• 10.585 nieuwsartikelen
  • 8.966.427 stemmen

Cet Obscur Objet du Désir (1977)

Drama / Romantiek | 102 minuten

Gesproken taal: Spaans en Frans

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Cet Obscur Objet du Désir

"Luis Buñuel's masterpiece"

Een man die zojuist op de trein is gestapt, gooit tot verbazing van zijn medepassagiers een emmer water over een jonge vrouw op het perron heen. Eenmaal in zijn coupé legt hij aan zijn medepassagiers uit waarom, en vertelt daarbij over zijn historie met de vrouw, die Conchita blijkt te heten, en hoe hij langzaam geobsedeerd met haar raakte.

Mathieu Faber

Mother on the Train

Encarnación, Conchita's Mother

Woman who Mending at the Window

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Best fijne film van Luis Buñuel over een oude(re) man die verliefd wordt op de jonge Conchita en daar natuurlijk graag even op wil. Conchita is daar echter niet zo snel klaar voor. En zo begint de ellende voor onze vriend. Vond de film vooral vermakelijk en leuk - de scenes met de emmer en het kuisheidsbroekje zullen niet snel vergeten worden. Erg grappig. Verder moet je niet te veel zoeken achter dit verhaal. Natuurlijk leuk dat-ie met het idee kwam om Conchita door twee verschillende vrouwen te laten spelen.

scorsese

Aardige film over een man in een trein die zijn medereizigers verteld waarom hij zojuist een emmer water over een vrouw gooide. Een origineel verhaal vol met vele, kleine, interessante puzzelstukjes waarbij echter de uiteindelijke puzzel niet bij iedereen hetzelfde zal zijn. Genoeg bizarre, maar ook wel grappige momenten. Net geen 3.5 sterren, voornamelijk omdat de relatie tussen de man en de vrouw (het aantrekken en afstoten) nogal in herhaling valt.

avatar van John Milton

John Milton

JM voegt zich bij Brix en team Molina, al is ook Bouqet een bijzonder knappe verschijning. Iets te perfect en te kil naar mijn smaak

Los van die profane strijd, is ook deze laatste film van Buñuel meer dan de moeite.

avatar van Fransman

Fransman

Ongetwijfeld een meesterwerk, maar ik vond het allemaal wat vermoeiend. Was me bovendien niet eens opgevallen dat het personage Conchita door twee verschillende actrices werd gespeeld. Ik vond de hele film erg geconstrueerd. Zo'n raamvertelling zou nu niet meer kunnen. Maar Fernando Rey vind ik altijd fijn om naar te kijken. En de treinen zijn ook mooi.

avatar van ghostman

ghostman

Leuke mashup , blijft een van de grootste meesterwerken van de jaren '70 .

avatar van wihu61

wihu61

Je herkent het handschrift, als in zijn twee geweldige voorgangers, maar ik vind dit toch de minst geslaagde van de drie.