Nae Meorisokui Jiwoogae (2004)

Alternatieve titel: A Moment to Remember

Zuid-Korea
Drama / Romantiek
117 minuten / 144 minuten (director's cut)

geregisseerd door John H. Lee
met Woo-sung Jung, Ye-jin Son en Jong-hak Baek

Soo-jin is een carrièrevrouw, die alles heeft en voor het geluk geboren lijkt. Tot ze op een dag wordt gedumpt door haar reeds getrouwde vriend. In haar pogingen deze breuk te verwerken ontmoet ze een arme timmerman en voelt ze zich tot hem aangetrokken. Ze worden verliefd op elkaar en na verloop van tijd zijn ze gelukkig getrouwd. Net nu ze denkt dat ze haar leven weer op de rails heeft, krijgt ze te horen dat ze de ziekte van Alzheimer heeft.

De film begint als een regelrechte romcom met wat subtiele aanwijzingen voor de tragische, roerende ontwikkelingen in de tweede helft. Ik heb ‘m nu voor de vierde keer gezien en het blijft mijn lievelingsfilms vanwege het thema, vanwege het acteerwerk en vanwege de o zo toepasselijke soundtrack. Staat al een paar jaar op nr. 1 in mijn top-10 en dat blijft (voorlopig) zo.

avatar van mcdaktari
Mug schreef:
Sterker nog, A Moment to Remember is toch wel thematisch jatwerk van de bovenste plank van die 2 Nicholas Sparks boeken/films, A Walk to Remember en The Notebook.

Wat bazel je nou, jatwerk van de bovenste plank, The Notebook en deze Koreaanse pulp (volgens jou)
zijn beide uit 2004 dus lijkt het me meer dan onwaarschijnlijk dat het jatwerk is. Of bedoel je dat The Notebook jatwerk van de bovenste plank is van A Walk to Remember? Die is wel uit 2002

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Lees eerst eens voor je reageert: Mug heeft het ook over boeken. Sparks schreef de boeken al in 1996 en 1999. Enorme successen (de schrijver werd er schatrijk van) en beide later verfilmd. Dus die verhalen zijn er al een stuk langer. Zoals Mug een paar berichten eronder ook al schreef.

avatar van soom
I'm your memory. I'm your heart.

Ik heb interesse in Koreaanse films. Mag ook geen wonder heten, met mijn Aziatische achtergrond. Ik had gezien dat deze film als nummer 1 bij BBarbie in zijn top 10 stond, en dat wekte al een bepaalde vorm van interesse bij me. Ik had toen ook al een stukje gezien, weer via het oh zo handige Youtube, maar echt op zoek naar meer ging ik niet. Maar na gister weer eens een tip gekregen te hebben, besloot ik dat ik dan toch maar gelijk de favoriete nr 1. film van deze gebruiker moest gaan zien. Ook door het lezen van de berichten hier, werd mijn belangstelling en interesse opgewekt.
Opgesnord en wel trof ik dit tot grote vreugde dan ook aan op Youtube, dus de keus was wederom weer niet moeilijk.

De tranen stroomden vrijelijk. Ik ben nu eenmaal een vrouw (dénk ik ), en vrouwen zijn nu eenmaal net iets sneller emotioneel dan mannen. Dit verhaal werkt dan ook echt op de traanbuizen, sentimenteel als dit natuurlijk is. Maar door de sentimentele trekjes heen, moet ik wel zeggen dat het verhaal natuurlijk eigenlijk heel eenvoudig in elkaar steekt. Dat het niet heel uitgebreid in elkaar wordt geflanst: Ongekunsteld en zonder veel middelen overtuigt deze film als geen ander. De belangrijkste acteurs sleurden me echt onmiddellijk mee in hun belevingswereld, en ik zat echt op de bank de hele vloer nat te spetteren. Nu ja, dat is ook weer overdreven, maar het is wel degelijk een film die meteen bij de eerste keer een onuitwisbare indruk achterlaat. Nu heeft elke film dat wel natuurlijk, maar bij de één heb je het sneller en eerder dan bij de andere. En deze heeft wel weer alle kerfjes in mijn hart diep geraakt. Prachtig in alle onopgesmukte schoonheid.

BBarbie schreef:

Daar ben ik het dus totaal oneens mee slaat nergens op wat je zegt.
Slecht acteerwerk en verhaal zuigt aan alle kanten, camerawerk ook een 1 voor mijn mening van mij mag deze film regelrecht naar de flop nummer 1.

Dennisym schreef:
Daar ben ik het dus totaal oneens mee slaat nergens op wat je zegt.

Dat mag jij allemaal vinden. We leven immers in een vrij land, waar smaken mogen verschillen. Maar een film die op een site als Rotten Tomatoes na bijna 6.300 beoordelingen 92/100 bijval scoort en op IMDb gemiddeld 8,3/10 haalt na 13.450 stemmen, kan nooit zo slecht zijn als jij meent te moeten beweren. Hoe dan ook, deze film staat als ruim drie jaar bovenaan in mijn top 10 en daar brengt jouw mening geen verandering in. Dat is vooral vanwege het pakkende verhaal. En daarnaast vanwege het voortreffelijke acteerwerk van Ye-jin Son, dat haar trouwens destijds de hoogste onderscheiding van de China Film Association opleverde. Je kunt gevoeglijk aannemen dat een dergelijke eer iemand niet te beurt valt als hij of zij prutswerk aflevert.

avatar van Movie-Addicted
Én gelijk heb je BBarbie. Gewoon weer een user die zomaar out-of-the-blue een andere user quote en zelf geen sterke argumenten weet neer te zetten behalve dat voor hem of haar de film zwaar zuigt en het camerawerk.

Het is gewoon een hele gevoelige en sterke film, en als je daar als kijker niet voor openstaat, moet je hem meteen afzetten en niet verder afkijken en kritiek gaan geven. Simpel as that (Dennisym

Movie-Addicted schreef:

Sinds wanneer zijn er films op MM die verheven zijn boven kritiek van gebruikers?

avatar van Movie-Addicted
Onderhond naar schatting zo een 85% films die op MM staan, zijn beter dan kritiek van gebruikers. Met andere woorden, je hebt gelijk. Komt er op neer dat mijn opmerking weer eens nergens op slaat Anyway, ik kan gewoon niet begrijpen als het stemgemiddelde bijvoorbeeld bij deze film een kleine 8 is, dat sommige gebruikers hem dan vol-le-dig naar beneden halen? onbegrijpelijk.

Smaken verschillen gewoon

Klassiek patroon bij films als deze. Wordt eerst gezien door fans, krijgt een hoge score, wordt opgemerkt door andere mensen en dan zijn er altijd een paar bij wie de film héél slecht valt (voor welke reden dan ook).

avatar van hannes64
Blijft nog steeds een tranentrekker van jewelste.
Alleen als je de film aanraad aan andere filmliefhebbers is `t gelijk dat de taal zo verschrikkelijk is, en ze liever een engelstalige film zien met zo`n verhaal.
Neen, ik zie en hoor er gelijk doorheen, en wat een prachtfilm.
Beide acteurs spelen schitterend, vooral Ye-jin Son heeft een sterke rol.

Voor mij niets op aan te merken, dit is en blijft 1 van de mooiste dramafilms uit zuid-Korea.
En laat de anderen maar geen koreaans willen horen......die weten niet wat film is.
Als men een franse film op zet, dan zeuren ze toch ook niet?
Het is maar een andere taal, en ik heb er geen enkele moeite mee.
Nog sterker, ik zie nog liever een goeie actiefilm uit Z-Korea dan een B film vol truttige actie uit amerika e.o.

avatar van IH88
Nae Meorisokui Jiwoogae

Een film om verliefd op te worden. Het is een regelrechte tranentrekker, maar als het zo perfect wordt uitgevoerd hoor je mij niet klagen. Het verhaal, de chemie tussen de acteurs, de sfeervolle muziek, veel onvergetelijke scènes etc. Nae Meorisokui Jiwoogae blijft je bij.

De scene waarin Cheol-su zijn zonnebril opzet om zijn betraande ogen te bedekken… Indrukwekkend. Het is ook goede keus geweest om de focus te houden op de relatie tussen Cheol-Su en Su-jin, en de ziekte van Alzheimer komt pas in het laatste kwart van de film echt om de hoek kijken. Een uitstekende keuze, omdat je op deze manier nog meer meeleeft met dit koppel. Ye-jin Son en Woo-sung Jung zijn geweldig, en beide weten je als kijker helemaal mee te sleuren in hun liefdesverhaal.