Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Tony Kaye
Met onder meer: Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk
IMDb beoordeling:
8,5 (1.262.398)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 mei 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot American History X
"Some Legacies Must End."
Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...
Externe links
Acteurs en actrices
Derek
Danny
Doris
Davina
Seth
Stacey
Sweeney
Murray
Cameron
Dennis
Video's en trailers
Reviews & comments
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zou er mij iemand de volgende uitspraak kunnen uitleggen: "ik werd fascist na het bekijken van American History X". Ik hoorde het op de trein, ik kan verdomme mijn oren niet geloven.
Interessante opmerking. Ik draai ineens van mening mbt deze film. Ik vind dus plotseling dat ie ie niet gemaakt had mogen worden. Waarom zou je een film maken die dat soort lui in de kaart speelt. ?
Verderfelijk.
Ondanks schijnbaar goede bedoelingen wellicht, maar het een wapen geven vind ik erger. 0,5
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Wat een absolute onzin FK, deze film is helemaal niet tweeslachtig of zo, maar heel duidelijk in zijn boodschap.
Dat er echt TE domme figuren zijn, die 'm niet snappen kan je de film niet aanrekenen.
Ik zie er absoluut geen grond in om neo-nazi van te worden.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wat een absolute onzin FK, deze film is helemaal niet tweeslachtig of zo, maar heel duidelijk in zijn boodschap.
Dat er echt TE domme figuren zijn, die 'm niet snappen kan je de film niet aanrekenen.
Ik zie er absoluut geen grond in om neo-nazi van te worden.
Misschien wel Kos, voor ons ie net zo duidelijk , net zoals wij Costa slecht vinden en de meerderheid niet.
Toch vind ik niet dat je dat dan zo moet neerzetten zoals in deze film.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Ik vind dat je hierin te ver gaat hoor.
Hoe kan je zo'n boodschap in hemelsnaam duidelijker maken. Wat geeft een beeld over racisme nou beter weer dan het contrast zoals dat in deze film wordt weergegeven? Hadden ze neo-nazi's dan moeten laten zien als fijne jongens die alleen af en toe een neger uitschelden of zo? Dan geef je ze weer het idee dat het allemaal zo erg niet is.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat contrast natuurlijk erg mooi en goed gedaan. dat was mijn bezwaar ook niet. Waarom zou je zo;n uur van neo-nazi propaganda laten zien vraag ik me af. Je weet dan wel dat een groot volk dan daarmee weg kan lopen.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Nazi-propaganda? Er worden de meest vreselijke dingen getoond. The Pianist zou je dan net zo goed Nazi-propaganda kunnen noemen, daar worden de gruwelijkheden nog veel directer weergegeven, en dat zou dat soort idioten dan nog meer moeten aanspreken uitgaande van jouw theorie hierover.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ja kos! 
Wil nog een extremer voorbeeld van je aanhalen; 101 Dalmatiers....waren de makers hiervan wel integer? 101 Dalmatiers kan de bonthandel stimuleren? Wilden ze dit opzettelijk naar voren brengen?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Nazi-propaganda? Er worden de meest vreselijke dingen getoond.
Waar ? Dat is een kenmerk van propaganda
The Pianist zou je dan net zo goed Nazi-propaganda kunnen noemen, daar worden de gruwelijkheden nog veel directer weergegeven,
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Wil nog een extremer voorbeeld van je aanhalen; 101 Dalmatiers....waren de makers hiervan wel integer? 101 Dalmatiers kan de bonthandel stimuleren? Wilden ze dit opzettelijk naar voren brengen?
Ehm, dan heb je mijn opmerkingen echt niet begrepen. Uitgangspunt van mij was dat je een extreme bevolkingsgroep niet in de gelegenheid moet kunnen stellen om je film te kunnen misbruiken... En ik vind dat dat niet kan, Iemand trouwens nog wat van de regisseur gehoord verder ?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Christiane F? Een film die wrang schetst hoe het leven van junkies er aan toe gaat. (een extreme groep volgens onze maatschappij). Christiane F zet aan tot drugsmisbruik....0,5 sterren. Ik wil er nog wel een ziljoen voorbeelden tegenaan gooien hoor.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Se7en zet aan tot seriemoorden! 0,5 sterren...spreekt een extreme groep aan?
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Vreemde redenering van FK. Daar beoordeel je een film toch niet op?
Jij bent in mijn ogen ook een paar sterren gezakt, FisherKing. 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Vreemde redenering van FK. Daar beoordeel je een film toch niet op?
Jij bent in mijn ogen ook een paar sterren gezakt, FisherKing. 
Kan gebeuren... ik doelde op iets heel wezenlijks als filmmaker, En niet op waardering van deze film hoor.
Kun je als filmmaker een uur een Neo-nazi film maken (begin van de film) en dan een hele mooie geschiedenis eruit draaien. Dan heb ik daarmee problemen als ik de krantenberichten lees dat hele groepen alleen op dat ene uurtje afgaan. En dan vraag ik me af , waarom dat ene uurtje aan hun geven.
Wil enkel het idee ter discussie stellen.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Pianist Nazi-propaganda, dat is toch compleet anders omdat je daar geen echte nazi's in beeld ziet.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Christiane F? Een film die wrang schetst hoe het leven van junkies er aan toe gaat. (een extreme groep volgens onze maatschappij). Christiane F zet aan tot drugsmisbruik....0,5 sterren. Ik wil er nog wel een ziljoen voorbeelden tegenaan gooien hoor.
Ik zie in Christiane F toch echt geen voorbeeld om drugs te gaan gebruiken hoor, eerder het tegendeel.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Precies, en dat is hetzelfde bij deze film. Jij gaat nu uit van een bepaalde groep die een hele eigen wending aan de film geeft en de verkeerde dingen apprecieert. Voor het gemak vergeet je dan de veel grotere groep die door een film als deze juist afgehouden wordt van neo-nazisme en een goede kijk krijgt in de belevingswereld en nare situaties waarin zij zich begeven. De neo-nazi-organisatie wordt hierin juist afgeschilderd als een groep die gebruikt wordt door enkele machtswellustelingen. Je ziet meteen het onzinnige van dit soort organisaties in.
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Ik vind dat je hierin te ver gaat hoor.
Hoe kan je zo'n boodschap in hemelsnaam duidelijker maken. Wat geeft een beeld over racisme nou beter weer dan het contrast zoals dat in deze film wordt weergegeven? Hadden ze neo-nazi's dan moeten laten zien als fijne jongens die alleen af en toe een neger uitschelden of zo? Dan geef je ze weer het idee dat het allemaal zo erg niet is.
ik ben het met kos eens. Raar standpunt FK , je bent eigenlijk dus voor censuur?
bovendien voel ik me geroepen mijn eeerder gemaakte opmerking te herhalen.
Mensen die door dit soort films 'rare dingen'gaan doen deden dat ook al zonder die films. Sterker nog, de film is gebaseerd op juist dat soort idioten. De film reflecteert de maatschappij dus. Laten we trouwens niet vergeten dat het aantal nazi's en andere gekken op de wereld relatief laag is. Toegegeven dat 1 eigenlijk al te veel is 
edit: 1 nazi natuurlijk niet 1 ster 
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Precies, en dat is hetzelfde bij deze film. Jij gaat nu uit van een bepaalde groep die een hele eigen wending aan de film geeft en de verkeerde dingen apprecieert. Voor het gemak vergeet je dan de veel grotere groep die door een film als deze juist afgehouden wordt van neo-nazisme en een goede kijk krijgt in de belevingswereld en nare situaties waarin zij zich begeven. De neo-nazi-organisatie wordt hierin juist afgeschilderd als een groep die gebruikt wordt door enkele machtswellustelingen. Je ziet meteen het onzinnige van dit soort organisaties in.
weer helemal mee eens!
scheelt mij weer tikken
dank u kos!
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Wil enkel het idee ter discussie stellen.
Dat soort dingen zoals in dat ene uurtje, die gebeuren nou eenmaal in het echt. Er gebeuren zelfs veel ergere dingen en dat zal ook altijd zo blijven. Waarom zou je dat niet moeten laten zien? Doordat er een paar mafkezen zijn die door op ideeën komen volgens jou. Die hebben echt geen films nodig om op zieke ideeën te komen. Je hebt het over hele groepen en daar bedoel je denk ik grote aantallen mee.
Het tegendeel is waar , het is juist een promillage van de wereldbevolking die werkelijk 'actie' onderneemt na het zien van zulke beelden. Zo kun je elke(iig erg veel) film wel slecht beoordelen omdat het zogenaamd aanzet tot geweld en haat. Kortom ik kan het op dit onderwerp niet meer oneens met je zijn. 
ging jij ook autos jatten na het zien van gone in 60 seconds? ik niet in ieder geval
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
ik ben het met kos eens. Raar standpunt FK , je bent eigenlijk dus voor censuur?
Nee, maar Kos zegt rake dingen.
bylar
-
- 160 berichten
- 174 stemmen
bylar, ik zal het maar als eerste zeggen:
Deze film moet je gezien hebben....
De bewuste scene moet je in de context van de film zien. 
Hmm, nou OK dan maar: als ik de kans heb, zal ik hem kijken dan maar.
Wel even mijn kunstgebit uitdoen alvast. 
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
Nee, maar Kos zegt rake dingen.
rake of rare?
ik vind jou mening namelijk nogal raar :S
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Neder
-
- 261 berichten
- 1366 stemmen
ik zeg ook rake dingen
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Haha, FK zit nu ineens weer op 3 sterren. Zag toch in dat hij een verkeerde invalshoek had gekozen. Dat streelt je FK, je luistert naar de mensen om je heen 
Of: FK zit ons gewoon te f****n 
Gerelateerd nieuws

'American History X' verschijnt morgenavond (7 april) op TV: 'Dit is zo'n film die in mijn ogen niet beter kon'

De veelgeprezen 'American History X vanaf deze week ook te zien op HBO Max: 'Een meesterwerk'

Geprezen misdaadfilm 'American History X' vanavond (2 augustus) te zien op televisie

Deze drie klassiekers worden zeer binnenkort van Netflix verwijderd
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








