Koyaanisqatsi (1982)

Alternatieve titel: Koyaanisqatsi: Life Out of Balance

Experimenteel / Muziek

geregisseerd door Godfrey Reggio

Een uitbeelding van de invloed van het moderne menselijke leven op de wereld om ons heen, geschoten in elkaar opvolgende beeldsequenties, op de muziek van Philip Glass.

avatar van AardeWerk
Toch een van mijn favoriete films. In 2010 mocht ik de film eindelijk een keer met live muziek van Philip Glass erbij zien. Dat was de 25ste keer dat ik Koyaanisqatsi zag en dat zo'n 25 jaar na de eerste keer. Door deze film ben ik naar de muziek van Glass gaan luisteren en voor mij is dat al tig jaar het summum op muziekgebied. Maar ook de beelden van Reggio en alle films die ik van zijn hand heb gezien, hebben indruk op mij gemaakt. Koyaanisqatsi is zo'n film waar je van houdt of die je haat. Vreemd genoeg vinden de organisatoren van concerten het elke keer weer nodig om bij live uitvoeringen te vermelden dat het de Nederlandse premiere is. Sinds 1987 (Vredenburg , Utrecht) zijn er de nodige Nederlandse premieres van deze film (met muziek van philip Glass live) geweest. Mooi dat Mojo PG en zijn ensemble in 2016 ook wist te strikken voor wederom 2 'premieres' .n.l. op lowlands en in de HMH. Tijdloos - dat is het woord ......

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Doet mij wat denken aan 2001: a space odyssey. Mooie beelden met muziek en een wat filosofische boodschap achter. Bij beide films zie ik wel de originaliteit en het vakmanschap, maar kan ik er zelf totaal niets mee. Ik word eerder zenuwachtig van zo'n films. Koyaanisqatsi is voor mij dan ook eerder een verdienstelijk experiment dan een goeie film. Zo iets dat je op school maakt en waar de leraar van verschiet dat er een groot talent in z'n klas ziet dat met de geleerder technieken iets maakt waar anderen van kunnen dromen.

Qua beelden zijn er ondertussen al mooiere dingen gemaakt. Anno 1982 zal dit best indrukwekkend geweest zijn. Als je toch kijkt naar oudere beelden die in combinatie met muziek meer zeggen dan dialogen, hou ik eerder van Jacques Tati of van deze Bert Haanstra - Glas (1958)

Goeie documentaire over de wereld en haar bewoners. Een toch wel uniek (tijds)-document waarbij de beelden veelal versneld of vertraagd zijn. De prachtige muziek van Philip Glass geven die beelden een bepaalde spanning en mystiek mee. Alhoewel je je er vrij gemakkelijk door mee kan laten slepen, had het ook zeker niet veel langer moeten duren.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ik zie dit als de voorloper van Baraka (1992) en Samsara (2011).
Buiten de vervolgen van Reggio zelf natuurlijk.

avatar van wihu61
Ik zeg het nog maar eens (er is beeld weggehaald in de dvd):

De IRE-versie (is ergens te downloaden) geeft het volledige beeld weer en is ook scherper,
vergelijk hier:

Zo is de film gewoon full-screen te bekijken, zoals je ziet een behoorlijk verschil...

avatar van Ajax&Filmfreak
Dat gebeurd(e) helaas heel vaak op het medium dvd. Ik was idd niet weg van de beeldkwaliteit.
Toch ben ik blij met het origineel, een dvd uitgave waar ook deel 2 Powaqqatsi (1988) in zit.
Hoop wel ooit deze film in HD te kunnen zien met het hele beeld.

avatar van Aazhyd
Na al die hoge cijfers nog even terug gekeken, maar nee: mijn oordeel blijft. Het is een vreselijk pretentieuze, politieke correct film die vooral oersaai is en waarbij de muziek bij vlagen volkomen bombastisch is. Bij mij roept dit vooral irritatie op.

avatar van Ajax&Filmfreak
Wat is er politiek correct aan dan?
En wat is er mis met correctheid?

avatar van Aazhyd
Neem alleen al de subtitel: life out of balance. Deze film heeft een boodschap en die moet vooral heel hard in je snuit worden gedrukt. Namelijk: wat maken we er als mensheid toch een zootje van.

Ik hou zelf meer van de subtiele aanpak.

avatar van eRCee
Dat heeft nochtans niks met de term 'politieke correctheid' te maken, juist integendeel: de term politieke correctheid slaat op het op verzachtende toon praten over zaken om een bepaalde groep mensen niet te kwetsen (maar wordt tegenwoordig vrijwel alleen nog te onpas gebruikt, waarvan dit een fraai voorbeeld is).

avatar van wihu61
In die tijd was het ook een beetje een algemene gedachte, terwijl m.i. nu blijkt dat het allemaal zo'n vaart niet gelopen is (in de westerse wereld, want die wordt hier aangesproken). Is toch iets heel anders dan de verstikkende politieke correctheid van nu.
Ik zie de combinatie beeld/muziek als een geslaagd "totaalkunstwerk", de boodschap raakt me eigenlijk niet meer zo; naar mijn mening een beetje verouderd, net als de talloze "koude oorlog-thrillers", die als film op zichzelf gewoon prima kunnen zijn, terwijl we nu (nog) geheel buiten die dreiging leven.

wihu61 schreef:

Ik vind de boodschap juist niet om die reden verouderd, het is zelfs verergerd in mijn perseptie.
In deze film wordt duidelijk gemaakt dat het op de aarde gewoon veel te druk is met mensen.
En dat is nu nog veel erger geworden.
Toen deze film gemaakt werd waren we met 4, 7 miljard menselijke zielen op deze aardkloot.
Inmiddels zijn we met 7,4 miljard mensen, en dit loopt in rap tempo op.
En waar de mens is gaat flora en fauna hard achteruit, er sterven bijvoorbeeld op dit moment meer diersoorten uit dan in de afgelopen paar miljoen jaar.
De hele wereld is vergiftigd met onze plastic, roetdeeltjes etc...
Ik vind deze film daarom niet actueel, maar een oude boodschap die nu al achterhaald is omdat de wereld sinds die tijd nog alleen maar meer kapotgemaakt is en wordt.

avatar van eRCee
Voor een iets optimistischer blik kan je bij Hans Rosling terecht, deze bijvoorbeeld over de groei van de wereldpopulatie. Maar qua impact op de leefwereld deel ik je mening, zeker.

avatar van wihu61
Er is geen klimaatprobleem, elk tegengeluid wordt door de msm geblokkeerd. En aangezien de meerderheid niet verder komt dan de NPO blijft men dit maar beweren.

Maar goed, dit is een andere discussie.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ik ben het niet met je eens maar ga hier maar niet verder met je over in discussie, komen we toch niet uit.

avatar van baspls
Koyaanisqatsi is een experimentele film van Godfrey Reggio. De titel betekend 'Leven uit balans' in de taal van de Hopi Indianen en de film handelt dan ook over de manier waarop het moderne menselijke leven invloed heeft op de wereld om ons heen.

Audiovisueel was het een hele ervaring. Erg indrukwekkende beelden en goed gebruik van slow-motion en timelapse. Sommige momenten waren zo perfect vastgelegd dat je haast niet kan geloven dat het niet tot in de puntjes is geënsceneerd. De scène op de snelweg was ook een leuke knipoog naar Andrei Tarkovsky die in Solaris een soort gelijk iets had gedaan. Verder zat er ook veel stock-footage in de film, bijvoorbeeld van tanks en raketten uit de Sovjet Unie. Philip Glass maakte een schitterende en zeer toepasselijke soundtrack bij de film, waarin hij orkestrale instrumenten en analoge synthesizers combineert. Hoewel zowel film als soundtrack in herhaling kunnen vallen en niet voor iedereen toegankelijk zullen zijn, bleef mijn blik aan het scherm gekluisterd. Ik vond de film ook wel een eye-opener wat betreft het ontbreken van 'verhaal' of dialoog waardoor de beelden voor zichzelf gaan spreken en meer nadruk krijgen.

Hoewel het nergens in de film wordt toegelicht (behalve dan in obscure indianen-talen) is de boodschap van de film vrij duidelijk. De mens leeft niet in balans en vervuild het milieu, wat tot de ondergang zal lijden. De film is een interessant portret van de jaren '80, toen dit onderwerp nog meer beladen was als nu. Vond het ook mooi gedaan hoe Reggio het individualisme in Amerikaanse megasteden vergeleek met worstjes in een fabriek en straten vergeleek met printplaten.

Toch vond ik het beeld dat in de film werd geschetst wel eenzijdig. Ondanks het buitengewone van de film, blijft het wel door en door Amerikaans. Er is enkel de uitgestrekte en pure natuur en de grote metropolen, er is niets tussenin. Waar zijn boerderijen, kleine dorpsgemeenschappen, primitieve volken die kleinschalig leven of Europese steden met historische achtergrond? Op den duur ging de trip in de stad ook enigszins vervelen. Al snap ik wel dat Reggio hiervoor gekozen heeft en vond ik de nachtelijke straten en de lucht gereflecteerd in moderne kantoren wel een interessant beeld opleveren. Iets dat me ook bijbleef waren de beelden van gebouwen (waar op het oog helemaal niets mis mee was) die werden opgeblazen, ook zoiets vreemds en typisch Amerikaans. Waarom iets nieuws bouwen als er al iets staat waar in gewoond kan worden?

Al met al geen perfecte film, maar wel een heel erg bijzondere. Een audiovisuele ervaring die je ook aan het denken zet, of je je nu kan vinden in Reggio's boodschap (zoals jij die interpreteert) of niet. Daarnaast ook waardevol portret van de jaren '80 en een zeer geslaagd experiment.

Bijzondere cinema! Heb kennis gemaakt met deze regisseur op het film fest Gent enkele jaren geleden waar ze toen "Visitors" vertoonden. We gaan direct het tweede deel ook eens checken.

avatar van wihu61
Erg sterk, meermaals geïmiteerd, maar nooit geëvenaard...
Nogmaals: de IRE-versie moet je hebben, de gewone DVD heeft veel beeld weggelaten.