Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...