Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Alternatieve titels: I Saw the Devil | Akmareul Boatda | 악마를 보았다

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Min-sik Choi, Byung-hun Lee en San-ha Oh

Kyeong-Cheol is een gevaarlijke psychopaat die voor zijn plezier mensen doodt. Deze seriemoordenaar vermoordt uiteindelijk het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een uiterst capabele geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.

avatar van Gang_Star
Zeer sterke wraakthriller.
De spanning is een goed thema in deze film, waarin buiten sterk acteerwerk ook het nodige bloedvergieten en geweld op een geweldige wijze in beeld worden gebracht. De hele speelduur kijkt het ontzettend makkelijk weg. Wederom weer een topper uit Zuid-Korea.

Van Zuid-Koreaanse makelij. Van begin tot aan het eind geen moment van verveling. Met
een vrouwenkiller (een psychopaat nu reeds in de film van welhaast ikonisch formaat)
versus een ijskouwe wraaknemer. Met meerdere scenes met camera vernuft in beeld ge-
bracht. Hoe je van een kat en muis spel een geweldige, meeslepende film kunt maken.

avatar van Woland
Keiharde actiefilm met veel bruut geweld en wreedheid, maar helaas ook een plot van niks dat nergens echt overtuigend overkwam. Nu moet ik zeggen, ik ging er redelijk blanco in, waarbij mijn kennis zich beperkte tot het feit dat het een Zuid-Koreaanse film was die onder horror geschaard werd. Om de een of andere reden had ik me daarbij toch meer een donkere, sfeervolle horror voorgesteld, en niet dit. In z'n genre is dit verder een aardige exercitie, met veel actie, heel veel geweld, het ziet er strak uit en de oorspronkelijke psychopaat is zeer goed neergezet - maar de overdreven lengte van de film en toch ook de ongeloofwaardige, oppervlakkige agent die als een geflipte superheld tekeer gaat en net zo'n psychopaat blijkt halen voor mij het cijfer toch wel naar beneden. Verder leuk als een je een goed gemaakte, brute ramfilm wilt, maar niet mijn ding.

avatar van Walter White
Een geweldige wraak film de beste die ik tot nu toe gezien heb.

avatar van HarmJanStegenga
Vermakelijk. Echter zorgt de matige regie en het (bij vlagen) ietwat slordige en ongeloofwaardige scenario ervoor dat ik hier ook echt niet meer van kan maken. Sowieso is het basisidee van Su-Hyeon, om de moordenaar los te laten lopen, zodat die meerdere slachtoffers kan maken te gek voor woorden. Daarnaast gaat zoiets altijd mis naar het einde toe natuurlijk, zie ook hier met het uitschijten van die sensor. Sowieso wordt het wat rommelig naar het einde toe. Maar oké, heb me prima vermaakt en een paar keer goed kunnen lachen (die spies in die hand van die dikke, of om Kyeong-Cheol zelf). Ondanks de redelijk lange speelduur verveelt 'Akmareul Boatda' absoluut niet. Zeer vermakelijk in elkaar geknutseld.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had van Kim Jee-woon enkel Dalkomhan Insaeng gezien en dat viel best mee. Een sfeervolle thriller die me deed hopen dat ook deze I saw the devil zou smaken. Die is helaas iets minder. Visueel is het weinig origineel, de film moet het vooral hebben van de recht toe aanpak en het acteerwerk van beide hoofdpersonages. Het script is weer eens iets anders. Geen typische slashermovie of wraakfilm, maar beetje van beide. Bovendien wordt het een spel tussen beiden. Naar het einde voelt het wat gewrongen en de film heeft wel wat te lijden door het wisselen tussen bloederige scènes en momenten van spanning. Maar op zich is het een goeie film, al had ik er wel wat meer van verwacht. Beniewd naar ander materiaal van deze regisseur.

avatar van DwarreI
Misschien als geheel niet perfect, maar in scènes genomen bij vlagen gewoonweg fenomenaal. Gedurende de eerste helft niet heel veel boeiender dan in A Bittersweet Life, maar in het laatste gedeelte krijgen we rauwe geniale cinema voorgeschoteld. Ik heb ervan gesmuld.

avatar van supadragon8
Heerlijk, deze film heeft me geintrouceerd in Koreaanse film. Kon een nacht niet slapen 3 jaar gelden en besloot rond te zappen en kwam dit tegen op Film 1. Verwachtte een slappe horror film maar werd zéér positief verrast. De lange speelduur merkte ik bijna niet. Geweldige scenes tussen de 2 hoofdrolspelers en het einde was ook gewoon perfect.

avatar van Collins
Wraakthriller waarin de subtiliteit ver is te zoeken.
De film is een explosie van bloed, geweld en sadisme. Er is heel veel van. De scenes waarin al deze explosies plaatsvinden zijn zeer expliciet gefilmd en worden breed en gedetailleerd uitgemeten. Het verklaart meteen de lange speelduur.
In den beginne is het allemaal nog intrigerend en schokkend, maar na de zoveelste brute moord of brute daad van geweld, had ik er eigenlijk wel genoeg van. In plaats van geboeid, raakte ik zelfs wat verveeld.
Het ontbreekt in de film namelijk aan spanning. Er is veel bloed, maar het is nooit bloedstollend spannend. Veel actie, veel geweld, maar geen spannende of subtiele opbouw in de scenes. Toch een gemis.
De interactie tussen beide hoofdrolspelers stelt verbaal weinig voor en blijft beperkt tot de uitwisseling van gruweldaden. Tja.
De slotscene met daarin wat wraakhumor maakt weer iets goed.

HALVE TAMME.
Lekker hoor!!!

Goed gecaste acteurs, sterk acteerwerk, bloederig script en vele heerlijke gewelddadige
scenes passeren de revue.

Naar mijn mening zijn dan ook alle 141 minuten meer dan uitstekend besteed aan deze
zeer geslaagde filmproductie.

Vier volle sterren van mijn kant voor Akmareul Boatda (2010).

avatar van Mochizuki Rokuro
Bondigheid is helaas niet de kernkwaliteit van regisseur Kim - anders zou er nog wel eens een film boven de 3.5* uit kunnen komen, want ik kan zijn films over het algemeen goed hebben.

Machtige Thriller,gekke gestoorde sfeer in deze film acteren top,alles wat je zoekt in een thriller krijg je voorgeschoteld moet je zeker gezien hebn 4,5*

Toen na ongeveer 15 minuten een zoekactie naar het lichaam van de vermoorde vrouw in beeld kwam die meer wegheeft van het hysterische tienerpubliek bij een Justin Bieber-concert dan serieus politiewerk heb ik besloten mijn tijd aan een andere film te besteden.

avatar van nakada
Barbaarsch schreef:
Dom, dom, dom..... je mist dan verder toch wel een erg mooie film.

avatar van Bud Spencer
Barbaarsch schreef:

Inderdaad, dat was een van de vele onzinnige scenes. Wat een overroepen film is dit zeg. Amateuristische nonsense. Werkelijk onbegrijpelijk dat mensen hier zo lyrisch over zijn. Alleen al dat begin dat iemand 5x met een hamer op haar hoofd wordt geslagen en gewoon nog leeft. Als dit een Amerikaanse (engelstalige) film was zou het veel lager scoren, weet ik zeker! Dan is men veel kritischer.

avatar van tattoobob
Bud Spencer de amerikanen zouden zo'n film als deze nooit op deze manier op het beeld toveren.....jammer want daar kunnen ze nog wat van de Zuid-Koreanen leren.

ZK hebben hun eigen stijl kwa films.....en je moet er van houden of niet.
Ik buig hahaha.

avatar van TornadoEF5
Zeer goede film.

Vooral spannend van de eerste tot de laatste minuut (net zoals bij A Bittersweet Life) en opnieuw een heerlijk staaltje vechtkunsten die getoond worden in de film (gebracht door dezelfde acteur van ABS). Gewoon een boeiend verhaal, en soms (vooral in het begin) omgeven door stijlvolle beelden. Zuid-Koreanen zijn zoals eerder gezegd meesters in het maken van dit soort films. Het hoofdpersonage valt wel op door wat verkeerde en onbegrijpelijke keuzes: zoals de moordenaar vrij te laten rondlopen (en hem nog meer te laten uithalen) - maar achja, het is en blijft een film.

avatar van Donkerwoud
Regisseur Jee-woon Kim weet hoe hij zijn publiek moet blijven vermaken met een onvoorspelbare prent die steeds net anders in elkaar steekt dan je verwacht. Eerst is het een afstandelijk gestileerd moordmysterie rond een seriemoordenaar die met een mysterieus busje achter toekomstige slachtoffers aanrijdt. Mooi gedaan hoe je hem vanuit de voorruit in de besneeuwde duisternis ziet zoeken naar potentiële slachtoffers om mee naar zijn martelkelder te nemen. Eenmaal in het horrorhuis aanbeland, blijkt de creep meer liefde en affectie naar zijn moordwapens te voelen dan naar de slachtoffers die smeken om in leven te blijven. De verbeelding van psychopathie als extreem gepassioneerde verzameldrift is pervers mooi.

Onverwachts verandert de toon van de film compleet als de moordenaar na drie kwartier al gepakt wordt door de nabestaande van één van zijn slachtoffers. Vanaf dat punt wordt het meer een venijnig kat- en muisspel tussen twee mannen die aan elkaar gewaagd zijn. Vooral de schurkenrol van Min-sik Choi als Kyung-chul is dan hoogst bevredigend. Bij vlagen deden zijn nonchalance en oddball coolheid me denken aan The Joker van wijlen Heath Ledger. Het machtsspelletje tussen agent/seriemoordenaar is niet bepaald geloofwaardig uitgewerkt, maar door de onverwachte wendingen is het prettig onvoorspelbaar tot aan de explosieve slotakte.

Uiterst geweldig. Als het nog niet te merken was: dit is mijn favoriete film allertijden. Woorden kunnen niet omschrijven hoeveel ik van deze film hou. Perfect gewoon.

avatar van arno74
Wie in een film de ene na de andere gewelddadige scene zoekt zonder de afleiding die een script, logica of zinnige dialogen kunnen veroorzaken zit hier wel goed. Het 'script' is heel eenvoudig: een moordenaar gaat achter jonge vrouwen aan en gaat vervolgens tekeer, en een politieagent slaat er op los zodra ie een verdachte tegenkomt. En als ie de dader weet te vinden dan dan laat ie hem gaan zodat de film nog bijna twee uur lang met die onzin door kan gaan. De hoge score, de poster op MM en het feit dat het om een Zuid-Koreaanse film ging gaf de doorslag om deze te bekijken, maar dit heeft niets te maken met de kwaliteit die ik uit dit land gewend ben. Dit is een simpele wraakfilm die alleen veel geweld te bieden heeft, verder niets. Wie iets anders zoekt moet hier zijn tijd niet aan verspillen. 1*

Een wraak-film met de nodig bloederigheid maar toch ook wel met enige spanning.

avatar van RaoulDuke
Het is niet zozeer het verhaal dat deze film boeiend maakt. Dat heeft in feite niet veel om het lijf en is de zoveelste uitwerking van het aloude wraakmotief.
Het zijn de intensiteit van de scenes in combinatie met de ijzersterke montage die je ruim 2 uur op het puntje van je stoel houden.
Zeer onderhoudende misdaadfilm, overigens niet geschikt voor mensen die allergisch zijn voor tamelijk extreem bloederig geweld.

avatar van cucciolo
Zeker eens met RaoulDuke. De manier hoe het bloederig wraakverhaaltje verpakt is, is gewoon formidabel. Alleen al de proloog, die leidt naar de inluiding van de titel, is zelfs esthetisch te noemen, en het waard om meerdere malen te zien.

Pfff sterke film , niet verwacht.
Ik vond het einde echt hilarisch

avatar van Zwolle84
’He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster’
- Friedrich Nietzsche

Of het een typisch Zuid-Koreaans recept is - bloederige revenge thrillers - durf ik niet te zeggen. Daarvoor ben ik nog te veel een groentje als het op Aziatische cinema aankomt. Wel weet ik dat zowel Chan-wook Park als Jee-woon Kim er erg bedreven in zijn en ik hen steeds meer begin te waarderen.

Bij de eerste kijkbeurt wist I Saw The Devil (ik blijf voorlopig maar even bij de Engelse titels) me niet te pakken. Ik zal wel moe geweest zijn, dan is 140 minuten een hele zit. Deze tweede keer vloog de film voorbij en keek ik er met heel andere ogen naar. Met name de meer lugubere scènes zijn van een intensiteit die je niet vaak ziet.

Wat dat betreft val je direct in een warm bad. De aanloop naar de scène waarin Kim Soo-hyeons vriendin wordt vermoord door de schitterend neergezette Kyung-chul is bloedstollend, de moord zelf erg bruut. Vaak - en ook hier - roepen zulke wreedheden de nodige kritiek op. ‘Te makkelijk’, ‘onnodig’; noem het maar op. Hier is die kritiek onterecht. Juist door het extreme, misselijkmakende geweld in combinatie met Kyung-chuls koelbloedige karakter ga je de man intens haten.

En die haat werkt weer als katalysator voor het kunnen verplaatsen in Kims wraakacties. De geheim agent heeft namelijk maar één doel voor ogen: de moordenaar net zo laten lijden als zijn vriendin geleden heeft. Nietzsches quote bovenaan deze review verklapt dan ook eigenlijk het hele plot(je) van deze film; je moet je waardigheid wel verliezen wil je zo’n doel nastreven.

Wat volgt is dan ook niet een snelle achtervolgingsactie, kogel door z’n kop en klaar. Nee, Kim begint een kat-en-muisspel waarin hij zijn prooi laat lijden, spartelen, weer laat lopen en dan opnieuw pakt. Steeds bloederiger, steeds onmenselijker. Zoals gezegd wordt Kyung-chul voortreffelijk gespeeld, maar ook Kim Soo-hyeon zie je heel geloofwaardig voor je ogen transformeren in een persoon dat zichzelf niet langer in de hand heeft.

Naast die veelbesproken intensiteit doet Jee-woon Kim nog veel meer goed. Zo heeft I Saw the Devil een heerlijke flow, zijn de extreme gewelddadigheden geloofwaardig in beeld gebracht, zijn de composities regelmatig erg mooi en is de soundtrack lomp maar doeltreffend. En dat einde is natuurlijk helemaal genieten als je van zwarte humor houdt.

Conclusie: ik moet me nog veel meer verdiepen in Jee-woon Kim (A Tale of Two Sisters beviel nóg beter), Zuid-Korea en ook gelijk maar de rest van Azië. Tips zijn uiteraard altijd welkom!

avatar van Elchapo
Nog maar eens bekeken,nu op blu ray.....geweldige rauwe revenge film zoals ze 'm never in amerika zouden maken.de hele sfeer is beklemmend en intimiderend,topfilm.4.5 stars.

avatar van Shining76
Ik heb deze film in mijn top 10 op nr 2 staan als beste film ooit!.vind hem super orgineel en erg ruw gefilmd prachtig hoe deze psychopaat wordt uitgeschakeld beetje bij beetje, maar juist door de trage uitschakeling weet the bad guy van geen ophouden met de nodigge leed in het verschiet!..
De film eindigd in 'n prachtig climax maar geeft het de kijker wel 'n dubbel gevoel. Je kunt het kwaad wel bevechten, maar het zal altijd blijven bestaan. 5 sterren!

avatar van Shining76
I Saw The Devil schreef:

Helemaal mee eens..super film

avatar van Saving Pvt. Pyle
Eens met de uitleg Bud Spencer en arno74. Wat een overschatte drol van een film, zeg.

avatar van baspls
I Saw The Devil is een Koreaanse wraakfilm met horror-elementen. Door de vele achtervolgingen en gevechten heeft de film ook het label actie gekregen.

Een seriemoordenaar ontvoerd meisjes om ze in zijn kelder te villen. Op een dag vermoord hij het verkeerde meisjes, namelijk de dochter van de commissaris. Een geheim agent die verloofd was met het meisje beloofd zijn schoonvader de moordenaar te zullen laten lijden. Maar om de juiste hoeveelheid wraak te nemen op het monster, moet hij eerst zelf een monster worden.

Waar de titel I Saw The Devil op slaat wordt nergens duidelijk in de film. Het hele mystery-aspect is ook niet echt aanwezig in deze film. Ergens doet het een beetje denken aan de TV-serie Hannibal waarin Will Graham het opneemt tegen seriemoordenaars en uiteindelijk bang is om er zelf een te worden. Normaal gesproken is de moordenaar een intimiderende persoon die de held verrast. Hier is het echter precies andersom. De held verrast de verblufte moordenaar en verslaat ze ongewapend.

Uiteindelijk vond ik het zeker geen slechte film. Goed opgenomen en een aantal sterke confrontatie-scènes. Wel vond ik het erg jammer dat het Mystery-element ontbrak en de film nogal lang op hetzelfde bleef doorgaan. Had er dan ook iets meer van verwacht, dan alleen het wraak-aspect.