
Mou Gaan Dou (2002)
Alternatieve titels: Infernal Affairs | I Want to Be You | 無間道
Hongkong
Misdaad / Drama
101 minuten / 97 minuten (director's cut)
geregisseerd door Wai-Keung Lau en Alan Mak
met Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai en Anthony Wong Chau-Sang
Yan (Tony Leung) is een undercover-agent bij de triades, de Hongkongse maffia. Na tien jaar hard werken zit hij diep in de machtigste bende van Hong Kong. Ming (Andy Lau) is een criminele infiltrant in de politie, die daar op zijn achttiende werd geplaatst. Met zijn exclusieve contacten in de triades klimt hij al snel op tot hoofd van het Criminal Intelligence Bureau. Beide mannen voelen zich steeds meer opgesloten en ingeklemd tussen goed en kwaad en zijn nog maar schaduwen van zichzelf. Op een avond krijgt Ming de opdracht om de baas van zijn eigen triade te arresteren, terwijl de essentiële informatie afkomstig is van Yan, de grootste vertrouweling van diezelfde baas. Naarmate de operatie vordert, wordt het beide zijden duidelijk dat er een verrader in hun gelederen zit.
- nummer 241 in de top 250
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=S4R3nHkqyfM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Rommelig en afgeraffeld zijn woorden die al eerder voorbij kwamen in de voorgaande berichten en die precies uitdrukken wat ik voelde tijdens de eerste helft van de film.
The Departed wordt vaak geroemd om zijn intelligente script. Toegegeven, de film zit inderdaad wel goed ineen maar de film viel eerlijk gezegd wat van zijn voetstuk toen bleek dat het een remake was van een Aziatische film. Indertijd was ik daar nog niet zo in geïnteresseerd maar ik had me wel altijd voorgenomen om het origineel is te kijken. Ondertussen zijn we alweer zo'n 3 jaar verder maar gisteravond dan toch eens voor gaan zitten. En wat blijkt? Het origineel is wederom beter.
En veel beter als ik dat mag toevoegen. Om goed te zijn zou ik The Departed nog eens moeten terug zien om een volwaardig oordeel te kunnen vellen maar bon, dit bericht is niet bedoeld als vergelijking tussen beide films dus vanaf nu geen vermeldingen meer van de Scorcese versie. Infernal Affairs, de Engelse vertaling is een woordspeling op het dubbele leven van beide hoofdpersonages en de verwijzing naar Dante's Inferno uit de Chinese titel, is een intelligente politiethriller die van het eerste tot het laatste moment weet te boeien. Het begin is ietwat onwennig met de flashbacks die er nogal onduidelijk worden tussen geweven maar eenmaal de film zich concentreert op Ming en Yan is het hek helemaal van dam. Zonde van de overbodige plotlijn tussen Yan en de psychiater die even het tempo uit de film lijkt te halen maar gelukkig staan Wai-keung Lau en Alan Mak hier niet te lang bij stil en rondden ze het snel af. Ook qua spanning moet Infernal Affairs niet onderdoen voor menig film in het genre en zijn voornamelijk de confrontaties tussen Yan en Ming echt heerlijk, al had er wel meer uit de cinema scène gehaald kunnen worden maar dat terzijde.
Mijn hart sloeg een slag over toen ik zag dat Eric Tsang hier in meespeelt en niet op de goede manier trouwens. Ik ken hem voornamelijk als komisch acteur in de Lucky Stars films en daar is hij werkelijk verschrikkelijk. Gelukkig weet hij mij hier compleet weg te blazen als Sam. Nooit gedacht dat Tsang een geslaagde gangsterbaas kon neerzetten maar hij bewijst mijn ongelijk over de gehele lijn. Sowieso bevat Infernal Affairs een heerlijke cast. De focus ligt vooral op Andy Lau en Tony Leung maar die dragen de film dan ook volledig. Erg sterk in hun individuele scènes maar zowaar nog beter wanneer ze samen het scherm delen. Voor de rest kent de film ook nog een paar heerlijke visuele vondsten, de scènes op het dak zijn fenomenaal, die het geheel weten af te maken.
De interesse naar de andere twee delen is in ieder geval gewekt. De grote verhaallijn is wel duidelijk maar er blijven nog een aantal vragen over die zonder twijfel zullen worden opgelost in het verdere verloop van de trilogie. Ben benieuwd.
4.5*
Iemand advies?
Eén van de beste films in het genre
The Departed wordt vaak geroemd om zijn intelligente script. (...) toen bleek dat het een remake was van een Aziatische film. En wat blijkt? Het origineel is wederom beter. En veel beter als ik dat mag toevoegen
Grappig, ik vind precies het tegenovergestelde. Matig acteerwerk (van een aantal personen, niet allemaal) en een warrig script maken voor mij The Departed veruit superieur. Niet dat Mou Gaan Dou slecht is, maar haalt het voor niet bij Scorsese's versie.
Zou Scorcese zijn versie ook nog eens willen herzien trouwens. Ik was daar een aantal jaar geleden al niet wild van en vraag me af hoe de film blijft overeind staan nu ik het origineel heb gezien.
Poeh dat zou ik zo niet meer op kunnen lepelen Metalfist. Maar ik ben wel benieuwd wat je ervan zou vinden na herziening.
Ben al wel langer van plan om Scorcese eens te gaan herzien (de tentoonstelling in Gent heeft wat doen kriebelen), dus hopelijk kan dat binnenkort gebeuren. Al heeft die 300+ kijkachterstand wel voorrang natuurlijk.
Ben al wel langer van plan om Scorcese eens te gaan herzien (de tentoonstelling in Gent heeft wat doen kriebelen), dus hopelijk kan dat binnenkort gebeuren. Al heeft die 300+ kijkachterstand wel voorrang natuurlijk.
oh, mijn kijkachterstand is veel afgrijselijker, maar ik definieer dat als een 'wil-ik-nog-zien' lijst, niet alles ervan heb ik klaarliggen. Maar ik herkijk veel. vandaag heb ik 12 Angry Men herkeken, gisteren Once Upon a Time in the West. Beide in mijn top tien en beide al talloze keren gezien. Soms zijn er weken dat ik geen een nieuwe film zie:-) En soms zie ik drie nieuwe op een dag.
Maar ook op deze film heb ik eigenlijk heel weinig aan te merken. Erg vlotte misdaad, mooi geschoten scenes en de spanning wordt goed opgebouwd. Jammer dat de muziek soms wel erg bombastisch misplaatst is. Verder heb ik me prima vermaakt. Binnenkort 'The Departed' ook maar weer eens zien. In mijn herinnering bevat die film veel meer zijlijntjes. Deze film laat zien dat dat absoluut niet nodig is.
En als we dan toch bezig zijn om vergelijkingen te maken, laat ik de remake dan meteen ook maar even van stal halen. Infernal Affairs heeft namelijk alles wat de remake van Scorsese (nota bene!!) niet heeft. The Departed is een zwaar overtrokken remake die i.m.o. veel te overschat is. Een film waarin Nicholson véél te veel aandacht krijgt en waarin véél te veel zaken aan de orde komen die niets toevoegen aan het daadwerkelijke verhaal en er niet eens toe doen én daardoor is de film automatisch daardoor ook nog eens aan de véél te lange kant. Waardoor de remake, ondanks de grote sterren, i.m.o. gewoon overbodig is.
Het feit zal ook wel meespelen dat ik Mou Gaan Dou (wat de originele titel van de film is), ook als eerste heb gezien.
Kortom: een geweldige film en absoluut een aanrader en óók voor degenen die The Departed heeft gezien.
Zeer knappe, stijlvolle en strakke film over dubbele infiltratie. Schitterend geschoten en dito gespeeld is dit een geweldige film wat zeker tot moderne klassieker gebombardeerd mag worden.
En als we dan toch bezig zijn om vergelijkingen te maken, laat ik de remake dan meteen ook maar even van stal halen. Infernal Affairs heeft namelijk alles wat de remake van Scorsese (nota bene!!) niet heeft. The Departed is een zwaar overtrokken remake die i.m.o. veel te overschat is. Een film waarin Nicholson véél te veel aandacht krijgt en waarin véél te veel zaken aan de orde komen die niets toevoegen aan het daadwerkelijke verhaal en er niet eens toe doen én daardoor is de film automatisch daardoor ook nog eens aan de véél te lange kant. Waardoor de remake, ondanks de grote sterren, i.m.o. gewoon overbodig is.
Het feit zal ook wel meespelen dat ik Mou Gaan Dou (wat de originele titel van de film is), ook als eerste heb gezien.
Kortom: een geweldige film en absoluut een aanrader en óók voor degenen die The Departed heeft gezien.
Ik denk dat remakes altijd een beetje overbodig zijn. Als je de film dan toch zo goed vindt: ondertitel het zaakje en hup, klaar is kees. Neemt niet weg dat veel mensen natuurlijk het meest beïnvloed zijn door wat ze eerst gezien hebben. Ik heb eerst The Departed gezien. Ik vind niet dat Nicholson daar zo veel aandacht in krijgt… het was wel een film waar ik letterlijk (jawel, létterlijk) op het puntje van mijn stoel zat en een droge mond kreeg van de spanning. Ik wil 'm dan ook niet zomaar wegzetten als 'slappe, overbodige remake'.
Ik vond het grapje met de undercover agenten trouwens beter uitgewerkt in 'The Departed'. Maar dat is natuurlijk meer een heel klein detail. Moet deze nog eens opnieuw bekijken…
En het klopt inderdaad dat men het meest beïnvloedt wordt door wat men het eerst heeft gezien.
Wat ook blijkbaar de reden is dat The Departed op dit moment op nummer 56 in de top 250 staat (m.i. nogal bizar....maar goed) en Infernal Affairs op nr. 207.
Zeer goed acteerwerk van iedereen, en het zit knap in elkaar met de ene na de andere prachtige shot.
Suspence is ook vaaak genoeg te bespeuren.
Toch vind ik The Departed iets geweldadiger, en bloederiger, maar buiten dat is het zo goed als het zelfde.
4,0
De Amerikaanse remake The Departed (2006) vond ik beter (3,5*), al is het wel erg lang geleden dat ik die zag en weet ik niet of tegenwoordig die score nog zou blijven staan. Er bestaat overigens ook een Japanse remake: Double Face: Sen'nyû Sôsa Hen (2012) - IMDb. Mou Gaan Dou krijgt van mij een kleine 2*.
Geweldige film. The Departed is één van mijn favoriete films, dus zo’n verassing is dat nou ook weer niet. Waar die film gewelddadig, compromisloos en vol met ‘fucks’ zit, is Mou Gaan Dou meer het stijlvolle en artistieke broertje. Boston vs. Hongkong, het verschil is duidelijk. Maar het verhaal over een mol in de politie en een mol in de maffia, die elkaar moeten ontmaskeren, maakt indruk, en het acteerwerk is geweldig. Andy Lau, Tony Leung, Eric Tsang, de verschillende actrices etc. Ze zijn allemaal even goed. Het tragische en spijkerhard einde is de kers op de taart.