Dalkomhan Insaeng (2005)

Zuid-Korea
Drama / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Byung-hun Lee, Yeong-cheol Kim en Min-a Shin

De perfectionist Sun-woo heeft het volledige vertrouwen van zijn baas door vol overgave een net restaurant te runnen. Wanneer zijn baas Kang vermoedt dat zijn jongere vriendin Hee-so een geheime liefde heeft, geeft hij Sun-woo de opdracht haar in de gaten te houden en haar om het leven te brengen wanneer zij Kang verraad. Na haar een aantal dagen gevolgd te hebben, betrapt hij Hee-so met haar vriendje, maar tot zijn eigen verbazing laat hij hen gaan. Door deze beslissing heeft hij een onomkeerbare strijd in gang gezet.

Heerlijke film.

avatar van dutchtuga
Mooi geschoten stijlvolle film. Een voorbeeld dat een goed plot niet noodzakelijk is om een boeiende film te maken. Paar erg coole, gewelddadige en mooie scenes, verwijzingen naar andere misdaadklassiekers en een pakkende soundtrack hebben me een leuke avond bezorgd.

avatar van maxcomthrilla
Sfeervolle actiefilm,

De film doet geen consessies qua geweld aan Oldboy. Deze film is juist nog een stuk gewelddadiger, omdat er niet zozeer momenten in de film zitten die louter bedoeld zijn om te choqueren.

Een groot deel van de film zien we Sun-woo in zijn auto rondrijden. Zo zijn we getuige van een afranseling van enkele irritante weggebruikers door Sun-woo en krijgen wij een impressie van het wegenstelsel van een stad, dat soms wel wat weg lijkt te hebben van een stadcircuit. De stad bij nacht ziet er geweldig uit, net zo als het dynamische camerawerk die de onnavolgbare manoeuvres van Sun-woo `s auto moeiteloos vastleggen.

De film focust zich in het begin op de controlfreak Sun-woo die geleidelijk aan de controle verliest over zijn koelheid door inmenging van een vrouw. Vanaf dat moment is hij zijn leven niet meer zeker en volgt een amusant schouwspel waarin Sun-woo en zijn tegenstanders tot het uiterste gaan om elkaar te pijnigen en te vernederen.

De film slaat plots een andere weg in als Sun-woo ontsnapt. De stad is even verdrongen voor wat kale natuur en enkele malloten die blijkbaar een groot misdaadsyndicaat van wapens voorzien. De humor in dit stukje werkte niet echt, het onderstreepte niet echt de kilheid van de gangsters. Het leken ineens een stel debielen, wat natuurlijk afdoet aan angst voor de voorheen grovere personages. Verder redelijk weinig oponthoud. Uiteindelijk eindigt de film lekker met weer veel geweld in de vorm van een lange, stijlvolle shoot - out. Vooral dankzij prachtig afstandelijk, desolaat camerawerk. Muziek was verder wel aardig, misschien iets te nadrukkelijk aanwezig.

De film bevat naast geweld ook een tintje liefde. Helaas werkte de metafoor van die lamp: jij bent het licht in mijn leven, ik heb het licht gezien niet voor mij. Voelde verder ook niet echt mee met de personages i.t.t. Bangkok Dangerous. Het drama - gedeelte werkte dus niet echt. De film werkte echter wel volop op andere gebieden. Een feest voor de zintuigen dit. Gewelddadige, fijne adrenalinerush achtige film. 4*

avatar van aphexfreak
Heb deze film in bestelling na het prachtige Tale Of Two Sisters al een aantal keer gezien te hebben.
Vewacht er veel van.

avatar van kleez
Vanavond deze film gezien, en vond het een erg goede film!

De film begint ietwat saai, maar na een half uur word het wat leuker, en later is de film erg aantrekkelijk!

Ik zit te twijfelen tussen 3,5 / 4 sterren. Het einde vond ik toch een klein beetje vaag hij heeft blijkbaar alles gedacht?, en ook het eerste half uur vond ik ietwat 'saai'. Ik ben gewoon geen fan van de 'trage' films. Puur smaak. Daarom: 3,5*

avatar van sinterklaas
Is dit weer zo'n heerlijke typisch Koreaanse misdaadfilm vol scherpe humor en een hoop sarcasme? Daar hou ik op het moment echt van. Net als Public Enemy en Mr Socrates oa.

avatar van Chuck Taylor
sinterklaas schreef:

Wat Public Enemy betreft steun ik je, maar Mr. Socrates vond ik zeker niet zo'n film. Er werd veel minder overtuigend geacteerd en de scenes waren lang zo goed niet als die in Public Enemy.

Ik heb uit deze film alleen wat scenes mogen aanschouwen, en die zitten inderdaad boordevol met fijne actie . Het is wel net allemaal wat realistischer en serieuzer als in voorgenoemde films. Heeft denk ik meer weg van A Dirty Carnival.

avatar van sinterklaas
Deze film moet ik snel aanschaffen.

avatar van kinjutsu
Chuck Taylor schreef:
Heeft denk ik meer weg van A Dirty Carnival.

Niet helemaal met je eens, Oldboy komt dichter in de buurt. In allebei de films speelt het thema wraak een grote rol.

avatar van Chuck Taylor
Vandaag aan het eind van de middag gezien, eerst even van de zon en een glaasje water genoten.

Om nog even terug te komen op kinjutsu; ik zie toch meer een gelijkenis met A Dirty Carnival dan met Oldboy. Alleen het thema (wraak) zou met Oldboy overkomen, maar datzelfde thema zit ook deels verwerkt in A Dirty Carnival. Het gaat over gangsters die de orders van hun bazen op moeten volgen, doen ze dit niet dan zal ze dit bezuren, en bij beide films worden de bazen uiteindelijk de pineut.

Prima film overigens, het plot is inderdaad vrij simpel en haast cliché, maar de manier waarop dit geregisseerd is, is perfect. Zo mooi stijlvol en alles strak en netjes geschoten en geacteerd. De actie is van hoog niveau en het zit allemaal heel precies in elkaar. 4,5* weer voor deze Koraanse film.

Ook maar eens opgezet dan. Hoewel niet echt groot fan van het genre, kan ik het wel waarderen zo af en toe. Ben ook nog niet heel bekend met dergelijke producties uit Zuid-Korea. Interessant hoe gelikt het er visueel altijd uit ziet. Af en toe een beetje te veel van het goede zelfs. Prachtig allemaal, met zeer zorgvuldig geschoten scènes die je werkelijk alle mogelijke hoeken van de set laat zien - maar minder mag van mij.

Verder niet bijster interessant verhaal, maar de uitvoering is zeer prettig. Vond vooral de opstapeling van problemen die Sun-Woo over zich heen krijgt cool gedaan. Jammer dat het tempo af en toe wegvalt - ene moment is hij cool, meedogenloos en zonder aarzeling - scène daarop is dat weer ver te zoeken. Zonde ook dat de muziek af en toe beetje te veel op de voorgrond treedt. Beetje te groots...

Verder gewoon genieten van een aantal sterke personages - Sun-Woo en zijn vroegere collega. Nog steeds geen fan, maar wel vermaakt.

3.5/5.0

avatar van sinterklaas
Was inderdaad weer een lekker bikkelharde Koreaanse gangster-film dat inderdaad valt in de categorie Public Enemy en Mr Socrates. Aleen word ABL een beetje grauwer weergeven. Maar ook hierin ging het weer ruig aan toe en je weet al wat je in dit soort films kan verwachten: Koreaanse gangster(s) met een zeeer kort lontje die om het minste geringste iemand helemaal verrot meppen. de hoofdpersoon was er zo'n eentje van die het zeer goed deed. Wat ook wel geinig was waren die overduidelijk aanziende Koreanen die Russen moesten na spelen maar dan met spleetogen. Humor zat er ook ruimteschots in en bloederige vechtpartijen. Soms zo hard dat je wel eens moet lachen .

En wat ook leuk is is dat het achteraf een keiharde knallende actiefilm word met die scene dat eigenlijk een beetje aan het einde van Scarface doet denken. De actiescenes waren ook zeer mooi. De dialogen waren vaak ook fantastisch. Inderdaad een aanrader voor de liefhebbers van Public Enemy.

Weer een hoogdepunt in de Koreaanse Cinema.

avatar van joeriL
ik vond hem niet zo bijzonder, een film zoals oldboy is echt stukken beter.

avatar van ®Tc
A Bittersweet Life stond al lang op mijn verlanglijst en vandaag is het er eindelijk van gekomen, geen spijt van gehad alles is mooi gefilmd (interessante camarastandpunten, goed kleurgebruik) en hard geweld maar toch ook 2 serieuze minpunten: Wat is er met die soundtrack aan de hand? Verkeerd getimed, verkeerde songs bij scènes? Diegene die dat heeft verzorgd zou levenslang geschorst moeten worden. Het wil lijken op een harde realistische gangsterfilm. 90% van de film slaagt het er ook in maar doe dan aub geen scene waarin het hoofdpersonage een hele maffia-crew op een hoopje kung-fut.

Soit die 2 minpunten moesten toch eens van mijn lever, voor de rest is alles van goed tot super.

****

Wow wat een actie...en liters bloed worden hier vergoten. Prima film.

avatar van Tommeh
Mooi geschoten, mooie muziek, mooie shootout, standaard verhaaltje.

avatar van Wymer
Waarom rookt sun-woo op de poster, hij is een van de weinige personages die geen enkele sigaret opsteekt in de film. Ziet er wel stoer uit, daar niet van.

avatar van J.T.O
Wymer schreef:

Misschien zijn alter ego, net als op het eind van de film, waar hij zo stoer doet voor de raam kon ik me herinneren? Op front lijkt net of iemand 1 kwart voor hem staat, zijn schaduw

avatar van Goldenskull
Zeer stijlvolle misdaadfilm.

De laatste keer dat ik zo'n sterke misdaadfilm zag, is al bijna een half jaar geleden (Rififi). Erg sterk gefilmd, stijl- en sfeervol. Prima dialogen, goede dosis actie en degelijk acteerwerk. Het enige minpuntje vond ik persoonlijk die (voorspelbare) rode lamp en dat gehuil om Hee-soo op het einde. Past niet zo bij het harde beeld wat de film schetst en behalve dat, is het ook gewoon irritant.

Wat misschien ook wat minder bij het harde beeld past, maar het iets luchtiger maakte, waren een aantal grappige momenten. Zo droog wanneer Sun-woo de sleutels van die paar stoere jongens weggooit nadat ie ze eerst even in elkaar heeft geslagen. Ook de scène dat Sun-woo even wat wapens gaat halen is lekker droog. Die twee momenten kon ik zeker waarderen.

Muziek droeg ook goed bij aan de sfeer. Niet het sterkste verhaal ooit, wel een geweldige uitwerking, 4,5*

avatar van Spetie
Erg fijne, harde en stijlvolle misdaadthriller

Ik had vooraf op een soort van Oldboy gerekend, maar deze film zit toch wel wat anders in elkaar en overtreft Oldboy in mijn ogen zeker. Het verhaaltje is vrij standaard, maar de uitwerking ervan tilt de film ver boven een gemiddeld filmpje uit. Het acteerwerk is degelijk, de muziek bij vlagen erg sfeervol en er zitten enkele fantastische scènes in. Vooral het moment dat Sun-woo uit zijn eigen graf klimt en daarna wraak neem op degenen die hem begraven hebben is een fantastische Scène. Het donkere weer en de regen die valt, in combinatie met het vuur dat brandt en waar d.m.v van brandende fakkels mee geslagen wordt, was gewoon een lust voor het oog. Ook de eindscène is erg stijlvol en mooi in beeld gebracht en tevens een sterk einde van de film. Verder zitten er nog wel wat leuke humor in de film verstopt. Het is alleen jammer dat de film op een paar momenten een klein beetje inzakt, maar verder heb ik best genoten!

Ruime 4,0*

avatar van Koert
Lekker harde misdaadfilm. Sommige scènes zijn echt fantastisch in beeld gebracht. Hier en daar ook zeer geslaagde subtiele humor. Hoofdrolspeler acteert goed en heeft een erg stoere rol. Dan is het laffe liefdesverhaaltje wel wat jammer. De Scarface-achtige showdown op het einde, waarbij Sun-Woo alsmaar blijft leven kon mij ook niet helemaal bekoren.

Ik ben het eens met Tayama: het verhaal is (helemaal!) niet interessant, maar visueel is het wel mooi uitgevoerd.

Meer dan uitstekende actie/thriller.

avatar van Erwinner
En niet zo´n beetje ook?

avatar van Goldenskull
Nog 6 stemmen

avatar van sinterklaas

Binnekort ook maar weer eens efkes herzien voor een stemverhoging.

avatar van Derekbou
Redelijke recht-toe-recht-aan actiefilm, maar wel op een stijlvolle manier gefilmd. Zoals veel Koreaanse films ziet A Bittersweet Life er erg strak en clean uit, wat goed werkt bij een film waar coolness een belangrijke factor is. De mooi gechoreografeerde gevechten komen goed uit de verf. Hoofdrolspeler Byung-hun Lee verzorgt prima acteerwerk.

De muziek vond ik op momenten wat minder geslaagd, te bombastisch wanneer dat eigenlijk niet nodig is. Ook een trekje dat ik vaker tegenkom bij Koreaanse cinema. De plot is behoorlijk rechtlijnig en daarom redelijk voorspelbaar; het welbekende verhaal van een maffiahandlanger die zijn bevelen niet opvolgt, hiervoor gestraft wordt door zijn baas, waarna het verhaal omslaat in een wraakverhaal, met daarin nog een kleine love story gemixt.

Met name de strakke vormgeving en het feit dat de film gewoon lekker vlot wegkijkt, doen A Bittersweet Life ontstijgen boven het gros van soortgelijke actiefilms.

avatar van Erwinner
Herzien en nog geen mening gegeven, dat komt bij mij wel vaker voor na een top film gezien te hebben, om vervolgens een uur naar mijn vingertoppen te staren, en eigenlijk niet meer uit m'n woorden kan komen.

Nu dan, na hem op een beamer gezien te hebben, heb ik uitvergroot mogen kwijlen, de eenzame puzzelstukjes op hun plaats mogen zetten en evt. ontdekken waar de zwakkere plekken liggen. Enige nadeel was wel dat ik met een "blah blah" vriend op de bank zat die echt zijn mond bij geen enkele film kan houden. Ik zal hem dit stukje even laten lezen, misschien dat hij de volgende keer eens rekening houdt met de ander ('t viel nog mee i.i.t. een eerdere kijkbeurt bij Banlieue 13).

De soundtrack: natuurlijk ook op gelet en je kan lullen tot je een ons weegt, die is vrijwel nergens dik opgezet en wordt zelfs op een geniaal moment ergens ingezet, (en dan bedoel ik niet de scene op de klassieke school) maar op een actie scene ergens in het middenstuk. Het had misschien nog een paar enkele malen vaker ingezet mogen worden want het is uiteindelijk behoorlijk gedoseerd.
Het muziek stukje op de school is daarnaast verrukkelijk en komt op de eindscene nog eventjes terug.

Script: Dat het love-story gedeelte maar minimaal is maar als leidraad door de film heen door druppelt, leidt dit kleine misstapje tot extreem gewelddadige gevolgen die een extra wrang gevoel geeft, omdat de liefde voor het gangster meisje amper wordt voorgezet door Sun-Wo. Gaaf is dan ook die scene tegenover zijn baas op het laatst, waar hij begrip wil hebben en nog steeds niet snapt waarom hij uitgekozen is om gemarteld en gedood te moeten worden.
Dan volgt de eindscene waarin hij nog eens alles in z'n gedachte voorbij laat komen en uiteindelijk inzicht krijgt en waaruit dus blijkt dat ie de liefde verdrongen had.
Die scene is voor de enkele kijkers misschien overbodig, voor Sun-Wo was het een openbaring en mocht daardoor zeker niet ontbreken!

Verder zit er een ontiegelijke coolness factor in dit gangster filmpje met keiharde super gestileerde actie scene's die indrukwekkend worden getoond en mede doordat er lange stilte's aan worden toegevoegd (dus ook in de daadwerkelijke actie scene's!), is dit gewoon genieten geblazen!
Ook de decor's zijn van een hoog niveau net als de kleuren, die een lekker "warm sfeertje"geven.
Alle acteur's geven de film nog eens extra "body" mee en zelfs alle randdebielen zijn voortreffelijk aanwezig, er zit niet eens één rotte appel tussen.

Minpunten zitten hier imo niet in, gewoon een perfecte balans van misdaad/drama wraakfilm die óók nog eens zoveel mogelijk cliche's uit de weg gaat, voor zover dat als een verhaal bij deze mogelijk is.

4.5* stond, met gemak naar 5 sterren.

Reinbo
Mooi ga 'm ook maar eens herzien.

avatar van Ramon K
Pas ook omhoog gegooid. Blijft een vette wraakfilm!