Mou Gaan Dou (2002)

Alternatieve titels: Infernal Affairs | I Want to Be You | 無間道

Hongkong
Misdaad / Drama
101 minuten / 97 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung en Alan Mak
met Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai en Anthony Wong Chau-Sang

Yan (Tony Leung) is een undercover-agent bij de triades, de Hongkongse maffia. Na tien jaar hard werken zit hij diep in de machtigste bende van Hong Kong. Ming (Andy Lau) is een criminele infiltrant in de politie, die daar op zijn achttiende werd geplaatst. Met zijn exclusieve contacten in de triades klimt hij al snel op tot hoofd van het Criminal Intelligence Bureau. Beide mannen voelen zich steeds meer opgesloten en ingeklemd tussen goed en kwaad en zijn nog maar schaduwen van zichzelf. Op een avond krijgt Ming de opdracht om de baas van zijn eigen triade te arresteren, terwijl de essentiële informatie afkomstig is van Yan, de grootste vertrouweling van diezelfde baas. Naarmate de operatie vordert, wordt het beide zijden duidelijk dat er een verrader in hun gelederen zit.

avatar van TinkerTex
Sterke politiethriller uit Hong Kong waar later The Departed op is gebaseerd. Zit prima in elkaar en is goed te volgen. Veel beter dan de geforceerde remake van Scorsese.

avatar van Zandkuiken
Eerst The Departed gezien, maar ook deze keer bleef het verhaal moeiteloos overeind. Gewoon een heel interessante premisse dus. Vond Infernal Affairs op audiovisueel vlak wel niet al te bijzonder. Had het nochtans allemaal wat sfeervoller kunnen maken.

Wel wordt er prima geacteerd, door een heleboel mensen. Ook Tony Leung vond ik weer erg sterk. Wel stel ik mij grote vragen bij het vriendinnetje van Ming, die schrijfster. De makers weten natuurlijk ook dat wij dit niet kunnen controleren, maar volgens mij is dat geen taal die zij hier spreekt. Meer regieaanwijzingen dan 'zo zagerig mogelijk, geen medeklinkers' kwamen daar volgens mij niet bij kijken.

Boeiende thriller, die net op 3 sterren blijft hangen.

Nomak
Zandkuiken schreef:

avatar van boombastic
Guylopez,
Ik meen dat dat er deels mee te maken had, maar het voornamelijk ging om eindelijk 'erkenning' te krijgen. Beide 'traitors' zitten al jaren vastgeroest op dezelfde functie en krijgen op het zelfde moment de mogelijkheid hoger op te klimmen.

avatar van skip
Wel wat rommelig, vooral in het begin, maar verder een boeiend en sterk misdaad drama. 3,5*

avatar van Rodger
ik vond deze redelijk, had er meer van verwacht.. in het begin vond ik het moeilijk te volgen... op het laatst ging het prima...
deze film is goed om te zien.. maar voor mijn niet voor herhaling vatbaar..

avatar van otherfool
Was niet echt ondersteboven van 'The Departed' en heb lang gewacht het origineel te bekijken. Best wel onterecht; een leuk uitgangspunt en een aantal nagelbijtende scenes zorgen voor een prima film. Wel is het laatste kwartier een beetje een anti-climax eigenlijk...

3,5*.

avatar van chevy93
Prima film. Uitstekend gespeeld door de cast, een heel sfeervolle film en het is eigenlijk een prima totaalplaatje. Desondanks brengt Mou Gaan Dou niet wat The Departed wel brengt. Het is geen film die mij versteld laat staan. Een film die mij in de film zuigt en mij pas aan het einde uitspuugt. Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken, behalve dat de film mij niet echt gegrepen heeft. Zelfs de taal heeft mij niet gestoord. Op naar deel 2!

Heel leuke film. Ben er op gekomen via The Departed. En hij moet zeker niet onderdoen. Want sommige dingen die ze weggelaten hebben zoals de morse code zijn eigenlijk wel een gemis in de Hollywood versie. Daarentegen volg ik wel de keuze van de muziek niet helemaal, maar dat zal wel het cultuurverschil en de gewoonte zijn denk ik. Ik kon me wel iets beter in de Amerikaanse rollen inleven, want met dat Chinees ben je nooit volledig mee met de intonaties etc, maar dat viel al bij al nog mee.

In het begin wel wat verwarrend, maar hij herstelt zich goed. Beter dan zijn tegenhanger.
Daarom ook een 4*.

avatar van _Moonwalker
Absolute topper. Genoten van ieder seconde. De acteurs waren echt goed en het verhaal boeide van begin tot einde.

Zeker de moeite waard om een keer te zien.

majkos
Zo na 8 jaar een mening.

De film is super.Alles is goed hieraan.
In het begin warrig om je volledige aandacht op te eisen.
Het beste verhaal ooit.
Mocht je the departed hebben gezien doe dan geen moeite om dit te kijken de plot is dan bij je bekend. The departed is een slappe kopie van Internal Affairs met wat kleine deeltjes eraan geplakt.
Ik heb deze in 2003 gekocht.Dus ik zag hem voor the departed gemaakt was.
Ik kon aan de trailer van het hollywood misbaksel al zien dat het een kopie van dit zou zijn.
Ik heb the departed gekeken uit nieuwsgierigheid het leek mij onmogelijk om iets aan deze verhaal toe te voegen en ik had gelijk.Amerikaanse acteurs apen de chinezen gewoon letterlijk na.

Dit is een echte orgineele topfilm van zeldzame klasse. Althans nu is het een beetje om zeep voor the departed had ik een oer topfilm die mensen niet kende.Dat zeldzame is er nu af.

Vele malen minder dan de 'kopie' The Departed. Trager, mindere dialogen. Acteer prestaties minder, geluid/muziek ook minder.

Dat uur extra bij The Departed geeft juist dat extra sausje wat je bij een film zoekt.

hele sterke spannende film! echt een aanrader om te kijken. Goed acteerwerk, lekkere vaart in de film en spannned tot het einde toe.
1 van de beste chinese films die ik gezien heb.
4*!

avatar van the new guy
Fantastische film! Heerlijk die spanning bij de drops. Gelukkig geen overacting, wat in maffia films uit Azia nog al eens het geval is. Fantastisch plot.

guy
Deel 2 en 3 doen niet viel onder voor dit deel. Sowieso ook kijken dus, nepguy.

avatar van boombastic
whatup 'guy

avatar van the new guy
There's only ONE guy.

The new one...

avatar van mrmojorisin123
Zeer sterke misdaad/thriller met een enorm sterk plot. Ook de acteerprestaties waren van kwaliteit, vooral die van Tony Leung. De film kent meerdere plotwendingen en verveelt dus geen moment. Het enige spijtige, maar dat zal wel volledig aan mij liggen, is dat het soms wat verwarrend was om die Aziatische gezichten uit elkaar te houden bij spannende actiescènes

Beter dan The Departed!

avatar van Number23
De originele versie van The Departed en ik moet zeggen dat de remake mij beter bevallen is. Andy Lau, Eric Tsang en Tony Leung zijn goede acteurs, maar verbleken bij mannen als Nicholson, Sheen, Damon en DiCaprio. Ook het Kantonees zat me vaak dwars en het verhaal dat soms totaal niet wordt uitgediepd of snel afgeraffeld. Bijv: de relatie tussen Yan en Dr. Lee, Lau die Sam voor z'n kop knalt, de flashbacks. Desondanks blijft het een zeer sterk gegeven en heeft de film zeker zijn memorabele momenten.

Number23 schreef:

Hij heeft compleet gelijk.

TMP
The Departed al meerdere malen gezien, daarom werd het tijd om deze film ook eens te bekijken. De verhaallijnen komen voor het overgrote deel overeen, dat is echter niet storend, de film blijft spannend. Het acteerwerk is ook in orde. Enige tegenvaller ten opzichte van The Departed is dat het verhaal in de laatstgenoemde film een stuk duidelijker wordt uitgewerkt. Hier wordt het soms toch wat snel afgeraffeld, onder andere de relatie met zijn therapeut en de motieven van Lau om Sam om te leggen.

avatar van Sergio Leone
Uitstekende politiethriller.

De (intelligente) plot kende ik al van The Departed, dus het is een beetje sneu dat ik alle wendingen al kende. Want Scorsese heeft deze film gewoonweg gecopypasted. Dat hij het verhaal overneemt, oké, maar dat de vormgeving van alle sleutelscènes er gewoonweg hetzelfde uitzag, vind ik jammer. Jammer voor Scorsese, want een regisseur met zijn palmares had wel een eigen draai aan de film kunnen en moeten geven.
Nu goed, Infernal Affairs focust zich iets meer op het politiegehalte. De personages krijgen bijna geen introductie, en hun persoonlijke levens worden niet zo uitgebreid toegelicht.
Qua personage is Yan identiek aan DiCaprio's Billy Costigan, maar Andy Lau's Ming heeft wel wat meer karakterontwikkeling dan Damon's Collin Sullivan.
Het einde van The Departed vond ik beter, maar is heel anders, eigenlijk. Daar ben je opgelucht dat Collin neergeknald wordt, terwijl je hier wat meevoelt met Ming, die blijft leven.

Andy Lau is een heuse verbetering t.o.v. van Matt Damon. Tony Leung komt wat moeizaam op gang. De gangsterbaas Sam en de politiecommissaris Wong doen het goed, zonder meer.

Net als z'n Amerikaanse remake, ziet ook Infernal Affairs er behoorlijk hedendaags uit. De locaties zijn tip top in orde, de muziek valt helaas wat bombastisch uit bij momenten. De sleutelscènes zien er goed uit.
The Departed heeft wel meer spanningsopbouw. Het voelt groter aan. Waar dit veeleer een politiethriller is, is The Departed ook een misdaaddrama. Persoonlijk vind ik The Departed een tikkeltje beter (maar dat heeft mogelijk te maken met het feit dat ik die als eerste zag en dus telkens verrast werd bij een plotwending).

Sterke misdaadthriller.

avatar van Roel B
In de discussie 'welke is beter' ga ik absoluut voor The Departed. Ik vond in Mou Gaan Dou het verhaal wat afgeraffeld worden. Maar bovenal is het acteerwerk in The Departed, met name van Nichelson en Di Caprio, hetgeen dat die film optilt tot een ongekend hoog niveau. In Mou Gaan Dou wordt ook niet slecht geacteerd, maar niet zodanig dat dit de film iets extra's geeft.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voedingsbodem.

Deze gelikte blauwdruk voor de beroemde Hollywoodremake van Scorcese is leuk, maar die Amerikaanse versie is ook best aardig gelukt. Een en ander wordt wat warrig gebracht in dit origineel en niet alles komt even sterk over, maar het verhaal kent genoeg voedingsbodem voor spanning en actie. Het einde is wellicht wat te makkelijk. Iets waar men in de remake ook al, ondanks andere keuzes, mee te maken kreeg: een zwakke afsluiting.

Goed.

Nog altijd nummer 9 in mijn top 10, deze inmiddels klassieker over trouw en verraad, op basis waarvan menig misdaaddrama uit Hongkong verschenen is. Het concept van deze psychologische thriller en ruw en gestilleerde film noir, die herinnert aan 'Seven', is simpel, maar het goed en bondig vertelde verhaal is ingewikkeld, kolkend heet, koudbloedig en heeft prachtig geschoten beelden. De cast is bijzonder overtuigend.

Filmi Corleone™ schreef:

Mou Gaan Dou I, II en III duren ca 6 uur bij elkaar.
Ik kan me niet herinneren dat The Departed een film van 7 uur was............

avatar van Insignificance
Een inventieve en iets te strakke undercover thriller. Dubbel nog wel. Toch heeft het wat te weinig body om tot volle wasdom te komen. Zo is het te bondig om op karakterologisch vlak uit te pakken. Kan me wat dat betreft goed voorstellen dat Scorcese hiermee aan de haal is gegaan. Daar valt nog wel wat te winnen. Enkele kleinere rolletjes komen hier ook niet helemaal uit de verf. Met name het vrouwelijke deel staat wat te nadrukkelijk in dienst van de plot.

Neemt niet weg dat de rode draad van mol versus mol een enerverende is die ook enkele benauwde scènes oplevert. Wat dat betreft jammer dat de film soms wat te druk oogt en de muziek nog wel eens aanstellerig tekeer gaat. Iets stemmiger had wel gemogen en ook gemakkelijk gekund met dit script en deze cast. Vooral Tony Leung maakt indruk in een verder vlotte, opwindende film die net wat te licht is, om een uitschieter te zijn. Met een plusje voor de daken.

avatar van RuudC
Zo blijkt maar weer dat ik niks, maar dan ook echt niks, met misdaadfilms heb. Er gebeurt gewoon veel te weinig in. De Chinese films die ik zie, zijn voornamelijk historische/fantasy epossen of martial artsfilms. Chinezen weten heus wel hoe ze mooie films moeten maken. Ook Infernal Affairs ziet er verder heel goed uit. Ik ben het er dan ook mee eens dat de dakscenes er erg mooi uit zien. Ik kan alleen al snel geen motivatie meer opbrengen om de film echt te volgen. Er gebeurt te weinig en er wordt teveel gebabbeld. Dan merk ik dat ik Engelstalige films wel prettiger vind om te volgen, omdat ik simpelweg versta wat de acteurs zeggen. Aan de andere kant vind ik een film als Hero fantastisch om te volgen. Het zal wel aan het thema liggen.

Als het dan toch om een misdaadplot moet gaan, dan zie ik gewoon graag meer actie. Het hele mollenspel boeide me geen seconde. Het acteerwerk is redelijk en de muziek over het algemeen te hip. De hele film wil te hip zijn naar mijn idee en daarbij vergeet men er voor te zorgen dat Mou Gaan Dou een lekker lopend, spannend verhaal is. Sommige mensen zullen het wel degelijk zo ervaren, maar ik vind dit niet veel beter dan de gemiddelde Nederlandse politieserie. Doe mij maar zo’n lekker potje Chinees spektakel zoals The Warlords.

avatar van K. V.
'k vond het nog geen misse film. Goed geacteerd en het zag er nog eens goed uit ook. Ook het verhaal werd interessant gebracht. 'k vond hem de moeite waard om te bekijken.