Dalkomhan Insaeng (2005)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Byung-hun Lee, Yeong-cheol Kim en Min-a Shin

De perfectionist Sun-woo heeft het volledige vertrouwen van zijn baas door vol overgave een net restaurant te runnen. Wanneer zijn baas Kang vermoedt dat zijn jongere vriendin Hee-so een geheime liefde heeft, geeft hij Sun-woo de opdracht haar in de gaten te houden en haar om het leven te brengen wanneer zij Kang verraad. Na haar een aantal dagen gevolgd te hebben, betrapt hij Hee-so met haar vriendje, maar tot zijn eigen verbazing laat hij hen gaan. Door deze beslissing heeft hij een onomkeerbare strijd in gang gezet.

Uitstekende film waarin een man door zijn baas wordt gevraagd op diens vriendin te letten. Een vrij eenvoudig wraak-verhaaltje, maar de scenes zijn stuk voor stuk bijzonder goed opgebouwd. De actie is stijlvol in beeld gebracht, en tegelijkertijd ook bruut. Komt misschien ietwat traag op gang, maar dit wordt zeker goedgemaakt tijdens de tweede helft. Een kleine 4,0 sterren.

Bloedig, bloediger, bloedigst...maar ze zijn verschrikkelijk taai.
Wat jammer dat wat een goede story en ook film had kunnen zijn letterlijk wordt kapot geschoten.

avatar van eRCee
Op zich wel een lekkere film, die vooral de coolheid van de hoofdpersoon en de strakke vormgeving als sterke troeven kan uitspelen. Het cliché wordt zeker niet geschuwd en als ik me niet vergis zijn er zelfs aardig wat referenties (Tarantino, Scorsese en ook In the mood for love kwam langs). Op zich nog niks mis mee, een wraakfilm is zelden al te genuanceerd, maar waar ik over struikel is de romance die erin wordt gepropt. Ik begrijp dat die vrouw nodig is als katalysator om de gebeurtenissen in gang te zetten, maar daarvoor was het niet noodzakelijk Sun-Woo daadwerkelijk verliefd te laten zijn, laat staan om in de slot- en sterfscène met een zouteloze flash-back aan te komen. Toch wel een smetje, hoewel ik me verder met A bittersweet life goed vermaakt heb.

avatar van supadragon8
topper, ook heel mooi einde

avatar van Bacon
Afgelopen week heb ik de film weer gezien en keer op keer blijft het goed. Hoevaak ik de film in totaal heb gezien durf ik niet te zeggen, maar toch wel minstens 6 keer, dus het is tijd om m'n cijfer te verhogen naar 4.5*

avatar van HarmJanStegenga
Het is vaker gezegd over deze 'Dalkomhan Insaeng', maar dit is echt een uitermate stijlvol geheel. De film begint met een rustige opening, mooi geschoten, rustige muziek en een luxe hotel waar Sun-woo alles regelt. Maar dan gaat het grandioos mis, dankzij een zo simpel lijkende klus op het eerste gezicht.

Het simpele plot wordt goed gebracht. Keiharde actie afgewisseld met een sporadisch aanwezig grapje en een mooi gefilmd geheel vol met bloederige actie en zenuwslopende ongein. Het einde laat je denken dat alles maar een mooie droom van Sun-woo was. Een droom zo mooi.. dat je weet dat-ie niet uit gaat komen. De letterlijke woorden (ongeveer) uit de eindmonoloog. Zo'n einde werkt niet altijd, hier wel.

Ja ik heb me goed vermaakt met deze prent. Het geheel ziet er mooi uit en regisseur Jee-woon Kim heeft de touwtjes goed in handen. Fijne gangsterfilm met een erg cool hoofdpersonage. Dikke voldoende.

avatar van Antonev
Sfeervol, bikkel hard en gewelddadig! Daarnaast ook weer een aantal fantastisch uitgevoerde vechtscenes. De Zuid-Koreanen blijven toch verassen met dit soort thrillers. Vooral de heerlijke sfeer weet me keer op keer weer te grijpen. 3.5*.

avatar van wibro
Het bekijken van deze film heb ik lange tijd uitgesteld omdat extreem geweld in de Aziatische films mij niet meer zo aanspreekt. Toch heeft deze uiterst gewelddadige film ondanks dat mij niet teleurgesteld en dat ligt toch vooral aan het uitstekende einde en het zeer mooie camerawerk. Maar of ik deze film nog een keer ga zien? Ik denk het niet. Ik geef toch de voorkeur aan Kim Jee-woon's vorige film "A Tale of Two Sisters". Dit omdat het horrorgenre mij nu eenmaal meer aanspreekt. "I Saw the Devil" moet ik nog zien trouwens.

Movsin schreef:
Bloedig, bloediger, bloedigst...maar ze zijn verschrikkelijk taai.

Ik ben het helemaal eens met Movsin. De film begint veelbelovend met een hotelmanager, die de opdracht krijgt om —tussen een paar knokpartijen links en rechts door— de gangen van zijn gangsterbaas liefje na te gaan. Vervolgens ontaardt de film in een orgie van bloederig geweld, dat de protagonist overigens nauwelijks schijnt te deren. Zijn hand wordt verbrijzeld (geneest wonderbaarlijk snel); hij wordt levend begraven, in de buik gestoken en neergeschoten: het deert hem allemaal niet. Hij gaat onverdroten door tot het einde van de film, dat uiteindelijk wel moest komen (niks te vroeg overigens) bij gebrek aan nog in leven zijnde personages. Infantiele rotzooi. Dat zoveel mensen dit buitensporige geweld vermakelijk vinden, gaat mijn pet te boven.
Een dikke voldoende voor het eerste deel van de film; de nodige strafpunten voor het vervolg.

avatar van TornadoEF5
Best een mooie film dit. Met een zeer sterke eerste helft, en een meer vermakelijke en actierijke tweede helft. In tegenstelling tot veel andere films van dit genre met momenten erg stijlvol en charmant. Op een bepaald moment dacht ik trouwens even dat het de romantische kant op zou gaan, maar uiteindelijk bleek het toch meer een wraakfilm te worden, wat ook best goed uitpakte. Al vond ik het spijtig dat de rol van het meisje zo goed als uitgespeeld was, ondanks dat ze achter de schermen misschien wel de belangrijkste rol van allemaal heeft. Zeker onder de indruk van deze Zuid-Koreaanse film.

avatar van Bacon
Lee Byung Hun vind deze film zijn beste, en daar ben ik het wel mee eens:

Actor Lee Byung-hun: 'Bittersweet Life' is best work of life - english.yonhapnews.co.kr

avatar van SmackItUp
Viel mij toch wat tegen deze Zuid-Koreaanse prent.

Laten we positief beginnen. Het personage dat Byung-hun Lee neerzet is weergaloos. Het schoolvoorbeeld van hoe een gangster moet zijn. Coole kikker, en hij heeft er echt de looks voor. Audiovisueel is het ook weer een feest. Prachtige belichting, strakke muziek, enorm sfeervol. Bij het verhaal gaat het voor mijn gevoel een beetje mis. Het verhaal is simpel, maar gaat nergens echt de diepte in. Op de een of andere manier komt het nooit helemaal los. Ik had telkens het gevoel dat ik zat te wachten tot er nog wat zijplotjes of iets dergelijks bij kwamen, maar dat bleef uit.

Niet slecht, maar niet geweldig.

3*.

avatar van Rosicky
Op mijn inhaalslag langs de Koreaanse misdaadfilms vandaag gestopt bij A Bittersweet Life. Eentje die het net als veel genre- en landgenoten vooral moet hebben van stijlvol geweld en mooie cinematografie, maar die inhoudelijk zwak is. Plot is bijzonder rechtlijnig, voorspelbaar en bij vlagen ook ongeloofwaardig. Mede dankzij de geweldige scène waarin de pistolen in elkaar worden gezet toch nog een hele dikke voldoende

avatar van EVIL '84
Alleraardigste misdaad/gangster/wraak film uit Korea. Simpel verhaal, maar de actiescènes maakte een hoop goed. De rechterhand van een maffiabaas krijgt op het eerste gezicht een simpele klus van zijn baas toebedeeld. Maar nadat hij besloten heeft zijn klus niet af te maken komt hij in de problemen en keert de clan zich tegen hem. Viel me wel op in het laatste stuk van de film, dat de clan zich niet heel goed verdedigd had tegen de wraak nemende Sun-woo. De bewaking had geen wapens en werden nogal simpel uit de weg geruimd, terwijl de baas nog wel een dreigement kreeg v.t.v. Uiteindelijk liep het toch uit op een flinke schietpartij, en kwam de film ook tot een mooi einde! Vond ik goed gedaan.