Baraka (1992)

Documentaire

geregisseerd door Ron Fricke

Documentaire over een artistieke vrije reis door de natuurlijke en menselijke evolutie. Collectie van beelden en scenes waarin de evolutie centraal staat en waarbij het verhaal ondergeschikt is.

avatar van krizl
Wat een adembenemende trip !! en wat een soundtrack.
Hierdoor krijg ik nog meer zin om te wereldreizen

Uniek stukje cinema dit !

Schitterende beelden, maar eigenlijk laat de film mij achter in diepe droefenis.

Geestverruimende film, als je de context begrijpt.

avatar van jipt
Prachtige beeldende cinema, niveau 2001: ASO. 4,5*

avatar van DwarreI
Heerlijke beelden om bij weg te filosoferen, ik mag hier graag naar kijken. Maar naast een aantal hoofdthema's was er niet echt een duidelijk verband of verloop in Baraka te ontdekken en daardoor voelde het geheel toch vooral een beetje als los zand. Voegt thematisch ook vrij weinig toe aan grote broer Koyaanisqatsi ook al ligt de nadruk hier veel meer op religie, blijven er vooral heel veel mooie plaatjes over.

avatar van wolfmanrene
Op 70mm te zien in EYE op 15, 29 en 30 december

avatar van james_cameron
Indrukwekkende documentaire, bestaande uit een reeks thematisch verwante beelden ondersteund door muziek. Geen voiceover, geen hapklare opbouw; de kijker moet zelf betekenis zien te geven aan de voortdurende beeldenstroom. Imposant in elkaar gezet, met schitterend camerawerk en veel ingenieus gebruik van timelapse -fotografie. Het is wel even slikken wanneer je de straten van Bhaktapur langs ziet komen, gezien de recente aardbeving in Nepal.

avatar van Cellulord
Na vele herzieningen nog steeds fantastisch.
Zoals de film zelf, heb ook ik geen woorden om deze visuele ervaring te beschrijven.

avatar van Mattson
Sterk begin, middelmatig einde, maar een zwak middengedeelte.

De eerste 30min vond ik uiterst genietbaar. Vooraf was ik een beetje bang dat het iets te veel beelden van mooie dingen gingen zijn ipv mooie beelden op zichzelf. Dit was in het begin zeker niet het geval. Hoewel het geen overdonderende shots bevat, is de cinematografie goed genoeg en voert het zijn job met verve uit. De 'Kecak'-scène verdient een speciale vermelding, erg mooi.

Na ruwweg een halfuurtje verandert de toon en verdwijnen de shots die de natuurlijke en culturele pracht van onze aarde vastleggen. Eerst krijgen we versnelde beelden van menselijke activiteit en industrie (lopende banden, fabrieken, (mensen)verkeer, enz), erg gelijkend op de shots in koyaanisqatsi. Persoonlijk spraken deze shots me helemaal niet aan en vele waren ook gewoon lelijk. Ik denk dat de maker hier eerder een politiek punt wou maken en dit gaat (voor mij) ten koste van de beleving. Hierna volgt een sequentie (met al even lelijke en saaie shots) waarin armoede en menselijk lijden centraal staan. Natuurlijk vindt ik dit allemaal erg betreurenswaardige zaken, maar het kwam mij allemaal iets te pedant over, alsof men wou dat ik me slecht zou voelen. Dit had een beetje een averechts effect en gecombineerd met de zwakke esthetiek van de beelden maakte dit deel een erg slechte beurt (zelfs de prachtige muziek van Dead Can Dance bij dit segment kon het helaas niet redden)

De film krikt naar het einde toe zijn niveau terug wat op, maar weet nooit terug de glorie van de eerste 30min te bereiken. We gaan hier ook een beetje full circle door een link te maken met een vervolg van bepaalde beelden uit het begin, maar erg veel voegt dit niet toe.

Algemeen gezien had ik op zich geen problemen met het gebrek aan eenheid tussen de beelden. Soms kan je heel even een thema ontwaren of zit er een kleine rode draad tussen enkele shots, maar vaak reis je de wereld rond in 1min zonder echt door te hebben wat deze beelden aan elkaar linkt. Dit is ook een beetje het geval bij Koyaanisqatsi, maar daar heb je de muziek die er één geheel van weet te maken. Bij deze film verandert de muziek erg vaak en daardoor mist het zijn kracht. Op deze manier wordt de film ook meer een collage van beelden zonder een narratief.