Amazing Grace (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Historisch

geregisseerd door Michael Apted
met Ioan Gruffudd, Romola Garai en Benedict Cumberbatch

"Amazing Grace" vertelt het verhaal van de pionier William Wilberforce, die tegen de slavernij streed. Zijn theorieën en ideeën brachten hem in moeilijke posities tegenover machtige mannen. Toch behaalde hij daarnaast veel politieke successen. Door zijn inspanningen werd de Atlantische slavenhandel aan het begin van de negentiende eeuw door Groot-Brittannië verboden.

avatar van Boenga
AddictedToMovies schreef:
Dat hij een politiek activist is die voor de mensenrechten opkomt betekent toch niet dat hij ook meteen voor de rechten van dieren moet opkomen?

Ter info:
Peter Singer: Dierenbevrijding (vert. van Animal Liberation, 1990�). Breda: De Geus, 1994. Hoofdstuk 1:'Alle dieren zijn gelijk..., of waarom het ethisch principe waarop de gelijkheid van mensen berust, vereist dat we gelijke consideratie van belangen ook uitbreiden naar dieren.

avatar van Boenga
Kostuumdrama's: het is niet direct m'n favoriete genre.
In dit geval maakt het onderwerp - de slavenhandel en de politieke meningsverschillen en strijd daarover - het geheel een stuk boeiender dan wanneer het om een klassieke familiedrama met een overdosis liefdesperikelen draait. Soms zijn dat ook goeie films, maar vaak behoren die tot de groep 'dertien in een dozijn'.

Op vele vlakken is deze film helemaal af: de kostuums, de settings - met af en toe indrukwekkende beelden, vooral in de haven - de acteurs die allemaal heel sterk zijn, en zoals al gezegd, het thema dat me interesseert en boeit.

Toch zijn er ook een paar minpunten.
Weliswaar minder erg dan bij andere films in dit genre, maar ook hier had ik bij sommige scenes de indruk naar een toneel te kijken. Ik kan me nochtans moeilijk voorstellen dat en paar honderd jaar terug alle welgestelde mensen dat soort gedrag vertoonden ?
Ook de voortdurende verwijzingen naar het geloof en de bijbel stoorden me. Ongetwijfeld speelde godsdienst toen een grotere rol in dit deel van de wereld dan wat nu het geval is. Het wordt hier echter zo mooi aan de kijker voorgeschoteld dat ik het gevoel heb dat de makers van de film er een kleine ondertoon van reclame aan toe voegden.
Een beetje meer agressie, van het hoofdpersonage en in de film in z'n geheel, was niet slecht geweest. Anderzijds, in 'Ghandi' is het ook goddelijke peace and love, en daar had ik er dan weer geen last van...

Al bij al, meer dan degelijk !

avatar van arno74
Politiek costuumdrama, over het afschaffen van de slavenhandel in Engeland, met soms behoorlijk theatrale acteerprestaties. Het is lastig om in het verhaal te komen, niet alleen omdat de dialogen vrijwel altijd in dezelfde toon zijn, maar ook omdat het nogal oppervlakkig is en blijft. Ook oogt deze film met al die costuums te gemaakt, soms passen ze voor mijn gevoel niet bij het verhaal of de situatie. Ik kreeg de indruk dat ik naar een theatervoorstelling zat te kijken.

Het draait allemaal rondom de politieke carriere van de hoofdpersonen en hun morele/religieuze keuzes om de slavenhandel uit te bannen, maar het overtuigde me niet, de worstelling van de hoofdpersoon tussen beide kwam ook niet goed over. Ook de radicale koerswijziging, zelfs tranen, van de politici na het 'ruiken' van een slavenschip vond ik niet geloofwaardig.

De film mist vaart en is zo rechtlijnig dat het voorspelbaar en langdradig aanvoelt. Twee sterretjes.

Ion Gruffaud (TV-feuilleton Horatio Hornblower en de officier op zoek naar overlevenden van de Titanic) is de geschikte persoon voor een rol van voorvechter van mensenrechten.
Film breekt geen potten, moddert maar biografisch (?) aan en kent geen hoogtepunten, verrassingen en spankracht. Wel goede beeldvorming.

avatar van Daniël44
Niet bepaald mijn genre, maar ik vond het toch een goede film. Uitstekend acteerwerk en een mooi verhaal.