Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...

avatar van hkoster
Vecht scenes zijn ongeloofwaardig. Aan het einde van de film zijn het net vogels die door de lucht vliegen.

in top 250???

avatar van umbra
Zeer hoge score voor deze film, oké heeft wel historische en biografische waarde en is allemaal best kwalitatief gebracht, maar was toch niet zo m'n ding, ik hou in het algemeen niet echt van clean historische films, dan moeten ze eerder richting zeer hard, expliciet of pure exploitation gaan. Ben vb ook helemaal geen fan van Bruce Lee films. Nope not my cup of tea.

avatar van clubsport
mooie martial arts film met veel drama erin en een sterke rol van Donnie yen die de rust zelve lijkt uit te stralen .
Het drama is zeker dik aangezet maar dat geeft niet en de gevechts scenes zijn absoluut spectaculair .

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Wel eens fijn om bij tijd en stond een martial art te zien. Ben niet zo lyrisch als sommige anderen hier, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat het best een aangename amusementsfilm is. Visueel echt wel een actiepareltje. Zeer fijn in beeld gebracht allemaal en de gevechten mogen er zeker wezen. Ook het decor was meer dan in orde en was tot in de puntjes verzorgd.

Inhoudelijk daarentegen bleef ik wat op mijn honger zitten. Op zich is er weinig aan en jump je van gevecht naar gevecht. Of het nu voor de schijn was of niet, deed er eigenlijk niet toe. Het plot was pover en de overgang van peis en vree naar de bezetting door de Japanners was erg bruusk. Ook het verdere vervolg geeft amper tot geen duiding of diepte. Hoeft misschien niet verwacht te worden bij een actiefilm, maar ik had stiekem deze hoop wel gezien zijn status in de top 250.