• 8.482.590 stemmen

The Pianist (2002)

Drama / Oorlog | 150 minuten
4,18 6.667 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Oorsprong: Frankrijk / Polen / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roman Polanski

Met onder meer: Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Frank Finlay

Releasedatum: 28 november 2002

Plot The Pianist

"Music was his passion. Survival was his masterpiece."

Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio 'Nocturne in d-mineur' van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de ether. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Halina Szpilman

SS Slapping Father

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Het was lang wachten, maar eindelijk kwam the Pianist een keer op tv voorbij. Uiteraard niet op een Nederlandse zender want daar worden alleen dezelfde films over en over herhaald.

Maar indrukwekkende film, vooral het tweede gedeelte waarin hij echt moet zien te overleven. Jammer van de grote sprongen in de tijd af en toe, dat maakte het soms wat moeilijk om te volgen. Toch een oorlogsfilm die je gezien moet hebben.

avatar van nadrin

nadrin

De film is eigenlijk veel te hard om te bekijken

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Film duurt te lang, het taalgebruik stoort, de filmstructuur is te fragmentarisch en het spel van Brody te artificieel. Daarom maar 3 sterren, ondanks de knappe opzet, decors en camerawerk.

avatar van chevy93

chevy93

cinemanukerke schreef:

Polanski is geen hippe verteller. Zijn films zijn bedachtzaam en staan stil bij details.

Misschien is dit wel mijn grootste bezwaar. Ik vind The Pianist juist niet authentiek overkomen. Te geforceerd, te doorzichtige 'nu-laten-we-even-zien-hoe-kut-het-was-voor-joden'-scènes met eendimensionale, anonieme Duitse soldaten. Bovendien vind ik de film te fragmentarisch. Dan weer hier, dan weer daar. Steeds diezelfde sombere blik. En dan helpt het niet dat Szpilman mij als personage niet echt kon boeien. Daar heeft hij te weinig voor om het lijf.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat aan dit van origine aangrijpende verhaal behoorlijk wat Hollywood-elementen zijn toegevoegd. En dat doet de emotionele lading van The Pianist geen goed.

De ironie is dat veel andere oorlogsfilms die ik (als film) wel hoog heb zitten (bv. Schindler's List wordt hierboven genoemd) waarschijnlijk veel meer concessies aan de historische precisie hebben gedaan, maar daardoor als film interessanter zijn. Waardoor The Pianist juist voor mij tussen wal en schip valt. Tegelijkertijd te veel en te weinig Hollywood.

avatar van ForrestHanks

ForrestHanks

Een prachtige verfilming van gruwelen.

Als moeder kon ik het soms nauwelijks aanzien. "Het is maar een film" werkt bij deze film niet. Je weet dat deze krankzinnigheden echt gebeurd zijn. .... en dat de haat en het onrecht nog steeds welig tiert in de wereld.

avatar van wimaroca

wimaroca

Het laatst half uur zorgt ervoor dat ik 'm een heel ster meer geef.

want tot dat moment vond ik het eigenlijk maar eenvoudig gemaakt

het deed me bijna niet als er iemand neergeknald werd,

Als je Schindler's List kijkt,loopt in principe elk fragment de rillingen over je lijf ,daar zag je echt de angst in de ogen,hier niet.....

Ook iets mindere acteurs,ook Brody,was niet top,maar ja die was ook een pianist.

avatar van Telefono

Telefono

Best een heftige film. Voor mijn idee een kruising tussen Schindlers list en Island on bird street. Deze zit er voor mij ook tussen in wat betreft de score. Schindlers list was nog vaker heftiger, en kwam allemaal net iets geloofwaardiger over. Verder is dit ook zo'n film die wel even blijft hangen.