Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Alternatieve titels: Brotherhood | Tae Guk Gi: The Brotherhood of War | Taegukgi | 태극기 휘날리며

Zuid-Korea
Drama / Oorlog
140 minuten / 148 minuten (director's cut)

geregisseerd door Je-kyu Kang
met Dong-Kun Jang, Bin Won en Hyeong-jin Kong

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

avatar van valtalor
mooie film veldslagen goed in beeld gebracht

avatar van popcorn en cola
Geweldig oorlogsdrama, met een bijzonder thema. Spectaculaire beelden, erg realistisch, maar bovenal een boeiend verhaal. Ook als je geen liefhebber bent van oorlogsfilms (ik!) ga je er helemaal mee in. Uitstekende film

avatar van j0enne
Ik baalde alleen echt vreselijk van die neppe vliegtuigen...

Ik heb al eens aangegeven dat de Aziaten de afgelopen jaren regelmatig indrukwekkende oorlogsfilms maken. Deze mocht er ook zijn echter deze vond ik niet echt indrukwekkend omdat het verhaal niet echt pakkend of aangrijpend was (het was wel boeiend) . Het verhaal ging meer om wraak, gerechtigheid en liefde om de familie dan om het conflict tussen Noord en Zuid-Korea. Voor welke kant men vocht maakte weinig uit en regisseur Je-gyu Kang maakte gehakt van zowel Noord-Korea en vooral Zuid-Korea (hadden in deze film soms wel trekjes weg van de Nazi's) vanwege de gruwelijkheden die men elkaar en onderling aandeed. De film begon best aardig maar toen het begon te draaien om wraak vond ik het minder worden. De oorlogsbeelden zien er overigens fraai uit (zijn ook rijkelijk aanwezig) en zijn geregeld keihard. De cast deed het goed maar men had beide broers wel een verschillende naam kunnen gegeven want "Jin-tae Lee" en "Jin-seok Lee" lijkt wel erg op elkaar waardoor ik soms moeite had om ze uit elkaar te houden.

P.S. inderdaad de vliegtuigen op het einde zagen er inderdaad erg nep uit.

Goede film met hele goede oorlogsbeelden. De waardering had nog groter kunnen zijn als de plotwendingen niet te ongeloofwaardig waren geweest. Ook kon ik moeilijk wennen aan dat intieme contact tussen de broers. Je zou denken dat het ...... waren. Dit zal bij de Koreaanse Sociale Verbanden horen, maar daar moet je maar gewoon doorheen prikken. De 2 disc special edition voegt helemaal niets toe trouwens. De making of is bagger.

avatar van freek_93
Erg indrukwekkende film! Op het begin kon ik de broers niet uit elkaar houden en had geen idee wie wie nu was en helemaal als de namen genoemd werden was ik van wuuutt welke is dat nou??
Goede en erg groffe oorlogsbeelden.
Jammer van die vliegtuigen inderdaad..

Theunissen schreef:

Kan je er een paar noemen? Vond deze wel erg mooi namelijk en vind het ook een interessant genre! En aangezien ik de veel westerse oorlogsfilms al gezien heb.

Dat is vaak het probleem met Aziatische films om titels te onthouden:

Nanjing! Nanjing! (2009)
Mai Wei (2011)
Go-Ji-Jeon (2011)
John Rabe (2009)

Er zijn er nog wel een paar meer, maar die kan ik niet zo een twee drie vinden.

avatar van freek_93
Bedankt! Ik kom hier wel een stukje mee verder!

Wat een verrassend sterke indrukwekkende film!
De Aziatische oorlogsfilms blijken erg goed en ongelooflijk indrukwekkend te zijn (ook goed om andere conflicten van andere kanten te bekijken en vanuit het ook van het land). Je snap niet hoe het bij mensen zo fout kan gaan (aan de ene kant weer wel door het verschrikkelijke verschijnsel oorlog).

De laatste scene brak me, brok in m'n keel van hier tot gunder.
Wederom sterke film uit Azie!

avatar van royals
Eén van de betere oorlogsfilms omdat er een mooie familieband door heen zit verweven. Je wordt echt in het verhaal meegesleepd. En hoe de ene broer zijn andere broer kwijt raakt en toen op het einde hij zijn broer herkende dat gaf me wel even een brok in mijn keel.

Mijn eerste Aziatische film, ik was dus wat sceptisch (lees: ik wist niet wat te verwachten) voor ik begon te kijken.
Maar wat bleek, het werd een van de mooiste oorlogsfilms die ik al gezien heb!

De band en de wisselende relatie tussen de twee broers is de rode draad doorheen de film.
Alles vond ik zeer realistisch (voor zovere ik kan meespreken hoe realistisch oorlog is) weer gegeven.
Alleen vond ik sommige gevechten het soms nét dat ietsje over the top en kwam er teveel geluk bij kijken. En zodoende verloor het een halfje (van de 5 naar 4.5*)

Waarom toch zo'n hoge score? De film kon me zo beroeren, dat ik een traantje liet.
Dit gebeurt maar zelden bij mij.
Dit zegt veel over hoe meeslepend de film is.

De muziek viel me positief op en vond ik prachtig. De soundtrack staat in mijn muziek lijstje.

Een aanrader voor iedereen! Veel meer dan een oorlogsfilm.

Uitermate gewelddadige film over twee broers, die samen naar het front gestuurd worden waarbij de oudere broer zich wil opofferen voor de jongere. Jammer dat deze veelbelovende verhaallijn volkomen in het niet verdwijnt, omdat de film niet veel meer is dan een aaneenschakeling van grafisch in beeld gebrachte geweldscènes. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, maar ik betwijfel zeer of tijdens de Koreaanse oorlog gevochten is op de wijze als deze film ons wil doen geloven. Het is in mijn ogen in feite zoiets als een oorlogsversie van Fight Club. Niks voor mij dus, temeer niet omdat te midden van al het geweld de rode draad van het verhaal slechts met moeite terug te vinden is. Een enorme tegenvaller.

avatar van Woland
Deze Taegukgi hwinalrimyeo, oftewel Tae Guk Gi: The Brotherhood of War, krijgt toch over het algemeen best goede recensies, maar mij kon het niet bekoren. Het is interessant om eens een film te zien over een wat minder vaak verfilmde oorlog, in dit geval de Koreaanse burgeroorlog. Edoch, de film is een continue afwisseling van twee aspecten waar ik allebei niet echt door gepakt werd: zoetsappig melodrama over (meestal) de relatie tussen twee broers, afgewisseld met brute oorlogsscenes. En ja, de oorlogsscenes zien er fantastisch uit, behalve dan de vliegtuigen (al vermoed ik dat het allemaal wat massaler en epischer is neergezet omdat dat nu eenmaal imposanter eruitziet). Maar het verhaal interesseerde me geen fluit. Of in ieder geval vrij weinig. Ik kon niks met het kazige gedoe over de broers. Ik was geen moment overtuigd van de persoonlijke drama's en zware gesprekken op het slagveld. De belachelijke hoeveelheden ontploffingen en brute kills op het oorlogsfront is leuk als je naar een actiefilm wil kijken, maar ik had toch liever een script en verhaal gehad wat meer intrigeerde, en minder leunde op melodrama.

Nogmaals, technisch en cinematografisch is dit uitstekend gedaan. En er zijn genoeg spannende gebeurtenissen in de film, en ook de metamorfose van een van de broers in een psychopatische (en later deserterende) moordmachine maakte het interessanter, maar qua toon en focus op zowel melodrama als bruut geweld sloeg het voor mij de plank mis. 2.5*

avatar van DVD-T
Melodramatische film met veel veldslagen.

Zo kun je deze Brotherhood of War het beste noemen. Zoals alleen Zuid-Koreanen dat kunnen. Ik heb er best een zwak voor. De band tussen de twee broers komt erg overtuigend over. Komt ook door de begin scenes voor ze naar het front worden gestuurd. Ook mooi om te zien hoe beiden zich in het leger ontwikkelen. De relatie lijkt helaas soms ondergesneeuwd in de vele actie scenes die de film heeft. De regisseur lijkt niet precies te weten wat hij wil vertellen. Hoe erg de oorlog was of hoe families worden verscheurd. Later herpakt de film zich wel weer en komt er nog een geweldig slot. Die laatste scene gaat misschien net even een stapje te ver, maar brengt de emotionele lading die de film wil meegeven wel erg goed over.

Jang Dong-gun speelt hier geweldig. Hij weet zoveel emoties overtuigend over te brengen. Maar ook Bin Won is enorm sterk als zijn broer. Dat deze man niet meer rollen krijgt aangeboden. Erg goede acteur. De rest komt wat weinig in beeld, maar iedereen speelt zijn rol goed. Ook leuk om Choi Min-sik nog even voorbij te zien komen.

Zuid-Koreaanse films doen niet meer onder voor de grote Hollywood producties. Af en toe is het verschil in budgetten natuurlijk zichtbaar, hier vooral in de vliegtuig scene, maar verder ziet alles er top uit. Prachtige gechoreografeerde actie scenes. Camerawerk is van een zeer hoog niveau en wat minder conventioneel als in de grote Amerikaanse producties, de regie is goed, effecten zien er fantastisch uit. Dit ziet en klinkt gewoon als een multi-miljoenen film.

Imposant oorlogsdrama, af en toe net wat over het randje waardoor het wat over sentimenteel wordt. Maar het werkt allemaal weer zeer goed.

avatar van joolstein
Groots opgezet oorlogsepos over de Koreaanse oorlog van regisseur Kang Je-gyu. Ondanks dat de film een Hollywood-achtige aanpak heeft met visuele spectaculaire scenes slaagt de film er niet in om erg vernieuwend te zijn. Het verhaal gaat over de twee broers Jin-tae en Jin-seok Lee die een sober maar gelukkig bestaan leiden met hun familie in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. Het communistische buurland Noord-Korea begint in 1950 de oorlog en vanaf dan is het gedaan met hun rustige leventje. De twee broers worden door de overheid gedwongen dienst te nemen in het leger. Jin-tae, de oudste van de twee, voelt zich verantwoordelijk voor zijn jongere broer Jin-seok en krijgt van zijn bevelhebber te horen dat, als hij er in slaagt de eremedaille te winnen, zijn broertje naar huis zal worden gestuurd. Dit drijft een wig tussen hem en Jin-seok. Bij het zien van de film wordt meteen duidelijk dat Kang Je-gyu sterk beïnvloed is door Amerikaanse oorlogsfilms. Een vergelijking met ‘Saving Private Ryan’ is haast onvermijdelijk. Helaas slaagt de film er niet in zijn tegenhangers uit Hollywood te evenaren. Terwijl er toch genoeg imposante sets en een groot aantal figuranten hielpen bij aan creëren van de indrukwekkende slagvelden. De film tracht zijn dramatische kracht te putten uit het uitdiepen van de relatie tussen de twee broers en hoe de oorlog ze uit elkaar drijft. Dit levert een aantal sterke scènes op maar het is jammer te noemen dat de film zich enkel focust op de twee broers. De andere personages, zoals de strijdmakkers van de broers, blijven vrij eendimensionaal. Ook is het een gemiste kans dat de film niet dieper ingaat op de historische context van het verhaal. Nu kan dit ook komen doordat voor ons Europeanen dit een vergeten oorlog is. Een redelijke knappe oorlogsfilm van Hollywoodformaat, die visueel net weet te overtuigen. Echter voelt het verhaal net iets te vaak aan als een herhalingsoefening van het genre. De film weet zeker een avond te boeien, maar laat je toch achter met het gevoel dat er meer uit gehaald had kunnen worden.

(verwijderd)
Een paar weken geleden opnieuw het sublieme Ajeossi gekeken, waardoor ik zin kreeg in nieuw Aziatisch materiaal. Dit leek echt aan alles te voldoen, dus valt het best tegen.

Taegukgi is niet bepaald subtiel, zeg maar gerust lomp. In bepaalde contexten vind ik het heerlijk, hier niet. De oorlog zelf kon me echt niet interesseren, zowel qua achtergrond als qua gevechten en beelden deed het me helemaal niks. Anderhalf uur uit m'n weekend bestolen. Jammer dat dit ten koste gaat van het begin, het einde en de relaties en dialogen, want die hebben allen potentie. Helaas sneeuwden ze onder op deze manier.

Bin Won was wel weer goed zeg, poeh! Verder heb ik me helaas vooral geërgerd aan karakters die zich expres heel dom voordoen, schijnt populair te zijn in Azië want heb dat helaas vaker gezien. Heeft echt geen enkele meerwaarde.

Visueel vond ik het wat rommelig maar de soundtrack had zeker effectief geweest kunnen zijn bij een beter script.

avatar van Fisico
Doordat Taegukgi hwinalrimyeo ergens diep in de top 250 van MM staat, deze ook eens meegepikt, maar ik moet toch zeggen dat hij me niet helemaal is bevallen. De film speelt zich af in 1950 tijdens de Koreaanse oorlog tussen het noorden en het zuiden waarbij het communistische noorden het zuiden zo goed als overrompelt. Ook daarvoor waren er grote schermutselingen tussen beide jonge naties, maar de film is vrij beperkt en de historische context van het verhaal wordt onvoldoende tot niet uitgewerkt. Jammer, want deze weinig bekende doch belangrijke oorlog is bij menig in het Westen onbekend en dus onbemind. Het haalde ook mijn betrokkenheid naar beneden, het tegendeel in Koreaanse contreien verbaast me dan weer niet.

In plaats daarvan focuste Je-kyu Kang zich op de relatie tussen twee broers die bij aanvang van de film erg sterk is. De uitdieping van de karakters en hun familie komt voor de oorlog sterk naar voren, maar tijdens de oorlog wordt een te heroïsch verhaaltje opgerakeld dat alleen maar toeneemt zoals in het melodramatische en onrealistische eindgevecht. De sentimentaliteit druipt er vanaf en de focus op de twee broers is overtrokken. Wat ik echter wel sterk vond waren de opgravingen anno vandaag en de rol van de pen in het verhaal.

Op technisch vlak zagen de gevechten er best goed uit en de hand cam maakte het realistischer (maar tegelijk ook wat chaotischer). Dat is ook maar logisch, want ordelijk gestroomlijnde massa lijf-aan-lijfgevechten heb ik nog nooit gezien. Qua visueel spektakel zit je wel goed bij deze film met zijn talloze figuranten en explosief wanneer de jachtvliegtuigen werden ingezet. Je-kyu Kang gaat iets te veel de Hollywoodstijl op wat jammer is (niet zozeer qua gevechten, wel bij de ontwikkeling van beide broers). Een meer serene realistische kijk zou de film ten goede gekomen zijn. Al bij al wel een ok film, maar er had heus wel meer ingezeten. De verwachtingen lagen echter iets te hoog voor me. Een voldoende met 3,0* is op zijn plaats.

avatar van Marvinleeaday
Qua film niet veel maar wel een goed einde.