Wo Bu Shi Yao Shen (2018)

Alternatieve titels: Dying to Survive | Drug Dealer | 我不是藥神

China
Komedie / Drama

geregisseerd door Muye Wen
met Zheng Xu, Chuan-jun Wang en Zhuo Tan

Cheng Yong is een smokkelaar die afgekeurde medicijnen voor leukemie van India naar China smokkelt voor aanvaardbare prijzen. Hij start hiermee omdat het lucratief is. Zijn houding verandert als hij bemerkt dat zijn werk belangrijk is en dat hij levens kan redden.

avatar van zoutzak
Ik weet niet precies hoe gangbaar satire is in de Chinese cinema, maar dit voelde best verfrissend.

Het meest opvallende aspect van deze film vond ik de sfeerwijziging ergens halverwege. De aanvankelijke goed-gevoel-film-met-een-knipoog verandert dan in een serieus drama over de beschikbaarheid van een leukemiemedicijn, dat de meeste patiënten niet kunnen betalen. Opmerkelijk toch wel de onverholen kritiek op het medicijnenbeleid van de Chinese overheid. Naar verluidt is dat beleid onder druk van het waargebeurde verhaal, dat de basis vormt voor deze film, aangepast.

Protagonist Zheng Xu springt eruit als de aan lager wal geraakte medicijnenverkoper annex smokkelaar annex “Robin Hood”. Het zeer gemêleerde gezelschap, dat hem terzijde staat, zorgt ervoor de toon vooral in het eerste deel van de film opvallend luchtig blijft. Van die luchtigheid blijft weinig over vanaf het moment, dat de politie onder druk van een farmaceutische grootmacht zich met de zaak gaat bemoeien.

Een mooie, geschakeerde film van debuterend regisseur Muye Wen. De film doet qua plot wel een beetje denken aan Dallas Buyers Club (2013).