

Lektionen in Finsternis (1992)
Genre: Documentaire
Speelduur: 50 minuten
Alternatieve titel: Lessons of Darkness
Oorsprong:
Duitsland / Frankrijk / Spanje / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Werner Herzog
Met onder meer: Werner Herzog
IMDb beoordeling:
8,0 (7.047)
Gesproken taal: Arabisch, Duits en Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Lektionen in Finsternis
Deze film laat de ramp van de olievelden in vuur en vlam in Koeweit zien. In tegenstelling tot de gangbare documentaires zijn er geen commentaren en maar enkele interviews. Wat de hel op aarde moet zijn geweest wordt gepresenteerd aan de kijker op zulk een intense manier, zoals alleen Herzog kan.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

blabla
-
- 2070 berichten
- 5194 stemmen
Trivia:
Werner Herzog says he prefers to think of this as a science fiction film, not a documentary.
Niet echt belangrijk, echter wel leuk.

blabla
-
- 2070 berichten
- 5194 stemmen
Hij heeft idd gelijk met z'n scifi, de beelden komen soms zo onwerkelijk over dat het bijna niet echt kan zijn.
ONTZETTEND mooi in beeld gebracht alles.

CinemAvanti.nl
-
- 282 berichten
- 97 stemmen
Samen met Fata Morgana en The Wild Blue Yonder vormt deze film een trilogie waarin documentaire en science fiction op unieke wijze samenvloeien zoals alleen Herzog dat voor elkaar krijgt. De beelden die we hier te zijn krijgen zijn gefilmd in Kuweit na de eerste Golfoorlog en geven de totale verwoesting weer die de oorlog heeft achtergelaten. Er zijn o.a. wat korte interviews met slachtoffers en shots van martelkamers maar het merendeel van de film draait om de helse, brandende oliebronnen die zeer indrukwekkend in beeld zijn gebracht. Als je alleen de beelden laat zien zou je het gewoon een documentaire kunnen noemen maar door middel van een sporadische voice-over laat Herzog het geheel op een onbekende planeet afspelen en geeft hij bepaalde gebeurtenissen een eigen draai. "A darkened planet somewhere in our solar system, its landscapes and people ravaged by the effects of a hideous war." Het verhaal is dus fictief maar bevat tegelijkertijd zeer confronterende waarheden over de manier waarop we met onze planeet en met elkaar omgaan, zonder het vast te pinnen aan bepaalde gebeurtenissen. Het resultaat is een intense, tijdloze film die net zo goed gisteren gemaakt had kunnen worden.

Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12982 stemmen
Hmm tsja, Herzog staat niet bepaald bekend om zn bescheidenheid en de ambitie en pretentie die vaak van zn documentaires afstralen gaan er bij mij niet altijd in. Zo ook deze, met zijn vage hoofdstukindeling, en Herzog´s Bijbelquotes op de soundtrack. Maar het moet gezegd worden: visueel is deze film meer dan spectaculair! De luchtopnames van de brandende olievelden en de beelden van de brandweerlieden die ondanks de overweldigende overmacht van vuur toch proberen het alles onder controle te krijgen blijven op je netvlies gebrand. 3,5*

Malick
-
- 9060 berichten
- 120 stemmen
Heel af en toe kom je een documentaire tegen die op je netvlies brand. Een onuitwisbare indruk achterlaat. En inderdaad Herzog flikt het alweer bij mij. Hoewel hij zelf beweert dat het meer een science fiction film is dan een documentaire. Herzog weet door vrijwel geen commentaar de nasleep van de eerste Golfoorlog als poëtische schoonheid over te brengen. De meeste beelden worden vanuit het oogpunt van een helikopter getoond. En dat geeft geen vrolijk gezicht. Een desolaat landschap, een troosteloze omgeving waar brandweerlieden aan het vechten zijn voor het behoud van onze planeet. De brandende oliebronnen die in de film de martelkamers worden genoemd zijn afschuwelijk mooi gefilmd. En zo zijn er nog meer angstaanjagende momenten. Het kwam bij mij dan ook over als een esthetische ervaring over de Apocalyps.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Deze komt volgende week woensdag (17 feb.) eenmalig in Lantaren/venster te Rotterdam

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ben hier al wat jaartjes benieuwd naar, dus het klinkt aanlokkelijk!

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Je hebt hem dus gezien, Querelle? Vertel!

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik had gister al iets geschreven, maar dat verdween ineens.
Opnieuw dan.
Herzog kijkt hier naar een deel van de wereld op een bepaald tijdstip in de geschiedenis door de ogen van aliens (als het ware). Of wij de Aliens zijn of de mensen die we zien (vaak met gezichtsbedenking en zonder veel emotie) is niet duidelijk. Maar veel woorden maakt hij daar niet aan vuil. Door middel van hoofdstukindeling en onder begeleiding van bijbelpassages en muziek van Mahler (2e symph), Wagner, Prokoviev en Schubert, verteld hij dit bezoek aan deze vreemde wereld. We zien een wereld van destructie, maar tegelijkertijd ultieme schoonheid. Twee slachtoffers komen aan het woord. Hun verhalen zijn hartverscheurend, maar hun blik is emotieloos, alsof ze de tekst hebben ingestudeerd/opgelezen. Maar misschien zijn we gewoon niet instaat ze te begrijpen/herkennen.
Lektionen in Finsternis is meer dan een documentaire een visuele trip door een landschap waar geen leven mogelijk is, maar toch menselijke wezens voorkomen. Zo sterk en constitent in inhoud en vorm heb ik Herzog nog niet gezien. Absolute aanrader!

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Bombastisch wanneer de klassieke stukken opzwellen, maar misschien wel mooier wanneer je de mannen aan het werk ziet, of de vrouw hoort mompelen. Op die momenten gaat dit door merg en been!

Spetie
-
- 38830 berichten
- 7046 stemmen
Een indrukwekkende documentaire dit.
Werner Herzog weet goed hoe hij zoiets op de kijker kan overbrengen. Het commentaar is zeer sporadig aanwezig en dat is ook genoeg, want de indrukwekkende beelden spreken voor zich.
Beelden die op een schitterende manier zijn gefilmd. Ja op cinematografisch en visueel vlak is het allemaal erg mooi. Mar recht tegnover het mooie filmwerk staat natuurlijk de ellende van de gebeurtenis zelf. Dat olie een smerig goedje is, wist ik al, maar als je ziet wat een ellende het hier allemaal aanricht, dan wordt je als kijker toch even stil.
Een goede wijze les is dit. Een les die aantoont hoe het niet moet, want anders help je je eigen planeet snel naar zijn einde toe. Een blijvertje dit.
4,0*

Robi
-
- 2427 berichten
- 2479 stemmen
De beelden van de oliebranden en de zwarte woestijn zijn uitermate indrukwekkend. Ik heb deze documentaire jaren geleden al eens gezien, maar deze beelden kon ik mij nog goed herinneren. Alhoewel ik mij ook kon herinneren dat er uitleg was over het proces van het blussen van de branden. Misschien heb ik ook een andere documentaire daarover gezien, ga ik me dan afvragen.
Ik had wel moeite met de paar beelden over de martelkamer en het schamele interview met een paar slachtoffers van de oorlog. Werner Herzog als weldoener komt op mij namelijk uiterst ongeloofwaardig over. Zeker ook gezien zijn filmverleden en hoe hij als regisseur met zijn mensen omgaat. Werner Herzog als sensatiezoeker komt namelijk meer in de buurt. Ook in dit geval.
Maar het thema "de ondergang van de wereld en de invloed van de mens daarop" past wel goed in zijn straatje. En nogmaals de beelden zijn echt heel indrukwekkend in deze film.

John Milton
-
- 22689 berichten
- 12485 stemmen
Overweldigend, moet ik zeggen. Herzog decontextualiseert hier de (gevolgen van) de eerste Golfoorlog, door deze zonder de gebruikelijke informatie aan ons voor te schotelen en niet noodzakelijkerwijs te kiezen om ons waarheden te vertellen of te laten zien. Zijn waarheid ligt iets dieper. Zo is het openingscitaat ("Der Zusammenbruch der Sternenwelt wird sich – wie die Schöpfung - in grandioser Schönheit vollziehen") niet van Blaise Pascal, maar van Herzog zelf en zijn wat hij beschrijft als 'witte bergketenen, wolken, een land verhuld in mist' uit de openingsbeelden hoopjes stof en aarde, gemaakt door vrachtwagenverkeer in de woestijn. Waarom? Hij hoopt onder andere dat mensen op zoek gaan naar het citaat, en 'zoals zoveel dingen in mijn films zijn dit geen leugens, maar slechts een intensere vorm van waarheid', aldus Herzog in gesprek met Paul Cronin.
Herzog vond dat de televisienetwerken met hun korte shots de oorlog en haar gevolgen totaal verkeerd hadden vastgelegd, waardoor iedereen het snel weer leek te vergeten. 'Lektionen in Finsternis' pakt het inderdaad totaal anders aan. Langzame, glorieus glijdende long takes vanuit helicopters worden afgewisseld met meer statische shots. De schitterende cinematografie van Paul Berrif is een ervaring op zich, en Herzog hoopte dat deze stilering van de gruwelen de echte kracht van de beelden aan het licht zou brengen. Dat deed het voor mij inderdaad. Juist doordat er geen establishing shots zijn en de gevolgen zonder tijd, plaats, wie en waarom in beeld worden gebracht, krijgt Herzogs film daadwerkelijk iets tijdloos, iets poëtisch ook, en de muziek van onder andere Wagner, Mahler, Grieg en Pärt versterkt dat gevoel nog eens.
Herzog klassieke voice-over is slechts zeer spaarzaam aanwezig, hij laat grotendeels de beelden voor zich spreken, waarbij af en toe even iemand kort aan het woord gelaten wordt. De moeder met kind die haar ervaringen beschrijft van soldaten die de woning van haar familie binnendrongen, maakte op mij een diepe indruk. Geen dik aangezet drama, maar twee mensen wiens lichaamstaal er niet in slaagt te verbergen hoezeer ze door deze ervaringen getekend zijn. Het zijn beelden die je op een andere manier raken dan slachtingen, maar zeker niet minder.
4,5*

HK Senator
-
- 632 berichten
- 1399 stemmen
Zeer indrukwekkend. Maar wat ik niet snap is dat er tegen het eind van de film scenes zitten waarin mensen die olie fonteinen opnieuw in brand steken. De logica hiervan ontgaat mij. Iemand enig idee?

Flavio
-
- 4718 berichten
- 5008 stemmen
Toen Irakese troepen zich terugtrokken uit Koeweit tijdens de Golfoorlog zetten ze de olievelden in de fik. De welbekende tactiek van de verschroeide aarde, en die term lijkt te zijn uitgevonden voor deze daad van "environmental terrorism". Herzog toont de woestenij met vele aerial shots die wel van drones lijken te komen maar uiteraard vanuit de helikopter werden gemaakt, en het is alsof hij Mordor in kaart brengt. De beelden zijn prachtig in alle gruwelijkheid, en omdat Herzog voor de verandering weinig spraakzaam is, is er geen afleiding voor de zintuigen. Je kunt de verbrande olie bijna proeven. Stemmige klassieke muziek begeleidt de beelden, en slechts een enkele keer stapt de camera de helikopter uit om mensen te interviewen over hun gruwelijke oorlogservaringen.
Na een half uur worden de bluswerkzaamheden getoond, een klus die niet bepaald jaloersmakend is, maar ik moet zeggen dat ik dat deel iets minder vond dan de hallucinante eerste helft. Maar het blijft fascinerend.

Flavio
-
- 4718 berichten
- 5008 stemmen
Zeer indrukwekkend. Maar wat ik niet snap is dat er tegen het eind van de film scenes zitten waarin mensen die olie fonteinen opnieuw in brand steken. De logica hiervan ontgaat mij. Iemand enig idee?
Vroeg ik me ook af. Volgens Google doen ze dat als het dichten van de bron is mislukt en ze een nieuwe poging moeten doen. In de tussentijd zetten ze de bron weer in de hens om een ophoping van olie en gas te voorkomen.
Het laatste nieuws

'The Notebook' is binnenkort te zien op HBO Max, Makers vertellen over seizoen twee van hitserie 'Shogun' | MovieMeter Recap

'Mission: Impossible – Rogue Nation' is morgenavond (12 februari) op TV te zien: 'Visueel is het weer genieten geblazen'

Hammer Studios kondigt na nieuw afschrikwekkend creatuur 'Ithaqua' aan

Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook

Little Dieter Needs to Fly
Documentaire, 1997
24 reacties

The Look of Silence
Documentaire, 2014
21 reacties

Krótki Film o Zabijaniu
Drama, 1988
40 reacties

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
55 reacties

Baraka
Documentaire, 1992
41 reacties

Burden of Dreams
Documentaire, 1982
9 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.