• 15.795 nieuwsartikelen
  • 178.174 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.599 stemmen
Avatar
 
banner banner

American Beauty (1999)

Drama | 122 minuten
4,08 7.823 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 122 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

IMDb beoordeling: 8,3 (1.272.130)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 januari 2000

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot American Beauty

"Look closer."

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Lester Burnham

Carolyn Burnham

Jane Burnham

Ricky Fitts

Angela Hayes

Colonel Frank Fitts

Barbara Fitts

Jim Olmeyer

Jim Berkley

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Rascal

Rascal

  • 537 berichten
  • 792 stemmen

Uhm ik nam haar personage ook met een korreltje zout. Ik zag er best wel humor in.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5981 stemmen

In real life kom je genoeg mensen tegen die 'overacten'. Die spelen zichzelf, in plaats van het te zijn. Keeping up appearances.


avatar van Rascal

Rascal

  • 537 berichten
  • 792 stemmen

Ik wou het net neerzetten.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12728 berichten
  • 6540 stemmen

Gisteren ook nog een stukje gezien ja. Blijft mooi.


avatar van renske

renske

  • 1105 berichten
  • 926 stemmen

Redlop schreef:

Waarom ik me stoorde aan Anette bening is dat ze het verhaal naar het niveau van een klucht duwt. Zoals ze in haar auto lollig quasi nijdig zit te doen, zonder echte woede of verdriet.

[...]

Ik snap wel dat ze de materialistische domme trut moet spelen, maar het is niet geloofwaardig genoeg.

Als iemand zich fake gedraagt, kan daar juist een heleboel woede en verdriet onder zitten, dat snap ik, maar dat voel ik hier niet bij Bening en daarom ben ik het helemaal eens met Redlop.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

wat een onterechte kritiek op deze prachtrol zeg ... hier snap ik werkelijk niets van


avatar van jedymaster

jedymaster

  • 889 berichten
  • 2520 stemmen

goede film met goede rol van kevin.


avatar van Camy

Camy

  • 66 berichten
  • 49 stemmen

Highlight of my day...


avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

De naam Alan Ball is nog niet genoemd in deze kolommen, als ik me niet verkijk.

Mag ik even een volgspotje voor de scenarioschrijver (eerste gerealiseerde film) ?

Ball is trouwens de bedenker van het prachtige Six Foot Under (de serie). Hij schreef en regisseerde diverse delen.

[eén van de andere regisseurs is de actrice Kathy Bates - ook een oscarwinner].

Elke maandagavond. Aanrader !

Zie elders.


avatar van bommerd

bommerd

  • 3 berichten
  • 7 stemmen

Het is dat ik niet meer dan 5 sterren kan geven maar anders had ik het echt gedaan! Wat een geweldige film! Briljant gewoon!

groeten bommerd


avatar van Daantje

Daantje

  • 120 berichten
  • 2130 stemmen

Ik vind deze film zwaar overgewaardeerd, ik vind hem eigenlijk zelfs een beetje saai. Het verhaal vind ik niet echt interessant.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Daantje schreef:

Ik vind deze film zwaar overgewaardeerd, ik vind hem eigenlijk zelfs een beetje saai. Het verhaal vind ik niet echt interessant.

Je hebt me helemaal overtuigd met deze goed onderbouwde argumenten


avatar van Banjo

Banjo

  • 2033 berichten
  • 4290 stemmen

I rule!!!!

Dat is een beetje mijn spreuk geworden.

goeie film hoor erg zweervol en zwarte humor i love it!.

maar inderdaad soms wat saai.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Banjo schreef:

soms wat saai.

waar?


avatar van renske

renske

  • 1105 berichten
  • 926 stemmen

daar op de trap.


avatar van Jos2

Jos2

  • 1730 berichten
  • 0 stemmen

renske schreef:

daar op de trap.

ROTFLOL!


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

ik ben een beetje in dubio over deze film. de eerste keer vond ik hem behoorlijk goed, met name het stukje waarin Ricky zegt "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in."| Kon me daar destijds wel invinden. Er wordt ook goed in geacteerd. Wat me eraan tegenstond is het gedrag van Spacey dat voor schokkend door zou moeten gaan. Jee, hij trekt zich af onder de douche en rookt een blowtje. Ik kan me voorstellen dat deze film in Amerika hard aan kwam, maar voor een beetje Europeaan is dit soort thematiek toch gesneden koek en nauwelijks iets om van wakker te liggen?

Ik sluit me denk ik aan bij de woorden van Mokum, eerder in deze discussie. Bij de tweede keer kijken vond ik het trouwens een enorm saaie film en had ik moeite wakker te blijven.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Jee, hij trekt zich af onder de douche en rookt een blowtje.

Doe ik ook elke morgen......


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Achter de Amerikaanse droomt gaat een boel narigheid schuil. Naar buiten toe doet iedereen zijn best perfect en gelukkig over te komen, maar van binnen zijn ze nogal eens onzeker over zichzelf, en hun positie in het leven. Of bepaalde scenes schokkend zijn of niet, doet helemaal niet terzake.


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

kappeuter schreef:

Achter de Amerikaanse droomt gaat een boel narigheid schuil. Naar buiten toe doet iedereen zijn best perfect en gelukkig over te komen, maar van binnen zijn ze nogal eens onzeker over zichzelf, en hun positie in het leven.

Okay, dat is natuurlijk waar, maar dat is toch een heel bekend gegeven?. En dat geldt natuurlijk voor iedereen. Ik kon mezelf echter weinig identificeren met de hoofdfiguren, hooguit met die jongen af en toe en op een wat puberale manier met kevin spacey (wat oh, wat is dat een lekker ding waar hij op verliefd wordt. ).


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

herman78 schreef:

Wat me eraan tegenstond is het gedrag van Spacey dat voor schokkend door zou moeten gaan. Jee, hij trekt zich af onder de douche en rookt een blowtje. Ik kan me voorstellen dat deze film in Amerika hard aan kwam, maar voor een beetje Europeaan is dit soort thematiek toch gesneden koek en nauwelijks iets om van wakker te liggen?

Ik denk dat er weinig films bij mij (een Europeraan) zo 'hard' aankwamen als dit beeldschone meesterwerkje. Volgens mij hb jij echt iets gemist en ik zou maar snel deze film nog eens gaan kijken. Kan me niet goed voorstellen dat mensen hier niet de 'schoonheid' (hoe moet je het andersn noemen) van in zien.

herman78 schreef:

Bij de tweede keer kijken vond ik het trouwens een enorm saaie film en had ik moeite wakker te blijven.

Kan je mij misschien ook uitleggen waarom? Dat had ik bij de tweede keer juist helemaal niet. Ik vond hem de tweede keer nog 10 keer mooier dan de tweede keer.

herman78 schreef:

Ik kon mezelf echter weinig identificeren met de hoofdfiguren

Moet je je dan kunnen indentificeren met de hoodpersoon om een film goed te vinden. Dat denk ik persoonlijk niet. Lijkt me ook niet mogelijk dat iemand zo verziekt is dat hij met een van de personen veel overeenkomsten heeft.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Lijkt me ook niet mogelijk dat iemand zo verziekt is dat hij met een van de personen veel overeenkomsten heeft.

Om je met iemand te identificeren hoef je niet per se overeenkomsten te vertonen. Het gaat erom dat je meeleeft met dat wat iemand overkomt en hoe hij/zij daarop reageert, gegeven de omstandigheden.


avatar van Jos2

Jos2

  • 1730 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Doe ik ook elke morgen......

Had dan ook niet het idee dat dit er in zat om te shockeren wat eerder gesuggerereerd werd.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Precies! Dat idee had ik dus ook niet. Met deze opmerking wilde ik juist aangeven dat die acties heel normaal zijn. De regisseur heeft dit NIET in zijn film gebruikt om te shockeren, maar juist om op ironische wijze aan te geven dat Lester's leven inhoudsloos is en een grote sleur.


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

Volgens mij hb jij echt iets gemist en ik zou maar snel deze film nog eens gaan kijken. Kan me niet goed voorstellen dat mensen hier niet de 'schoonheid' (hoe moet je het andersn noemen) van in zien.

Nog een keer kijken lijkt me geen goed idee. Misschien over een jaar of 10, als ik er wellicht weer wat minder bevooroordeeld tegenover sta.

Kan je mij misschien ook uitleggen waarom? Dat had ik bij de tweede keer juist helemaal niet. Ik vond hem de tweede keer nog 10 keer mooier dan de tweede keer.

Bij mij was het dus andersom. Ik vind het moeilijk uit te leggen waarom. De tweede keer zat ik erbij en keek ik ernaar, maar het deed me helemaal niets.

Moet je je dan kunnen indentificeren met de hoodpersoon om een film goed te vinden. Dat denk ik persoonlijk niet. Lijkt me ook niet mogelijk dat iemand zo verziekt is dat hij met een van de personen veel overeenkomsten heeft.

Nou, in het eerste punt heb je wel gelijk. Maar ik ergerde me de tweede keer zelfs aan Lester op een manier waarop ik me ook erger aan vervelende pubers die kattekwaad uithalen ofzoiets.

Ik denk nu dat ik het beter bij die ene keer kijken had kunnen laten.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

Cornelis schreef:

Om je met iemand te identificeren hoef je niet per se overeenkomsten te vertonen. Het gaat erom dat je meeleeft met dat wat iemand overkomt en hoe hij/zij daarop reageert, gegeven de omstandigheden.

Dat bedoelde ik ook. Maar meeleven met een persoon is dacht ik toch iets heel anders dan jezelf met een persoon identificeren. Ikzelf leefde leefde erg mee met Lester Burnham, maar ik kon me (gelukkig?) met weinig dingen aan hem met mezelf identificeren.

herman78 schreef:

Nou, in het eerste punt heb je wel gelijk. Maar ik ergerde me de tweede keer zelfs aan Lester op een manier waarop ik me ook erger aan vervelende pubers die kattekwaad uithalen ofzoiets.

Ik denk dat de 'kattekwaad, zoals jij het noemt, juist zo goed de leegte en de zinloosheid van Lester Burnham's bestaan goed weergeeft. Hij kotm er achter dat het leven een grote zieke grap is en daarom gaat hij maar dingen doen die hij altijd heeft willen, maar nooit heeft durven doen. Dat zie ik pubers nog niet zo gauw doen. Daar is volgens mij heel wat lef voor nodig om je baas op te lichten en met een schoolmeisje aan te pappen.

Maar wat een ongeloofelijke schitterende film is dit toch!!


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

hmz okay, een ander puntje dan. ik vond het einde bij de tweede keer kijken nogal raar. de film probeert een bepaalde boodschap te verkondigen, en opeens komt er zo'n who-dunnit-achtige plot in. vond dat niet helemaal bij de rest van de film passen.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

de whudunnit schijnt bij de laatste rewrite nog ernstig ingekort te zijn. Er zou een heel rechtbank-deel komen meen ik me te herinneren


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Yep, klopt.

IMDB:

The original script was topped and tailed with scenes of Ricky and Jane in jail and on trial, and other events surrounding their arrest.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5886 stemmen

herman78 schreef:
de film probeert een bepaalde boodschap te verkondigen, en opeens komt er zo'n who-dunnit-achtige plot in. vond dat niet helemaal bij de rest van de film passen.


Tja, smaken verschillen denk ik. Ik vond dit juist een erg mooi einde, omdat je niet 100% zeker weet wie Lester Burnham nou echt vermoord heeft. Is het nou zijn vrouw, die met een pistool bij het huis aan komt met de bedoeling hem dood te schieten of is het de doorgedraaide buurman die denkt dat zijn zoon Lester Burnham bevredigd (laten we het wel netjes houden op deze site ) voor geld.
En wat die boodschap van de film betreft. Ik denk dat ook dit niet beter weergegeven had kunnen worden. Het einde laat juist zien hoe "The American Dream" je leven kan verzieken.
Erg prachtig shot trouwens op het einde wanneer Lester Burnham met z'n hoofd op de tafel licht en er allemaal bloed van de tafel afdruipt en dan eingelijk in een paar zinnen samenvat waar de hele film over gaat.