• 8.613.597 stemmen

Anne of Green Gables (1985)

Drama / Familie | 199 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Drama / Familie

Speelduur: 199 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Canada / West-Duitsland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Kevin Sullivan

Met onder meer: Megan Follows, Colleen Dewhurst en Richard Farnsworth

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Anne of Green Gables

Verfilming van het klassieke kinderboek van Lucy Maud Montgomery. Anne of Green Gables vertelt het verhaal van het fantasierijke en eigenzinnige weeskind Anne Shirley. We beleven haar avonturen vanaf het moment dat ze bij de ongetrouwde broer Matthew en zijn zuster Marilla in huis komt, tot haar opbloeiende liefde voor Gilbert Blythe.

imageimage

Mrs. Amelia Evans

Mrs. Elizabeth Barry

avatar van baby24

baby24

De ultieme jeugd film, voor kinderen en volwassen. Het bijzondere weesmeisje Anne komt bij de oudere broer en zus Matthew en Marilla wonen. En ze steelt een ieders hart.

avatar van HASCH

HASCH

Deze uitvoering met Megan Follows is recentelijk digitaal gerestaureerd en opnieuw uitgegeven in een 4x DVD box met de gehele Trilogie. Dus met “The Sequel” en “The continuing story”. Deze box is een must have voor de liefhebbers. Toen de serie zo’n 20 jaar geleden op de Nederlandse TV werd uitgezonden heb ik er van genoten. Vaak is het dan een teleurstelling als je zo veel jaar later het nogmaals ziet. Dit is beslist niet het geval met Anne of Green Gables. Dit komt denk ik vooral door de voortreffelijke vertolking van Anne door Megan Follows. Natuurlijk speelt ook het prachtige landschap waarin deze film is opgenomen een belangrijke rol.

Opmerking:

Bij www.Vergelijk.nl wordt een prijs van € 62,99 voor deze box genoemd. Ik heb hem bij Blokker voor € 19,99 gekocht.

BBarbie

Het is een lange zit, maar je krijgt wel waar voor je geld.

Het verhaal van het eigenzinnige, vaak in fantasieën vluchtende weeskind Anne (“with an e” !) Shirley bekruipt je als een warme deken.

De topbezetting met spraakwaterval Megan Flowers, de door het leven getekende Colleen Dewhurst en de goedmoedige Richard Farnsworth (in een typische Farnsworth-rol), alsmede de wonderschone natuur van Canada maken dit tot een erg mooie, aandoenlijke familiefilm.

Een feel good-movie in de ware zin des woords.

avatar van ankiepankie1

ankiepankie1

Vond het eerste deel van de film geweldig, vooral ook omdat dit heel nauw naast het boek loopt. Het tweede en derde deel van de film wijken dusdanig af van het boek dat dat voor mij één grote teleurstelling was.

De boeken vind ik persoonlijk beter dan de film, omdat L.M. Montgomery op zeer humoristische wijze de personages beschrijft; dit komt in de film toch minder goed uit. Wel zijn de landschappen prachtig en ook de spelers zijn goed gecast.

Vind het overigens knap dat Megan Flowers zowel een jong schoolkind neer kan zetten als een jongvolwassen vrouw, goed!