allemaal weleens gebruik gemaakt van het Alan Smithee-pseudoniem...

In ieder geval Sam Raimi!

vic
Sam raimi? voor welke film?

avatar van JoeHallenbeck
Voor The Nutt House (als schrijver, niet als regisseur). Heb de film nooit gezien maar de 2.6 op imdb voorspelt weinig goeds.

Voor 8,99 euro bij de FRS!!!

Voor 8,99 euro bij de FRS!!!

4:3, ja.....