Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Alternatieve titels: Brotherhood | Tae Guk Gi: The Brotherhood of War | Taegukgi | 태극기 휘날리며

Zuid-Korea
Drama / Oorlog
140 minuten / 148 minuten (director's cut)

geregisseerd door Je-kyu Kang
met Dong-Kun Jang, Bin Won en Hyeong-jin Kong

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

Helaas is de film te onrealistisch om te ontroeren. Ik schoot zelf een paar keer in de lach. Vooral om die conversaties op het slagveld terwijl iedereen om hen heen wordt omgebracht gaan wij lekker converseren duhhh. Ook het moment dat de ene broer zijn ''ploeggenoten'' neerschiet om zijn broer te beschermen werkt op de lachspieren en dan nog die ''foute muziek" eronder.

avatar van Redlop
Nummer 247 in de IMDB top 250. Voor wat dat waard is dan.

Redlop schreef:
Nummer 247 in de IMDB top 250. Voor wat dat waard is dan.

mij zegt dat maar weinig, kan wel kijken wat andere van een film vinden maar moet hem toch eerts zelf zien, en na dat ik deze film heb gezien moet ik echt zeggen dat het een erg mooie film is. goed verhaal goed geacteert en vooral zien de veldslagen er goed uit, deze film is zeker de moeite waard heb sinds platoon niet z'n goede oorlog's film gezien.5

avatar van Kapstok
kappeuter schreef:
Vanaf 25 augustus in de Nederlandse bioscopen!

Of eigenlijk: Vanaf 25 augustus in de schappen bij de Free Record Shop!

Weet toevallig iemand in welke bioscopen hij gaat draaien, want ik MOET hem zien !

paar maanden geleden gezien op dvd erg goede film!!!

saving private ryan naar mijn mening toch iets beter.....................4 sterren.

avatar van Kapstok
pipla schreef:

Zie vorige post. Deze film gaat meteen in de verkoop op de 25e van deze maand.

avatar van pjotr
Djeez , wat een dweil van een film.
Een compleet ongeloofwaardig verhaal, oversentimentele braakmuziek en een irritante - al veel te veel gebruikte - manier van actie-scenes in beeld brengen.
Niemand die zich gestoord heeft aan de plot-aan-elkaar-knoperij met die stomme pen?....dat doet toch elke film de das om?
Verder nog een spanningsboog met een waarde van nul comma nul: één lange roes van slagveldje spelen. Die brief van Jin-tae aan zijn moeder was ook een echte 'eye-opener'.
Anyway...laat ik hier maar geen woorden meer aan verspillen....

2 *

avatar van wolfmanrene
pipla schreef:

de film zou in slechts 1 35mm-kopie in Nederlandse bioscopen gaan draaien, maar hij is inmiddels van het release-schema afgevoerd...

avatar van wolverine77
Heb deze film onlangs gezien. Vond het een goede film . Juist omdat je nu een film ziet over een andere oorlog. Dit maakt het verhaal zeer interessant.

Een echte aanrader!!

Goede film!!!!

anyone!?

avatar van Goodfella
Gaat voorlopig niet meer draaien.

(onderschat de nationale invloed van pjotr niet!)

avatar van pjotr
Dat dat dan ook maar even duidelijk is, hihi....

avatar van Jason28
Topfilm, als iemand denkt dat alleen Hollywood grootse films kan maken wordt je hierbij uit je droom geholpen. Meesterlijk gefilmd, de benen en ingewanden vliegen om je oren, het is het koreaanse antwoord op Saving Private Ryan maar dan vind ik deze zelfs nog een tikkeltje beter.

Ik hoor veel berichten die zeggen dat het op saving private ryan lijkt of een antwoord op is !

dus geen hoge verwachtingen (S P R is een slappe film) dus zal dit niet veel beter zijnn !

avatar van jay73
Zware tegenvaller dit.
Het veel te blije begin dat wel onheil MOET inluiden, de kwijlmuziek, het drama dat er TE vet op ligt...ik dacht even dat ik naar een slappe Hollywoodfilm zat te kijken.

En verdere terechte kritiek heeft pjotr al geschreven.

Wat mij betreft: nee, nee en nog eens nee.

Heb hem nog niet gezien maar moet zeggen als ik de screenshots zie ga ik hem zeker kijken.

avatar van james_cameron
Meeslepend, episch opgezet oorlogsdrama dat vooral indruk maakt door de grandioze aktiescenes. De relatie tussen de twee hoofdrolspelers is ook prima uitgewerkt. Minpunten zijn sommige nogal sentimentele en bombastische scenes. Of je gaat mee in dit prachtig gemaakte maar wat overdreven heldenepos of je haakt vroegtijdig af. Ik ging erin mee.

avatar van rondh
Mr. Rookus schreef:

Jouw mening, ik vond saving private ryan erg sterk (ondanks de fouten)

Het koreaanse antwoord op 'Saving Private Ryan' ? Nou dan hebben ze wel erg duidelijk antwoord gegeven want deze film is in mijn ogen gewoon beter.

Taegukgi Hwinalrimyeo is vanaf de eerste tot laatste seconde erg boeiend. De beelden spreken allemaal voor zichzelf, de actie scenes zijn van zeer hoog niveau. Ik stond echt te kijken van de mooie shots op het slagveld, het waren harde maar realistische beelden die je wel raken als mens.

De manier waarop het in beeld werd gebracht sprak mij echt heel erg aan, prachtig camera werk. De muziek in de film waar sommige commentaar op hebben vond ik juist erg passend en mooi, het kwam de film in mijn ogen zeker ten goede. De aangrijpende, emotionele scenes met die muziek er achter, krijg je gewoon de rillingen van, zo goed! Je leeft helemaal mee met de personages, de sfeer die er hangt is gewoon erg aangrijpend te noemen, werd er helemaal stil van.

Verder mocht het einde van de film er zijn, een absolute topper.

Taegukgi Hwinalrimyeo krijgt een 5*

@Doom
Ik kan gewoon niet anders dan het helemaal mee eens zijn. Maar of ie beter is dan saving private ryan weet ik niet. Ik denk dat ze allebei super en super goed zijn. Mooi verhaal, mooie beelden, mooi geluid. Zeker een van de meest intrigerende koreaanse films ooit.

Prachtfilm!! Een zeer aangrijpende film, en ik hij krijgt van mij 4.5**

avatar van zoutzak
Zojuist de special edition gekocht, mooie doos!
Ben zeer benieuwd naar de film.

avatar van zoutzak
geweldige oorlogsfilm als zodanig, drama was bij vlagen niet om aan te zien... laatste battle doet ook wel wat af aan de film.

Omdat het grootste gedeelte van de film toch wel erg sterk is, de scenes spelen af en toe als een computerspel zo vet, verdient de film toch wel een krappe 4*.

Brotherhood of war.
Kom ik hier vaak te lezen 'het koreaanse antwoord op saving private ryan'.
Zinloze vergelijking wat mij betreft.
In ieder opzicht slaagt deze film erin om dat filmpje van spielberg te overtreffen, einde vergelijking!

Prachtig broederschapsverhaal van Koreaanse Bodem, mijn lieve mensen hier. Ik heb genoten!
En hij lijkt zolang te duren, maar is dat zo?
Vergelijk het zo: Je zit op een eenzame weg en het einde is in zicht maar toch nog zo ver. En op een of andere manier ben je er sneller dan je bent.

Uniek opgezette actiescènes die je totaal bij de pols grijpen, ik ga hier nog niet te veel over zeggen voor de rest

Pracht van een film, stem volgt
Joo

Hmm, ik wordt er gewoon stil van de film. Deze is echt super mooi gemaakt. Voor mij krijg deze een score 5.
Klasse werkt vindt ik dit.

avatar van The Eye
Als liefhebber van oorlogsfilm was ik erg benieuwd naar deze film, maar de film viel toch wat tegen. Een erg Hollywoodiaanse oorlogsfilm (de daad van 1 'held' zorgt voor een doorbraak, 1001 kogels overleven etc.), nergens wordt er moeite gedaan om karakterverdieping toe te passen, enkele shots van de gruwelijkheden van de oorlog een soldaat die zijn been kwijt raakt dringen niet tot je door, omdat het een 2-dimensionaal karakter blijft. Gedurende de hele film kijk je naar platte poppetjes in een schietspelletje.

In de filmkrant werd gesproken van fonteinen van bloed die tot de hemel reiken, inderdaad graphic violence maken een film er niet indrukwekkender op, eerder oppervlakkiger. Gezien de hoge score werkt het echter wel. Dit is m.i. meer een actiefilm op een slagveld dan een oorlogsfilm. Ik mis de diepgang, het onmenselijke van oorlog. Het theatrale en heldhaftige karakter hoort niet echt thuis in een oorlogsfilm. Het einde is helemaal erg, zo hollywood, met die ellendige muziek. Gedurende de hele film wordt er af en toe es een half minuutje karakterverdieping ingegooid om hopelijk een extra dramatisch slotakkoord te creeëren, het werkte op mij eerder lachwekkend dan indrukwekkend.

De oorlogsscenes zijn in het begin nog wel boeiend, maar het worden er iets teveel en eigenlijk is alleen de scene in de stad echt mooi gefilmd, indrukwekkend en alsof je een heel grafisch computerspelletje aan het spelen bent. Verder irriteerd het camerawerk bij de zoveelste loopgraaf, dorpje, heuveltje, etc. oorlogsscene uiteindelijk ook.

De film laat zich vertellen als een oceaan met hier en daar hoge golven, wat er onder de waterspiegel is krijgen we niet te zien. Deze film doet niet onder voor Saving Private Ryan, we moeten het doen met een hoop vals sentiment.

De koreaanse counterpart van Saving Private Ryan.
Een met (afentoe overdaad) aan actie gevulde drama film die handeld over twee broers tijdens de oorlog in Korea in de 50tiger jaren.

Mooi gefilmd, inderdaad vooral in de stad, en ook het strijdgewoel wordt goed weer gegeven, al begrijp ik het begin van de laatste veldslag niet echt, de aanval start en alles begint over een weg te rijden, vreemd.
Ook de Amerikaanse Bondgenoten waar de hele tijd sprake van is komen niet echt op het feestje...zeker de weg kwijt.

Al in al toch een goede aziatische oorlogsfilm, waar er in principe niet veel van zijn.

een oorlogsfilm die bij de top hoort moet ni onderdoen voor svpr komt zeker of zelfde niveau