Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Alternatieve titels: I Saw the Devil | Akmareul Boatda | 악마를 보았다

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Min-sik Choi, Byung-hun Lee en San-ha Oh

Kyeong-Cheol is een gevaarlijke psychopaat die voor zijn plezier mensen doodt. Deze seriemoordenaar vermoordt uiteindelijk het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een uiterst capabele geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.

avatar van baspls
I Saw The Devil is een Koreaanse wraakfilm met horror-elementen. Door de vele achtervolgingen en gevechten heeft de film ook het label actie gekregen.

Een seriemoordenaar ontvoerd meisjes om ze in zijn kelder te villen. Op een dag vermoord hij het verkeerde meisjes, namelijk de dochter van de commissaris. Een geheim agent die verloofd was met het meisje beloofd zijn schoonvader de moordenaar te zullen laten lijden. Maar om de juiste hoeveelheid wraak te nemen op het monster, moet hij eerst zelf een monster worden.

Waar de titel I Saw The Devil op slaat wordt nergens duidelijk in de film. Het hele mystery-aspect is ook niet echt aanwezig in deze film. Ergens doet het een beetje denken aan de TV-serie Hannibal waarin Will Graham het opneemt tegen seriemoordenaars en uiteindelijk bang is om er zelf een te worden. Normaal gesproken is de moordenaar een intimiderende persoon die de held verrast. Hier is het echter precies andersom. De held verrast de verblufte moordenaar en verslaat ze ongewapend.

Uiteindelijk vond ik het zeker geen slechte film. Goed opgenomen en een aantal sterke confrontatie-scènes. Wel vond ik het erg jammer dat het Mystery-element ontbrak en de film nogal lang op hetzelfde bleef doorgaan. Had er dan ook iets meer van verwacht, dan alleen het wraak-aspect.

avatar van DiamondsRealDeal
Eindelijk een cijfer gegeven.
Ik dacht in het begin van de film even dat ie op het hoofdmenu stond

avatar van IH88
I Saw the Devil

Fantastische wraak horror/thriller. Het gruwelijke (maar ook stijlvolle) begin zet al gelijk de toon voor wat je kunt verwachten. Na Eden Lake en Martyrs dacht ik dat ik alles wel had gezien (en gevoeld), maar I Saw the Devil krijgt het toch voor elkaar om je met een compleet leeg en naargeestig gevoel achter te laten.

En dat bedoel ik positief, want dit soort horrorfilms moeten je ook met een misselijkmakend gevoel achterlaten. Acteurs Lee en Choi zijn ook fantastisch, en soms zit er ook wat onbedoelde humor in. Vooral de amateuristische manier waarop de politie te werk gaat grenst aan het potsierlijke. I Saw the Devil is een beetje een combinatie van Se7en (Eén scene is bijna identiek), de The Raid films en Scream, hoewel uiteindelijk het naargeestige en onheilspellende gevoel uit Se7en overheerst. De laatste scene is briljant.

avatar van alexspyforever
Zo met deze heb ik bijna alle films van de horrordraft gezien. Voor de liefhebber van veel geweld en bloed zonder al te veel verhaal dan kom je hier wel aan je trekken. Het probleem is dat je met een film met zo een pover verhaal en karakters zoals een andere kijker eerder al opmerkte van bordkarton blijven, je een speelduur krijgt voorgeschoteld die onmogelijk kan blijven boeien.
Na 45 minuten was mijn reactie van euh wat hij heeft de psychopaat al te pakken? Oh hij laat hem vrij zodat hij nog wat onschuldige slachtoffers kan maken. Ik begrijp best dat de regisseur een siets anders wilde proberen dan opsluiting en martelen maar op deze manier wordt het an een tijd herhalend en erg standaard. Toegegeven een aantal dingen waren wel fijn wat die psycho overkwam zoals op het einde en dan met die kraaiepoten. Ik geef het een kleine voldoende, maar een uur korter en de film had wellicht veel beter gescoord.

avatar van wibro
Nou, dit hakte er wel in moet ik zeggen. Letterlijk en figuurlijk. Gewelddadigheid ten top zoals ik o.a. wel van Koreaanse films gewend ben. Ik wilde mij vroeger nog wel eens omdraaien bij het zien van zulk soort zeer heftige scènes zoals ik in deze wraakfilm te zien kreeg, maar na het zien van de horrorfilm Martyrs heb ik wel het nodige geïncasseerd bij het zien van zoveel wreedheid. Ik draai mijn hoofd er in ieder geval niet langer meer voor om. Zeer heftig vond ik o.a. de sadistische moord op de vrouw in het begin, de moorden in die taxi en niet te vergeten de afrekening met die psychopaat aan het einde van de film. Zulk soort einde was ook wel te verwachten eigenlijk.
Maar, om mijn verhaal verder kort te maken, ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt bij deze zeer heftige thriller waarbij de spanning te snijden was. De 141 minuten vlogen in ieder geval voorbij. Niet te vergeten dat ook op visueel vlak dit een zeer mooie film is. Ook dat laatste is voor mij zeer belangrijk.

avatar van perceived
Geweldige film! Lang uitgesponnen plot, goed gedoseerde actie, veel gevoel voor drama, sterke acteurs, haast poëtisch gefilmd.

avatar van H1DD3
Vermakelijke actiefilm met een paar brute scenes en sterk acteerwerk. Ik vond de film echter op momenten wel erg ongeloofwaardig en het verhaallijn is tamelijk oppervlakkig uitgewerkt.

Echt een beest van een film met een paar brute scènes die je zeker bijblijven. Verhaal en acteren weinig op aan te merken. Vond de film ondanks de langere speelduur absoluut niet vervelen en dat is al een hele prestatie. Voor mij een absolute
Aanrader.

avatar van umbra
Nog is rewatch gedaan, want toch al een kleine 9j geleden. Krijg nooit genoeg van zulke films en die Zuid-Koreanen kunnen er wat van, Aziaten int algemeen, die ruwheid en compromisloze (wraak)actie en geweld, waar Amerikanen zelden aan kunnen tippen, ben er grote fan van n buig er telkens voor.

avatar van Noodless
Goede keuzes van films blijkbaar de laatste week. Deze lag al een zeer lang tijd op de plank en nu pas gezien. En wat voor een film Nu, ik had wel hoge verwachtingen gezien de vrij goede recensies in het algemeen, maar toch kan de film natuurlijk tegenvallen. Deze film passeerde vorig jaar ook bij horrorchallenge en begrijp nu volkomen waarom. Het genre is meer een thriller, maar er komen heel wat horrorelementen voorbij. En hoe ...de gore ziet er goed uit en de wijze waarop de scènes expliciet in beeld worden gebracht zijn keihard. Het verhaal is een simpel wraakfilmpje, maar wordt wel op en originele manier gebracht. De wreker gaat zo ver dat hij alle grip op de realiteit verliest en de gevolgen van zijn daden niet meer ziet waardoor het monster bij zichzelf naar boven komt. Fantastisch uitgewerkt waarbij je constant de daden van de echte seriemoordenaar beleeft. Veel uitdieping wordt er niet gegeven aan de twee hoofdpersonages ( wat hier ook niet zo belangrijk is want de film duurt nu al 141 minuten ) , maar de vertolkingen zijn uitstekend. Daarbij heerst er een voortdurende sluimerende duistere sfeer en wordt muziek passend ingezet. De ruwe actiescènes ogen simpel, maar daardoor krijgen ze wel een realistisch, akelig gevoel. Een topper, maar niet voor iedereen weggelegd gezien de vele brute scènes. 8,5/10

Een heerlijke horror/thriller. Uitstekend acteer werk van Lee en vooral het acteerwerk van Choi is op te vallen hij zit sterk in zijn rol en geeft je de rillingen. Mooi verhaal met goede vechtscenes en enkele wrede scenes waar je toch een stevige maag voor moet hebben om niet weg te kijken.

avatar van HALVE TAMME.
Nice!

Goed gecaste acteurs, sterk acteerwerk, bloederig script en vele gewelddadige scenes passeren de revue. Wat wil je als filmkijker nog meer? Geslaagde filmproductie. Vier volle sterren van mijn kant voor 'Akmareul Boatda (2010)'.

avatar van AniSter
Vreemd dat veel mensen dit horror noemen. Bij dat genre heb ik persoonlijk toch een ander beeld. Voor mij was dit een film zoals Moviemeter het aangeeft: misdaad/thriller.
Een goede wraakfilm zeggen sommigen. Wie neemt er nu eigenlijk wraak op wie? Daarom omschrijf ik dit zelf als een tweevoudige wraakfilm. Deze wijkt in ieder geval af van de gebruikelijke wraakfilms. Erg sterk neergezet, spannend, met een paar onverwachte wendingen. Hoe verkeerde keuzes grote gevolgen kunnen hebben. Korea doet het de laatste tijd in ieder geval goed bij mij, zeker met deze film.

avatar van Shadowed
Goed.

Toch wel weer een degelijke film van Aziatische kant. Niet mijn meest favoriete kant van de cinema maar toch wel meerder keren bewezen tot behoorlijke dingen in staat te kunnen zijn. Nu is dit niet bepaald het beste uit die hoek maar het doet in ieder geval een aardige poging.

Het valt inderdaad op dat de film een stuk harder is dan de algemene wraakfilm. Amerika zal hier niet snel in de buurt bij komen. Dat is dan wel fijn aan Azië, ze tonen in ieder geval wat ballen en houden de harde beelden gewoon onder je neus. Jammer alleen dat Azië ook regelmatig theatraal acteerwerk gebruikt om dit te ondersteunen. Maar dat valt mee hier, en daarom werkt het dus beter.

Bij vlagen erg knap geschoten, bij vlagen ook een beetje pitloos geschoten. In het algemeen hangt er een goed, kil sfeertje die de hele film blijft aanhouden. Die sfeer zorgt ervoor dat de 141 minuten wel kijkbaar blijven. De regelmatig harde beelden ondersteunen de pret een beetje.

Min-sik is goed als moordenaar. Heeft regelmatig crazy momentjes en weet wel dreiging over te brengen. Lee doet het ook heel degelijk als held die eigenlijk niet perse een held is. Horror is het nergens echt, behalve een paar ijskoude beelden van geweld. Maar de horror is vooral de eerste en laatste 10 minuten.

Bloederig is het soms zeker, maar geen over-the-top splattergeweld. Vooral hard en kil geweld dat regelmatig de revue passeert. Alles wordt ook gewoon lekker in beeld gehouden, waardoor de impact wel wat versterkt. Daardoor blijft deze film regelmatig opvallen in het genre. Ik kan het wel waarderen.

Enkele scenes zijn strak geschoten. Vooral de steekpartij in de taxi was een klein hoogtepunt.Voor de rest blijft de film goed vermaken en kom je de 141 minuten best makkelijk door. De drama slaat niet heel erg aan, en er zijn momenten dat de film uiteindelijk wel wat te lang aanvoelt. Maar dankzij enkele kille en sterke beelden slaat de film best aan.

avatar van umbra
AniSter schreef:
Een goede wraakfilm zeggen sommigen.

Is indd geen horror, maar misdaad-thriller zoals hier en op andere filmsites ook staat vermeld. Anders is elke actiefilm of misdaadfilm met de nodige brutaliteit en ruwheid een horror, wat niet is, mensen geven snel iets het label horror als er bloed of geweld in voorkomt. Ja een wraakfilm is dit nu toch wel e, waarom vr sommigen, is toch zo?

avatar van Alathir
Lekkere wraakfilm met een goede dosis bloed. Er was sprake dat Adam Wingard deze film zou gaan hermaken. Ik vind Wingard echt een fantastisch regisseur en dus moest ik het origineel eens bekijken. Ik kan alleen maar zeggen dat dit wel in zijn kraampje past. Als hij er nog er nog een typische Wingard-soundtrack overplaatst kan dit niet anders dan een meesterwerk worden. Nu is de vraag alleen of die film er wel gaat komen. Het zal alvast niet voor snel zijn.

Deze Koreaanse film was best brutaal. Ik heb de indruk dat dit de laatste jaren wel iets geminderd is in Koreaanse films. Het verhaal is in feite niet erg bijzonder en je zou denken dat rechtvaardigt zo'n lange speelduur toch niet. Het lijkt misschien lang maar als je ervoor zit, valt dat best goed mee. Er is ontzettend veel actie en de film wist me geen moment te vervelen.

avatar van Kondoro0614
“I will kill you when you are in the most pain. When you're in the most pain, shivering out of fear, then I will kill you. That's a real revenge. A real complete revenge.”

Keiharde Zuid-Koreaanse misdaad knaller met heel veel bloed, en dat was echt een genot. De film is vanaf begin af aan erg rauw, met veel moordscenes die ook nog eens goed in beeld gebracht worden. Het straalt angst uit, en is erg interessant te volgen. Tevens het wraakeffect op de film is ook erg mooi, en dit keer komt dit niet van één partij maar van twee kanten zowel de slachtoffers als de dader hebben beiden hun wraak momenten in deze film zitten.

De film kende met het ontleden van ledematen, het doorsnijden van achillespees en het inbeuken van gezichten, de film is nergens vies van en ook ‘Jee-woon Kim’ laat alles ontzettend goed in beeld brengen.

Het verhaal was echter na een tijdje toch wat lang, en de zit van tweeënhalf uur is dan ook soms wat lastig vol te houden. Toch blijft het elke keer weer erg verrassend om te kijken, want de film word rauwer en rauwer en de hoofdpersonen zijn steeds in staat zwaardere dingen uit te voeren bij hun vijanden.

Al om al best een heerlijke misdaad knaller die me op veel vlakken heeft vermaakt. Hoewel ik de concentratie soms kwijt was door de vrij lange speelduur is de film prima uit te zitten en maken de moorden echt heel veel goed. Veel bloed, veel actie en veel spanning.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
3,5* voor deze film.
Voor mijn vriendin was hij te lang, zij houdt meer van suspense en dat was dit nou niet helemaal.
Zelfs voor mij eigenlijk te bloederig, maar wel constant spannend.
Wat betreft het geld wat de moordenaar kreeg, wie weet waarom?

Film dus al eerder gezien ruim 8 jaar geleden.
Kyeong-Cheol (Min-sik Choi) ziet inderdaad 'de duivel' na de moord op de verloofde van Su-Hyeon (Byung-hun Lee). Kyeong-Cheol is een psychopathische moordenaar die het heeft voorzien op jonge vrouwen die hij op een gruwelijke manier vermoord in zijn eigen 'slagerij'.
Regisseur Jee-woon Kim brengt het grotendeels realistisch in beeld en mogelijk is de film voor mensen met een zwakke maag niet geschikt.
Voor de duidelijkheid, het grote geheel bestaat niet uit scènes met gruwelijkheden maar een soort psychologisch spel tussen de twee hoofdrolspelers. De één is jager en de ander is de opgejaagde, een opgejaagde die eerst nog meent alle troeven in handen te hebben maar na verloop van tijd daardoor van de 'koude kermis' thuiskomt.
De film is keihard en de basis is wraak, helaas is wraak vaak een oneindig verhaal want als de wraaknemer zijn doel heeft bereikt is de pijn niet weg!
Een 8 als waardering.

ps, de vraag boven staat nog steeds open, wie helpt ons?

avatar van Alathir
knusse stoel schreef:
Wat betreft het geld wat de moordenaar kreeg, wie weet waarom?

Ik denk om de moordenaar extra ontsnappingsmogelijkheden te geven zodanig dat de wraaknemende echtgenoot er meer voldoening kan uithalen.