Fitzcarraldo (1982)

West-Duitsland / Peru
Avontuur / Drama

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, José Lewgoy en Claudia Cardinale

Fitzcarraldo is een bezeten operaliefhebber die een operagebouw wil bouwen in de jungle. Om dit te verwezenlijken, moet hij eerst een fortuin vergaren in de rubberhandel, zijn sluwe plan is om met behulp van lokale indianen een enorme boot over een berg te verplaatsen.

98 BERICHTEN 18 MENINGEN
avatar van Stijn B.
Neem een geschifte regisseur (Herzog) en een geschifte Acteur die elkaar bij momenten rauw lustten en je krijgt een aantal films die een eeuwige prominente plaats in de filmgeschiedenis verworven en behouden hebben.

Zowel Aguirre en Nosferatu: Phantom der Nacht zijn parels van Herzog, maar deze Fitzcarraldo komt daar nog net iets boven. Net als altijd is Herzog bezeten door obsessies.

Lastig.

Heb de film met Engelse dub gekeken. Kinski spreekt duidelijk Engels in deze film, mag Herzog nog zeggen wat hij wil, de Engelse dub is dan de meest logische. Wel érg slechte dub op sommige momenten (dat zwarte kereltje bij het treintje), maar dat zou met een Duitse dub niet veel beter geweest zijn.

Kinski ... ik begrijp waarom je iemand als Kinski in je film cast, maar acteren kan hij echt voor geen meter. Hij heeft een ijzeren kop die niet kapot te krijgen is, maar op bewegend beeld komt het helemaal niet over. Al is hij niet de enige die slecht acteert in deze film, Cardinale en Huerequeque zijn ook schandelig slecht.

Verder een film die vooral door verhalen over de productie tot de verbeelding spreekt. Geheel volgens de regels is het niet gegaan (bulldozers las ik?) maar ik ben verder ook niet iemand die onder de indruk is van zo'n onderneming. Het zal vast een hels werk geweest zijn, maar de meerwaarde ontsnapt mij vaak bij zulke ondernemingen. Hard werken kan iedereen, meestal is het dan ook vooral een teken van een gebrek aan scherpte om het op een snellere en betere manier te doen.

Maar Herzog en de jungle gaan wel goed samen. Ondertussen al de derde keer dat ik hem in die combinatie zie werken en eens de boot de rivier opgaat zit er een leuk avonturensfeertje in de film. Het duurt uiteindelijk allemaal wat lang en de scenes met de inboorlingen en de sleurtocht over de heuvel zijn terug van een minder niveau, maar Herzog weet wel iets magisch in z'n films te leggen. Een spanning die hoort bij het ontdekken van onontgonnen gebied.

Visueel stelt het jammer genoeg niet teveel voor en opera is ook absoluut mijn ding niet. Zoals wel vaker bij Herzog wel wat interessante elementen, maar een zwaar onevenwichtige film die deze keer ook véél te lang duurt.

avatar van John Milton
"Fitzcarraldo" is not a perfect movie, [..] but as a document of a quest and a dream, and as the record of man's audacity and foolish, visionary heroism, there has never been another movie like it.
- Roger Ebert, 1982.

Dit was inderdaad de gedachte die bij mij overheerste. Hij is op sommige momenten traag, de dub is enigszins vervelend (doch absoluut niet onoverkomelijk), maar het is vooral het waanzinnige aspect dat maxcomthrilla als eerste noemt dat mij met grote ogen en open mond liet kijken. Wat een grandioze waanzin. Hoe ver kan een man gaan, om zijn dromen te verwezenlijken?

In tegenstelling tot Onderhond vond ik het visueel wel de moeite waard, en ook in de rest van zijn verhaal kan ik me niet vinden, maar het is dan ook persoonlijk en we zijn het eigenlijk wat filmsmaak betreft wel vaker niet eens. Waar hij 'slechts' iets magisch zag (wat de negatieve zaken kennelijk niet overstemde), voelde ik me er in ondergedompeld bij veel scènes. "Fitzcarraldo" is one of the great visions of the cinema, and one of the great follies., schreef wederom Ebert in zijn tweede review over deze film voor zijn Great Movies serie, en dat karakteriseert mijn gevoel toch een stuk meer.

Maar hij schrijft ook dat je Herzog niet volledig kunt appreciëren zonder bekend te zijn met zijn vele documentaires en meer obscure films. Ik zou daaraan toe willen voegen dat het 'kennen' van de personen Herzog en Kinski, de dynamiek van hun relatie en de productie van deze film, op hun beurt ook enorm veel toevoegen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de hierboven al eerder genoemde Burden of Dreams.

Wat bekendheid met zijn werk betreft, voorlopig heb ik meer nieuwe dan oude Herzog gezien helaas. Op deze, Aguirre en Die Große Ekstase des Bildschnitzers Steiner na, zijn de andere 5 Herzogs die ik gezien heb van 2005 en later. Daar moet dringend wat aan worden gedaan.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film over een ondernemer die een operagebouw wil bouwen in het midden van de jungle. De film bevat meer dan genoeg prachtige plaatjes van de natuur en wanneer tijdens de tweede helft de krankzinnige onderneming om de boot over een berg te tillen wordt getoond, levert dit een paar indrukwekkende scenes op. Helaas duurt de film te lang om volledig te boeien en vooral de eerste helft is langdradig.

avatar van John Milton
Wow. dat je de eerste bent die wat schrijft, sinds mijn 2014 gekrabbel hierboven. Hoe is het mogelijk.

avatar van alexspyforever

John Milton schreef:

Waar een challenge toch goed voor is hé

Goed beeezuuuugggg!

Zonder de challenge had ik m ook gezien hoor.