The Stoning of Soraya M. (2008)

geregisseerd door Cyrus Nowrasteh
met Shohreh Aghdashloo, Mozhan Marnò en James Caviezel

Nadat hij autopech heeft gekregen, belandt de Franse journalist Sahebjam in een afgelegen Iraans dorp, waar Zahra hem over haar nichtje vertelt. Soraya's man, Ali wil van haar scheiden omdat hij verliefd is geworden op een veertienjarige. Omdat Soraya de scheiding weigert, beschuldigt Ali haar samen met de plaatselijke, corrupte mullah van overspel. Bewijs is er niet, maar de bevolking wordt gemakkelijk overtuigd. De onschuldige Soraya wordt gestenigd. Zahra's relaas maakt duidelijk dat de vrouwen rechteloos zijn. Haar enige hoop op genoegdoening is dat het verhaal van Soraya via de journalist de buitenwereld bereikt.

avatar van JDSsmetje
Heel erg sterke aangrijpende film over een onmenselijk tafereel.

De film gaat over één specifieke gebeurtenis in een radicaal islamitisch dorp, en is niet van toepassing bij de gehele islamitische wereld. Dit wordt naar mijn inziens ook niet geïnsinueerd, en is dus zeker geen schaamteloze Amerikaanse propaganda die de moslimwereld per definitie slecht afgeschilderd. Wel is dit een wake-upcall voor enkele excessen binnenin een bepaalde cultuur en een waarschuwing/aanklacht tegen fundamentalisme.

Verder ook gewoon een ijzersterke film die vooral cinematografisch heel erg sterk is. Die opbouw naar de steniging toe doet je hart keihard bonzen om daarna gebroken te worden tijdens de steniging zelf. Hartverscheurend. Verder heb ik een zwak voor dat soort Arabische soundtracks, wordt de film ontzettend sterk geacteerd en draagt de film authenticiteit hoog in het vaandel.

R.I.P. Humanity

Prachtige film over een Iraanse vrouw die door haar man wordt beschuldigd van overspel. Dit aangrijpende verhaal is helaas gebaseerd op waargebeurde feiten en gaat naast de onderdrukking van vrouwen ook over de gemeenschap waar dit heeft voorgevallen. De steniging zelf wordt uitvoerig en in al zijn gruwelijkheid getoond waardoor deze scene pijnlijk is om aan te zien. Met recht 4.0 sterren.

avatar van soom
Na As If I am not there, één van de eerste tips van aardige BBarbie had ik eigenlijk het idee dat het niet erger kon qua filmische werkelijkheid. Maar ik zat er naast. Dit gaat nog een eindje verder dan die film. Het raspte het vel van m'n hart af tot er alleen een beetje omhulsel over was. Ik moest mezelf bij elkaar rapen. Ik vond het verre van prettig om te zien wat er gebeurde. Dat dit soort praktijken nog steeds plaatsvind. Dit soort dingen stamt uit de Prehistorie, waar mensen elkaar in berenvellen (of stof gemaakt van plantaardig materiaal) elkaar achterna renden. Ik stel voor dat we met de hele wereld overal gaan zitten waar misstanden zijn, en elkaar de hele dag alleen maar lief aankijken. Of Loesje erop af sturen. Dat zou ook nog weleens kunnen helpen... Halloooo fantasiewereld van Soom..

Ghehe. Schrijnend, om treurig van te worden. Het gaat dus net een eindje verder weg dan As if I am not there, en Soraya springt pardoes in mijn netvlies. Het is weliswaar minder pakkend dan de 2 tranentrekkers van gister, maar evengoed brand het tot in mijn ziel door. Met zulke verontwaardiging. Ik stuur Amnesty erop af. Mensenrechten. Voor iedereen. Ook in het Midden, Recht-Oosten, Krom-Oosten. Vrijheid van meningsuiting (om te kunnen zeggen wat je wilt en dat je mag schrijven wat je wilt, roepen wat je maar wilt), vrijheid om dit soort praktijken niet te hebben. Dit gaat strak tegen alles in wat ik belangrijk vind en ik heb zin om nu per direct alle mensen op te roepen, alles wat fout en niet goed, lief, schattig en aardig is, buitenboord te gooien. Niets dan kwaad word ik hiervan. Ik meen in elk geval wat ik al tijden roep: Ik houd van elk levend wezen op deze aardkloot, al heb ik nog zo weinig met hen in het algemeen.. Soraya, ik denk aan je, in zacht mededogen, en verder aan alles wat ik nu weer zag.

Heb er maar één woord voor : onthutsend.

Na het nieuws van afgelopen tijd (IS die in naam van de Islam allerlei gruwelijkheden begaat in Irak in Syrie) moest ik weer aan deze film denken. En dan vooral aan de mensen die ontzettend op hun teentjes getrapt waren bij de vraagtekens die door kritische kijkers bij de Islam werden gezet na het zien van deze film.. Meneer Lous Taab die ontzettend verontwaardigd reageerde en zeer overtuigd stelling nam tegen mijn uitlatingen.

Wat mij echter altijd zo verwondert is waarom mensen als Lous Taab er wel als de kippen bij zijn om fel afstand te nemen van Islamcriticasters zoals ik, maar waarom ze nooit in dezelfde felle bewoordingen afstand nemen van religieuze fanaten als IS, Mohammed B of Fundamentalistische Imams uit de Al-Soenah moskee (om er enkele te noemen). Komt dit door het gevoel constant in een hoek gezet te worden door de westerse maatschappij, waardoor men automatisch milder is voor de 'eigen gemeenschap' en juist wel fel optreedt tegen 'buitenstaanders' zoals ik (die toch maar willen bashen. Dit zou ik erg jammer vinden, aangezien dit nooit mijn bedoeling is.

Mij lijkt het goed dat de stem van de redelijkheid zich samen uitspreekt tegen barbaarsheid, zoals in deze film vertoond. Daarom hoop ik ook van harte dat (volgens mij) goedaardige, goedwillende mensen zoals Lous Taab en (Geloof het of niet) ik samen een front zullen vormen tegen achterlijkheid zoals in deze film vertoond.

Goedenavond

Offtopic verwijderd.

Oum Ayman schreef:
Ik heb me even geregistreerd om speciaal op enkele reacties te reageren en eigenlijk op de film zelf ook, hoewel ik die nog niet gezien heb.

Het stenigen behoort inderdaad tot het strafstelsel in de Islam, maar er zijn voorwaarden aan verbonden. Deze worden helaas nauwelijks tot nooit ter sprake gebracht wanneer men over stenigingen praat. zo blijkbaar ook in deze film, want die man beweert even dat zijn vrouw vreemd gaat en zonder bewijzen wordt ze gestenigd. Dit klopt niet, althans islamitisch kan dit niet.

Bij overspel kan men enkel de steniging uitvoeren als er vier getuigen zijn die de daad daadwerkelijk hebben zien gebeuren, dus letterlijk de vrouw gepenetreerd zien worden of wanneer de vrouw of man 't zelf toegeven.

als er geen vier getuigen zijn en iemand beweert bij hoog en laag dat een bepaalde persoon toch overspel gepleegd heeft,dan verdient die persoon (die dat beweert) zweepslagen en wordt er in geen geval een steniging uitgevoerd.

Maar deze film is Amerikaans, dus geen wonder dat ze de zaken verdraaien om zo de mensen dom te houden. "Vertel een leugen vaak genoeg, luid genoeg, en lang genoeg en het volk zal je gaan geloven." Is jammer, maar aan de reacties te lezen wel de waarheid.

Daarnaast wil ik ook even vermelden dat stenigingen niet enkel in de Islam voorkomen, als je de Bijbel erbij neemt, dan kom je verschillende paragrafen tegen waar stenigingen voorkomen. Het is een straf die in elk geloof voorkomt, dus niet bepaald iets nieuws...

Maar dat terzijde. Wel wil ik erbij vermelden dat er in verschillende Moslimlanden een eigen interpretatie aan de islam werd gegeven en zo ontstonden er verschillende culturen die beweren dat hun tradities gebaseerd zijn op Islamitische bewijzen. Maar als je deze bewijzen gaat opzoeken dan vind je ze nergens terug in de Quraan noch in de overleveringen van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem). ( en enkel daar vind je de bewijzen terug waar een Moslim op mag terugvallen) Daarom raad ik eenieder aan om niet alles te geloven wat mensen je voorschotelen en al helemaal niet Amerikaanse versies van de Islam, maar ga zelf op onderzoek vooraleer je een oordeel velt.

Een late reactie, geef het toe,maar als ik jouw recensie lees wordt ik nog bozer. Ik weet niet wat je probeert te doen, het goedprateen . onderbouwen of verdedigen van "stenigen maar jouw reactie maakt mijn nog misseleijker dan de film al deed. Wanneer leren moslims nou eens zelfstandig, oorspronkelijk en onafhankelijk te denken?.

Oke, dus als ik het goed begrijp dan is het dus wel gerechtvaardigd dat een vrouw gestenigd word wanneer er 4 getuigen zijn? klopt dat een beetje, dat wanneer een vrouw vreemd is gegaan dat zij dan deze afschuwelijke dood verdient? Ik vraag me dan ook af hoe het met een man afloopt wanneer hij vreemd gaat. Wordt hij dan ook gestenigd of mag de vrouw hem dan een corrigerende tik geven?

avatar van nadrin
Zeer aangrijpende film.

Oum Ayman schreef:

verschrikkelijk wat ik nu lees van een moslim broeder. waar ergens staat het in de koran dat je mag stenigen indien welke misdaad je ook pleegt ? heb jij wel de koran ooit gelezen ? het probleem met moslims is dat ze een mening hebben over het geloof, maar de koran niet kennen. noem eens een vers waar het staat dat je mag stenigen ?

reodina schreef:

nee, dit staat nergens in de koran. dit is het strafsysteem van sommige vertakkingen binnen de ''islam''. die heel ironisch meestal het tegenovergestelde doen van het boek. deze vertakkingen hebben niks met de islam te maken, ook al noemen 'zij' zich moslim.

avatar van Confusie
Typische old skool monkey biz.

Confusie schreef:
Typische old skool monkey biz.

was deze reactie voor mij bedoeld ?

Voor de film.

Net gezien op TV en sla niet echt stijl achterover. Leek me wel een boeiend gegeven om een keer aan te gluren maar de hele wijze waarop ze naar de climax toewerken vond ik maar zwakjes. Paar gesprekjes hier en daar en we kunnen gaan.

Had iets verwacht wat erg aangrijpend had kunnen komen maar daar is deze film met deze uitwerking voor mij niet in geslaagd.

Ik vond het een aangrijpende film, temeer omdat deze manier van straffen nog steeds op grote schaal voorkomt in de Islamitische wereld. Ik kan me niet voorstellen dat de Koran dit onderschrijft!

avatar van Marbles
frans123 schreef:

Helemaal met je eens, mensen praten het gewoon goed. Echt om te kotsen dit.

avatar van misterdhdh
Film die echt zal blijven hangen. Ik heb echt genoten van deze vreselijke film. Wat een vreselijke straf en vreselijke dood, snap niet dat mensen zoiets kunnen doen. Verhaal op zich is waargebeurd, de uitwerking ervan is prachtig verfilmd. Acteerwerk vond ik van iedereen zeer goed, geen enkel personage heeft me gestoord. Paar scenes die er boven uit springen zoals wanneer Soraya met haar kinderen van de natuur geniet, prachtig om te zien. Ook een goede pakkende scene was wanneer de naaste verwanten als eerste een steen mogen werpen,dat maakt het allemaal nog wat pijnlijker tegelijk. één klein minpuntje is het te Amerikaans gepraat, laat ze gewoon in hun eigen taaltje spreken, dat komt toch veel realistischer over. Einde wanneer de journalist nog probeert weg te komen vond ik niet echt een meerwaarde. Al bij al zeker een aanrader om te bekijken van deze vreselijke film, steniging is verschrikkelijk en dat komt in deze film bijzonder goed in beeld. Film die ik me zal blijven herinneren. Ik hou wel van dit soort films, die je doen nadenken over deze wereld, en die op geen enkel moment echt vrolijk worden. Hoe meer drama, hoe meer ik meestal van een film geniet.
5/5
*****

avatar van mcdaktari
Heftige film. Die laat zien wat voor rechten vrouwen hebben in de islam. En zoals op het einde al geschreven staat, wordt het ontkend dat het nog gebeurd, maar volgens mij gebeurd het nog steeds, en zeker in I.S gebieden. Het acteren was best goed moet ik zeggen, van een voor mij onbekende cast.
Om nou te spreken van een mooie film? Nee mooi is ie niet, maar het laat wel duidelijk zien hoe die mensen daar van kleins af aan gehersenspoeld worden.
[EDIT moderator: offtopic verwijderd]

avatar van Decec
Een goede sterke drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Een sterke verhaal...
Prima acteerwerk...
Goed achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Goed kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...

Confusie schreef:
Voor de film.

Ik ben bang dat in jouw leven wel meer aan je voorbij gaat dan deze film.......Kom op , kan je je iets aangrijpender bedenken?

avatar van Confusie
Dat is een behoorlijk persoonlijke toespeling gelijk dankuwel.

Maar goed, moet allemaal kunnen zullen we maar zeggen.

Ik vertrouw u op uw woord.

Maar neem geen aanstoot.

Franske.

En kan overigens meer dan genoeg meer aangrijpende dingen bedenken.

Inderdaad.

Onbedekte vrouwen omtrent meer prettige betrekkingen, bijvoorbeeld.

Vredige vorm gestrekte leggingen.

Zaken die mij amuseren.

Geen wrede dingen. Of wreed in de toffe zin van het woord.

Wreedheid uitermate breed uitgemeten.

En hoe meer je dit soort zaken aan je voorbij kan laten hoe beter, lijkt mij.

Daarnaast had ik het dus nog niet eens over het gebeuren op zich, maar slechts over deze film op zich die mij er met de algehele opzet niet in wist te slagen om mij te raken.

Daar waar ik dit met een meer treffende uitwerking in theorie wel voor mogelijk had gehouden.

Zwakjes, ongeacht de achterliggende gedachte.

De kamelen sector komt nou maar moeilijk mee op enkele vlakken, daar zullen we het mee moeten doen. Maar we hoeven ons er ook weer niet op blind te gaan staren.

Als je te lang de donkerte in kijkt zal de donkerte immers in jou beginnen te kijken.

Zoals het bekend gezegde gaat.

Moeten we dus niet hebben.

avatar van Noodless
Deze film heeft me toch wel omver geblazen. Dat dit barbaars ritueel en rechtspraak 2000 jaar geleden plaats had, kan ik nog aannemen. Maar dat nu twee millennium later nog kan, maakt mij gewoon sprakeloos en verdrietig. Ongelooflijk hoe zoiets plaats kan nemen in moderne tijden. Dit wens je ergste vijand nog niet, zelfs een dier nog niet. Het verhaal zelf wordt heel geduldig opgebouwd en de cast doet het bijzonder goed. Ze spelen allemaal hun rol geloofwaardig. Ook de locatie mag er zijn : een stoffig afgelegen Iraans dorp dat eigenlijk door een paar heersende, manipulerende mensen vol egoïsme en met doen alsof geloofsovertuigingen die de bevolking in zijn greep heeft. En dan wanneer het verhaal zijn climax bereikt, verandert dit drama even in een horrorprent. Want dit is pure horror ! Ik had gedacht dat je er niet veel van ging zien, maar niets is minder waar. Uitgebreid, bloederig, huiveringwekkend. Drama van de zuiverste soort ! 8,5/10

Wow wat voor een film , heftig en echt gebeurd en het gebeurd nog steeds.
Zeer sterk geacteerd en zeer realistisch dus .
Deed me zelfs een beetje denken aan the passion of the Christ ...volle 5 sterren .

avatar van Fisico
The stoning of Soraya M. is een ontzettend aangrijpende film over de waanzin van culturele fundamentalistische gebruiken uit de moslimwereld. Ook de woorden barbaarsheid en misselijkmakend komen in mij op. Nu, we mogen deze gebruiken niet louter aan de islam toeschrijven. Er zijn tal van andere cultureel-religieuze voorbeelden in heden en verleden waarbij het ook niet zo nauw genomen wordt met de mensenrechten.

Deze film liet een diepe indruk bij me na, dat is zeker. De steniging van Soraya wordt zeer accuraat in beeld gebracht. Choquerend en zelfs richting geweldporno. En toch is de film erg sereen en met de nodige diepgang gebracht. Een waargebeurd verhaal die de ogen van de wereld diende te openen. Ook de ontsnapping van de journalist was bijvoorbeeld bloedstollend. De beelden zijn gruwelijk en komen haast letterlijk tot in de huiskamer. Ook de voorbereidingen tot de climax zijn vrij ondraaglijk: je weet wat er te gebeuren staat. De vrouw wordt tot haar middel ingegraven, jonge kinderen die de geschikte kei zoeken, enz ...Het gevoel dat dit waargebeurd is en dat mensen dit vandaag nog steeds ondergaan is hallucinant.
Ook in The kite runner (naar het boek van De Vliegeraar van Hosseini) is er een steniging dacht ik te zien. Ook best intens, maar in niets te vergelijken met dit.

De film is goed opgebouwd en kent een logisch verloop met een journalist die het verhaal heeft opgevangen. Soraya wordt beschuldigd van vermeend overspel omdat haar echtgenoot met een andere vrouw wil huwen. Deze onrechtvaardigheid ontaardt in een volkse woede van de menigte die een gepaste straf eist en dat is er maar één: steniging. Mozhan Marnò doet het uitstekend als Soraya en ook de journalist levert prima werk. Mooie beelden, goede setting en regie maken de film af. Een aanrader, maar niet voor gevoelige zieltjes of eentje om zomaar tussendoor te nemen. Saw, Hostel en andere martelfilms tot daartoe, maar dit ging voor mij toch nog wat verder. Weerzinwekkend, een klein meesterwerkje!

avatar van Redlop
Fisico schreef:
...Nu, we mogen deze gebruiken niet louter aan de islam toeschrijven.

Uhm... het stenigen van vrouwen is een fenomeen in de islam en nergens anders. Geen leugens gaan verkondigen om politiek correct te blijven graag. Of je roept dat het een Amerikaanse film is, of een Joods complot. Dan hebben we alle holle cliché's gehad om de islam maar vooral nergens de schuld van te hoeven geven.

avatar van Fisico
Redlop schreef:

Je hoeft je niet aangevallen te voelen. Wie heeft het hier over leugens? Steniging staat overigens ook in de bijbel of thora. Maar soit, ik wil alles behalve een politieke discussie opstarten op een FILMforum.