Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Alternatieve titels: I Saw the Devil | Akmareul Boatda | 악마를 보았다

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Min-sik Choi, Byung-hun Lee en San-ha Oh

Kyeong-Cheol is een gevaarlijke psychopaat die voor zijn plezier mensen doodt. Deze seriemoordenaar vermoordt uiteindelijk het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een uiterst capabele geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.

avatar van baspls
I Saw The Devil is een Koreaanse wraakfilm met horror-elementen. Door de vele achtervolgingen en gevechten heeft de film ook het label actie gekregen.

Een seriemoordenaar ontvoerd meisjes om ze in zijn kelder te villen. Op een dag vermoord hij het verkeerde meisjes, namelijk de dochter van de commissaris. Een geheim agent die verloofd was met het meisje beloofd zijn schoonvader de moordenaar te zullen laten lijden. Maar om de juiste hoeveelheid wraak te nemen op het monster, moet hij eerst zelf een monster worden.

Waar de titel I Saw The Devil op slaat wordt nergens duidelijk in de film. Het hele mystery-aspect is ook niet echt aanwezig in deze film. Ergens doet het een beetje denken aan de TV-serie Hannibal waarin Will Graham het opneemt tegen seriemoordenaars en uiteindelijk bang is om er zelf een te worden. Normaal gesproken is de moordenaar een intimiderende persoon die de held verrast. Hier is het echter precies andersom. De held verrast de verblufte moordenaar en verslaat ze ongewapend.

Uiteindelijk vond ik het zeker geen slechte film. Goed opgenomen en een aantal sterke confrontatie-scènes. Wel vond ik het erg jammer dat het Mystery-element ontbrak en de film nogal lang op hetzelfde bleef doorgaan. Had er dan ook iets meer van verwacht, dan alleen het wraak-aspect.

avatar van DiamondsRealDeal
Eindelijk een cijfer gegeven.
Ik dacht in het begin van de film even dat ie op het hoofdmenu stond

avatar van IH88
I Saw the Devil

Fantastische wraak horror/thriller. Het gruwelijke (maar ook stijlvolle) begin zet al gelijk de toon voor wat je kunt verwachten. Na Eden Lake en Martyrs dacht ik dat ik alles wel had gezien (en gevoeld), maar I Saw the Devil krijgt het toch voor elkaar om je met een compleet leeg en naargeestig gevoel achter te laten.

En dat bedoel ik positief, want dit soort horrorfilms moeten je ook met een misselijkmakend gevoel achterlaten. Acteurs Lee en Choi zijn ook fantastisch, en soms zit er ook wat onbedoelde humor in. Vooral de amateuristische manier waarop de politie te werk gaat grenst aan het potsierlijke. I Saw the Devil is een beetje een combinatie van Se7en (Eén scene is bijna identiek), de The Raid films en Scream, hoewel uiteindelijk het naargeestige en onheilspellende gevoel uit Se7en overheerst. De laatste scene is briljant.

avatar van alexspyforever
Zo met deze heb ik bijna alle films van de horrordraft gezien. Voor de liefhebber van veel geweld en bloed zonder al te veel verhaal dan kom je hier wel aan je trekken. Het probleem is dat je met een film met zo een pover verhaal en karakters zoals een andere kijker eerder al opmerkte van bordkarton blijven, je een speelduur krijgt voorgeschoteld die onmogelijk kan blijven boeien.
Na 45 minuten was mijn reactie van euh wat hij heeft de psychopaat al te pakken? Oh hij laat hem vrij zodat hij nog wat onschuldige slachtoffers kan maken. Ik begrijp best dat de regisseur een siets anders wilde proberen dan opsluiting en martelen maar op deze manier wordt het an een tijd herhalend en erg standaard. Toegegeven een aantal dingen waren wel fijn wat die psycho overkwam zoals op het einde en dan met die kraaiepoten. Ik geef het een kleine voldoende, maar een uur korter en de film had wellicht veel beter gescoord.

avatar van wibro
Nou, dit hakte er wel in moet ik zeggen. Letterlijk en figuurlijk. Gewelddadigheid ten top zoals ik o.a. wel van Koreaanse films gewend ben. Ik wilde mij vroeger nog wel eens omdraaien bij het zien van zulk soort zeer heftige scènes zoals ik in deze wraakfilm te zien kreeg, maar na het zien van de horrorfilm Martyrs heb ik wel het nodige geïncasseerd bij het zien van zoveel wreedheid. Ik draai mijn hoofd er in ieder geval niet langer meer voor om. Zeer heftig vond ik o.a. de sadistische moord op de vrouw in het begin, de moorden in die taxi en niet te vergeten de afrekening met die psychopaat aan het einde van de film. Zulk soort einde was ook wel te verwachten eigenlijk.
Maar, om mijn verhaal verder kort te maken, ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt bij deze zeer heftige thriller waarbij de spanning te snijden was. De 141 minuten vlogen in ieder geval voorbij. Niet te vergeten dat ook op visueel vlak dit een zeer mooie film is. Ook dat laatste is voor mij zeer belangrijk.

avatar van perceived
Geweldige film! Lang uitgesponnen plot, goed gedoseerde actie, veel gevoel voor drama, sterke acteurs, haast poëtisch gefilmd.

avatar van H1DD3
Vermakelijke actiefilm met een paar brute scenes en sterk acteerwerk. Ik vond de film echter op momenten wel erg ongeloofwaardig en het verhaallijn is tamelijk oppervlakkig uitgewerkt.