Fitzcarraldo (1982)

West-Duitsland / Peru
Avontuur / Drama

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, José Lewgoy en Claudia Cardinale

Fitzcarraldo is een bezeten operaliefhebber die een operagebouw wil bouwen in de jungle. Om dit te verwezenlijken, moet hij eerst een fortuin vergaren in de rubberhandel, zijn sluwe plan is om met behulp van lokale indianen een enorme boot over een berg te verplaatsen.

93 BERICHTEN 17 MENINGEN
avatar van JDSsmetje
geplaatst: 1 juli 2010, 16:37 uur [permalink]
Duidelijk.

AddictedToMovies
geplaatst: 23 juli 2010, 14:40 uur [permalink]
Mijn eerste Herzog film, en ook ben ik onbekend met Klaus Kinski. Geen idee dus wat ik moest verwachten, maar ik las grootse berichten met 'totale waanzin' en 'compleet gestoord'. Beetje teleurgesteld was ik dan ook toen ik met veel moeite het eerste uur doorkwam, waar ik weinig van kon maken. Veels te lang en ik ergerde me ook dood aan de nasynchronisatie. Kinski is wel leuk als de door opera geobsedeerde avonturier, die later in de film laat blijken dat ie heel wat in z'n mars heeft. De tweede helft van de film is een stuk interessanter en indrukwekkender. Het moet een enorm project zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen, erg knap. Opera en wildernis werd prachtig gecombineerd in sommige scènes. Toch vond ik het een te lange zit om echt indruk te maken, hoewel de tweede helft van de film knap en erg goed is. Goede film, maar een moeilijke zit.

avatar van Goldenskull
geplaatst: 26 juli 2010, 21:20 uur [permalink]
Na Aguirre opnieuw een goede Herzog. Bij momenten even waanzinnig als indrukwekkend. Het meest sterk vond ik nog de tocht op de Pachitea, waar iets van de sfeer van Aguirre te proeven valt. Ook later zijn nog voldoende sterke momenten. Er hadden wellicht tien minuten vanaf gekund, maar saai is het eigenlijk geen moment.

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: 17 augustus 2010, 12:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
(Waanzin)nig!

Fitzcarraldo betreft de eerste film die ik zie van Werner Herzog. Zijn latere werk heeft nooit enige aantrekkingskracht op mij uitgeoefend en vanwege de lelijke poster bij Aguirre, bleef Herzog`s vroegere werk lang onbelicht.

Het eerste uur van deze film is inderdaad even doorkomen, alhoewel Herzog af en toe wel prachtige natuurbeelden op locatie heeft geschoten! Vanaf het moment dat een oude boot wordt opgeknapt en via verschillende rivieren steeds verder in de jungle verzeild raakt, is Fitzcarraldo een ongekende, gedurfde, hoogst unieke film die meer dan 200% weet te boeien!

Deze film slaagt cum laude, waar een film als Apocalypse Now resoluut faalt. Ver weg van de bewoonde wereld, weet Herzog een dreigende, mysterieuze, waanzinnige, vredige en tevens spannende atmosfeer te creëeren, die je volledig in je greep houdt tot de atiteling voorbij is geraasd. Deze film is heerlijk eigenzinnig en Herzog weet perfect de mechanismen in gang te zetten die ertoe bijdragen dat je jezelf bewust bent van een bijzonder, geflipte onderneming waar geen gevoel voor tijd en materiël welzijn is, maar waar je leeft en teert op een mythe.

Op visueel vlak ziet de film er prachtig uit, maar ook op intermenselijk niveau komt de film fabuleus voor de dag. Of het nou om muiterij, het ontmoeten van de Indianen of de vreemde rituelen van de Indianen draait. Ik was bovengemiddeld betrokken bij de film, vooral te wijten aan een indrukwekkende, doldrieste onderneming waar Herzog mooi zijn tijd voor nam: Het verplaatsen van het schip over een berg heen. Ik zat constant zo van, als dat maar goed gaat! De scene waar de boot in een stroomversnelling terecht kwam was ook groots! 🙇

Vreemd, poëtisch, uniek, wonderbaarlijk! Fitzcarraldo herbergt al deze karaktereigenschappen in zich. Ik ben na Fitzcarraldo, snel op zoek gegaan naar Aguirre, aangezien beiden films avonturenfilms bij uitstek, in Herzog `s oeuvre heten te zijn! Een dikke 4*

geplaatst: 6 september 2010, 12:26 uur [permalink]
Moet hem nog zien, hij zit in de herzog/kinski box. Ik zag dat claudia cardinale er ook in meespeeld.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 23 januari 2011, 11:19 uur [permalink]
Die Werner Herzog maakt het zichzelf nooit gemakkelijk. Voor veel van zijn films zoekt hij extreme natuurgebieden op. Fitzcarraldo vindt plaats diep in het Amazone-woud. En of het al niet gek genoeg is, hij laat een enorm groot stoomschip transporteren over een bergkam. Het is een verbijsterende onderneming, die georganiseerd wordt door Kinski. Zijn karakteristieke gezicht en bijbehorende vastberadenheid passen wel bij dit soort gekke fratsen.
Het is een toffe en bovendien mooi geschoten film geworden die helaas lelijk gedubd is. Dat had in 1982 wel anders gekund denk ik dan. De operamuziek was daarentegen goed te harden, normaal heb ik het daar niet zo op.

avatar van WhoKnowZ
geplaatst: 18 maart 2011, 15:46 uur [permalink]
Wat is de originele taal van deze film?

avatar van Brix
geplaatst: 18 maart 2011, 16:46 uur [permalink]
Duits.
Maar gezien de internationale cast is er na-synchronisatie aan te pas gekomen natuurlijk.

Dick2008
geplaatst: 18 maart 2011, 16:50 uur [permalink]
Deze vraag is op 3 mei 2006 ook al gesteld en beantwoord:
blabla schreef:
Tijdens de opnames sprak men over het algemeen (gebroken) Engels, de film is later in het Engels en Duits ingesproken (bron: commentaar van de regisseur bij deze film).

Bij IMDb staat Duits, bij Wiki staat Engels, en Duits gedubd.

Jetzt du wieder, Brix 😛

avatar van Brix
geplaatst: 18 maart 2011, 17:50 uur [permalink]
Twijfelgeval.
Kinski is natuurlijk Duitstalig.
Ik heb de film helaas zelf niet (meer) en kan niet nagaan welke taal hij spreekt.
Maar aangezien Herzog oorspronkelijk Mick Jagger voor de hoofdrol aangetrokken had, zou het inderdaad wel de bedoeling geweest kunnen zijn om er een Engelstalige film van te maken.

avatar van The One Ring
geplaatst: 18 maart 2011, 22:33 uur [permalink]
In veel van deze coproducties spraken de acteurs gewoon de taal vanuit welk land ze kwamen, aangezien de hele film toch gedubt zou worden. Fitzcarraldo is daarin nog eens extra een film waarin het nooit echt duidelijk lijkt te zijn geweest wat de originele taal is (Leone's westerns hebben een zelfde probleem), dus je kunt hem zowel in het Engels als in het Duits waarschijnlijk even goed zien. Mijn voorkeur gaat uit naar het Duits, omdat het een Duitse productie is, maar ik zag de Engelse versie niet.

avatar van WhoKnowZ
geplaatst: 19 maart 2011, 16:23 uur [permalink]
Brix schreef:
Duits.

Ik heb een versie met de keuze tussen Italiaans en Engels 😐

The One Ring schreef:

Leuk om weten. Was dat ook het geval bij Novecento dan?

avatar van The One Ring
geplaatst: 19 maart 2011, 21:59 uur [permalink]
Bij Novecento weet ik het niet, want ik weet verder niets van die productie af (heb die film ook nog niet gezien), maar er waren vooral in de jaren '60 en '70 in Europa talloze coproducties waarin sterren uit verschillende landen te zien waren die dus allemaal hun eigen taal spraken. Lijkt me niet ondenkbaar dat Novecento iets soortgelijks deed, aangezien Italië het land bij uitstek was waar dit fenomeen zich voordeed.

avatar van LimeLou
geplaatst: 5 mei 2011, 22:39 uur [permalink]
De versie op mijn DVD is 151 minuten. Is er wat uitgeknipt ofzo?

avatar van LimeLou
geplaatst: 6 mei 2011, 02:54 uur [permalink]
Echt mijn type film. Moeilijk uit te leggen voor mij wat ik algemeen zo goed vind aan films, en ook bij deze. Maar genoten heb ik wel.

avatar van IcU
IcU
geplaatst: 4 juni 2011, 19:21 uur [permalink]
Bijzondere film met een bijzondere voorgeschiedenis. Over de film en zijn verhaal eromheen heb ik al veel gelezen en gehoord. Hierdoor valt de film iets wat tegen. Had hoge verwachtingen, en die zijn nu nog niet geheel ingelost. Duurde net even wat te lang allemaal. Het verhaal begon hier en daar wat te trekken en bevatte weinig elementen die de gehele speelduur bleven verwonderen. Het laatste uur- half uur was daarentegen pure cinemagie. Prachtig uitgewerkte boot over bergscène, op een bijna documentaire- achtige manier benaderd.

Wat betreft de originele taal; heb de Engelse versie moeten zien. Viel op dat het meerendeel wel overeen kwam met de mondbewegingen. Gelukkig maar, anders had ik mij hier aan lopen ergeren.

Ga de film laten bezinken en over een tijd nog eens bekijken. Voorlopig 3 sterren.

avatar van Friac
geplaatst: 16 augustus 2011, 12:05 uur [permalink]
Vreemd genoeg een van de minste Herzogs die ik al gezien heb, terwijl ik er vanuit ging dat het hier zijn meesterwerk betrof. Misschien dat de film zijn status vooral verdiend heeft owv alle
verhalen die rond de enorme productie hangen?

Voor een film van Herzog miste ik teveel de bevreemdende beelden en scènes, die wel aanwezig zijn in quasi al zijn andere films (Aguirre op kop). Het was te "vlak" voor een Herzogfilm, al voel je natuurlijk wel dat dat hier een eigenzinnig kunstenaar achter zit. Met de plot van het verhaal zit het wel goed - de megalomane avonturier die tegen beter weten in haast letterlijk bergen wil verzetten -, maar helaas schort er wel wat aan de uitwerking. De film bevat te weinig nieuwe elementen en staat te lang stil bij bepaalde scènes. Dit zorgt voor een slepend tempo en uiteindelijk zelfs een finale die lang niet zo overtuigend is dan de makers beoogd hadden.
Interessante arthousefilm om te bekijken, maar binnen het oeuvre van Herzog vreemd genoeg een lichte teleurstelling. Ik hoopte bovendien Klaus Kinski's beste vertolking te zien, maar vond hem veel overtuigender in films als Aguirre of Cobra Verde. En zo is Fitzcarraldo een "ingehouden" en onvolmaakte film op vele vlakken, wat mij betreft.

avatar van rensie32
geplaatst: 12 september 2011, 17:01 uur [permalink]
Prachtig, die avonturenfilms die ons door de jungle en het Amazonegebied leiden. Net als in Aguirre waren de scenes op de rivier fenomenaal.

avatar van 93.9
geplaatst: 25 september 2011, 16:04 uur [permalink]
Zeer bijzondere film. Film onspoort wel, al vrij snel. Het is dan redden wat er te redden valt. Desondanks memorabele film.

Driello
geplaatst: 26 oktober 2011, 10:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb deze film in twee etappes gezien. Na de eerste etappe had ik het bijna opgegeven. Begon me al na zo'n 15 minuten ontzettend te ergeren aan die voice-dubbing. Ik kan er simpelweg geen begrip voor hebben dat dit gebeurt. Maak eens een keuze en zet er louter duitse, louter engelstalige of voor mijn part louter pygmeeen neer, maar maak er niet zo'n zooi van die je dan weer rechtbreit met een dubje. Dat kost minstens een punt, want het ergert ontzettend.
Dan snel naar de film. Het komt wat traag op gang allemaal, maar daarvoor krijg je wel een inzicht in het karakter van de hoofdrolspeler en van zijn omgeving. Langzaamaan wordt je meegevoert in de film, zonder echt te begrijpen waarom sommige zaken plaats vinden die plaatsvinden. Dat wordt na lange tijd duidelijk en dan openbaart het gestoorde genie van Fitzcarraldo zich.
Wat me nog een beetje stoorde, is dat uiteindelijk de boot in een stroom versnelling geraakte aangezien de 'wilde inboorlingen' dit vanuit hun cultuur noodzakelijk achten. Het is weer zo'n typisch westerse filmding: "we stoppen er nog een raar cultuurtrekje van de locals in". Een beetje een culture-clash veroorzaken. Het leek me een beetje een noodgreep die ook charmanter had kunnen worden ingevuld.
Laatste kritiekje: als je de beschikking over zo'n prachtige actrice hebt, dan moet je die wel in beeld brengen natuurlijk. Meer screen-time voor CC!

Al met al had ik na afloop van de film, ondanks de genoemde minpunten, het gevoel naar een enorm belangwekkende, krachtige en invloedrijke film te hebben gezien of dit waar is of niet maakt me niet zoveel uit. Het zorgt er wel voor dat ik deze film met een 3,5* beoordeel. Ook mede door de fantastische casting van Kinski. Zijn manier van acteren en vooral die gestoorde en bezeten kop paste perfect bij de rol die hij moest spelen.
NB: ik heb overigens begrepen dat het tijdens het filmen tot enorme conflicten tussen regisseur en hoofdrolspeler heeft geleid?
Ben benieuwd naar andere films van deze regisseur. Maar dan zonder die rottige dubbing.......

avatar van wihu61
geplaatst: 4 februari 2012, 11:13 uur [permalink]
Zeer goede film met indrukwekkende opnames. Film begint natuurlijk pas echt als ze met de boot vertrekken. Het is een Duitse film, dus gewoon de Duitse versie bekeken

avatar van Badalamenti
geplaatst: 12 mei 2012, 16:56 uur [permalink]
Met Aguirre, der Zorn Gottes in het achterhoofd had ik ietsje meer verwacht.......voor mij op elk vlak net wat minder.

avatar van Badalamenti
geplaatst: 12 mei 2012, 17:03 uur [permalink]
wibro schreef:
Mooiste scène; Fitzcarraldo, voortreffelijk gespeeld door Klaus Kinski, haalt zijn grammofoon te voorschijn en draait bovenop het dek van het schip een opname van Caruso die het tamtamgeluid van de Jivaro's deed verstommen. Surrealistischer kan het eigenlijk niet.

Mee eens dat dit de sterkste scene uit de film is !
Maar qua surrealisme scoort Aguirre beter......

avatar van Uzza_Sparta
geplaatst: 12 mei 2012, 17:07 uur [permalink]
een goede film, al vond ik de documentaire over de verfilming van deze film (met Jason Robards in de hoofdrol in plaats van Kinski, en ook een rol gespeeld door Mick Jagger) meer boeiend dan de film zelf!

voor liefhebbers van Herzog, en deze film moet je ook "Burden of Dreams" bekijken

Burden of Dreams (1982)

geplaatst: 1 juli 2012, 16:44 uur [permalink]
Fitzcarraldo is een heel bijzondere film die ik al eerder had gezien. Eigenlijk is het niet gewoon een film, zoals meer van Herzogs films. Dit is meer een megaproject. Alles wat je ziet is gewoon echt. Geen trucage of dure studioeffecten. Hier is gewoon echt een boot over een berg gesleept.
Deze film gaat verder dan je kan verzinnen.

geplaatst: 1 juli 2012, 16:50 uur [permalink]
wihu61 schreef:
Werner Herzog vindt dat zelf ook zegt hij in zijn commentaar op de film. Toch is de film wel in het Engels opgenomen. Dat komt omdat de cast uit allerlei verschillende landen komt en Engels de gemeenschappelijke taal was. Daarom zijn meer van zijn films niet in een taal die je zou verwachten bij de film. En tsja, Duitsers zijn het natuurlijk gewend om alles toch na te synchroniseren, dus wat maakt het uit dat in dit geval Portugezen geen Portugees maar Engels of Duits praten.

avatar van nognooit
geplaatst: 16 juli 2012, 23:22 uur [permalink]
Een lange zit. Té lang, naar mijn mening, wat mijn waardering van de film naar beneden haalt.
Het tempo ligt laag, wat ik niet zo zeer een probleem vind, maar wel in combinatie met zo'n forse speelduur, een mager verhaal en de matige en slecht klinkende na-synchronisatie.

Overigens is dat magere verhaal wél interessant om te zien en word het zo nu en dan ook fascinerend in beeld gebracht. Het acteerwerk van Klaus Kinski is ook erg sterk.

avatar van aSMoDeuS
geplaatst: 17 januari 2013, 13:57 uur [permalink]
Ik snap niet dat veel Duitsers met Kinski lopen te dwepen, want zo'n goede acteur is hij helemaal niet. Leuk, die manische blik, maar hij brengt bij mij vooral emoties naar boven als ik hoor wat hij zijn dochter heeft aangedaan.

avatar van Betamax
geplaatst: 8 maart 2013, 22:32 uur [permalink]
Prima film,
Zeker niet te lang en het begin was ook best te doen.
Einde vond ik wat tegenvallen, al die moeite.

avatar van Montorsi
geplaatst: 27 mei 2013, 10:03 uur [permalink]
Bizarre vertoning.

Altijd lastig om een beetje in dit soort films te komen, eerste stuk heb je het idee naar een nagesynchroniseerde film op de ARD te zitten kijken. Gek genoeg had ik daar niet zo veel last meer van na korte tijd.

Het intense acteerwerk van Kinski, het erg gave camerawerk, de inhoud en het simpelweg boeiende schouwspel wat zich met name in het laatste stuk ontvouwd is erg de moeite waard. Ook de soundtrack is weer erg de moeite waard.

4*, maar toch vond ik Aguirre denk ik net iets beter.

avatar van Stijn B.
geplaatst: 3 januari 2014, 12:54 uur [permalink]
Neem een geschifte regisseur (Herzog) en een geschifte Acteur die elkaar bij momenten rauw lustten en je krijgt een aantal films die een eeuwige prominente plaats in de filmgeschiedenis verworven en behouden hebben.

Zowel Aguirre en Nosferatu: Phantom der Nacht zijn parels van Herzog, maar deze Fitzcarraldo komt daar nog net iets boven. Net als altijd is Herzog bezeten door obsessies.

geplaatst: 22 maart 2014, 17:57 uur [permalink]
Lastig.

Heb de film met Engelse dub gekeken. Kinski spreekt duidelijk Engels in deze film, mag Herzog nog zeggen wat hij wil, de Engelse dub is dan de meest logische. Wel érg slechte dub op sommige momenten (dat zwarte kereltje bij het treintje), maar dat zou met een Duitse dub niet veel beter geweest zijn.

Kinski ... ik begrijp waarom je iemand als Kinski in je film cast, maar acteren kan hij echt voor geen meter. Hij heeft een ijzeren kop die niet kapot te krijgen is, maar op bewegend beeld komt het helemaal niet over. Al is hij niet de enige die slecht acteert in deze film, Cardinale en Huerequeque zijn ook schandelig slecht.

Verder een film die vooral door verhalen over de productie tot de verbeelding spreekt. Geheel volgens de regels is het niet gegaan (bulldozers las ik?) maar ik ben verder ook niet iemand die onder de indruk is van zo'n onderneming. Het zal vast een hels werk geweest zijn, maar de meerwaarde ontsnapt mij vaak bij zulke ondernemingen. Hard werken kan iedereen, meestal is het dan ook vooral een teken van een gebrek aan scherpte om het op een snellere en betere manier te doen.

Maar Herzog en de jungle gaan wel goed samen. Ondertussen al de derde keer dat ik hem in die combinatie zie werken en eens de boot de rivier opgaat zit er een leuk avonturensfeertje in de film. Het duurt uiteindelijk allemaal wat lang en de scenes met de inboorlingen en de sleurtocht over de heuvel zijn terug van een minder niveau, maar Herzog weet wel iets magisch in z'n films te leggen. Een spanning die hoort bij het ontdekken van onontgonnen gebied.

Visueel stelt het jammer genoeg niet teveel voor en opera is ook absoluut mijn ding niet. Zoals wel vaker bij Herzog wel wat interessante elementen, maar een zwaar onevenwichtige film die deze keer ook véél te lang duurt.

avatar van John Milton
geplaatst: 27 oktober 2014, 11:05 uur [permalink]
"Fitzcarraldo" is not a perfect movie, [..] but as a document of a quest and a dream, and as the record of man's audacity and foolish, visionary heroism, there has never been another movie like it.
- Roger Ebert, 1982.

Dit was inderdaad de gedachte die bij mij overheerste. Hij is op sommige momenten traag, de dub is enigszins vervelend (doch absoluut niet onoverkomelijk), maar het is vooral het waanzinnige aspect dat maxcomthrilla als eerste noemt dat mij met grote ogen en open mond liet kijken. Wat een grandioze waanzin. Hoe ver kan een man gaan, om zijn dromen te verwezenlijken?

In tegenstelling tot Onderhond vond ik het visueel wel de moeite waard, en ook in de rest van zijn verhaal kan ik me niet vinden, maar het is dan ook persoonlijk en we zijn het eigenlijk wat filmsmaak betreft wel vaker niet eens. Waar hij 'slechts' iets magisch zag (wat de negatieve zaken kennelijk niet overstemde), voelde ik me er in ondergedompeld bij veel scènes. "Fitzcarraldo" is one of the great visions of the cinema, and one of the great follies., schreef wederom Ebert in zijn tweede review over deze film voor zijn Great Movies serie, en dat karakteriseert mijn gevoel toch een stuk meer.

Maar hij schrijft ook dat je Herzog niet volledig kunt appreciëren zonder bekend te zijn met zijn vele documentaires en meer obscure films. Ik zou daaraan toe willen voegen dat het 'kennen' van de personen Herzog en Kinski, de dynamiek van hun relatie en de productie van deze film, op hun beurt ook enorm veel toevoegen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de hierboven al eerder genoemde Burden of Dreams.

Wat bekendheid met zijn werk betreft, voorlopig heb ik meer nieuwe dan oude Herzog gezien helaas. Op deze, Aguirre en Die Große Ekstase des Bildschnitzers Steiner na, zijn de andere 5 Herzogs die ik gezien heb van 2005 en later. Daar moet dringend wat aan worden gedaan.