So-won (2013)

Alternatieve titels: Hope | Wish | Sowon | 소원

Zuid-Korea

geregisseerd door Joon-ik Lee
met Hae-suk Kim, Sang-ho Kim en Mi-ran Ra

Op een regenachtige dag gaat de kleine So-Won naar school, niet ver van haar huis. Haar vader Dong-Hoon werkt in een fabriek en haar moeder heeft een klein winkeltje vanuit huis. So-won komt echter niet aan op school en uren later krijgt Dong-Hoon het afschuwelijke telefoontje van de politie dat zijn dochtertje in het ziekenhuis ligt en gruwelijk is misbruikt. Kan de familie hierna het oude onbezorgde leven weer oppakken?

avatar van Movie-Addicted
Lange sleur, goed concept alleen had beter uitgewerkt kunnen worden. Met name het acteerwerk is "ietsje" onder de maat. Zo zijn de emotie's (wat met dit soort films ook vaak moeilijk na te spelen is/zijn) niet echt overtuigend genoeg en dat had ik wel bij deze cast verwacht. Kortom, ik vond het persoonlijk gewoon "net" niet echt pakkend genoeg.

Iets meer dan een kleine voldoende;

*3.25

avatar van Movie-Addicted
Movie-Addicted schreef:

Iets meer dan een kleine voldoende;

*3.25

edit: film herzien én met een halve ster verhoogd voor het sentimentele gehalte.

*3.75

avatar van Bacon
Wow, de beste film die ik in jaren heb gezien.

Een schokkende film over een klein meisje dat beestachtig wordt mishandeld en verkracht door een dronken man en daaraan blijvend letsel overhoudt. Behalve op het meisje focust het verhaal op haar vader, die na het gebeuren een nagenoeg complete metamorfose ondergaat. Bij momenten hartverscheurend, maar jammer genoeg zakt de film af en toe een klein beetje in. Niettemin een schitterend weergegeven dramatisch verhaal met voortreffelijk acteerwerk, vooral van de kleine Re Lee en Kyung-gu Sol als haar vader.

Onlangs heb ik van regisseur Jun-ik Lee Wang-ui namja (2005) gezien. Een bijzonder mooie film. Deze is nog een stuk beter en zal zeker beklijven vanwege de tragedie die geschetst wordt.

avatar van centurion81
De beste film die ik dit jaar zag. Een film die alle aspecten die bij zo'n traumatische ervaring voor kind en familie om de hoek komen kijken op een prachtige menselijke manier de aandacht geeft, zonder ooit het gevoel te geven een invuloefening te zijn.

De film is heel knap en met heel veel gevoel geacteerd. Dramatisch, aandoenlijk, vertederend en hartverscheurend zonder ook maar één moment over te hellen naar het melodramatische wat bijvoorbeeld een RTL4 "waargebeurd" film kenmerkt.

De volle 5* en ik hoop dat deze film snel door meer mensen gezien zal worden. Dat zou niet meer dan verdiend zijn.

Prachtfilm!

Het verhaal wordt erg breed opgezet. Verschillende problemen en emoties passeren de revue op een ijzingwekkende en emotionele manier. Het blijft altijd nog even wennen dat de Koreanen alles toch wat anders doen dan de Amerikanen. Emoties en dialogen lijken soms wat vreemd, maar wanneer je dieper kijkt eigenlijk veel realistischer. Je merkt dat het je diep in het hart raakt, met name tegen het einde krijg ik een brokje in mijn keel. Hoe een mens kan omslaan, en wat zij al wel niet doen voor hun geliefde. Liefde zit soms enorm diep. Prachtig geacteerd overigens door het kind en de vader.

Dikke 4,5*.

avatar van Baggerman
Hartverscheurend.

De film begint bijna komisch, maar dit doet de dreun van wat So-Won en haar ouders overkomt alleen maar harder aankomen. Dit kunnen ze in Korea toch wel goed, want het wordt nergens te drakerig sentimenteel of onrealistisch.

Hoewel de film inderdaad vooral focust op de vader en deels de moeder, krijgt de impact die het misdrijf heeft op ook zijn collega's en klasgenoten van So-won ook wel aandacht. Dikke voldoende.

avatar van mcdaktari
Dit lijkt me idd weer een prima Koreaanse film. Door de jaren heen ben ik wel gaan houden van Koreaanse films. Ben hier heel benieuwd naar.

mcdaktari schreef:

Me too. Persoonlijk vind ik dit zelfs een van de beste Koreaanse films aller tijden.

avatar van mcdaktari
SmackItUp schreef:

Nu maak je me toch wel heel nieuwsgierig. Is deze op Netflix te zien?

mcdaktari schreef:

Nu maak je me toch wel heel nieuwsgierig. Is deze op Netflix te zien?

Zeker!

avatar van SmackItUp
Waarom wordt deze in vredesnaam niet meer bekeken?

avatar van MovieMind
SmackItUp schreef:
Waarom wordt deze in vredesnaam niet meer bekeken?
Heb hem op de kijklijst staan, komt goed!

MovieMind schreef:
Heb hem op de kijklijst staan, komt goed!

Over jaartje of 4 zeker?

avatar van MovieMind
Over jaartje of 4 zeker?
Het gaat erom dat ie op de kijklijst staat, heb nog geen datum geprikt!

avatar van mrmojorisin123
Als gevolg van een tip op MovieMeter, heb ik deze film maar aangezet en achteraf gezien is dit ook nog altijd de reden waarom ik actief ben op deze site. Wat een pareltje.

Waar er momenteel een exponentiële groei is van Koreaanse films waarbij kinderen gekidnapt en misbruikt worden, focust Joon-ik Lee niet op het shockelement en thrillergehalte maar eerder naar de individuen en de menselijke factor van deze verwoestende tragedie. De rode draad is genezing en de moeizame weg terug naar geluk. Al komen de onverbiddelijke gevoelens als haat en wraak aan bod, Joon-ik Lee legt zich toe op de manier hoe Dong-hoon in het bijzonder de teruggetrokken So-won terug onder de mensen wil brengen.

De regisseur of een naaste moet volgens mij een dergelijk trauma hebben meegemaakt om dit thema zo goed en zo breed uit te werken. Aangezien ik zelf de confrontatie heb moeten aangaan met een trauma, kon ik me al deze aspecten realistisch voorstellen en volgen. Ik ben verheugd dat ik de televisie niet heb afgezet daar ik volgens het moraal van de film ook mijn gevoelens moest onderdrukken.

Een van deze is persoonlijkheidsverandering. Het zou een zonde zijn om niet te vermelden dat Kyoung-gu Sul en Ji-won Uhm echt wel diepte leggen in hun personages als gekwelde ouders. Subliem acteerwerk van Kyoung-gu Sul die zijn personage weliswaar een metamorfose liet ondergaan doorheen de film. Dit is zo goed verwezenlijkt dat het een extra moraal teweeg brengt: carpe diem. Geniet van elke dag die je hebt met je dierbare naasten. Ook de druk van de media die, ondanks de gezinsituatie al geruïneerd was, extra olie op het vuur gooit om alsnog een sensationeel verhaal op papier en op beeld te kunnen krijgen voor eigenbelang. Hoe ver is het kunnen komen is deze maatschappij? Tevens het positief omgaan met wat-als gedachten, die doorgaans in de film aan bod komt, is een essentieel element bij het verwerken van een trauma.

Ondanks het depressief gegeven is So-won een verheffende film die zelf de balans creëert om niet in zwaarmoedigheid te blijven hangen. Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden moeten mensen de middelen kunnen vinden om te blijven leven en geluk te vinden.

avatar van Zelva
Nog slechts zes daagjes te zien op Netflix...

avatar van mjk87
Erg mooie film. Heel af en toe wordt wat meer op het gevoel gespeeld, maar verder is het bijzonder subtiel gebracht zonder grootse gebaren. En die enkele momenten komen dan des te harder aan. Leukste momenten zijn die haast onwerkelijke beelden waarin men in grote poppen loopt. Vooral die vader, die sowieso de mooiste rol heeft, is prachtig en zelden zoveel gevoel gezien in zo'n mascotte. Sowieso is de hele cast op dreef met de knappe prestatie van de jonge Re Lee voorop, enkel mama is me te vaak te hysterisch.

Verhaal is prima, juist fijn dat het lang in het ziekenhuis blijft waardoor de film vrij gefocust blijft en niet zo episodisch wordt. Zo zie je mooi de veranderingen in de mensen en hetgeen dit gebeuren met hen doet. En clichés worden vermeden door niet van belangrijk moment naar belangrijk moment te springen.

Wat ik sowieso fijn vind aan dit soort films is de cultuur die ergens lijkt op onze westerse waardoor ik me erin kan herkennen maar toch net anders is waardoor ik erin kan verdwalen en ervan kan leren. Idem geldt voor de gegoede middenklasse in Latijns-Amerika of andere moderne Aziatische maatschappijen.

Enfin, visueel net niet bijzonder genoeg om er echt een topscore aan te geven. Alleen als men in die mascottes danst komt er wat warm geel licht naar binnen en lijkt men ook het visuele belangrijk te vinden. Maar met gemak 4,0*.