• 8.255.526 stemmen

The Stoning of Soraya M. (2008)

Drama | 114 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Cyrus Nowrasteh

Met onder meer: Shohreh Aghdashloo, Mozhan Marnò en Jim Caviezel

Releasedatum: 29 september 2011

Plot The Stoning of Soraya M.

"When a deadly conspiracy became a shameful cover-up One witness refused to be silent"

Nadat hij autopech heeft gekregen, belandt de Franse journalist Sahebjam in een afgelegen Iraans dorp, waar Zahra hem over haar nichtje vertelt. Soraya's man, Ali wil van haar scheiden omdat hij verliefd is geworden op een veertienjarige. Omdat Soraya de scheiding weigert, beschuldigt Ali haar samen met de plaatselijke, corrupte mullah van overspel. Bewijs is er niet, maar de bevolking wordt gemakkelijk overtuigd. De onschuldige Soraya wordt gestenigd. Zahra's relaas maakt duidelijk dat de vrouwen rechteloos zijn. Haar enige hoop op genoegdoening is dat het verhaal van Soraya via de journalist de buitenwereld bereikt.

image

avatar van John Milton

John Milton

Misselijkmakend, ontgoochelend, moedeloos makend, en bovenal word ik er ziedend van woede van. Doodeng, de barbaarsheid waar mensen toe in staat kunnen zijn onder invloed van fundamentalistische ideologie, groepsmentaliteit, een demagoog en (het idee van) goddelijke rechtvaardiging.

Zó naar, dat het idee om het erover te hebben me al tegenstaat. Dat heb ik niet vaak...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Bereid je er maar op voor dat deze nog weken door je hoofd blijft spoken. Bij mij was dat toch zo. Alsof je het trauma zelf beleeft. Vrij ondraaglijk allemaal, zeker hoe het in beeld werd gebracht (zonder sensatiezucht welteverstaan), maar zo reëel.

avatar van John Milton

John Milton

Dat geloof ik.

En dan niet zozeer de gebeurtenis, of zelfs dat het kán gebeuren... Maar dat een hele gemeenschap het doet, juichend, met geheven handen. Niet alleen in het bijzijn van kinderen, maar met deelname van kinderen. Haar kinderen...

Ik denk dat er tientallen uren discussie te voeren valt over de gebeurtenissen in deze film. Of het iets zou veranderen is helaas een tweede.

avatar van Shadowed

Shadowed

Nare film.

The Stoning of Soraya M. was een film waar ik op jongere leeftijd al van had gehoord, maar ik kreeg nooit de neiging om de film ook daadwerkelijk op te zetten. Recentelijk heb ik de film met ondertiteling op weten te sporen op YouTube, dat maakt de zaken extra makkelijk natuurlijk. Ik vond het achteraf ook een goede film.

Om met een wat negatiever geluid te beginnen ter verandering, ik vond deze film voor zo'n concept een erg simplistisch verhaaltje bevatten. Het is eigenlijk van een soort die je in 1 zin op een papiertje kan schrijven, daar bouwen ze met deze film een heel gedoe omheen, maar dat leidt niet af van de dunne kern. Dat kan zijn omdat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd, maar ook dan lijkt het me dat er meer te vertellen is.

Verder is dit een best sterke film met bovengemiddeld acteerwerk van de hele cast. Ik was ook verrast om Caviezel in de eerste paar scenes te zien. Hij keert niet vaak meer terug daarna, maar de overige cast lost het mooi op. Overtuigende rollen, met veel emotie, maar nooit te veel, gespeeld. De personages, ondanks karikaturaal, voelen realistisch en geloofwaardig aan, en dat is een pluspunt.

Wat de film vooral sterker maakt is de harde en grafische finale. Op internet zijn hier de meningen sterk over verdeeld. Ik moet zeggen dat het redelijk dramatisch in beeld wordt gebracht in de stijl van harde, sentimentele muziek, maar er wordt weinig aan de fantasie over gelaten. Staalharde sequentie die je waarschijnlijk na afloop nog even bij zal blijven.

Een film die in zijn geheel solide te noemen is. Het is duidelijk bovengemiddeld en hanteert een concept dat op de dag van vandaag nog relevant is. Ik ga me verder niet te veel mengen met de innerlijke boodschap. De film vloog voorbij en blijft je nog een tijdje bij. Dat is waar ik voornamelijk naar zoek als ik dit soort films opzet. Geslaagd dus.